Geen vraag te gek voor de Mezzo Mantelzorglijn

05.04.2018 | Algemeen nieuws | 547 keer bekeken
Geen vraag te gek voor de Mezzo Mantelzorglijn

"We zien dat de zorg verandert. Er wordt steeds meer van de burger zelf gevraagd. Je kunt niet meer afwachten totdat je iets overkomt en verwachten dat de gemeente alles voor je oplost. Die tijd ligt achter ons. Iedereen krijgt met mantelzorg te maken."

Aan het woord is Ginette Klein van de Mantelzorglijn. Zij en haar collega's zijn vorig jaar vierduizend keer gebeld met de meest uiteenlopende vragen. De Mezzo Mantelzorglijn is aanwezig op het event Support dat van 30 mei tot en met 2 juni in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden.

Mantelzorg is een hot item. Mensen worden ouder, blijven steeds langer thuis wonen en hebben steeds meer zorg nodig. Het gaat hier niet alleen om professionele zorg door wijkverpleging of buurtteams, maar ook om zorg die wordt gegeven aan een naaste. De belangenbehartiger van deze steeds groter wordende groep is Mezzo, de landelijke vereniging voor iedereen die zorgt voor een naaste. Eén van de activiteiten van Mezzo is de Mantelzorglijn.

Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) wordt 75 procent van de zorg thuis geleverd door mantelzorgers. Met 80 procent van de 4,4 miljoen mantelzorgers gaat het over het algemeen goed. Samen met hun eigen netwerk, wijkverpleging, huisarts en huishoudelijke hulp redden zij zich. 10 procent van de mantelzorgers is (zwaar) overbelast. We hebben het hier over zo’n 450 duizend mensen. Mezzo schat in dat nog eens tien procent dicht tegen overbelasting aanzit.

Wat gaat de Mezzo Mantelzorglijn doen op Support?

“Geheel in lijn met onze missie kunnen mensen op Support ons vragen stellen. Als het goed is krijgen ze daar gelijk antwoord op, is het wat ingewikkelder dan komen we er later op terug. Wat mensen niet weten is dat ook de Mezzo Academie bestaat met trainingen en workshops voor mantelzorgers en professionals. Op Support geven we tweemaal zo’n training. ‘Samenwerken met mantelzorgers’ en ‘Mantelzorgers, zorg goed voor jezelf’.

Waarover wordt het meest gebeld naar de Mezzo Mantelzorglijn?

“Op de eerste plaats staan vragen over financiën. 'Ik ga drie keer per week naar mijn moeder die vijftig kilometer verderop woont. Kom ik in aanmerking voor een vergoeding van de reiskosten?' 'Ik neem mijn ouders in huis, wat betekent dat financieel, worden zij gekort op hun uitkering, wat betekent het voor mij?'”

Nog meer?

“We krijgen ook veel vragen over de versnippering van zorg, dan gaat het met name over ‘bij-welk-loket-moet ik zijn-vragen. Bij de gemeente of de zorgverzekeraar. Je ziet dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. We zien ook dat mensen gebukt gaan onder de regeldruk. Het is lang niet allemaal even duidelijk en even makkelijk. Stel dat jij als mantelzorger bij je moeder gaat inwonen. Wat gebeurt er als zij overlijdt, moet je als dochter dan het huis uit.”

Je moet wel overal verstand van hebben?

“Dat is zo. Het varieert van financiën en wonen tot regelgeving en uitkering. Daarnaast moet je empatisch goed ontwikkeld zijn. De mensen achter de telefoon weten hoe het werkt. Ze moeten van alle markten thuis zijn, goed de weg weten in de regelgeving en zicht hebben op het hele veld. Daarnaast hebben we ook een afdeling Juridisch Advies voor als mensen echt vastlopen en bijvoorbeeld formeel bezwaar willen maken tegen een beslissing. Als je als mantelzorger lid bent van de vereniging kun je een gratis beroep doen op die service.”

Je hoort dat mantelzorgers steeds zwaarder worden belast. Merk je dat aan de telefoon?

“Het verschilt heel erg. Veel mensen doen het en krijgen daar ook weer extra energie voor terug. Je hoort dan ‘Mijn ouders hebben vroeger voor mij gezorgd, ik ben blij dat ik iets terug kan doen’. We zien natuurlijk ook wel dat het zwaar kan worden voor mensen. Daarom adviseren we altijd op tijd hulp in te roepen van professionals zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat.”

“We zien - bijvoorbeeld bij paren waarvan de partner dementerend is - dat de mantelzorger zo druk is dat zelfs zijn of haar wekelijkse bridgeavond te veel is en uiteindelijk wordt opgegeven. Zonde, want de mantelzorger moet ook soms even op adem kunnen komen. Je voorkomt dat door tijdig hulp in te roepen. Daarnaast maken we ons als Mezzo hard voor Respijt-hulp. Daarover hebben we onlangs nog een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. Het gaat om de inzet van professionele hulp zodat de mantelzorger wel elke week naar de bridgeavond kan of een keer op vakantie kan in de wetenschap dat thuis de zorg goed is geregeld.”

Hoe vaak wordt de Mezzo Mantelzorglijn gebeld?

"Afgelopen jaar hebben we vierduizend telefoontjes beantwoord. Twee jaar daarvoor waren dat zesduizend telefoontjes. Dat was het jaar waarin taken werden overgeheveld naar de gemeenten, de veelbesproken Wmo. De gemeenten kregen meer taken, en er was minder geld beschikbaar. In die tijd was er vooral veel onduidelijk, zowel voor mantelzorgers als ook bij gemeenten."

Nog iets opvallends gezien in de mantelzorg-wereld?

“Je ziet her en der nieuwe initiatieven. Ik zie bedrijven die tegen een relatief laag bedrag vervangende zorg aanbieden. Ik word wel blij van dit soort ontwikkelingen, waarbij je natuurlijk wel moet oppassen dat dit niet alleen is weggelegd voor mensen met geld. We moeten niet naar een situatie toe waarin de overheid alles aan de markt overlaat. Het grote besef van de laatste vijf jaar is natuurlijk wel dat je naast hulp van de gemeente ook zelf zaken zult moeten oplossen, samen met je omgeving.”

De Mezzo Mantelzorglijn is aanwezig op het event Support, bezoekers kunnen vragen stellen aan de medewerkers.

Nog niet ingeschreven voor een bezoek aan de beurs Support?
Registreer je hier voor gratis toegang >

Daarnaast verzorgt de Mezzo Academie tweemaal een training voor mantelzorgers en professionals, te weten ‘Samenwerken met mantelzorgers’ en ‘Mantelzorgers, zorg goed voor jezelf’.

Meld je aan voor de training ‘Samenwerken met mantelzorgers’ op 31 mei >
Meld je aan voor de training ‘Mantelzorgers, zorg goed voor jezelf’ op 2 juni >


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren