Invalidenvoertuig populair onder ‘oneigenlijke-gebruikers’

05.06.2017 | Algemeen nieuws | 1810 keer bekeken
Invalidenvoertuig populair onder ‘oneigenlijke-gebruikers’

Nederland is fietsland, op sommige drukke verkeerspunten in grote steden zijn de fietspaden letterlijk overvol en is het soms filerijden. En het wordt alleen maar nog drukker… Naast fietsers en brommerrijders maken steeds meer bestuurders van Light Electric Vehicles (LEV) en kleine invalidenvoertuigen gebruik van het fietspad.

Deze kleine elektrische of gemotoriseerde voertuigen winnen vooral ook aan populariteit onder niet-invaliden, in Amsterdam worden er in ieder geval steeds meer gesignaleerd. Meestal heb je er geen rijbewijs voor nodig en mag je vanaf je zestiende achter het stuur kruipen en hup de rijbaan, de stoep of het fietspad op. Je kunt je er snel in verplaatsen en zit ook nog eens droog, in tegenstelling tot de al jarenlange populaire scooter. Maar wellicht het allergrootste voordeel: het autootje mag je overal op de stoep parkeren zolang je de voetgangers maar niet hindert.

De Canta is een voertuigje met een benzinemotor. Alleen al in Amsterdam rijden er zo’n zeshonderd van dit type. Frank Vermin, eigenaar van Waaijenberg mobiliteit en leverancier van de Canta, zegt dat het klopt dat veel bestuurders geen handicap hebben.

"De meeste Canta's zijn verstrekt door de gemeente Amsterdam en die geven ze echt niet weg als daar geen indicatie voor is", aldus Vermin. Hij leverst zelf uitsluitend aan particulieren met een handicap. Maar: “Op Marktplaats worden de karretjes ook aangeboden en wij hebben er dan natuurlijk geen zicht op door wie ze worden gekocht."
Volgens zijn schatting zijn van de zeshonderd er ongeveer vijftig oneigenlijke gebruikers. "Vervelend dat door zo'n relatief kleine groep nu de indruk ontstaat dat de meeste Canta's bestuurd worden door gezonde mensen die er alleen een hebben aangeschaft om van hun parkeerprobleem af te komen", zegt Vermin. Hij geeft aan het wrang te vinden als daardoor de gebruikers die hem echt nodig hebben misschien benadeeld worden, doordat er allerlei extra regels komen voor het rijden in zo'n voertuig.

Extra regels invalidenvoertuigen op komst?

Volgens Marcus van Tol van de ANWB valt het met de verslechtering van de verkeersveiligheid wel mee. "Deze wagentjes rijden meestal niet zo hard. Maar de grootte maakt wel dat ze moeilijk uit de voeten kunnen op het fietspad."

"Voor dit soort voertuigen zijn fietspaden in steden aan de smalle kant", zegt hij. De ANWB vindt dat hier bij het ontwerpen van de infrastructuur meer rekening mee moet worden gehouden. "De fietspaden zouden breder moeten worden en langzaam verkeer zou meer prioriteit moeten krijgen in steden."

Martijn van Es van de Fietsersbond is het hier mee eens. "Die invalidenvoertuigen zijn aan de grote kant voor een fietspad maar je kunt ze niet altijd de rijbaan op sturen omdat ze meestal niet harder rijden dan 30." Hij pleit ervoor om de snelheid in de bebouwde kom daarom terug te brengen naar 30 kilometer per uur. "Dan is het fietspad weer gewoon voor de fietser."

Wat vind jij er van dat steeds meer niet-gehandicapten gebruik maken van voertuigen die in eerste instantie bedoeld zijn voor invaliden?

Bron: NOS
Bron afbeelding: Lisa-Lisa

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (5)

Reageren
  • Ronny Debruyne
    16.06.2017 - 10:43 uur | Ronny Debruyne

    Mag je in België ook mee rijden met de Canta voertuig, "zoja, onder wel wetgeving sta het dan?

  • Nel Broedersz
    16.06.2017 - 09:03 uur | Nel Broedersz

    Hier staat in de straat een Canta waar welzorg op staat, maar de kinderen rijden er mee inplaats van de man waar het voor bedoeld is.
    Ook 3 andere Canta's waar gezonde jongeren mee rijden, staat allemaal op de stoep en rijden er heel hard mee, vind dit niet normaal.

  • José Bloemen
    15.06.2017 - 15:58 uur | José Bloemen

    ik zou het een goed idee vinden qua regelgeving als Canta voertuigen alleen in het verkeer gebruikt mogen worden door mensen met een beperking.
    Uit noodzaak.
    Waardoor het goede imago en duidelijkheid behouden kunnen blijven.

  • Dennis de Haan
    07.06.2017 - 15:06 uur | Dennis de Haan

    Een brommobiel, LEV en canta zijn alle 3 ander soorten voertuigen.
    Canta is een invalidevoertuig net als een scootmobiel.
    Sommige LEV's vallen onder dezelfde regels maar de rest is te groot dus vallen onder de brommobielen.
    Brommobielen mogen niet op het fietspad tenzij hiervoor een uitzondering word gemaakt op bepaalde fietspaden door betreffende gemeente.

  • Thijs Feenstra
    06.06.2017 - 14:11 uur | Thijs Feenstra

    Een brommobiel kan het niet alleen voor gehandicapten hun bereik vergroten maar voor niet gehandicapten kan het ook een uitkomst zijn. Het feit dat de fietspaden er vaak niet toereikend voor zijn moet verholpen worden en dat gebeurt niet door een deel van de gebruikers het te gaan verbieden...