Acht maanden

23.09.2015 | Columns | 1670 keer bekeken

Enige tijd geleden besloot ik een second opinion aan te vragen bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen, de kliniek voor lastige ruggen en nekken. Ik kwam op dat idee omdat mijn arts in het LUMC beweerde dat ze niets meer voor me kon doen, terwijl mijn verlamming alleen maar toeneemt.

Ik kan en wil haar uitspraak nog niet accepteren en daarom wil ik graag de mening van een ander ziekenhuis horen. Mijn huisarts werkte mee en ik kon een aanvraag voor een afspraak met verwijsbrief opsturen naar de Sint Maartenskliniek.

Na een paar weken had ik nog geen reactie ontvangen en ging ik eens bellen. ‘Nee mevrouw, u bent nog niet bekend in ons systeem. Waarschijnlijk ligt uw aanvraag nog in de postkamer of is hij ergens kwijtgeraakt’, klonk de reactie van de secretaresse. Zij adviseerde me om nog maar eens de aanvraag in te dienen. Lichtelijk geïrriteerd stuurde ik alles nog een keer op.

Een paar dagen later kreeg ik een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen via internet. Na het opsturen hiervan zou ik binnen drie weken bericht krijgen. Toen de eerste twee weken verstreken waren, merkte ik dat ik elke dag zat te wachten op de postbode. Ik snakte zo naar een positief antwoord.

Drie weken en een dag gingen voorbij en toen viel de langverwachte brief op de deurmat. Was dit goed nieuws? Zouden ze me een kans geven in Nijmegen? Gespannen maakte ik de brief open.

In vriendelijke woorden werd mij meegedeeld dat er een wachttijd is van 32 weken. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, zal ik een datum en tijdstip ontvangen. Het was goed dat ik op dat moment in mijn rolstoel zat, anders was ik spontaan door mijn benen gezakt. 32 weken… dat zijn acht maanden! Bijna een zwangerschap, dacht ik gelijk, of een schooljaar zonder vakanties. Acht maanden.

Mijn fysiotherapeut zei me dat zorgverzekeringen wel eens aan wachtlijstbemiddeling doen. Dus ging ik mijn zorgverzekering bellen. Maar helaas: de aardige telefoniste vertelde me dat de ze geen invloed had op het protocol van de Sint Maartenskliniek. Ze gaf me de tip om elke maand te bellen naar de kliniek om te vragen of er al een datum bekend is. Het gesprek werd beëindigd en daar zat ik dan: op de bank met de telefoon nog in mijn ene hand en de bewuste brief in mijn andere hand. Even niet wetend wat te doen, ging ik de brief nogmaals lezen.

Ik moest denken aan hoeveel mensen deze brief ook hadden ontvangen. Allemaal mensen met rugproblemen, mensen met pijn en mensen die slecht of niet meer kunnen lopen. Allemaal mensen met hoop op beterschap. Allemaal mensen die waarschijnlijk elke maand bellen om te vragen of ze nog niet zijn vergeten.

Acht maanden. Ik ben maar begonnen met wachten.

Bekijk & lees alle columns door Liesbeth van Assche.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (8)

Reageren
  • 13.10.2015 - 14:07 uur | Liesbeth van Assche

    Dank voor alle reacties. Nedspine in Ede kende ik nog niet. Ik heb het opgezocht op internet. Ziet er zeker een voor mij interessant ziekenhuis uit.
    Inmiddels is bekend dat ik begin januari 2016 een eerste afspraak bij de Sint Maartenskliniek heb. Ik ben benieuwd of ze daar iets voor me kunnen betekenen. Ik wacht dat eerst af. Hopelijk hoef ik daarna niet verder op zoek...

  • Linda van Dijk
    11.10.2015 - 01:59 uur | Linda van Dijk

    Probeer het eens bij Nedspine in Ede. Mijn man is daar voor een hernia geweest, ook "uitbehandeld", en werd na 2 weken al geopereerd.

  • Rianne Westerhof
    09.10.2015 - 13:44 uur | Rianne Westerhof

    Ik ben er zelf al jaren onder behandeling. Prima ziekenhuis met zeer goede artsen, maar administratief/organisatorisch niet altijd even sterk, is ook mijn ervaring. Ik heb in het verleden ook vaak lang moeten wachten op een operatie (6 tot 8 maand) nadat ik bij de arts was geweest. Maar ik wil nergens anders meer naar toe en heb het er wel voor over.

  • Rob Albers
    01.10.2015 - 12:52 uur | Rob Albers

    Negen jaar geleden ben ik ook voor een second opinion i.v.m. een schuivende ruggenwervel naar de Sint Maartenskliniek gegaan en ben toen na 3 maanden succesvol 2x geopereerd. Nu is er bij mij weer een ruggenwervel aan het schuiven, dus uw recente ervaring belooft niet veel goeds. Maar misschien is er een alternatief: Nedspine in Ede (zie http://www.nedspine.nl/): een privé kliniek, gespecialiseerd in rugoperaties, die bovendien zegt met (bijna) alle zorgverzekeraars contracten te hebben.

  • Laura de Schepper
    27.09.2015 - 20:29 uur | Laura de Schepper

    Poeh Liesbeth,wat een moed zeg...acht maanden wachten. Is het dan alweer zomer?
    Dat is dan tenminste nog iets positiefs. En als ze dan nog een lumineus idee hebben...... Ik zou een heeeeel grote kalender maken met een boel flauwekul erop en dan maar afstrepen. Een prima column weer. Toi,toi en liefs van ons,groetjes voor Djan. Oom Jo en tante Laura.

  • Tilly van Assche
    24.09.2015 - 22:22 uur | Tilly van Assche

    Prachtig verwoord allemaal Liesbeth. Ik denk dat dit allemaal komt door regeltjes en bezuinigingen in de gezondheidszorg, waar wij ook volop mee te maken hebben.
    Groetjes, succes en sterkte.

  • els doornekamp
    24.09.2015 - 12:54 uur | els doornekamp

    Ik ben wel al jaren in behandeling bij de st maartenskliniek,maar deel deze ervaring ook.
    Voorheen was het keurig geregeld allemaal daar en had ik alleen maar positieve ervaringen maar het laatste jaar is het erg slordig geregeld allemaal .
    Je moet overal zelf achteraan bellen ,je word of vergeten of ze weten nergens van.
    Ik heb 4 weken moeten wachten op een afspraak van de revalidatie arts en toen ik helemaal naar Nijmegen was gereden(ik woon niet dicht bij en zit in een rolstoel) kwam ik voor niks want ik was door mijn orthopeed naar de verkeerde revalidatie arts gestuurd.
    Weer 4 weken wachten!
    Ik weet niet of het komt door de drukte of door het veranderde beleid maar ik vind wel dat de kwaliteit hard achteruit gaat en dat is jammer want ik was altijd zo tevreden.

  • Kees de Jager
    23.09.2015 - 10:39 uur | Kees de Jager

    Prachtige column Liesbeth! Allerlei problematieken treffend verwoord: De wachttijden, de bureaucratie, en de bijbehorende emoties voor de patiënt….

    Kees de Jager