Een nieuwe rolstoel… helemaal nog niet zo gemakkelijk

13.02.2017 | Columns | 3351 keer bekeken
Een nieuwe rolstoel… helemaal nog niet zo gemakkelijk

Ik heb een blog gewijd aan mijn nieuwe handbike, de Quickie Attitude. Hoe blij ik er mee was en ben! Dat ding geeft me mijn vrijheid, anders kom ik gewoonweg bijna nergens. Ik vertelde dat mijn oude rolstoel al lang aan vervanging toe was, maar de gemeente die niet wilde vervangen. Tot ik een ongeluk kreeg en in het ziekenhuis belandde, ook hierover schreef ik een blog ‘Soap; mijn oude rolstoel kan mijn nieuwe handbike niet aan’.

Heb ik nu een nieuwe rolstoel? Ja… Ging dat snel? Nee, het leek wel alsof alles er op gebrand was het moment dat ik een stoel zou krijgen te rekken. Dat klinkt negatief, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk ben ik dankbaar dat in Nederland dingen wat dat aan gaat best goed geregeld zijn. Maar ik ben niet standaard... Ik ben jong en beperkt en ik wil dat een hulpmiddel mij vrijheid en veiligheid biedt. Dat blijkt steeds een struikelblok. Niet alleen ik heb er mee te maken, ik hoor mede-rolstoelgenoten ook vaak mopperen. Waarom moet je als gebruiker ‘zeuren’ en ‘aan jassen trekken’ voor je een adequaat hulpmiddel krijgt? Ik was zeven maanden verder voor de rolstoel bij mij werd afgeleverd… Hoe dat zo kwam?

Ik heb een lastig lijf en ‘erger’ nog een duidelijke eigen mening en zicht op wat ik nodig heb qua rolstoel. Ik heb ervaren dat het in mijn gemeente geen pluspunt is als je weet wat je nodig hebt en dat duidelijk onderbouwd naar voren brengt.
Na het Keukentafelgesprek kwam er een adviseur van de leverancier van de gemeente om samen te bespreken wat ik nodig heb. Mijn vraag bleek gecompliceerd, er was meer expertise nodig. Dus kwam er een expert van de leverancier bij, waar ik ook een hele discussie mee heb gevoerd.
 
De keuze voor een rolstoel was beperkt. Ik heb alternatieve leveranciers opgegeven, maar het moest een Kuschall K-serie worden. Een andere smaak was bij wijze van vloeken in de kerk. Ik snap dat gemeenten contracten afsluiten en hoe dat werkt, maar een hulpmiddel moet de gebruiker tot dienst zijn en niet het budget van de gemeente! Ik merk dat het beleid van verschillende gemeenten er op gericht is om een aanvraag voor een hulpmiddel dat niet standaard-pakketwerk is te ontmoedigen of enorm te vertragen. Geld uitgeven is inderdaad vervelend, maar ik vind het nog vervelender om een rolstoel nodig te hebben.

Na maanden wachten kreeg ik mijn nieuwe Kuschall K-serie. Maar het lijkt wel of het op iemand anders lichaam is gebouwd. Ik zit bijvoorbeeld op in plaats van goed in mijn stoel, met spatborden die mijn heupen goed insluiten. En mijn benen steken gek uit, want de speciale rugleuning is veel te ver naar voren gemonteerd. Het voelt of ik elke seconde uit mijn stoel kan vallen. Dat kan natuurlijk allemaal verholpen worden en gelukkig is mijn verloofde nogal handig dus heeft hij veel dingen aangepast. Toch vraag ik me nog steeds af hoe het kan dat een op maat gemaakte stoel zo afwijkt  van wat je nodig hebt, terwijl een expert nota bene de dingen heeft aangegeven.

Het allergrootste obstakel blijken nog steeds mijn voorwieltjes. Ik heb altijd 4 inch soft-rol wielen gehad en was daar heel tevreden mee. Goed schokabsorberend en verder altijd fijn rollend. Nu heb ik 3 inch voorwieltjes en volgens de expert… moet ik daar makkelijk mee over straat kunnen. De praktijk is anders. Het lijken wel skatewieltjes… niet voor een rolstoel.
Ik ben met al deze dingen teruggegaan naar de leverancier. Het blijkt dat er geen grotere wielen op gemonteerd kunnen worden. Ik ben inmiddels een aantal keer blijven steken achter kleine randjes of achter een putdeksel en voorover de rolstoel uitgevallen. Dit is niet de bedoeling toch? Je moet je rolstoel kunnen vertrouwen, zeker op straat. Het is tenslotte de vervanger van je benen. 

Nu lijk ik een enorme zeurpiet, maar ik ben geen negatief persoon. Ik ben blij dat ik hulpmiddelen krijg en besef dat dit in vele andere landen minder vanzelfsprekend is. Ik ben echter ook jong, kritisch en heb een heldere mening. Ik hoor van veel mensen dat zij genoegen nemen met minder, omdat de gemeente zegt niet anders te kunnen. Dat is niet waar.  Het vergt wat knowhow, maar daarvoor heb je lotgenoten. Praat er maar eens over en je zult tips en tricks genoeg krijgen. Neem niet zomaar genoegen met standaard oplossingen als je echt een maatwerk oplossing nodig hebt.
Ik pleit dan ook voor meer mensen die hun eigen mening uiten en net als ik opstaan om een goed hulpmiddel te krijgen en geen standaard werk.

