Daadkracht en mobiliteit tijdens Support 2014
Onbeperkt leven; dat was de rode draad tijdens Support 2014, de beurs vol mogelijkheden voor iedereen met een fysieke beperking, hun omgeving en mensen die daar beroepshalve mee te maken hebben. Voor die positieve insteek reisden duizenden bezoekers (weer) af naar de Jaarbeurs. Opvallend was dat 60% van hen met name interesse had in Mobiliteit & vervoer. In dat kader werd ook de landelijke vervoerdienst Valys Nieuwe Stijl gepresenteerd, waarvoor Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Martin van Rijn de kick-off verrichte. Support 2014 vond plaats van 7 tot en met 10 mei in Jaarbeurs Utrecht.
Bijna de helft van de bezoekers (41%) kwam voor het eerst naar Support 2014. In totaal mocht het evenement 17.402 mensen verwelkomen, waarvan 44% als particulier, 24% als begeleider en 32% als vakbezoeker. Binnen die laatste categorie waren de sectoren ‘toeleveranciers aan de zorg’ (18%), ‘gemeente/overheid’ (16%) en ‘verpleeg- of verzorgingshuis’ (10%) het meest vertegenwoordigd. Het overgrote merendeel van de bezoekers oriënteerde zich tijdens Support 2014 op de mogelijkheden voor volwassenen van 19 tot 65 jaar (56%) en 65-plussers (25%). De meeste belangstelling was er voor hulpmiddelen (80%), mobiliteit & vervoer (60%) en persoonlijke verzorging (35%), op de voet gevolgd door informatie & advies en vakantie (beiden 34%).
Lancering landelijke vervoerdienst
Primeur tijdens Support 2014 was de lancering van vervoerdienst Valys Nieuwe Stijl. Een aanvullende dienst van Transvision in opdracht van de overheid, om ouderen en mensen met een beperking zoveel mogelijk gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. In nauwe samenwerking met de NS, belangen- en vrijwilligersorganisaties en het ministerie van VWS is een nieuw systeem ontwikkeld waarbij mensen onder begeleiding een zogeheten ‘ketenreis’ kunnen maken. Via één contactpunt wordt de reis eerst per taxi naar een NS-station afgelegd, waar een reisassistent helpt met inchecken, oriëntatie op het station en instappen. De reisassistent geeft ook een reismaatje mee, een apparaat waarmee makkelijk contact mogelijk is met Tansvision in het geval van vragen onderweg. Bij aankomst op het bestemmingsstation staat wederom een reisassistent te wachten die de reiziger vergezelt naar de wachtende taxi die het traject afrondt.
Activiteit
Op de hoogte blijven van deze en andere branche- en productontwikkelingen was voor 74% van de bezoekers de belangrijkste reden om naar Support 2014 te komen. Het verzamelen van gerichte informatie over (technische) eigenschappen van diensten en producten staat op de tweede plaats; 52% van het publiek bezocht de beurs om die reden. Daarbij werden 318.007 stands bekeken en in totaal 141.438 gesprekken gevoerd. Maar Support 2014 stond ook – en vooral – in het teken van activiteit. Meer dan de helft van de bezoekers (55%) nam deel aan een van de (inter)actieve mogelijkheden zoals de Kampeerplaats, een nieuw onderdeel dit jaar. Die stand was ook het meest populair, zo gaf 24% van de bezoekers aan. Het sportplein in samenwerking met NOC*NSF scoorde 17%, het – eveneens nieuwe – testcircuit werd door 16% van het publiek het leukst genoemd.
Rapportcijfer
De volledigheid van het aanbod op Support werd door 70% van de bezoekers goed of zelfs uitstekend genoemd. Ze gaven de beurs een gemiddeld rapportcijfer van 7,5. Zo’n 73% van de bezoekers is van plan om Support in 2016 (waarschijnlijk) weer te bezoeken.
Twitter
Deelnemers van Support 2014 deelden ook dit jaar weer indrukken, inspiratie en nieuwtjes via Twitter met de vermelding #support14. Speciale aandacht was er voor de aanwezigheid van staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jetta Klijnsma, die 2.500 handtekeningen in ontvangst nam voor de ratificatie van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Ook de modeshow Fashion on wheels, georganiseerd door de Zonnebloem en aangekondigd door stylist Maik de Boer, werd enthousiast gedeeld op het sociale medium.
Over Support
Support is het grootste evenement in de Benelux voor iedereen met een fysieke beperking, hun omgeving en mensen die beroepshalve te maken hebben met de beperkingen die fysieke handicaps kunnen opleggen. Exposanten presenteren op de beurs de nieuwste trends en technieken. Meer informatie over de beurs Support is te vinden via www.supportexpo.nl. Voor het laatste nieuws, trends, innovaties, producten en aanbiedingen kunnen mensen met een functiebeperking en professionals in de supportbranche 365 dagen per jaar terecht op SupportBeurs.nl.