Eén dag zonder benen

22.02.2016 | Columns | 2987 keer bekeken
Eén dag zonder benen

Ik zal er niet omheen draaien, ik voel mij vandaag lichtelijk gehandicapt. Mijn trouwe vierwieler — oftewel rolstoel — is ter reparatie bij de tussenleverancier. Dus moet ik het vandaag doen zonder benen. Nou ja, ik heb gelukkig nog een hele oude rolstoel in de berging, dus ik hoef niet de hele dag op bed te liggen.

Een goede rolstoel is van levensbelang

Echt goed functioneren kan ik met die reserve rolstoel niet. Hij is minstens 10 jaar oud, afgesteld op een heel ander lijf en dus met een hele andere zithouding. Maar mij hoor je niet klagen, ik kan van mijn bed naar het toilet en dat scheelt toch een hele hoop gezeik. Of geeft in ieder geval de mogelijkheid om datzelfde te doen. Afijn, op dagen als vandaag word ik mij weer bewust van hoeveel een goed werkende voorziening betekent voor mijn leven. Dat mijn rolstoel een hele dag weg is, heeft dan ook veel invloed op mij.

Een rolstoel is geen schoen

En dat lijken de bedrijven die reparaties uitvoeren te vergeten. Een dag zonder rolstoel is een dag waarin je ernstig beperkt bent in zelfredzaamheid, zelfstandigheid en überhaupt participeren in de maatschappij. En echt, ik snap dat niet alle reparaties aan huis gedaan kunnen worden. Ik snap ook nog dat het soms best even kan duren voor de reparatie klaar is. Maar een hele dag is wel erg lang. Zeker als ik mij bedenk dat er slechts één bout was afgebroken. Dat is toch geen service…

Alles moet goedkoper

Ik snap het wel hoor, je laadt ’s morgens je bus vol met kapotte hulpmiddelen, rijdt naar de zaak en maakt ze stuk voor stuk, om ze daarna in de zelfde volgorde weer ter retourneren. Dat is efficient, goedkoop en levert hoogstwaarschijnlijk het meeste op. Dat de klanten de gehele dag niet uit de voeten kunnen, dat is bijzaak want ook vanuit de gemeente moet alles immers goedkoper. Dat is nog wel te begrijpen, maar weet je wat de pijn zou verzachten?

Communicatie

Want het is inmiddels half 7 's avonds en ik zit nog steeds te wachten op mijn trouwe racemonster. Vanuit het bedrijf heb ik niets gehoord dus inmiddels heb ik zelf gebeld, maar de persoon aan de lijn kon mij niets anders zeggen dan “waarschijnlijk krijg je vandaag nog wel je rolstoel terug.”. Het zou zo fijn zijn als jullie:

  • Zelf contact zoeken met de klant als het later wordt en wellicht pas morgen de rolstoel terugbrengen.
  • Als de klant dan toch belt, hem kunnen vertellen hoe het ervoor staat.

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen de monteurs die hartstikke goed hun best doen, ik heb ook niet de illusie dat mijn hulpmiddel het belangrijkst van allemaal is, en ik ben zeker dankbaar dat mijn rolstoel gerepareerd wordt. Maar een beetje communicatie zou de pijn al zoveel verzachten.

Daar is die weer

Oei, ik was al bang dat ik later het bericht moest aanpassen omdat ik meer duidelijk heb over mijn rolstoel, maar zo aan het einde van deze blog komt de bus voorrijden met daar in mijn benen! Feest, morgen kan ik mij weer mens voelen.

Bekijk & lees alle columns en tips door Eelco Martens.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (15)

Reageren
  • Erik ter Horst
    09.04.2016 - 09:39 uur | Erik ter Horst

    Ik geloof niet dat het huidige systeem goedkoper is dan een goedlopend systeem waarbij wij (de klanten) goed geholpen worden. Het huidige systeem is juist inefficiënt. Ten eerste worden er heel veel domme fouten gemaakt zoals het meenemen van de verkeerde onderdelen. Dit heb ik zelf ook meerdere malen meegemaakt. Ook krijgt men niet het meest geschikte hulpmiddel waardoor wij, de WMO consulenten, de adviseurs vd bedrijven etc onnodig tijd verspillen met onderhandelen, uitproberen van half geschikte hulpmiddelen etc, in plaats van dat geld te besteden aan de meest geschikte oplossing. De stress van de voortdurende strijd die wij moeten leveren met instanties is slecht voor onze gezondheid waardoor er meer beroep wordt gedaan op medische zorg, wat ook geld kost. Ik heb dit zelf meegemaakt.

    En ook al ZOU een systeem van het meest geschikte hulpmiddel meer kosten, waarom hebben onze politici daar geen geld voor over terwijl grote bedrijven de afgelopen 20 jaar steeds minder zijn gaan bijdragen aan de rijks inkomsten, banken met miljarden overeind worden gehouden en de bankiers die de problemen veroorzaakt hebben vrijuit gaan? Het geld is er wel maar het gaat naar mensen die al meer dan genoeg hebben, terwijl onze levens door dit systeem moeilijker worden gemaakt dan ze al zijn. ONACCEPTABEL!

  • Rinette Jaspers Faijer
    08.03.2016 - 09:21 uur | Rinette Jaspers Faijer

    Uitboet leven gegrepen. Fijn dat dit eens gezegd is!

  • Marion Paape-Evers
    04.03.2016 - 19:34 uur | Marion Paape-Evers

    Als levenslange rolstoelgebruiker weet ik precies wat je bedoelt want ook als je belt dat er iets aan de hand is mag je blij zijn als ze 2 dagen later komen. Ze snappen gewoon niet dat die rolstoel daadwerkelijk je benen zijn.

  • Liny Eggens
    03.03.2016 - 21:45 uur | Liny Eggens

    Zo is het werkelijk. Ik kan het hier mee eens zijn.

  • Bernard Papy Fosset
    03.03.2016 - 21:30 uur | Bernard Papy Fosset

    Amïa ,wat een toestand, en dit allemaal voor een herstelling dat je zelf niet zal moeten betalen.....
    Ik ken je niet maar heb je echt niemand ( buren,familie of vrienden) om dat boutje te vervangen,je had je stoel dan niet moeten missen.....

  • stefan de Pruyssenaere de la Woestijne
    03.03.2016 - 18:18 uur | stefan de Pruyssenaere de la Woestijne

    Mooi geschreven. Ik liep hier ook al een aantal jaren tegen aan. Ik heb emotion wielen en die gaan wel eens kapot. De monteurs aan huis kunnen vaak deze wielen niet maken. Wanneer je ze inlevert kun je zo 3 weken kwijt zijn. Je moet van te voren aangeven dit uit ervaring dat ze leen wielen moeten meenemen. Nee zeggen ze aan de telefoon eerst moet de monteur komen.Dan komt de monteur en die zegt inderdaad ze zijn kapot ik moet ze meenemen maar ik heb geen leen wielen bij me.
    Nu vraag ik aan de telefoon een inkooporder dan kan ik rechtstreeks naar invacare na een afspraak en meestal de zelfde dag nog. Vaak zijn de wielen binnen 1 uur en twee kopjes koffie gemaakt. Ik kan daarna gewoon naar mijn werk. Ik kan niet lopen maar ik kan mezelf verplaatsen met mijn eigen auto.
    Naar jarenlang met emotion wielen rijden weet je wel wat er kapot is aan de wielen. Vaak weet je meer dan de monteur. De monteur kan er vaak niets aan doen. Het moet snel en goedkoop. Dit is het geval van de europese aanbesteding. Het moet goedkoop van de gemeenten maar het gaat ten koste van de klant die niet gevraagd heeft om gehandicapt te zijn

  • Madelon Kroneman
    03.03.2016 - 15:32 uur | Madelon Kroneman

    Ik ben altijd heel verbaasd geweest dat er bij (elektrische) rolstoelen geen preventief onderhoud gedaan werd. Preventief onderhoud is planbaar en zal een hoop acute ellende schelen. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, enkele weken geleden kreeg ik een brief dat mijn rolstoel preventief onderhouden zou gaan worden (voor het eerst in de 14 jaar dat ik nu een rolstoel heb via deze firma). Afspraak gemaakt, monteur geweest, ik gelukkig. Een week later heb ik op zondag een lekke achterband. Pech. Monteur komt (andere meneer) en hij is eindeloos bezig bij zijn bus met sleutelen aan mijn stoel. Als hij terugkomt blijkt hij de lagers van de achterwielen en de achterbandjes vervangen te hebben. Deze waren totaal versleten. Ook had hij gelijk even het kastje met de knoppen voor de stoelverstelling gerepareerd. Fantastisch. Blijf ik wel met de vraag zitten wat dat preventief onderhoud nu ingehouden heeft....

  • Te Gek Voor Woorden.
    03.03.2016 - 15:26 uur | Te Gek Voor Woorden.

    Mij werd de vraag gesteld hoe mijn indruk was van een contract tussen de gemeente Overbetuwe en een nieuwe (goedkopere) leverancier/reparateur. “Heb het ergens moeten lezen dat Jens het uit handen moest geven aan RSR daar deze goedkoper had ingeschreven. Niet kort daarna las ik dat iedereen van RSR een brief zou hebben gekregen met verzekeringsgegevens, stickers enz. Nooit ontvangen. Mail gestuurd naar RSR en als antwoord kreeg ik dat ze nogmaals die brief met stickers enz. zouden versturen. Nooit ontvangen. Kreeg voor 11 jan j.l. een afspraak voor jaarlijks onderhoud aan de el. rolstoel. Inderdaad, er kwam iemand, maar zo bleek niet voor onderhoud maar voor inventarisering. Type en nummers opgeschreven en wilde weer gaan. Heb zelf maar gemeld dat ik ook nog 2 handrolstoelen had. Eén voor boven en één voor beneden. Blijkt dat in het verleden Meyra de gegevens niet door wilde geven aan Jens en nu Jens weer niet aan RSR. Belachelijk toch dat de gemeente dit niet vastlegt wat bij wie staat? Kreeg zelfs stickers voor op de rolstoel, wel handig dat je bij pech een nummer bij de hand hebt. Aangegeven dat de el. rolstoel kuren begon te vertonen zoals accu snel leeg en nagevraagd na hoeveel jaar hij zou mogen worden vervangen. De handrolstoelen zijn zelfs al van 2001! Dit wist hij niet precies, maar zei wel dat als hij vervangen werd dat ik dan maandelijks huur zou moeten betalen??? Kan dit zelf nergens terugvinden op de site van de gemeente. Zag wel bij andere gemeentes dat je voor hulpmiddelen huur moest betalen, maar overal uitgezonderd rolstoelen. Navraag hoe het gaat met pech onderweg? Blijkt dat wanneer ik met deze vrieskou dus onderweg met pech kom te staan dat ik dan een (duur) nummer kan bellen en dat er dan iemand helemaal vanuit Silvolde zal komen. Bij héél veel geluk is er een monteur toevallig in de buurt bezig.
    Oh ja, voor een lekke band proberen ze na 16.00 uur het uit te stellen tot de volgende dag. Sorry, maar met deze vrieskou kunnen ze dan beter een lijkauto sturen. Al met al: niet zo'n goede eerste indruk.”

  • Jeroen Ruigrok
    03.03.2016 - 12:58 uur | Jeroen Ruigrok

    Heb een kaderfunctie in de socialewerkvoorziening met zelf ook een 'indicatie'. De noodzakelijke rolstoel kon ik niet via het UWV krijgen, wel via de WMO. Het zou echter wel een 'kruitvat' rolstoel worden, goedkoop en plastic. Volstrekt niet wat ik nodig had. Via de leveranciers geen enkele hulp om iets beters te krijgen, in tegendeel. Behandeling was eigelijk onbeschoft en niet geïnteresseerd. Ik was geen klant, de WMO was klant Men verkoopt daar gewoon veel te makkelijk. Probleem is dat de gemeente kennelijk ook niet veel eist, kwaliteit, service, klantvriendelijkheid, geen van allen.
    Heb uiteindelijk een ADL rolstoel via een pgb gekocht bij een echte leverancier. Kennis van zaken, beetje bijbetaald, top service, klant gevoel. Gelukkig handig, kleine reparaties doe ik zelf.
    Service van menig WMO leverancier is idd ver te zoeken en dat is heel merkwaardig. Weinig bedrijven die dat straffeloos kunnen doen.

  • Liesbeth van Assche
    03.03.2016 - 12:50 uur | Liesbeth van Assche

    Beste Eelco, Ook voor mij een herkenbaar verhaal. Jammer dat je zo'n hele lange dag moet wachten op een relatief kleine reparatie. Eigenlijk zouden alle rolstoelers twee rolstoelen moeten krijgen... Maar dat zal vast niet in het budget van de gemeenten passen. Mensen die het zelf niet meemaken, hebben geen idee hoe belangrijk zo'n rolstoel voor ons is.
    Gelukkig kan jij nu weer "uit de voeten".
    Alle goeds, Liesbeth

  • El Steen
    03.03.2016 - 12:49 uur | El Steen

    Of je belt naar het bedrijf met de mededeling welk onderdeel stuk is waarna ze dit dan thuis komen repareren/vervangen wat natuurlijk heel fijn is omdat ze je rolstoel dan niet meenemen en soms is het in no time weer gemaakt. Maar hebben vervolgens een totaal ongeschikt niet passend onderdeel meegenomen, terwijl ze weten over wat voor een stoel het gaat, en ze vervolgens weer terug moeten naar hun bedrijf voor het juiste onderdeel. Dit is al een aantal malen voorgekomen en deze onnodige ritjes worden wel weer gefactureerd naar de gemeente. Zonde van de tijd en geld.

