Lage tot modale inkomens in de problemen door hoge zorgkosten?

18.08.2016 | Algemeen nieuws | 1991 keer bekeken
Lage tot modale inkomens in de problemen door hoge zorgkosten?

Nieuwe gegevens van het financiële instituut Nibud zijn zorgwekkend. Lukt het Nederlanders met een laag tot modaal inkomen nog wel om hun (extra) zorgkosten te betalen?

Bestedingsruimte onder druk

Het Nibud berekent al decennialang de bestedingsruimte van verschillende huishoudtypen en inkomenshoogtes in Nederland. Maar is er nog wel sprake van ‘ruimte’ bij lagere inkomens? Deze huishoudens hebben immers vaak moeite om rond te komen. De basisuitgaven als boodschappen en de huur lukken meestal nog wel, maar voor andere uitgaven blijft vaak weinig geld over.

Extra kosten

En wat als er in huishoudens met een laag inkomen ook nog extra kosten zijn door bijvoorbeeld een handicap of een ziekte? De zorgkosten in Nederland stijgen immers snel en vormen een steeds groter onderdeel van de maandelijkse uitgaven. Een basisverzekering kost nu rond de 100 euro per maand en de eerste 385 euro aan eigen risico betalen we zelf. Daarnaast worden veel kosten niet vergoed door de ziektekostenverzekering; die bijdragen komen nog bovenop de andere zorguitgaven.

Compensatie zorgkosten

Voor mensen met een laag inkomen bestaan er regelingen die hun zorgkosten mogelijk compenseren. Allereerst is er het recht op zorgtoeslag, maar de hoogte daarvan is afhankelijk van je inkomen en vermogen en niet van de hoeveelheid zorg die nodig is. Ook bieden gemeenten bewoners met een lager inkomen een collectieve zorgverzekering aan, net als pakketten waarmee het eigen risico kan worden afgekocht. Ook vergoeden gemeenten bepaalde zorgkosten vanuit de Wmo of de bijzondere bijstand.

Onvoldoende ondersteuning

Maar is alle nationale en regionale ondersteuning wel voldoende? In de praktijk blijkt van niet, zegt het Nibud. Nederlanders met een laag inkomen en extra zorgkosten krijgen hun begroting vaak niet rond. Dat geldt ook voor inwoners met een inkomen tussen bijstandsniveau en modaal. Zij komen namelijk vaak niet meer in aanmerking voor extra financiële regelingen.

Voorzettende lijn

Uit cijfers van het Nibud blijkt dat zelfs huishoudens met een modaal inkomen momenteel moeten bezuinigen op andere kosten om hun zorgkosten te financieren. En die lijn zet zich voort: ook mensen met een hoger inkomen worden in de toekomst mogelijk getroffen door de hoge kosten in de zorg. Extra ondersteuning en begeleiding van bijvoorbeeld sociale wijkteams is dan ook hard nodig.

Kom jij ook steeds meer in de problemen door de stijgende zorgkosten?

Bron: Sociaal Bestek

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (14)

Reageren
  • 02.09.2016 - 16:27 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Zoals ik al zij .Ze hoeven je niet in de watten te leggen .Maar een handicap vraagt niemand om .Dus vind ik dat een handicap je niets moet kosten , Tenslotte is het geen hobby of sport om gehandicapt te zijn .

    Zou willen dat ze zo eens dachten .Maar dat zal wel een droom blijven . Ik kreeg in 2012 een brief van de gemeente met alle prijzen erop als je iets van hun wilde hebben . Een tillift traplift .Zijn toch gewoon essentiële dingen die je niet kan missen . Maar wel vet geld voor vragen . Ik vraag er niks meer want raak er alleen maar gefrustreerd van.

    Vandaag hebben ze mijn rolstoel meegenomen was weer kapot ivm water dikke kans . Ik snap goed dat zon bedrijf die aanpassing er niet opzet als de gemeente niet betaald . Ik heb een heel gesprek met die man gehad . Hij zij zon gevallen komen wij ea keer per week tegen .Nu met hem afgesproken als het waterschade is hij het op papier zet . En dat ik wederom een aanvraag indien voor paar spatbordjes op acherwielen van mijn electrische rolstoel . Zo niet .Tja dan maar elke keer laten maken als de elektronica weer kort sluit . Denk dat zij verwachten dat ik maar niks eet als het regent . Of moet ik hun bellen voor boodschappen te doen 300m verderop .

  • 02.09.2016 - 10:47 uur | Joze Ses

    Ben het wel met je eens Mario, Als je hier niets doet wordt je beloond, heb je altijd kunnen en willen werken betaal je daar belasting over, daar is niets mis mee. Maar heb je de pech en je hebt wat nodig moet je het zelf betalen. Eerst pakken ze je al het geld af ik heb gespaard voor als ik ooit een schootmobiel nodig hebben op oudere leeftijd dan pakken ze je eerst alles af, en dan..... mocht het dan zo zijn is het geld op. De eerlijke mensen worden bestraft voor hun eerlijkheid, en de crimineel heeft vrij spel. Over Rolstoel gesproken, onze dochter is ook rolstoelafhankelijk en ze moest tijdelijk een andere hebben, die heeft ze van de gemeente in bruikleen. En steeds dacht ze wat ruik ik toch? Het zal toch niet waar zijn, ben ik ook nog incontinent. Bah heel erg. Komt ze er bij de revalidatie arts en die vroeg meteen waar heb je die rolstoel van? Van de gemeente. Hij bekeek de stoel en zegt: Weet je wel dat die rolstoel helemaal naar pies ruikt? Zij antwoorden , NEE. Want die geur zit op een gegeven moment al helemaal in je. Bleek dat het kussen kapot was en daar pies van een ander was door gelopen. Zo een rolstoel leen je toch niet meer uit die laat je dan toch maken. Foei, foei wat een afgang van de gemeente, maar ze leggen het zo naast je neer. Vind dat erg. Ik begrijp dat je er geen moeite meer voor doet omdat ze er toch niets mee doen. Maar sommige dingen moeten wel kenbaar gemaakt worden. En ik zeg vaak, de chronisch zieken/ gehandicapten hebben er zelf vaak geen energie voor. En mensen die er niet mee van doen hebben denken dat je alles maar krijgt, Niets krijg. Je wordt als crimineel bestraft.

  • 01.09.2016 - 17:58 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    klopt Joze.
    En zeker in mijn gemeente waar een coalitie is van Groen-links SP Pvda en d66. Zij alle hebben het inkomensafhankelijk toverwoord .Ze hebben voor alles wat over behalve hun eigen burger die zorg nodig heeft . Ik doe er niet eens de moeite meer voor .Maar gefrustreerd ben ik zeker .Zeker als ik lees dat uitgeprocedeerde toch hier voor gezorgd word dat ze een huis en alles krijgen . Wij hebben er voor gewerkt (en nog) . Betalen er belasting voor maar als er dan iets is zoek het maar uit . Ik vind het schandalig !!!

    Laatst nog zon mooi staaltje wmo . Ik kreeg een nieuwe rolstoel (permobil F5 ) .nu zit er tussen het zitkussen en de rugleunig achter een opening . Zodra het regent dan komt er water achter op mn rug en broek . Ik vroeg of ze er spatlappen op konden zetten oid . Nee moest maar met de taxbus meegaan als het regende of een regencape . Nu is al voor de 2x die rolstoel kapot want er is water ergens in gelopen .Dus we besparen voor een 10 aan spatlapjes maar wel voor honderdern euros aan onkosten . En zie je het al voor je op 300m afstand de winkels de taxbus bellen !!!

  • 01.09.2016 - 17:11 uur | Joze Ses

    Mario, Dit is dan toch niet terecht dat ze hier zo dom mee omgaan. Er is altijd gezegd: Je moet niet afhankelijk willen zijn van je partner, niet inkomensafhankelijk zijn. Maar wat doet de overheid?? Ze nemen het gezamenlijke inkomen van beide partners. En..... 1 x in de 4 weken terwijl je 1 x per maand inkomen krijgt uit betaald. Dus 1 x extra, altijd naar hun toe, en maar schrapen en schrapen. Ja, inderdaad< je vrouw moet werken voor je handicap en of ziekte, Dan voel je, je toch erg schuldig? Ze hebben allemaal mooie toverwoorden, emancipatie, discriminatie. enz. Maar ze houden nergens rekening mee. Alleen als hun het dat het beste uitkomt. Hier moet wat aangedaan worden. Er zijn organisaties en instellingen genoeg die meer bereiken dan de betalende Jan met de Pet.

  • 01.09.2016 - 16:32 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Mijn maat zij het heel mooi. Ons vrouw staat te werken voor mijn handicap .En in mij geval ik heb 35 jaar gewerkt zonder ooit mijn hand open te hoeven houden gelukkig .Maar nu ik het nodig heb hebben ze een toverwoord inkomst afhankelijk . Je kan op cak zo uitrekenen wat jou gemeente wil hebben wat jij zelf betaald ,.Eindhoven zeggen ze 120% van bijstand nivo mag je zelf houden de rest betaal je zelf .

    Een jaar geleden adviseerde de Neuroloog mij te gaan zwemmen . Ivm rolstoel zitten en niet bewegen goed voor alles .Na wat info te hebben verzameld bleek dat ik zelf een hulp moet inschakelen voor me te helpen met aan en uit kleden . Of ik maar even 270 euro per 4 weken betalen om te gaan zwemmen ex contributie van 87 eurp per 3 maanden in reva centrum . Dan snap je zelf wel dat er van zwemmen niks komt ,.Neuroloog was er diep ontstemt over . DIt gaat uiteindelijk meer kosten dan wat het opleverd was zijn antwoord. Toen ze ea jaren geleden mijn handbike innamen ook ivm inkomst afhankelijk .Zij mijn cardioloog al hetzelfde . Ze verdienen een paar euro .Maar als jij straks diabetis of hogebloedruk krijgt zijn ze veel meer kwijt . Neuroloog had het ook over ea dingen oa doorzitten ivm slechte conditie enz

  • 01.09.2016 - 16:18 uur | Joze Ses

    Wat hebben deze mensen fout gedaan of wat voor een crimineel ???? Iemand vermoord, of iemand overvallen thuis? Waarom worden deze mensen zo zwaar gestraft dat er geen kwaliteit en kwantiteit van leven meer is als alles betaald is zo als de ministers dat willen. Er zullen toch ook wel ministers bij zijn en denken "Dit kan niet meer". Een gezin leven wordt uit elkaar gerukt door ziekte. Schandalig terwijl zij en wij altijd belasting hebben betaald over inkomen en inkopen, De een gaat regelmatig op vakantie terwijl de ander het geld steekt in zijn huis en het huis opknapt. Maar over dat geld is belasting betaald. Daar worden andere overheids uitgaven van betaald. Maar hier is het zo krom geregeld, als je nog wat hebt moet je de zorg betalen, en als je fijn hebt genoten wordt je geholpen. Dat is toch krom ? En vind het erg discriminerend tegenover chronisch zieke /gehandicapte mensen waar geen medicatie voor is en alleen maar zieker worden en afhankelijk. Zou niet weten waarom de minister zou moeten wacht tot november, de berichten die hier te zien of te lezen zijn en op FB zijn toch duidelijk dat het water tot aan de lippen zit. De kinderen van ouders met afhankelijke zorg willen ook graag studeren en de ouders sparen daar voor, ook dat wordt mee geteld. Iemand die netjes oppast wordt gestraft. Ik ben boos en verdrietig ben dankbaar dat ik het zelf nog niet nodig heb, maar de doelgroep wordt enorm gediscrimineerd en ze hebben het zich zelf niet aan gedaan dat overkomt je en als het je treft moet je al veel inleveren aan inkomsten en uitgaven. Wat ook niet meer bij de belasting is te declareren, weer een ondergeschoven kindje. Wij kunnen toch niet allemaal een crownfunding regelen.
    De vaste lasten gaan ook door en er zit vaak nog een behoorlijke hypotheek in het huis om dat dit niet te betalen is. De partner is meestal dan de meest verdienende, daar mag hij toch wel wat aan overhouden? Ik ken zoveel mensen die niet werken .en wel kunnen laten ze die eerst maar eens aan het werk zetten

  • 01.09.2016 - 14:51 uur | Toos van de Slagmulders

    Dit feit is bekend maar wat doen we eraan???? De staat-secretaris wilt pas in november antwoord geven op vragen vanuit de kamer. Ondertussen vallen de rekeningen in de bus. 800 euro per 4 weken is geen uitzondering te betalen voor persoonlijke verzorging/verpleging als eigen bijdrage aan de gemeente. Aan de ene kant roep het kabinet dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze oude dagvoorziening, maar heb je dan de pech dat je in de loop van je arbeidsleven ziek of gehandicapt raakt betaal je het gelag want dan wordt je zuur gespaarde oudedagsvoorziening aangesproken om uit te betalen aan de WMO. Terwijl iemand die alles over de brug gooit en zodoende geen cent heeft 19.40 euro betaalt per 4 weken. Een en al onrecht!!! We leven in hetzelfde land maar afhankelijk van de gemeente betaal je je blauw, dat moet niet kunnen. Bovendien hebben de gemeentes voldoende geld gekregen uit de vroegere chronisch zieken en gehandicapten pot. Het is dus gewoon DIEFSTAL! De zieken en ouderen en gehandicapten zijn de nieuwe melkkoe. Protesteren helpt niks want we zijn nergens toe in staat door onze situatie. De gezonden onder ons zien het ook niet want we kunnen niet meer deelnemen aan de maatschappij. Wanneer zie je nog een gehandicapte in de winkel? Of bij een evenement? Handig toch..hoef je ook geen aanpassingen meer te doen! Er is geen land ter wereld waar zo lelijk met beperkte mensen wordt omgesprongen. Doordat de regering zo onbeschoft met ons omgaat is er van tolerantie en begrip in de samenleving ook maar bitter weinig meer te merken. Je wordt al snel gezien als lastpost en uitvreter. Elke dag is voor mij een drama, een vreselijke opgave, dankzij het gebrek aan zorg en ondersteuning.

  • 01.09.2016 - 14:50 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Het toverwoord is inkomst afhankelijk .Maar men vergeet de uitgaven die iemand al heeft . En daardoor voor de keuze staat .Pak ik zorg en kom ik dan in de financiële problemen of pak ik geen zorg en kom ik in de lichamelijke problemen .

    Een handicap behoort je niks te kosten .Tenslotte vraagt er niemand om om gehandicapt te worden of te zijn . Waarom krijgt de buur alle zorg voor 19 euro en werkt hij./zij niet /En omdat jij wel werkt of een leuk inkomen heb .Moet jij het maar op souperen aan zorg . Of van zorg verstoken blijven .

    Zoals ik al eerder beschreven heb .Inkomen daar kijkt men na .Maar niet na de uitgaven cq vaste lasten .

    Ik kan me om dit goed kwaad maken .Heb er tenslotte niet om gevraagd gehandicapt te worden

  • Zipi Tien
    01.09.2016 - 13:52 uur | Zipi Tien

    Ik sluit mij aan bij de vorige reacties. Zorgkosten reizen de pan uit. Een handicap of chronische ziekte hebben, kost heel veel geld. Gezonde mensen hebben daar geen weet van en durven wel de beslissingen te nemen met grote financiele gevolgen, die zijzelf niet ervaren! Doordat er veel aftrekposten bij de Belastingdienst zijn afgeschaft, stijgt het belastbaar inkomen met veel hogere eigen bijdragen voor de zorg als gevolg. Mijn bejaarde moeder met verpleegzorg kan niet meer rondkomen. Bijna heel haar inkomen gaat naar de eigen bijdrage voor de zorg. Van het restant moet de zorgverzekering betaald (ondanks een zorgtoeslag), de telefoonrekening, de kapper, toiletartikelen, nieuwe kleding, etc. Als je al gebonden bent aan een ziekenhuisbed en een zeer laag inkomen hebt, hoe kun je dan nog leuke dingen doen? Wie betaalt magazines, een krant, een omroepblad en dergelijke? Wat als je dan ook nog amper familie hebt? Wat als er flink bezuinigd wordt in de zorg en er amper handen aan het bed zijn? De Belastingdienst pluist elk kassabonnetje uit van een chronisch zieke, maar laat de miljoenen-fraudeurs lopen. Feitelijk kun je je dagelijks enorm opwinden over het onrecht in Nederland! Het wordt tijd dat het ziekenfonds terugkomt. De macht van de zorgverzekeraars is veel te groot geworden. Het is ook te belachelijk voor woorden dat bepaalde medicijnen niet meer verstrekt kunnen worden, bijvoorbeeld door overplaatsing van een fabriek met productieproblemen als gevolg. Je zal het medicijn maar nodig hebben. Ook het vergoeden van bepaalde behandelingen verdient een nieuwe beoordeling. Hierbij denk ik richting plastische chirurgie. Er bestaat zoveel onrecht in Nederland.

