Ik wil mijn aangepaste broek delen met de wereld

16.11.2016 | Columns | 752 keer bekeken
Ik wil mijn aangepaste broek delen met de wereld

Steven schreef eerder over zijn zoektocht naar een geschikte broek, hieronder het vervolg. 

En terwijl ik dapper verder zoek naar mooie, comfortabele, handige, en ook nog eens aangepaste kledij stelt iemand mij voor aan een bevriende modeontwerpster. We belanden samen rond de tafel. Ik vertel gepassioneerd dat ik vind dat iedereen het recht heeft zich goed te voelen in zijn of haar kleren. Dat wie door een hel is moeten gaan om toch een zo normaal mogelijk leven te kunnen leiden volgens mij recht heeft op kledij die dat doorzettingsvermogen, die vechtlust en die overwinning benadrukt. Op kleren die die zelfstandigheid vergroten en dat zelfvertrouwen stimuleren.

Van praten naar prototype

En zo begint een avontuur waar ik een jaar geleden nog nooit van zou hebben durven dromen. Na mijn betoog knikt ze instemmend, begint wat op een papier te tekenen en stelt me de ene na de andere vraag. Over wat er dan zo speciaal moet zijn aan een aangepaste broek. En wat decubituswonden zijn. En waarom een rits geen optie is als je tetrapleeg bent. Aan het einde van ons gesprek zijn we allebei moe, maar ik zie een vlammetje in haar ogen. Ze neemt haar tekeningen mee naar huis. Een paar dagen later krijg ik een mailtje, dat ze erover nagedacht heeft en al een eerste ontwerpt heeft, en of we gauw nog een keer kunnen samenzitten om dat ontwerp bij te schaven en te finaliseren. Enthousiast zeg ik ja.

Het prototype van een aangepaste broek

Drie weken later is het zover. Ik doe het prototype aan. Eindelijk heb ik, net zoals voor mijn ongeval, geen hulp meer nodig bij het aandoen van een broek, het sluiten van een rits en het gebruik van een knoop. Ik zwier sierlijk mijn beide benen uit bed en glij over mijn plank de rolstoel in. Verbaast en opgelucht roep ik, net iets te luid door het enthousiasme, tegen de wereld en wie het horen wil dat de broek fantastisch zit! Ik rol zo snel ik kan naar de enige lange spiegel op het gelijkvloers om mezelf te bekijken.

Ik word emotioneel wanneer ik een man in een rolstoel zie zitten. Ontdaan van zijn vormeloze jogging, met een blauwe broek die mooi tot op de schoenen valt, die mooi de benen vormt, die niet snijdt in de knieholten en niet in de liezen…

En direct denk ik bij mezelf: “Waarom zou ik zulke kledij enkel voor mezelf houden, waarom zou ik anderen dezelfde nachtmerrie laten beleven als ik? Ik kan voorkomen dat anderen voor dezelfde frustraties komen te staan. Dit moet ik delen met de rest van de wereld!” En dan bezinkt wat ik net heb bedacht. En vraag ik me af: “Hoe ga ik dat in ‘s hemelsnaam doen?”

Hoe zou jij dat aanpakken? Heb je ideeën of tips voor Steven om zijn broek te delen met de wereld?

Bron: blog door Steven Claeys voor Rolmodel.be en Onafhankelijkleven.be

aangepaste kleding - mode - modeshow

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (11)

Reageren
  • laurens kooistra
    01.06.2017 - 11:29 uur | laurens kooistra

    Het klinkt allemaal geweldig maar hoe als iemand rolstoel gebonden is ik maak broeken met 2 ritsen voor zodat mn zoon niet uit de rolstoel hoeft als hij naar toilet moet. Anders heb je toch weer een transfer hier wordt vaak niet aan gedacht.Dit probleem kom ik bij vele tegen maar vaak zie je dat er wel gedacht wordt aan mensen die nog een beetje zelf redzaam zijn dit is erg jammer. Er moet nog meer gedacht worden aan gehandicapten je vind er weinig voor dus laat ik mn eigen brein maar gebruiken. Wat doe je bijv. met een winterjas als de rolstoel helemaal iemand omsluit je krijgt een gewone jas niet aan.Ook hier heb ik zelf een oplossing voor gevonden maar vind het jammer dat het niet te krijgen is buiten de deur.

  • 23.11.2016 - 16:53 uur | G.A. de Visser

    ik als vrouw kijk ook op internet heb broeken gevonden bij hebbez en boris leuke modellen lang en modern maar wel apart draag ze met plezier gebke

  • Jee Wee
    17.11.2016 - 21:16 uur | Jee Wee

    http://4care.eu/ in Reusel(Brabant

  • 17.11.2016 - 16:43 uur | Antoinette de Raad

    Leuk weergave van een leuke geschreven opgelost probleem waar vast meer mensen blij mee zouden zijn!

  • 17.11.2016 - 16:32 uur | Antoinette de Raad

    Ik zou graag ook zo een bevriende ontwerpster tegen komen die met mijn hele kleine beurs leuke hippe goed zittende kleding maakt voor mij maar ik denk dat dat veel te duur is helaas....heb op de supportbeurs rond gekeken bij de kleding heel erg duur en inderdaad saai en niets voor mij.
    Ik wil niet in zwarte grijze en grauwe kleuren en zou als vrouw ook graag leuke gezellige gekleurde mooie kleding willen hebben voor echt grote maat dameskleding want als je bij de reguliere zoekt bij de allergrootste maat hangt er een ding wat er dan ook nog niet uitziet!en veel super synthetisch waar je na een middag al vreselijk in stink .heb ook zo een x een aantal broeken gehad had ik een lucht maar moet wachten tot iemand helpt het uit te doen heb die gewoon weg gegooid.dus ook voor de echt grote grote maat vrouwekleding alle t-shirts hemdjes enz zijn doorsnee veel te kort en is geen gezicht.soms heel jammer als ze er 20 cm onderplakken zou je a modellen dan wel aan kunnen.maar hoop nog eens iemand die hobbymatig zou willen helpen en naaien tegen te komen....zodat het betaalbaar is en leuk en je je fleurig voelt met leuke kleding .....

  • Remke Spijkers
    17.11.2016 - 15:45 uur | Remke Spijkers

    Hi Steven, geweldig dat jullie samen tot zo'n fijne en mooie broek zijn gekomen! Als jij en de ontwerpster/maakster dit samen willen aangaan, zou ik eerst kijken of je hier octrooi ofzoiets op kan en wil aanvragen. En vervolgens een onlinewinkel starten en flink media-aandacht zoeken. Ik kan me voorstellen dat bijv. bij modeprogramma's maar ook zeker bij sociaal-maatschappelijk betrokken programma's interesse is om jullie te ontvangen. Zeker met jouw tekstuele talent en je hebt er ook de looks voor ;) Een onlinewinkel daar moet je trouwens net zin in hebben; er zijn vast andere wegen, misschien wil een bestaande modeketen jullie product wel gaan verkopen, dan heb je zelf dat geregel niet en zou je je kunnen richten op promotie van jullie product, wat niet alleen de broek is maar veel veelomvattender: het zelfvertrouwen van mensen vergroten! Veel succes!

  • Hulpwinkel Hulpwinkel
    17.11.2016 - 13:50 uur | Hulpwinkel Hulpwinkel

    Beste Steven,

    Wij van Hulpwinkel.nl vinden dit in ieder geval een heel goed initiatief! Wij staan altijd open om hierover te brainstormen en een platform te bieden aan aangepaste kleding voor in de <a href="http://www.hulpwinkel.nl/" target="_blank" title="zorgwinkel">rolstoel</a>. Laat het maar weten!

  • 17.11.2016 - 13:24 uur | Miranda Remmerswaal

    Beste Steven,
    Ik maak zelf mijn kleding gezien ik naast de rolstoel ook een stoma bezit.
    Patronen maak ik zelf. Jogingsbroeken zijn vreselijk, daar moeten we toch niet tot veroordeeld zijn?
    Goed zittende kleding is belangrijk, maar betaalbaarheid ook.
    Mijn vermoeden bestaat dat er meer mindermobiele mensen zelf kleding maken of laten maken want die kom ik tegen bij de stofkramen op de markt.
    Is het een idee een website te maken waar patronen uitgewisseld kunnen worden en waar mensen zich kunnen melden die een patroon best willen maken voor anderen? En uiteraard waar mensen zich kunnen melden die van deze service gebruik willen maken?
    Zelf ben ik helaas geen computerwonder, dus zelf een site beginnen is geen optie.
    Mvg. Miranda

  • 17.11.2016 - 13:10 uur | Nico de Korte

    Kijk is op https://rollitex.de/ daar hebben ze mooi dingen, veel spijkerbroeken enz

  • 17.11.2016 - 11:25 uur | Alexander Reinhard

    Beste steven,

    kijk eens op :http://www.rollimoden.de ik denk dat je daar kunt vinden wat je zoekt en anders laat het mij weten, want dan moet ik even zoeken. Ik heb nu weinig tijd.

    mvg,

    Alexander Reinhard
    reinh117@gmail.com

  • 17.11.2016 - 10:47 uur | Nienke de Graaff

    Met dit probleem zitten veel meer mensen. Als er eindelijk mode / leuke, makkelijk aan te doen en draagbare kleding voor mannen / jongens in rolstoel komt, weet ik nog wel wat geïnteresseerden !