Deze slager paste zijn winkel aan voor mij

08.02.2016 | Columns | 5224 keer bekeken
Deze slager paste zijn winkel aan voor mij

Ik woon al zestien jaar heel dicht bij een slager, maar ik was nooit bij hem binnen geweest. Terwijl andere mensen mij voorbij liepen en naar binnen gingen, moest ik altijd buiten voor de winkel wachten want mijn rolstoel kon niet de hoge stoep op die voor de deur was. In plaats vanuit zijn etalage een keuze te kunnen maken, keek ik door de ramen en zag bijna niks. Dus ik haalde alleen maar wat we af en toe vergeten hadden bij de supermarkt. Of ik wat bij hem kocht was ook altijd een kwestie van of ik contant geld thuis had. Pinnen door het raam ging absoluut niet... Deze slager wist dat ik vlakbij woonde, maar nam geen initiatief om wat aan zijn winkel te veranderen.

Na meer dan veertig jaar in een rolstoel zitten, ben ik wel gewend om niet overal binnen te kunnen en ik verwacht ook geen grote verbouwingen om dit mogelijk te maken. Maar wanneer de oplossing een kleine moeite is, zoals een plank voor de winkel leggen of een aanpassing van de stoep is, stel ik dat op prijs. Afhandeling op straat, terwijl mensen staan te kijken is echt niet prettig.

Deze slagerij werd op een gegeven moment overgenomen. Toen ik op het raam klopte realiseerde de nieuwe slager zich meteen dat ik niet naar binnen kon en zei, “hier gaan we wat aan doen.” Ik had deze belofte wel vaker van winkeliers gehoord, maar deze slager is echt een ondernemer die wat onderneemt! Hij heeft de stoep aangepast en een deurbel geplaatst zodat als ik binnen wil, hij de deur voor me opent, en ik, net als iedereen, naar binnen kan.


Bekijk & lees alle columns door Christine Regber-Martens

Heb jij ervaringen zoals Christine? Laat je reactie achter.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (24)

Reageren
  • O. Stulemeijer
    20.02.2016 - 18:01 uur | O. Stulemeijer

    Zo zie je het zelden, gefeliciteerd met deze SLAGER en ook voor hem een pluim op zijn hoed.

    Nog even een vraag.
    Als gemeente niet willen meewerken dan wel noodzakelijke aanpassingen op de lange baan schuiven, is het dan mogelijk deze gemeenten aan te spreken op basis van het onlangs geratificeerde verdrag over de zorg voor gehandicapten.
    Ook is er wetgeving over de toegankelijkheid van openbare ruimten!

    Helaas is ook hier weer de vraag wie bindt de kat (de gemeente of de eigenaar) de bel aan?

    Het is vaak zo simpel, enkele kruiwagens zand en enkele m² opnieuw bestraten.
    Voor een goede stratenmaker 1:30- tot 2:00 uur werk.
    Ook het argument dat mensen over zo'n opritje struikelen is onzin als de zijkanten van de oprit vloeiend worden ingevoegd.
    Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

  • Marijke van Huizen
    19.02.2016 - 15:16 uur | Marijke van Huizen

    Bij ons in het dorp. Hazerswoude Rd, precies andersom: een goed toegankelijk bieb-gebouw is verhuisd naar een ontoegankelijk onderkomen. Lekker goedkoop!

  • Christine Regber-Martens
    19.02.2016 - 12:54 uur | Christine Regber-Martens

    Rens, mijn man en ik maken nu geburik van de onlie service van Albert Heijn. Ja soms will je gewoon naar de winkel, maar in de winter maanden vinden wij dit een super alternatief.

  • Hans Jongmans
    18.02.2016 - 20:02 uur | Hans Jongmans

    Het lijkt zo vanzelfsprekend maar dat is het helaas niet.
    Wellicht brengt het mensen op ideeën.

  • rens huiding
    18.02.2016 - 14:19 uur | rens huiding

    mij vrouw maakt het ook geregeld mee dat ze niet naar binnen kan doordat zij ook rolstoel gebonden is dus moet ik meestal mee om boodschappen te doen en dat is ook niet altijd handig daar ik ook mijn eigen bezigheden heb

  • monique peters
    18.02.2016 - 12:46 uur | monique peters

    goedemiddag
    harstikke fijn dat de nieuwe slager initiaf genomen heeft. Er worden inderdaad vaak belofte gemaakt, die ze niet nakomen.
    ik weet van sommige situatie's, waar de gemeente toestemming moet geven, niet altijd toestemming geven om iets te veranderen.
    een stoep/trottior is vaak van de gemeente, daar moet de gemeente toestemming geven anders kun je niks.
    ik heb ook een voorbeeld.
    bij de koninkrijkzaal waar ik 2 keer in de week kom, hebben ze de straat opnieuw betraat en 2 rolstoelparkeerplaatsen gemaakt, langs het trotior.
    met een hoge trottior band, dus als ik daar uitstap heb ik mijn knieen haast bij mijn oren zitten. gevolg lastig uitstappen.
    gemeld bij de gemeente en de gemeente doet er niks aan.
    dus het ligt niet altijd aan de ondernemers

  • Simon Verkade
    18.02.2016 - 12:17 uur | Simon Verkade

    Deze slager heeft echt meer dan een stukje worst verdiend.
    Hulde aan iemand die het echt begrijpt.
    Een voorbeeld voor velen.

  • helena van poppelen
    16.02.2016 - 17:11 uur | helena van poppelen

    Schitterend dat iemand de moeite neemt voor zijn klanten,kan je alleen maar waarderen. Hij verdient een pluim . Kom op winkeliers volg deze man,wij hebben ook een beurs,lol

  • Gerda de Jong
    15.02.2016 - 16:32 uur | Gerda de Jong

    Een pluim voor deze slager. Hij heeft oog voor zijn medemens!

  • Elana Den Hollander
    11.02.2016 - 08:05 uur | Elana Den Hollander

    Super van deze slager! Ik kom maar al te vaak op plekken waar ik niet naar binnen kom. Ik heb een ligrolstoel en ben 'groter' dan meeste andere rolstoelen. Kan mezelf wel 'opvouwen' hoor. Ik heb wel eens mee gemaakt bij een restaurant dat ze gewoon zeiden dat het hele restaurant 'bezet' was. Terwijl je duidelijk kon zien dat het niet zo was. Men moest voor mij een andere deur openen en had daar hadden ze geen zin in.....
    En zo heb ik, net als vele anderen, genoeg negatieve verhalen. Fijn te lezen dat het ook anders kan!

  • walter deklerck
    10.02.2016 - 21:57 uur | walter deklerck

    proficiat aan de slager

  • Sjoerdtje Van der Moolen
    10.02.2016 - 21:34 uur | Sjoerdtje Van der Moolen

    Wat geweldig van die nieuwe slager. Je komt nog veel te veel gebouwen tegen die niet toegankelijk zijn. Er is nu een nieuwe wet aangenomen, waardoor openbare gebouwen toegankelijk gemaakt moet worden voor mindervalide. 1 januari 2017 moet alles klaar zijn, maar of dat lukt? Het zou fijn zijn, wanneer de mindervalide mensen betrokken worden bij de aanpassingen. Die weten tenmiste wat nodig is.

  • johan henraath
    10.02.2016 - 11:16 uur | johan henraath

    dat zouden meer slagers moeten doen spiciaal hun winkel aan passen voor mensen in een rolstoel toppie hij verdient een dikke vette pluim

  • Eugène Schoenmaeckers
    10.02.2016 - 11:14 uur | Eugène Schoenmaeckers

    Mooie constatering Christine.Eigenlijk zou je een sticker op de ruit van de winkeldeur moeten plakken; DEZE WINKELDEUR IS VOOR IEDERÉÉN BEREIKBAAR !!
    En inderdaad, laat van je horen. Jammer dat dit in 2016 nog altijd moet.
    Het ga je goed.

  • Aty Janzen
    09.02.2016 - 21:40 uur | Aty Janzen

    Ook ik verplaats me in een vehicel voor gehandicapten en kan me helemaal voorstellen hoe het voelt. Sommige mensen vinden je lastig, anderen willen alles voor je doen.

  • Gijsbert van Gils
    09.02.2016 - 20:48 uur | Gijsbert van Gils

    Ik merk dat het heel belangrijk is dat winkelmedewerkers je kennen. Na verloop van tijd weten ze hoe je geholpen wilt worden.

  • heisi bierstekers
    09.02.2016 - 18:50 uur | heisi bierstekers

    heel goed initiatief !!!

  • Christine Regber-Martens
    09.02.2016 - 17:10 uur | Christine Regber-Martens

    Bedankt voor alle reacties.
    Goed of slecht - wij moeten ons laten horen!

  • Jannet Dijkema
    09.02.2016 - 16:03 uur | Jannet Dijkema

    Deze slager verdient een warme douche, ik reageer nooit maar op deze actie dus wel.

  • fam blans
    09.02.2016 - 15:31 uur | fam blans

    Winkels in het zonnetje zetten activeert anderen om ook te denken over toegankelijkheid.

  • Marga van Lenthe
    09.02.2016 - 13:45 uur | Marga van Lenthe

    Fantastische reactie van de nieuwe slager!

  • elvira Houthuijs
    09.02.2016 - 12:54 uur | elvira Houthuijs

    Camping in Duitsland,gelijk een plank gelegd zodat ik zelfstandig naar binnen kon,ik denk dat deze binnenkort een keer vervangen moet worden,maar dat lijkt mij normaal na 11 jaar

  • Tim Jongerden
    09.02.2016 - 12:21 uur | Tim Jongerden

    Hergo Slagerij Amsterdam Buitenveldert idem dito ! ♿️

  • Siemon Vroom - Weerhandig.nl
    09.02.2016 - 12:03 uur | Siemon Vroom - Weerhandig.nl

    Hulde!