Vijf tips overstappen zorgverzekering

Tips & tricks | 1395 keer bekeken

Bijna iedereen betaalt in 2016 meer voor zijn of haar zorgverzekering. De basisverzekering is gemiddeld 50 euro op jaarbasis duurder geworden. Er zijn echter flinke prijsverschillen tussen de zorgverzekeraars onderling. Tussen de goedkoopste en de duurste basisverzekering zit maar liefst 300 euro verschil! Zorgverzekeringen met elkaar vergelijken en overstappen naar een goedkopere aanbieder kan dus lonen. Maar wat als je een beperking hebt of chronisch ziek bent? Is overstappen dan een goed idee of überhaupt mogelijk?

Overstappen of niet?

Elk jaar in november krijg je de nieuwe zorgpolis van je zorgverzekeraar in de bus of mailbox. Een belangrijk moment, zeker als je zorgbehoevend bent. Want hoe zit het met je zorgpremie voor het komende jaar? En, ook belangrijk: hoe zit het met de premievoorwaarden? Goed alle kleine lettertjes doornemen van je polis en zorgverzekeringen en –verzekeraars met elkaar vergelijken... Misschien ben je wel goedkoper en beter uit bij een andere partij?

Je hebt nog tot en met 31 december 2015 de tijd om over te stappen. De oude zorgverzekering moet je vóór 1 januari 2016 opgezegd hebben. Vervolgens heb je nog tot 1 februari 2016 de tijd om een nieuwe af te sluiten. Opzeggen en overstappen kan via de overstapregeling van de nieuwe zorgverzekeraar of via een vergelijkingssite. Om er zeker van te zijn dat je opzegging tijdig bij je oude verzekeraar terecht komt, is het raadzaam je opzegging ook nog eens via een (aangetekende) brief of e-mail te sturen.

Tips voor overstappen en opzeggen

1. Polissen goed vergelijken
De inhoud van de basisverzekering is wettelijk bepaald en bij iedere verzekeraar gelijk. De verschillen zitten dus in de aanvullende zorgverzekering.

Overstapkorting, lagere premie, andere kortingen, cadeautjes… zorgverzekeraars doen er veel aan om als goedkoopste uit de vergelijking te komen. Maar de prijs is niet alles: kijk goed na wat precies wel én niet door de zorgverzekering gedekt is. Vergelijk zorgverzekeringen dus altijd aan de hand van je persoonlijke dekkingswensen.

2. Voorwaarden voor vergoedingen
Wanneer je een nieuwe zorgverzekering afsluit is niet alleen de premie en wat er vergoed wordt belangrijk, maar ook de voorwaarden die de zorgverzekeraar voor vergoeding stelt en de eventuele wachttijden die voor de uitbetaling van de vergoeding gelden.

3. Kleine lettertjes
Heb je een aanvullende verzekering lopen bij een andere partij dan waar je basisverzekering loopt? Check dan goed of je een ‘administratieve opslag’ kan verwachten. Sommige verzekeraars berekenen hiervoor namelijk een opslag van 20% tot 50% van de premie!

4. Eigen risico
Het verplichte eigen risico bedraagt in 2016 385 euro. Sommige verzekeraars vinken voor jou al automatisch een vrijwillig eigen risico van 500 euro extra aan en berekenen deze ‘keuze’ automatisch door als korting op de maandelijkse premie, die ze je voorstellen. Is het voor jou niet interessant om je eigen risico vrijwillig op te hogen? Vergeet dit dan niet uit te vinken en hou ook in de gaten wat dit voor de maandelijkse premie van je zorgverzekering betekent.”

5. Weet waar je aan toe bent
Stap nooit over voordat je goed weet waar je aan toe bent bij de nieuwe zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars moeten je verplicht accepteren voor een basisverzekering. Maar let op: als je een betalingsachterstand hebt bij je zorgverzekeraar mag je niet zo maar overstappen; ook niet als je een betalingsregeling hebt lopen bij je huidige zorgverzekeraar.


Acceptatie door zorgverzekeraar
Wat de aanvullende zorgverzekering betreft, hoeven zorgverzekeraars niet iedereen zo maar te accepteren. Zij mogen hiervoor zelf voorwaarden en acceptatiecriteria opstellen en bijvoorbeeld ook hogere premies rekenen voor mensen die oud of chronisch ziek zijn. Op vergelijkingssites kan je zien of voor een aanvullende verzekering bij een zorgverzekeraar ‘directe acceptatie’ geldt of niet.
Indien niet, dan moet je een medische verklaring invullen, op basis waarvan de verzekeraar een inschatting maakt. Hoewel zorgverzekeraars vanaf 2016 een hogere compensatie krijgen voor chronisch zieken, bestaat de kans dat de zorgverzekeraar je als chronisch zieke weigert voor de aanvullende zorgverzekering. Ons advies is dan ook om niet te laat te beginnen met zoeken. Dan heb je nog de tijd om de acceptatie af te wachten en eventueel nog een andere zorgverzekeraar uit te zoeken.
Vind je de afwijzing door de zorgverzekeraar niet terecht? Je kunt dan een klacht indienen op Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. Je klacht wordt dan direct bij de betreffende verzekeraar ingediend en de Consumentenbond kijkt met je mee of je klacht serieus genomen wordt.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren