Google heeft interesse in jouw gezondheid

19.08.2016 | Algemeen nieuws | 547 keer bekeken
Google heeft interesse in jouw gezondheid

Google houdt zich steeds meer met onze gezondheid bezig. En daar staat deze zoekmachinegigant niet alleen in. Steeds meer technologiebedrijven verzamelen en analyseren medische gegevens. Het begin van een revolutie in onze gezondheidszorg! Wat gebeurt er en wat staat ons nog te wachten?

Nieuwe technologie maakt je gezonder

Hou je van de nieuwste slimme snufjes en gadgets? Wie weet ga je dan met Android Wear aan de slag. Dit is een smartwatch van Google met een strenge fitnessapp die elke beweging, hartslag en verbruikte calorie registreert. Geen tijd om te sporten? Denk dat maar niet te snel. De app zoekt in jouw Google-agenda naar een vrij moment om te sporten. Geen excuses, geen smoesjes; bewegen zal je!

Symptom search: welke kwaal past bij welk symptoom?

Wist je dat drie kwart van de Nederlanders Google raadpleegt voor medisch advies en dat ongeveer één procent van alle zoekopdrachten wereldwijd symptoom gerelateerd is? Voor Google het bewijs dat er behoefte is aan een manier om het zoeken naar gezondheidsproblemen overzichtelijker te maken.
Met ‘symptom search’ voorziet Google je van een beschrijving van het gezochte symptoom en een lijst met veelvoorkomende kwalen waar dit een symptoom van kan zijn. Ook worden mogelijke behandelingen en adviezen voor je verzameld. In Amerika is ‘symptom search’ al gelanceerd. Als je in de USA bijvoorbeeld ‘buikpijn’ intypt, dan zie je mogelijke oorzaken als constipatie, gas, stress of spierspanning tussen de zoekresultaten staan. De informatie komt van artsen en specialisten.

Snel en efficiënt

Het blijft zeker niet bij dit ene voorbeeld van samenwerking tussen Google en artsen en de farmaceutische industrie. Zo bracht Google al eerder een contactlens voor diabetici op de markt, die het bloedsuiker in het traanvocht meet en het bloedprikken overbodig maakt.

Ook is er het project van het dochterbedrijf van Google, DeepMind. In samenwerking met de Britse gezondheidszorg analyseren slimme algoritmes van het zelflerende computersysteem van DeepMind (geanonimiseerde) oogscans om oogziektes op te sporen. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om al in een vroeg stadium oogproblemen bij diabetici op te sporen, zodat 98% van het ernstigste verlies van gezichtsvermogen kan voorkomen worden.

Google op zoek naar de definitie van gezondheid

Eind 2015 ging het onderzoekslab X van Google van start met een grootschalig onderzoek naar de ‘gezonde mens’. Met een zogenaamde ‘baseline study’ verzamelt Google allerlei gegevens die in de breedste zin van het woord met gezondheid te maken hebben. Google werkt hiervoor samen met Amerikaanse universiteiten.
Lichaamsvloeistoffen zoals urine, bloed, speeksel en tranen worden verzameld en geanalyseerd, er wordt gekeken naar erfelijke informatie uit genen en naar hoe vrijwillige proefpersonen voedsel verteren, omgaan met medicijnen, presteren onder stress enz. Om al deze gegevens te verkrijgen, dragen de proefpersonen verschillende wearables, waaronder de ‘slimme lens’ van Google, waarmee medische gegevens uit het traanvocht worden gehaald.

Googles doel is om in deze medische data patronen en zogeheten ‘biomarkers’ te vinden die uniek zijn voor mensen die gezond zijn, om zo uiteindelijk efficiënter en misschien zelfs preventief te kunnen handelen bij mensen waar die biomarker(s) ontbreken of wegvallen. Als je voordat iemand ziek wordt, herkent dat bij die persoon een gezonde marker afwezig is, dan kun je medicijnen ontwikkelen die de ziekte voorkomen.

Technologische innovaties versnellen medisch onderzoek

Google is overigens lang niet het enige technologiebedrijf met een focus op onze gezondheid. Ook Apple en IBM verzamelen en analyseren gezondheidsdata. De informatie wordt verzameld via diverse smartphone apps van Apple, gebaseerd op de ResearchKit en HealthKit technologieën van Apple. IBM anonimiseert de informatie in een Health Cloud en zet vervolgens supercomputer Watson in om de gegevens op grote schaal te analyseren.

De nadruk van deze bedrijven ligt niet op genezing maar op het voorkomen van ziektes. De patronen die zij gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook”, aldus Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine aan het AMC.
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Dik Poel
    02.09.2016 - 16:11 uur | Dik Poel

    De lens van google is er nog lang niet en dus is dit fout