Dienstencheque blijft nog te vaak ongebruikt

04.11.2015 | Algemeen nieuws | 1107 keer bekeken
Dienstencheque blijft nog te vaak ongebruikt

SupportBeurs.nl berichtte al in november 2014 over de invoering van de dienstencheque of voucher die gemeenten zouden gaan invoeren om mensen hun eigen zorg te laten inkopen. Nu, een jaar later, blijkt dat de dienstencheque nog lang niet bij alle gemeenten op een adequate manier wordt ingezet.

Huishoudelijk Hulp Toelage

De bedoeling was dat de gemeenten de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) – die ze ontvangen van staatssecretaris Van Rijn van VWS- zouden gebruiken om inwoners met een zorgvraag dienstencheques aan te bieden voor de inkoop van bijvoorbeeld hun poetshulp. Uit een onderzoek van belangenvereniging ANBO onder 80 gemeenten blijkt dat de gemeenten de HHT niet altijd besteden aan waar het voor bedoeld is.

Zelf de regie over de eigen zorg

Ondanks dat de methode met de vouchers voor de gemeenten een kostenbesparing op kan leveren, zijn niet alle gemeenten in staat gebleken om de cheques op een goede manier aan de inwoners aan te bieden. Volgens de ANBO is de dienstencheque niet alleen financieel aantrekkelijk, maar biedt het de cliënt ook de mogelijkheid om zelf de regie te voeren over zijn eigen zorginkoop. Bovendien kunnen op die manier mensen die werkzaam zijn in de thuiszorg hun baan behouden.

Andere prioriteiten

Uit het ‘Vinger aan de pols’ onderzoek komt naar voren dat 20% van de gemeenten (nog) geen gebruik maakt van het vouchersysteem.Dat komt doordat die gemeenten andere prioriteiten hadden, waardoor de invoering van de dienstencheque vertraging heeft opgelopen.Een andere oorzaak van een vertraagde invoering is het feit dat sommige gemeenten een waslijst aan voorwaarden en eisen stellen aan het gebruik van de vouchers. Cliënten ervaren dit als een drempel en haken in sommige gevallen zelfs af als er te veel administratieve rompslomp gemoeid is met het afnemen van de cheques.

Betere communicatie

Het advies van de ANBO luidt dat er het nodige moet verbeteren aan de communicatie rondom de dienstencheques. Zowel de gemeenten als de cliënten moeten goed in beeld krijgen wat de voordelen van het vouchersysteem zijn. Veel gemeenten tonen op dit moment wel hun goede wil door zich aan te sluiten bij de collectieve online omgeving voor het aanvragen van de cheque. De verwachting is dan ook dat nog dit kalenderjaar in alle gemeenten een goed werkend dienstencheque systeem voorhanden is.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Tim Jong
    21.11.2015 - 06:33 uur | Tim Jong

    Wat ik belangrijk vind , wie of wat voor een dienstverlener ze gaan sturen !
    Kunnen kiezen uit kwaliteit en ervaring van een dienstverlener!
    Er moet toch een klik zijn met een dienstverlener en de zorgvrager !
    Dan eerst cheque's bestellen via Internet of in een zorgwinkel ! Dan een hulp gaan bestellen ! Dan het verzilveren van de cheque's ! Dan is de week al om ! Bij Helpling.nl kun je dit alles zelf regelen via internet en je tijd kiezen en veranderen en een voorkeur aangeven van wie je wilt wie er komt ! Aan alles hangt een prijskaartje!

  • John Kooiman
    19.11.2015 - 12:32 uur | John Kooiman

    Ons is ook aangeboden om 3 uur hulp in het huishouden. Ter ondersteuning voor mij als mantelzorger. Je krijgt een lijstje met bedrijven die zijn gekoppeld aan deze hulp. Als je dan beld proberen ze je eerst een deal te laten afsluiten die wel geld kost. Als je dit niet wenst krijg je een contract wat je moet tekenen en terug sturen. Vervolgens krijg je de rekening. Die je zelf moet terug halen bij je gemeenten. Die nu na ruim een half jaar nog steeds niet is betaald. Conclusie. Weer veel administratie werk. Om je te ontlasten. In die tijd had ik het zelf ook kunnen schoonmaken. En die tijd kost me echt niets. Nu doet de gemeente hier heel veel voor ons dus zal de betaling ergens mis gegaan zijn. Maar om uit eindelijk iemand als hulp te krijgen kost veel tijd.