Gastvrijheid is de sleutel tot samen spelen

11.12.2015 | Columns | 581 keer bekeken

Laatst zei een ondernemer tegen mij, die 5k’s van de Speeltuinbende uit je vorige blog , die zijn handig. Maar welke is nu volgens jou de allerbelangrijkste?  Het gesprek wat daarna volgende wil ik graag met u delen. Maar eerst de 5k’s. De 5k’s zijn de vijf vragen die de Speeltuinbende stelt als ze een speelplek test op toegankelijkheid en samen spelen. Voor het gemak herhaal ik ze nog een keer:

• Kan iedereen er komen?
• Kan iedereen zichzelf zijn?
• Kan iedereen zijn weg vinden?
• Kan iedereen meespelen?
• Kan iedereen naar de WC?

Welk van deze vijf is nu het belangrijkst? Wat denk u?

Ja, als je heel nodig naar de WC moet is natuurlijk de laatst heel belangrijk. En toch is die het niet. Voor de Speeltuinbende geeft nummer twee, kan iedereen zichzelf zijn, steeds weer de doorslag.

Een haast cryptische vraag die om uitleg vraagt. De Speeltuinbende bedoelt met die vraag: word ik gastvrij ontvangen? Word ik geaccepteerd zoals ik ben?

Een voorbeeld uit de praktijk. We waren met de Speeltuinbende in een speeltuin. Het begon te regenen, schuilen kon in het gebouw maar helaas was er een hoge drempel. Nog voor we met vereende krachten de rolstoelen konden optillen kwam er al een medewerker aangerend met een plank, opgeduikeld op de zolder. Geen perfecte oplossing, wel één die werkte en gastvrij.

Wat is gastvrijheid? Voor de Speeltuinbende zit gastvrijheid in het gedrag van medewerkers en in de slimme, vanzelfsprekende inrichting. De voorbeelden hierboven gaan over het gedrag van medewerkers. De volgende gaan over eenvoudige aanpassingen of keuzes van de ondernemer, die maken dat ouders met een kind met een beperking zich welkom voelen.

En dan Hof van Eckberge in Eibergen, beste samenspeelplek van Nederland 2014, daar is snoezelen gewoon één van de attracties. Iedereen kan er bowlen, lasergamen, de rendieren voeren, snoezelen en nog veel meer. Hof van Eckberge heeft gastvrijheid als uitgangspunt van haar bedrijfsfilosofie gemaakt.

Een gast die niet meer terug komt is een groot verlies, want als ondernemer verlies je niet alleen die gast, dat gezin, je verliest ook het hele netwerk van dat gezin. En als dat gezin lid is van de Speeltuinbende is dat best een groot netwerk ;-).

Deze column van Speeltuinbendeleider Ilse van der Put verscheen eerder in de RekreaVakkrant.
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren