Krijg je nog wel het medisch hulpmiddel dat bij jou past?

18.01.2019 | Algemeen nieuws | 1322 keer bekeken
Krijg je nog wel het medisch hulpmiddel dat bij jou past?

Zorgverzekeraars voeren druk op vergoeding medische hulpmiddelen op

Maar liefst 2 miljoen Nederlanders zijn dagelijks afhankelijk van hulpmiddelen, zoals stoma-, incontinentiemateriaal en/of katheters. In de nieuwe contracten die enkele grote zorgverzekeraars hebben afgesloten, wordt de druk op de vergoeding van medische hulpmiddelen verhoogd. En daar ben jij, als patiënt, de dupe van. Je zult namelijk steeds vaker een ander hulpmiddel of minder hulpmiddelen krijgen dan je nodig hebt of dan wat door gespecialiseerde verpleegkundigen is voorgeschreven.

Hulpmiddelen zijn geen kostenposten

Omdat sommige zorgverzekeraars medische hulpmiddelen vooral als kostenposten zien en steeds meer op de prijs focussen in plaats van op kwaliteit en maatwerk, gaan ze voorbij aan wat het beste is voor jou als patiënt. Ook medisch speciaalzaken (distribiteurs) en apotheken worden door de lage vergoedingen compleet voor het blok gezet. Bovendien komen door de nieuwe contracten het aanbod aan hulpmiddelen én de hulpmiddelenzorg flink onder druk te staan. Als patiënt krijg je niet meer het hulpmiddel dat bij jou past, maar dat bij jouw ‘vergoedingsprofiel’ past.

Kwaliteit en maatwerk in het gedrang

Daardoor komt het recente inkoopbeleid van enkele zorgverzekeraars op gespannen voet te staan met het Generiek Kwaliteitskader Hulpmiddelenzorg van het ZorgInstituut Nederland (ZIN) uit 2017. Hierin wordt duidelijk vermeld dat hulpmiddelen moeten passen bij de behoeften van de patiënt en doelmatig moeten zijn. Het voorschrijven van hulpmiddelen is niet voor niets een taak van gespecialiseerde zorgverleners, die op basis van hun ervaring en dossierkennis, de hulpmiddelen functioneringsgericht, onafhankelijk en doelmatig voorschrijven. Bij het voorschrijven moet immers niet alleen met je (fysieke) beperking rekening gehouden worden maar ook met je dagelijkse leven, werk, sport en andere activiteiten. Om dergelijk maatwerk mogelijk te maken, moeten er genoeg verschillende hulpmiddelen zijn om uit te kiezen. Wanneer zorgverzekeraars door hun inkoopbeleid en financiële belangen indirect kunnen bepalen welk hulpmiddel je krijgt, leidt dat tot vervelende neveneffecten.

Kortzichtige besparing met verregaande gevolgen
Patiënten die niet meer over hun vertrouwde hulpmiddel beschikken, krijgen vaak last van lichamelijke en psychische klachten. Ook wordt het voor hen moeilijker om zelfstandig aan het arbeidsproces of aan de maatschappij te blijven deelnemen. Volgens Nefemed, de brancheorganisatie van producenten van medische hulpmiddelen en medische technologie, leidt deze kortzichtige kostenbesparing door zorgverzekeraars ertoe dat anderen in de zorgketen geconfronteerd worden met extra kosten. De organisatie roept politiek, beleidsmakers, toezichthouders, zorgverzekeraars en distributeurs van hulpmiddelen in een brandbrief dan ook op om de kwaliteit, beschikbaarheid en keuzevrijheid van medische hulpmiddelen te beschermen en te garanderen.


We zien in de praktijk steeds vaker dat patiënten in de knel komen door de contracten die zorgverzekeraars sluiten, waardoor maatwerk niet langer de norm is. Het verschil tussen een passend en een generiek hulpmiddel maakt voor de gebruiker groot verschil in de mate waarin hij of zij, zijn of haar leven kan leven”, stelt Caroline Emmen, directeur van Nefemed. De brancheorganisatie wil dat zorgverzekeraars verplicht worden om naast zorgkosten ook de maatschappelijke kosten en baten mee te nemen in hun (inkoop)beleid.

Krijg jij de (medische) hulpmiddelen die zijn voorgeschreven vergoed?

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • 31.01.2019 - 12:02 uur | Support Beurs.nl

    Beste Koen,
    Dank voor je oplettendheid! De spelfout is hersteld...
    Groet, Team SupportBeurs.nl

  • 30.01.2019 - 11:33 uur | Koen Altena

    net gelezen:

    "Maar liefst 2 miljoen Nederlanders zijn dagelijks afhankelijk van hulpmiddelen, zoals stoma-, incontinentiemateriaal en/of katheders"

    Ik wist nog niet dat "katheders" worden ingezet in de zorg. Wellicht het proberen waard, hergebruik van oude (s)preekgestoeltes als sta-op-hulp bij het plassen.
    ga het gelijk proberen!
    Koen

  • 29.01.2019 - 10:46 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Ooit zelf spinergy spox wielen met flexrims besteld in de US en laten verzenden kosten daar incl belastingen helemaal compleet met swalbe banden net 600 euro .destijds van tevoren hier in NL een offerte laten maken voor die wielen 1500 euro met standaard banden . Mijn rolstoel zitting verloren tijdens vakantie . Partner in donker vergeten in de auto te laden .Zegt de case manager das 750 euro wat je verloren bent . Waarop ik zeg kijk eens op sportaid.com nog geen 200 euro .Toen ging ik eea eens vergelijken mijn tlite rolstoel in NL en inde US echt alles is hier veeeel duurder . Ik heb destijds die casemanager er op gewezen . Ze heeft me er nog over terug gebeld . Maar ze hebben er als gemeente niets aan gedaan .

  • 24.01.2019 - 11:37 uur | Hans Verhaar

    Inderdaad wordt het steeds minder, maar mag dat alleen op de zorgverzekeraar afgeschoven worden? Ook de leverancier, de fabrieken en tussen personen weten hoe ze rekeningen moeten schrijven en woekerwinsten maken over de rug van de gehandicapte!
    Mijn vrouw heeft/had een zeer kostbare rolstoel, dit is nodig zodat ze nog kan zitten en zelf nog een beetje heen en weer kan crossen, maar ook dat de mantelzorger er goed mee overweg kon (ja die kan ook een handicap hebben). Het schijnt dat iedereen om de 5 jaar RECHT heeft op een nieuwe stoel omdat deze dan afgeschreven is. Heb dit altijd grote onzin gevonden, want volgens mij kan die veel langer mee, misschien dat een accu of motor vernieuwd moet worden, maar dat kost niet zo veel als een nieuwe motor. Zou op de oude rolstoel een KM teller gezeten hebben, zou men gezien hebben dat er misschien 500 echte km gereden was, dus de stoel had net als een auto nog jaren meegekund!!!! Nee, de ergo van de instelling en de leverancier vond dat dat de stoel te oud was om te repareren (was 1 motor kapot) dus werd er zonder overleg een nieuwe aangeschaft. Helaas de nieuwe ergo van de instelling en de leverancier vonden dat heel veel dingen niet meer hoefde, want ze gebruikte die toch niet veel en als ze wilde rusten moest ze maar een iemand vragen om dat te doen. Achter bediening voor de mantelzorger moest maar een heel slecht ding zijn waarmee de stoel 2km per uur kan en een niet verstelbare stand zodat alleen een klein persoon er achter kon lopen. Gevolg van dit alles? Mw. hadden ze net zo goed continue in bed kunnen leggen, want zij kan bijna niets, de mantelzorger en verpleging kan slecht tot moeilijk met de stoel rijden, dus met mooi weer komt mw niet meer buiten, niemand gaat meer een eindje rijden, tussen de middag rusten in de stoel is er niet meer bij want ook de lig stand is er niet meer dus moet er een tillift gepakt worden om mw in bed te leggen, dat kost voor 2 personen weer te veel tijd dus dat kan niet!
    Is dit de schuld van de zorgverzekeraar? Nee dat geloof ik niet, als er goed overleg was geweest met de mantelzorger en de zorgverzekeraar was er veel mogelijk geweest. Het is terecht dat een zorgverzekeraar paal en perk steld en de wokerwinsten van instellingen, leveranciers trachten tegen te gaan, terecht toch> we betalen het met z'n allen, dus moet wel verantwoord blijven!