Aan de keukentafel... blablabla

18.04.2016 | Columns | 2242 keer bekeken
Aan de keukentafel... blablabla

‘Goede middag, mevrouw Prins, fijn dat ik even bij u langs kan komen.’

‘Wie ik ben?’ ‘Ik ben Jan Schrijver en ik werk bij de gemeente.’

‘Wat  ik kom doen?’
’Ik ben de man van het loket. We zijn als gemeente aan het kantelen en ik ben een senior-kanteladviseur.’ ‘Denkt u maar aan de transitie van de AWBZ naar de Wmo,  de WLZ en de ZVW.’
‘Ja mevrouw, dat zijn afkortingen, maar ik zal u alles rustig uitleggen. In het hele sociale domein doen we het nu anders, meer vanuit de vraag van de cliënt.’

‘Welke cliënt ik bedoel, vraagt u.’
‘Nou u bent de cliënt. Wij gaan uit van uw kracht en de  kracht van uw netwerk. Wij kijken ook naar de mantelzorger natuurlijk. Misschien heeft die respijtzorg nodig,  dat nemen we tegelijk mee.’

‘U heeft altijd voor uw eigen mantels gezorgd. Ja,  dat begrijp ik, maar we denken aan mensen uit uw omgeving die u helpen,  uw dochter bijvoorbeeld.‘

‘O, woont zij in Hengelo, dat is wel een eind weg.’
‘We moeten dan kijken of HHO noodzakelijk is.’ ‘Neen, dat heeft niks met scheikunde te maken, het gaat om huishoudelijke ondersteuning.‘

‘Gelukkig hebben we hier in de gemeente een beleid waarbij de burger centraal staat. Zo hebben we hier de Welzijnsbrigade en als het nodig is ook de SHV.’
‘Neen, niet de SHV-man, die had je vroeger, de schuldhulpverlening bedoel ik. Het gaat er om dat u kunt participeren en natuurlijk ook dat u stijgt op de participatieladder. We houden dat allemaal goed bij. Zo te zien scoort u al weer een tree hoger dan drie maanden terug, toen ons interventieteam nog niet bij u langs was geweest. Als de nood echt aan de man komt hebben we altijd nog de S.O.‘ 
‘Ja,  pardon,  de speciale opvang. Niemand hoeft hier immers aan de kant te staan.’

‘O, u heeft nog een vraag. Dat u niet alles kan volgen? Nou, daarvoor hebben we de wegwijzer, het woord zegt het al, die wijst u de weg en hier aan de keukentafel doen we ook nog eens aan warme voorlichting.’
‘ Ja, aardig van u dat u me iets warms aanbiedt, een kop thee gaat er altijd in.’

‘U woont hier mooi. Heeft u al kennis genomen van de structuurvisie op uw woonomgeving die onlangs door het College is vastgesteld?’

’In een nieuwe folder wordt op eenvoudige manier uitgelegd, wat dat voor u betekent.  Zo overbruggen wij de afstand tussen de burger en de overheid. We komen letterlijk naar u toe. Natuurlijk zijn er nog mensen met een digitale achterstand,  maar die nemen we in het proces van de drie decentralisaties en de transitie en transformatie van het integrale welzijnsbeleid gewoon mee. Ook de regelmatige KT’s dragen daartoe bij.’

‘KT’s,  neen geen kleurentelevisies, maar klanttevredenheidsonderzoeken. We gaan natuurlijk voor een tien.’

‘Toch goed dat we in een persoonlijk gesprek een en ander kunnen doornemen. Dat voorkomt misverstanden. Ik luister goed naar uw signalen en u kunt er van op aan dat ik daarvan rapport opmaak. Dat noemen wij een procesverslag.’

Neen hoor, u krijgt geen boete. In het verslag staat uw visie geformuleerd en natuurlijk de diverse mogelijkheden die wij onderkennen. U krijgt dat nog ter inzage.’

‘Uiteraard heeft u het laatste woord.’

Mevrouw Prins:  ‘Fijn dat u zo naar me heeft geluisterd. Ik zal u even uitlaten. D.I.D.D.‘
‘Ik kan u niet volgen mevrouw...’
‘ Daar Is De Deur!’

Bekijk & lees alle columns door José van Rosmalen.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 25.04.2016 - 08:28 uur | Support Beurs.nl

    De redactie ontving de volgende reactie op dit artikel van Rob uit Blokker:
    Echt zo werkt het, nou niet mijn thee of koffie, want als ik slap gellul moet aanhoren dan ga ik wel naar Rutte luisteren. Even mijn verhaal. Ik kom bij de gemeente binnen, Goede middag ik wil graag even een afspraak maken met iemand van de Wmo.
    Reseptioniste uuh dan moet u belle, ik mijn telefoon gepakt dit was nog in het gemeente huis. Hallo u spreekt met de afd, Wmo. Ik wil graag een afspraak maken om een aanvraag ingevolge de Wmo te doen. Sorrie meneer dan moet u 1 punt Hoorn bellen, en dan maken zij met u een afspraak?? zogezegd zo gedaan.
    Een week of twee verder bij 1 punt Hoorn in het gez, centrum waar komt u voor bla bla bla, Zij; ik zal u vraag doorgeven aan de afd, Wmo. Hoor vervolgens 3 weken niks, ga weer naar 1 punt Hoorn in het gez, centrum. En vraag waarom ik gdvrdrd
    nog steeds geen antwoord c.q. afspraak met de afd, Wmo heb gekregen, nou meneer u zegt gdvrdrd nou nou! gaat u maar even in de wachtkamer zitten. gem, ambtenaar komt en vraagt mij u zij gdvrdr. Ik ja wat is dit voor gelul ik houd me aan jullie ..... regels en vervolgens gebeurt er niks. Na bijna acht weken krijg ik contact
    met een contact persoon die mij na mijn aanvraag al meerdere keren meedeelt; ik denk niet dat u dat krijgt, dit herhaald ze meerdere keren. (doe gewoon je werk en hou je b) na weer weken krijg ik eindelijk bericht dat er een passing is geweest en hiervan een (veel te korte) offerte van is afgegeven aan de gemeente met de tekst
    U bent hier voldoende mee gecompenseerd ???????aanvraag 2013 nu 2016 het ligt nu bij de rechter?????? deze begrijpt er ook geen klote van. zal wel weer hoger beroep worden. Snap jij het nog deze rechter zegt aan het eind van de zitting, u moet er wel rekening mee houden dat ik een wettelijke uitspraak moet doen!!?????
    Wat bedoelt ie nou?????