  • 28.08.2016 - 17:34 uur | Joze Ses

    De zorg is onbetaalbaar geworden door alle wetten en regeltjes en ervan uit te gaan dat iedereen het wel kan betalen. Gezinnen met een chronisch zieke partner of kind komen door alle verdriet en ellende nog meer in de problemen. Er blijft niets meer over om leuke dingen te doen of te sparen voor dingen die stuk gaan, of autobus voor werk en vervoer voor de chronisch zieke /gehandicapte.Gemeenten verschillen van elkaar wat mogelijk is en wat niet, net zoals de eigenbijdragen. Het is een rommeltje. Bij belastingaangifte kunnen deze kosten niet meer gedeclareerd worden, omdat wij allemaal voor crimineel worden aangezien. Het vertrouwen en wantrouwen is voorbij.

  • Mevr. E. Brouwer
    22.08.2016 - 23:49 uur | Mevr. E. Brouwer

    Ja, mijn man en ik komen ook steeds meer in de knel door alle zorgkosten en eigen bijdragen voor mij. Het inkomen AOW+mini pensioen dekken niet de kosten voor zorg, eigen bijdragen enz.
    Wat kunnen wij daaraan doen? De ziekten enz. kunnen wij niet
    ongedaan maken. Wat dan wel? Stoppen met eten? Dan kosten we niets meer!!!!

  • 22.08.2016 - 16:52 uur |

    Blijven vertellen aan alles en iedereen, dan maken we een kans dat het wat
    beter wordt voor vele zieken en zwakken in onze samenleving. Voorbeelden
    geven indrukken en maken gevoelens los. Goed dat je hebt geschreven!!

  • Bas -
    22.08.2016 - 11:36 uur | Bas -

    Zelf heb ik een inkomen tussen bijstand en modaal. Maar als ik nu probeer meer te werken ga ik er netto op achteruit. De extra bijdragen zijn fors voor de bijdrage WMO in gemeente leidschendam-voorburg.

    Zo kan het nu gebeuren dat ik straks van een bruto inkomen van circa 29500 naar 30500 ga op jaarbasis, maar daardoor gaat mijn netto bijdrage aan het CAK met 57,69 euro netto omhoog. Dat is 692,28 netto op jaarbasis en dus de volledige bruto verhoging ik eventueel ontvang. Het werken of participeren wordt niet aantrekkelijk gemaakt.

    Bij een modaal inkomen (36500 bruto in 2016) wordt er een eigen bijdrage verwacht van EUR 163.79 per 4 weken. Ik krijg hiervoor bijvoorbeeld 8 uur ondersteuning bij het schoonmaken (WMO waarde 189 euro!). Dat is een uurtarief van 20,25. Je kan bij de "leverancier" van die zorg het zelf direct inkopen tegen een goedkoper tarief (17,50 per uur).

    En dit is alleen al betreffende de WMO zaken. Kosten die men heeft voor hulpmiddelen die niet meer aftrekbaar zijn (en waar geen nieuwe regelingen voor zijn gekomen) en de hoge vervoerskosten waar men veelal tegenaan loopt hebben ervoor gezorgd dat het allemaal flink duurder is geworden. Het probleem is dat je vaak geen alternatief hebt voor oplossingen en je gewoon geen keuze hebt.

  • 18.08.2016 - 22:08 uur |

    Er zijn ook heel veel situaties van samenwonenden met meerdere chronisch zieke
    leden. Zijn die op z'n minst in beeld bij onze gemeenten?
    Mijn vrouw en ikzelf zijn zeer ernstig lichamelijk beperkt, maar merken niks van
    enige extra aandacht van wie dan ook(behalve de kinderen dan).
    Zelfs een huisarts is tegenwoordig of te druk of te beperkt in mogelijkheden.
    Het wordt tijd dat dit aan de kaak wordt gesteld.