Wordt vervolgd…

Bekijk & lees alle columns door Rozemarijn Hijnen.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (8)

Reageren
  • johan lont
    26.02.2017 - 19:04 uur | johan lont

    nu kun je zien dat er nog wat het wmo en zorgverleners
    nog heel wat aan verbetering toe zijn ....
    maar vaak gaat het om het goed koopste en niet om het besten
    het is ten sloten een middel dat je aan vraag voor je lichaam
    waar je al zo last van heb .......en je leven mee moet delen ...
    graag dan ook het goedde middel ....zo dat je een waardig bestaan heb
    en minder zorg voor heb .......

  • 26.02.2017 - 17:47 uur | Jose van Rosmalen

    mooie beschrijving van je strijd voor het juiste hulpmiddel!

  • 17.02.2017 - 11:29 uur | Bert van Dijk

    In dit verhaal is wederom duidelijk dat er niet samen gewerkt wordt. In de driehoek van zorgvrager/verlener/aanbieder. Samen in Regie wat in de VG sector waar ik actief in ben steeds meer opgang vind levert vaak de beste en mooiste resultaten op. Maar, dat is nog steeds heel erg moeilijk voor gemeenten dus het WMO en de leveranciers, dat zorgvragers gehoord moeten worden en dat er niet over hen heen beslist wordt. Er is nog een wereld te winnen.

  • Jim de Vries
    17.02.2017 - 10:09 uur | Jim de Vries

    Een Küschall is niet op maat gemaakt. Er worden misschien maten genomen, verkeerde zo te horen, maar dan wordt er gekozen uit maten die beschikbaar zijn bij Küschall en zo dicht mogelijk in de buurt komen van de maten die genomen zijn.

    Juiste procedures in het kort voor een ECHT op maat gemaakte rolstoel:

    Stap 1) Intake: inventariseren van eisen en wensen
    Stap 2) Matching: de juiste match van de eisen en wensen met het daarbij behorende frame type en frame materiaal is essentieel voor optimaal functioneren.
    Stap 3) Meten: meetprocedure die is gebaseerd op ervaring met het aanmeten van “one-off” sport en ADL rolstoelen.
    Stap 4) Bouwen: elke rolstoel is uniek. Het is immers jouw stoel naar jouw lichaamsafmetingen, functionele mogelijkheden en persoonlijke wensen en eisen. Een unieke, technisch en ergonomisch hoogwaardige rolstoel.
    Stap 5) Afpassen: een belangrijk onderdeel is de afpassing van je rolstoel. Het is de ‘tuning’ van je rolstoel en zorgt voor de juiste ‘fit’, waardoor je er optimaal mee kunt presteren.

  • Miranda De Roij
    16.02.2017 - 17:35 uur | Miranda De Roij

    Ook hier heel herkenbaar, ik krijg een andere elektrische rolstoel omdat op de oude stoel m'n voetplaat niet hoog genoeg kan voor mijn korte benen. En wat blijkt op m'n nieuwe rolstoel kan het ook niet, maar ze willen wel dat ik er genoegen mee neem. De kleine voorwieltjes zijn te laag gemonteerd zodat ik in de goot strand en de stoep niet op kom, stekkers vallen spontaan uit m'n stoel waardoor ik niet verder kan rijden. Ik moet zelf tig keer bellen naar medipoint en ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Ondertussen is het bijna een jaar geleden dat de aanvraag voor een elektrische stoel de deur uitgegaan is en heb ik nog steeds geen rolstoel waarmee ik goed uit de voeten kan.

  • johan lont
    16.02.2017 - 13:15 uur | johan lont

    he hallo
    ja heel herkenbaar hoor ,,,,,heb zelf heel wat mee gemaakt om iets voor elkaar te krijgen ......zelf voor een gespreken ....in de gemeente ,,,,,met de raad er bij
    had een bezwaarschrift in gediend......maar de winst heb ik gewonnen ...
    door de dat ggz arts dingen had geschreven had die niet konden
    en heb daar op gewezen .....uiteindelijk heb gekregen wat ik wouw

  • 15.02.2017 - 17:50 uur | Jacqueline Salamistinkt

    Zo herkenbaar! Bij mijn Kuschall hebben ze ook flink zitten klungelen. Kwamen de schroeven van de spatborden tegen m'n velgen aan, werd een voetenplankje met ty-raps vastgezet, werden hoge kunststof spatborden vervangen door lage van carbon (geeft dus nog niet genoeg steun). En inderdaad, die kleine voorwieltjes! Leuk voor binnen, maar op straat blijf je constant hangen.

  • Fran Ny
    15.02.2017 - 12:12 uur | Fran Ny

    Hoi waarschijnlijk kunnen er geen andere wielen op door de voorvorken. Maar dan zullen ze gewoon andere voorvorken moeten bestellen voor je. Heb je evt. Een ergotherapeut die mee kan kijken. Sterkte zelf ook in gevecht met de wmo. Wie de langste adem.heeft wint uiteindelijk.