Bewegen met gewrichtspijn

23.12.2014 | Algemeen nieuws | 1358 keer bekeken

Mensen met gewrichtspijn zitten vaak in een vicieuze cirkel. Bewegen is pijnlijk, maar hoe minder je beweegt, hoe meer pijn je hebt. Als elke stap zeer doet, is het verleidelijk om niet te veel te lopen. Maar bewegen is juist goed om mobiel te blijven, zeker als je gewrichtspijn hebt.

Artritis en artrose

Zowel bij artritis (gewrichtspijn veroorzaakt door een ontsteking) als bij artrose (een ontsteking die het kraakbeen aantast) is het van belang om inbewegin te blijven. Met name bij artrose kan dat echter zeer pijnlijk zijn aangezien het kraakbeen wordt afgebroken, waardoor het gewricht niet meer optimaal kan functioneren.

Beweging is goed voor je welbevinden

Luisterend naar je lichaam ben je geneigd om zo min mogelijk te bewegen als je last van gewrichtspijn hebt, maar dat is een slecht advies. Beweging zorgt er namelijk voor dat het gewricht en de spieren er omheen sterker worden. Beweging vermindert bovendien stijfheid en vergroot je conditie. Kortom: bewegin is goed voor je algehele welbevinden.

Welke sporten zijn goed voor mensen met gewrichtspijn?

Sporten die de spieren trainen en tegelijkertijd het lichaam niet al te veel belasten, zijn het meest aan te raden. Met name sporten in het water zijn daar uitermate geschikt voor. Maar ook sporten die wél een beroep doen op de botten moeten niet meteen aan de kant geschoven worden. De top 8 ziet er als volgt uit:

  • Zwemmen
  • Duiken
  • Aquarobics
  • Wandelen/Nordic walking
  • Golfen
  • Fietsen
  • Buikdansen
  • Yoga

Welke sporten moet je vooral achterwege laten?

Uiteraard zijn de acht sporten hierboven slechts een paar uit een heel arsenaal aan bewegingsmogelijkheden. Het allerbelangrijkste is, dat je een sport kiest die bij je past en waar je van geniet. Maar intensieve balsporten zoals volleybal, basketbal en voetbal zijn toch echt niet aan te raden bij ernstige gewrichtspijnen. En datzelfde geldt voor vechtsporten en bepaalde vormen van atletiek, zoals hoogspringen en sprinten. Vind je het leuk om op wintersport te gaan? Hou het dan bij wandelen en eventueel langlaufen, maar vermijd skiën en snowboarden, ongeacht hoe leuk je dat misschien ook vindt! Fitness is wel erg belastend voor spieren en botten, maar met de juiste begeleiding door een fysiotherapeut is fitness een goede bewegingsvorm voor mensen met artritis en artrose.

Altijd medisch advies vragen

Wat je bij artrose of artritis vooral niet moet doen is je lichaam overbelasten. Afhankelijk van de ernst van de gewrichtsontsteking is het raadzaam om met je huisarts of fysiotherapeut te overleggen hoeveel lichaamsbeweging verstandig is. Het is een open deur, maar ga bij twijfel of heftige pijn altijd naar je dokter.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren