Een hulphond: iets voor jou?

05.09.2016 | Algemeen nieuws | 1731 keer bekeken
Een hulphond: iets voor jou?

Hulphonden zijn voor mensen met een chronische ziekte of beperking veel meer dan alleen goed gezelschap met een kwispelende staart. Ze helpen die groep mensen vaak om het maximale uit hun leven halen. 

Welke soorten hulphonden zijn er?

Hulphonden worden grofweg onderverdeeld in een aantal categorieën. De bekendste is misschien wel de blindengeleidehond, die mensen met een visuele beperking ondersteunt. Maar wist je dat er ook honden zijn voor mensen die auditief beperkt zijn? Ook bestaan er ADL-honden, die mensen met een lichamelijke beperking bijstaan in hun dagelijks leven. Zij helpen bijvoorbeeld met de was doen, het aan- en uitkleden en zaken oprapen. Daarnaast kunnen hulphonden steun bieden bij angsten, depressies of trauma’s. Tenslotte bestaan er honden voor kinderen met een beperking, net als hulphonden voor mensen die lijden aan diabetes of epilepsie. En het mooie is: er komen steeds meer ‘hulphondensoorten’ bij!

Hoe wordt een hond een hulphond?

Honden die het meest geschikt zijn om hulphond te worden, zijn labrador retrievers, Duitse herders en golden retrievers (of een combinatie van die rassen). Hun formaat is immers groot genoeg om hun baas goed te begeleiden. Bovendien is het karakter van deze hondenrassen ook het meest passend. Tijdens de training worden de honden beloond wanneer ze positief gedrag vertonen. Daarnaast krijgen ze genoeg tijd om te ontspannen: ze mogen volop rennen, snuffelen en spelen. Op die manier vinden de hulphonden-in-opleiding de training prettig en leren ze snel. Een win-win situatie dus.

Wie komt er in aanmerking voor een hulphond?

Allereerst is het belangrijk om aan de hand van je beperking te bepalen welke hulphond specifiek bij jouw situatie past. Ook is het goed om samen met je ziektekostenverzekering te bekijken of een hulphond eventueel wordt vergoed. Is dat niet het geval, dan bestaan er verschillende bedrijven die financiële steun kunnen verstrekken, zoals de stichting De Hond Kan De Was Doen. Vervolgens vul je een aanvraagformulier in bij een organisatie die hulphonden aanbiedt, zoals het KNGF of Hulphond Nederland. Let bij het aanmelden goed op de voorwaarden en regels van het bedrijf dat je kiest! Als je passend wordt bevonden, volgt er een persoonlijke kennismaking met de organisatie. De procedure die daarna van start gaat, is per bedrijf verschillend.

Let wel: de vraag naar hulphonden is ontzettend groot. Daardoor kan het jammer genoeg zo zijn dat je, zelfs wanneer je passend bent verklaard, op een wachtlijst terechtkomt. Maar heb geduld: misschien heb je sneller dan jij denkt zo’n trouwe viervoeter aan je zijde!

Heb jij een hulphond? Of zou een hulphond ook iets voor jou kunnen betekenen? Laat het weten in een reactie.

Afbeeldingen: Lissandra Melo / Shutterstock.com en  Belish / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (9)

Reageren
  • Erik davelaar
    08.05.2017 - 10:38 uur | Erik davelaar

    wij zoeken een hond die aangeeft of je hydrocortison te laag is

  • Lieneke Prins
    12.03.2017 - 13:07 uur | Lieneke Prins

    Mijn dochter komt in aanmerking voor een hulphond (ASS en depressie) We zijn bezig om geld te vinden voor de hond en de training. Het valt niet mee, ondanks de hoge verwachtingen, en goede resultaten van Bultersmekke. Ons gesprek met de gemeente verloopt moeizaam omdat er geen wetenschappelijk bewijs is in Nederland. Wie heeft er suggesties of tips? We hebben nog € 10.000 nodig :)

  • Joke Lam
    16.09.2016 - 09:11 uur | Joke Lam

    Ook de stichting de click zorgt voor de vergoeding bij de zorgverzekeraar. En inderdaad het kost een hoop energie om een hond zelf op te leiden, maar het is heel Leuk! U kunt kijken op de site van hulphonden school De Click

  • 16.09.2016 - 09:01 uur | John Hubbers

    Geachte mevrouw Haverkamp - Zwartjes,
    Als ik U was zou ik een contact opnemen met
    http://www.bultersmekke.nl/
    Wellicht dat zij U kunnen helpen.
    Ik heb een assistentiehond samen met ze opgevoed voor mezelf, misschien ook al wel wat voor uw zoon.
    Hoop dat het verder goed gaat.
    Groet

  • Mevr. Haverkamp-Zwart
    15.09.2016 - 23:34 uur | Mevr. Haverkamp-Zwart

    Dat zelf opleiden kost toch een vermogen?
    Ik heb daar geen geld voor ,wel mooi dat jullie dat konden doen.
    Je moet er ook lichamelijk toe in staat zijn om dat te doen.

  • 15.09.2016 - 22:27 uur |

    Ik heb ook een hulphond, zelf betaald en opgeleid m.b.v. Marieke van Trainen Op Maat. Ik heb progressieve M.S. maar de hond werd niet vergoed door de verzekeraar. Dat lukt tegenwoordig bijna niet meer. Heb er ontzettend veel aan, mijn golden retriever helpt me de hele dag door. Als beloning maken we lange tochten met de scoot waarbij ze altijd in de sloot duikt ;) Ze maakt mijn leven zoveel makkelijker en mooier!
    Linda Nicolai en Yindi

  • Joke Lam
    15.09.2016 - 16:49 uur | Joke Lam

    Ik heb ook een Hulphond via hulphonden school De Click. Daar heb ik zelf mijn hond opgeleid. Super in totaal met de aanvraag heeft het 9 maanden geduurd. Een echte aanrader. Het is ook nog mogelijk om je eigen hond op te leiden. ZO heb ik Binky mijn dwergpoedel opgeleid tot een volwaardige hulphond. Het resultaat kan je zien op You Tube Joke en Binky

  • 15.09.2016 - 15:28 uur | Els van den Berg

    Heb zelf M.S. heb nu een hondje op leeftijd en denk er aan om me alvast in !te schrijven voor een hulphond om dat het toch wel even duurt!

  • mevr. Haverkamp-Zwart
    15.09.2016 - 09:50 uur | mevr. Haverkamp-Zwart

    Hallo,nou ik sta dus op de lijst voor een hulphond van de organisatie Martin Gaus.Ik wacht nu al anderhalf jaar en heb al een paar keer contact opgenomen en je krijgt als antwoord dat er nog geen 1 beschikbaar is,frustrerend is dit,tussendoor geven zij geen update of zoiets van hoe het ervoor staat als je zelf geen contact opneemt hoor je helemaal niets!!En dat is bij hulphond nederland ook zo en dat is niet fijn voor de mensen die wachten zeker niet als je een progessieve aandoening hebt zoals ik.Ik vindt de hele gang van zaken slecht geregeld zodra je de papieren hebt ingevuld zie je of hoor je ze niet meer ,het komt bij mij over als zo van die hebben we binnen,.Ik heb ook wel eens het idee dat er mensen voor gaan ,als je bedenkt dat er een wachtlijst is waarvan je niet eens weet hoelang die lijst is blijft het allemaal zo vaag!Ik zit in een volledig aangepaste elektrische rolstoel en kan niet lopen en mijn aandoening is progressief ,dus tegen die tijd dat misschien die hulphond komt is mijn situatie alweer veranderd en kunnen we weer opnieuw alles gaan uitleggen.Misschien kunnen de zorgverzekeraars daar eens wat aan doen,er meer controle op uitoefenen ,het is tenslotte een hoop geld waar je over praat,een hulphond is duur!!Ik kan maar nu al vast een hulphond aanvragen voor mijn zoon die ook dezelfde aandoening heeft maar nog wel loopt,dan heeft hij misschien over 2 jaar een hulphond die hem kan helpen.