  • S De Jong
    03.03.2016 - 12:28 uur | S De Jong

    Dit verhaal is zoooo herkenbaar! Ik heb wel een tip: leg dit eens voor aan iemand binnen het bedrijf die de baas is of een "hogere" functie heeft....ik heb het op deze manier gedaan en in mijn dossier staat nu dat ik graag op de hoogte gehouden wil worden wanneer mijn rolstoel terug komt/wanneer ze voor reparatie voor de deur staan/wanneer onderdelen er zijn etc....en dat gaat nu redelijk. Maar ook:petje af voor de monteurs die hartstikke hun best doen...aan hun ligt het niet!
    Nu ben ik kort geleden verhuisd naar een andere gemeente die zaken doen met andere leverancier...dan begint alles weer van voren af aan...en wat komt er weer een hoop op je af....een "logge" wmo...bijna geen communicatie mee te voeren nog omdat ik nog niet aan de beurt ben....maar nu electrische rolstoel stuk...

  • Katinka Kenter
    03.03.2016 - 11:36 uur | Katinka Kenter

    Een mooi, maar toch weer treurig edoch goed geschreven artikel, waaruit blijkt dat de cliënt of klant niet centraal staat.
    Communicatie is zo belangrijk en daar schort het aan. Laten we ook hand in eigen boezem steken, door meer duidelijkheid te eisen van bedrijf dat de reparatie uitvoert.
    (Het ligt niet aan de monteurs zij willen en doen gerust hun best)
    En schakel de Gemeente in zij zijn de tussenschakel waar ik soms hevige twijfels bij heb. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor gekozen firma. Zij sluiten de contracten, zonder ons daar echt enige keus in te geven! Totaal verkeerde wereld als je het mij vraagt. Zij moeten actie ondernemen, zit ze maar achter hun broek. Wij als rolstoelers moeten af van een beetje afwachtende houding, ik vind dat wij actiever van ons moeten laten horen. In dit geval van mijnheer Martens kun je zien dat hij actie ondernam, prima. Blijf opkomen voor die zelfredzaamheid. O zo belangrijk! Erg blij met uw artikel.
    Ik maak me zorgen om mensen die dit niet goed zelf kunnen,
    Vriendelijke groet, Katinka Kenter

  • Annika Van der Meer
    03.03.2016 - 11:05 uur | Annika Van der Meer

    Op 4 november 2015 is mijn rolstoel gestolen. Gelukkig had ook ik een rolstoel in de berging. Nog diezelfde week is er een nieuwe rolstoel aangemeten met de prognose dat die nog voor kerst geleverd zou worden..... In januari (na 5x nelken met de firms) bleek echter dat de rolstoel helemaal niet besteld was, hij werd als nog besteld met de mededeling dat die er 22 februari zou zijn. Het werd 25 februari, geen rolstoel en geen telefoontje. Nadat ik zelf belde werd ik terug gebeld nu wordt ie misschien in de week van 7 maart geleverd. Ik wacht dan al 4 maanden, echt ik vraag me af of ze door hebben hoe schandalig dat is. Gelukkig is mijn oude trouwe rolstoel qua afstelling prima, echter wel ernstig versleten.

  • ben uffunk
    26.02.2016 - 17:10 uur | ben uffunk

    Zooo herkenbaar!!! De ArBo omstandigheden van de monteur zijn veel belangrijker dan de snelheid van reparatie, de rolstoel wordt meegenomen naar de werkplaats 35 km verderop, ik lig 2/3 dagen op bed, mijn sociale leven is niet een zorg die de arbeidstijd van 8 tot 5 (10 tot 3) mag beïnvloeden, dan maar 2/ 3 dagen op bed. Zelfs het beloofde telefoontje "hoe lang het zal duren" blijft uit. Een tijdspanne benoemen kan ook niet, de receptioniste heeft geen zeggenschap over de planning, ik in bed is daarentegen geen probleem.
    De klant centraal.............. ik kan het niet meer horen!!