Hypotheekadvies in gebarentaal

08.12.2016 | Algemeen nieuws | 322 keer bekeken
Hypotheekadvies in gebarentaal

Hulpmiddelen zijn een belangrijke sleutel om je talent optimaal te kunnen benutten. Een rolstoel, een handbike, een schrijftolk, een jobcoach of een gebarentolk. Normale dingen die alle dagen gebruikt worden om het verschil te maken. Naast externe hulpmiddelen zijn interne hulpmiddelen belangrijk, een goede energiebalans, sterke sociale vaardigheden en goede sociale weerbaarheid. Maar het meest belangrijke hulpmiddel voor een sterke carrière zijn doorzettingsvermogen, inzet en een positieve instelling.

ABN AMRO vindt het belangrijk dat iedereen met de juiste voorziening het beste talent uit zichzelf weet te halen. Om al onze klanten goed van informatie te voorzien heeft ABN AMRO een nieuwe dienstverlening – de hypotheekadviseur in gebarentaal. Nederland telt zo’n 40.000 doven die communiceren via gebarentaal. Onder hen ook mensen die een huis willen kopen. Wie is voor hen dan de meest geschikte hypotheekadviseur? Precies, een adviseur die, net als zij, gebarentaal ‘spreekt’.

Zie daar de wijze waarop de dove Fatima el Khayati (30) aan haar nieuwe baan is gekomen. Sinds kort is zij, samen met nog een dove collega, hypotheekadviseur bij ABN AMRO. Hoe dat in z’n werk gaat? Heel simpel, met hulp van een webcam en een beeldscherm voorzien ze doven en slechthorenden in hun eigen taal, de gebarentaal dus, van advies.

Sandra Ballij is medeoprichter van Ctalents, een sociale onderneming die bemiddelt in ‘zintuiglijk talent’. Dat laatste is ruim voorhanden bij jongeren tussen 18 en 35 jaar die doof of blind zijn. Ze hebben een goed stel hersens en veelal een puike opleiding gevolgd, maar toch zit maar liefst 70% van hen zonder werk. Zonde, vinden ze bij Ctalents dat mede door Start Foundation wordt gefinancierd.

Kennismakingsdagen arbeidsbeperkt talent

Samen met Diversity & Inclusion organiseert ABN AMRO speciale kennismakingsdagen voor arbeidsbeperkt talent. Kandidaten van Emma@work, Ctalents en Onbeperkt aan de Slag krijgen dan 1 of 2 minuten om hun gaven te etaleren. Zo kwam Fatima tegenover het hoofd hypotheken van ABN AMRO te staan. Die ze vervolgens wist te overtuigen dat A) doven een interessante doelgroep vormen en B) dat zij dé persoon is om die groep te bedienen.

Sandra: “Draagvlak is hier onmetelijk belangrijk. Een manager moet het wel voor zich zien om met een talent in zee te gaan. Als je denkt ‘oh, ja ik moet vanwege de participatiewet ook nog een gehandicapte aannemen’ dan werkt het niet. Maar als je ziet dat iemand met een extra begaafdheid jou als manager kan helpen je targets te halen en je visie te realiseren, dan werkt het uitstekend. Zet die mensen in waar ze héél goed in zijn. Dan is het ook duurzaam, want dan zijn het blijvende banen.”

Inzetten van zintuiglijk talent vergt wel een enigszins flexibele houding bij het bedrijf. Technische aanpassingen, in dit geval een webcam bijvoorbeeld, zijn nodig. Ook het bestaande functiehuis en taakomschrijvingen vragen soms om wat verandering. Sandra: “Een doof iemand gaat natuurlijk nooit een telefoon opnemen, terwijl zoiets wel in een functieprofiel kan staan. Als je daar rigide aan vasthoudt, dan wordt je natuurlijk nooit een inclusief bedrijf. Bij de bank gingen ze daar soepel mee om. Binnen drie maanden was het geregeld.”

Fatima studeerde eerst bedrijfseconomie en later commerciële economie en voelt zich als een vis in het water bij de bank. Ze leerde onder druk werken én prioriteiten te stellen. Hoeveel hypotheken ze inmiddels aan de man of vrouw heeft gebracht kan en mág ze niet vertellen – “ik heb een eed afgelegd geen vertrouwelijke informatie naar buiten te brengen” – maar dat de nieuwe dienstverlening in een behoefte voorziet is duidelijk. “De reacties op het filmpje waren erg positief. Dove en slechthorende mensen reageerden enthousiast en opgelucht. Maar ook veel horende mensen reageren positief op deze nieuwe dienstverlening.”

Aan andere dove en slechthorende jongeren die op zoek zijn naar een baan, heeft Fatima een heldere boodschap die ze samenvat in één woord: “DOORZETTEN. Laat zien wat je kan en wat je talenten zijn. Niet opgeven dus, maar gewoon doorgaan en vertrouwen in jezelf houden. Mijn lijfspreuk; een opgever wint nooit, een winnaar geeft nooit op.”

Met de juiste support van mensen met een beperking, organisaties die zorgen voor de juiste hulp en een goede insteek van het bedrijfsleven zorgen we ervoor dat iedereen zijn talent kan inzetten.

Geschreven door Karin van der Haar, Participatieadviseur ABN AMRO.

Bekijk de Meet@Greet agenda (kennismakingsdagen) van Onbeperkt aan de slag!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren