Blended hulpverlening... wat is dat?

20.01.2015 | Algemeen nieuws | 2265 keer bekeken

Apps, social media, online zorgdossiers… er is een steeds grotere digitalisering in de zorg. Hierdoor wordt de hulpverlening efficiënter ingericht. “Maar de menselijke factor dan?” Ook die wordt niet vergeten! Bij ‘blended hulpverlening’ wordt gezocht naar het perfecte evenwicht tussen online hulpverlening en persoonlijke contacten.

Voordelen van blended hulpverlening 

De term ‘blended hulpverlening’ staat voor een combinatie van online hulp / eHealth met telefonische en face-to-face contacten. Dit moet zorgen voor een efficiëntieslag binnen de zorg, zonder dat de kwaliteit van de hulpverlening erop achteruit gaat. Eerder het tegendeel is waar! Voor hulpverleners wordt het werk leuker, omdat ze online meer mensen bereiken én helpen. Bovendien beantwoordt deze nieuwe zorgstijl aan de vraag van cliënten voor een grotere interactiviteit en betrokkenheid bij hun eigen zorgtraject. En tot slot wordt de menselijke maat niet vergeten.

Hulpverlening aan uw client waar en wanneer nodig

Door online tools te betrekken in uw werk heeft u als hulpverlener eindeloos veel mogelijkheden om uw hulpverlening beter af te stemmen op de behoeften van uw cliënten. Zelftestjes, filmpjes en andere digitale tools helpen u om uw cliënten goed geïnformeerd én betrokken te houden bij hun eigen zorgtraject. Opdrachten zoals online vragenlijsten invullen of dagboeken bijhouden kunnen door de cliënt zelf in de eigen omgeving en wanneer het hem/haar best uitkomt, uitgevoerd worden. Deze resultaten worden dan verder tijdens face-to-face contacten besproken of ingezet bij de nazorg. Gesprekken hoeven niet alleen meer in de spreekkamer plaats te vinden; naast telefoongesprekken worden ook groepchats en videoconferencing ingeschakeld. Dit heeft weer tot gevolg dat cliënt en/of hulpverlener minder tijd kwijt is aan reizen, wat ook weer de betrokkenheid en inzet bij de hulpverlening ten goede komt.

Kortom: met blended hulpverlening bereikt u uw cliënten niet alleen na een afspraak of tijdens het spreekuur, maar precies waar en wanneer ze hulp nodig hebben. Op die manier kunt u als hulpverlener ook korter op de bal spelen.

Wat betekent dit voor u als hulpverlener?

Volgens kenners zal ‘blended hulpverlening’ binnen enkele jaren uitgegroeid zijn tot de nieuwe, innovatieve standaard in hulpverlening. Dit vraagt evenwel om een verandering in denken, zowel bij cliënten als bij hulpverleners.

De integratie van eHealth-tools in de hulpverlening is er niet om persoonlijke contacten te vervangen, maar aan te vullen. Zij leveren een waardevolle bijdrage, met name door de eigen kracht van cliënten te activeren en te versterken. Cliënten krijgen dankzij de digitalisering ook meer inzicht in hun eigen dossier en de voortgang van hun hulpproces, wat hun betrokkenheid verhoogt.

‘Blended hulpverlening’ in de praktijk

Een vorm van ‘blended hulpverlening’ werd door ArboUnie reeds succesvol toegepast bij de behandeling van mentale klachten, waaronder werkstress. Door de persoonlijke aandacht van de hulpverlener te koppelen aan de inzet van online eHealth programma’s konden werknemers direct aan de slag op een moment dat hen past. Online worden de routineaspecten van een behandeling door de werknemer zelf afgewerkt, zodat de hulpverlener meer tijd en aandacht vrij heeft voor de aspecten waar dat gewenst is. Hierdoor wordt de betrokkenheid van de werknemer bij zijn eigen zorgtraject vergroot en is verdere personalisering tijdens de face-to-face contacten mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren