Liever Zwarte Piet dan gehandicapt!

29.11.2016 | Columns | 4952 keer bekeken
Liever Zwarte Piet dan gehandicapt!

In mijn column van 2 december 2014 heb ik het Zwarte Piet probleem ook al aangekaart. Ik constateerde dat ‘het discriminerende effect’ door Piet best meevalt, en dat de ‘discriminatie’ van gehandicapten ingrijpender, langduriger en vooral grootschaliger is.

Twee jaar later is de discussie nog steeds heftig en haalt zelfs de politiek. Supergrutters schuiven nu voorzichtig op naar Roetveeg- of fantasie Pieten, om toch maar vooral ‘politiek correct’ te zijn. Hard roepen in de media heeft kennelijk effect. Er komt een schaduw over een prachtig kinderfeest. Een schaduw die donkerder is dan Piet zelf.

Als 61-jarige heb ik Piet door de jaren heen al zien veranderen. In mijn kinderjaren was hij een niet zo snugger hulpje van de Sint. De laatste jaren is hij een komische, geniale logistiek manager.
Bovendien voldoet de moderne Zwarte Piet aan de eisen van de participatiesamenleving! Hij is ook de onvermoeibare mantelzorger van de hoogbejaarde heer Klaas. Regelt alles voor hem, zorgt voor zijn mobiliteit, en is weldoener voor de jeugd.
Daarom moeten we het rustig aan de maatschappij zèlf overlaten, hoe Piet er de komende decennia uitziet. Dat is een langzame ontwikkeling, maar wel een natúúrlijke. Zonder relletjes en manipulatie via de media en de politiek.

Discriminatie gehandicapten

Naast de wederzijdse onredelijkheid van alle reacties op Zwarte Piet, heb ik me aan iets heel anders geërgerd: waarom protesteren al die mensen niet tegen de discriminatie van gehandicapten? Die is er nog steeds!

Hieronder voorbeelden van beleid dat zwarter is dan Piet:

  • Openbaar vervoer moet pas in 2030 toegankelijk zijn.
  • In de meeste Horeca gelegenheden ontbreekt een rolstoeltoegankelijk toilet, ook als dat bouwkundig wel degelijk had gekund.
  • Ondanks het VN Verdrag, waarin toegankelijkheid nu wettelijk wordt geregeld, zijn veel gemeenten nog niet eens bezig met een uitvoeringsplan.

In Nederland zijn véél meer gehandicapten dan Zwarte Pieten. Die Pieten dansen en huppelen hooguit een maand over straat: gehandicapten bewegen zich moeizaam dag in dag uit door een tegenwerkende samenleving.

Vreemd toch, dat daar geen protestdemonstraties voor zijn?

Daarom heb ik mezelf als protest zwart gemaakt. Met schoensmeer, voor schmink had ik geen geld. Ik behoor namelijk tot de Zwarte RolPieten van de maatschappij. Misschien toch eens een protestcampagne voor ons houden?

Bekijk & lees alle columns door Kees de Jager.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (14)

Reageren
  • 03.12.2016 - 10:52 uur | Joze Ses

    Aan u allen ook een fijne Sinterklaas, Probeer er ondanks alle negatieve reacties en werkelijkheid er wat van te maken. De frustraties zitten bij mij erg hoog, maar ze doen er toch niets mee. Mensen die hier binnen komen zijn belangrijker dan de gehandicapte Nederlanders. luister naar het stukje van Jan Ter Louw. Dat zijn wijze woorden.

  • 03.12.2016 - 10:33 uur | CM Meenink

    Ik wil eerst zeggen dat alle collum's echt heel goed geschreven zijn , ik lees ze met plezier en sorry maar glimlach altijd dus dat krijgt u voor elkaar .
    Gelijk heeft u over de pieten gedoe en wij als gehandicapten daar walsen ze overheen dus dit stuk doorgestuurd naar mijnman (die heeft fb en erop gezet) groetjes en iedereen een fijn en gezellig (sint en zwarte piet) weekend

  • monique Haverkamp
    02.12.2016 - 10:45 uur | monique Haverkamp

    Ja dat ervaar ik ook elke dag weer ,er zit hier een winkel PRIMERA genaamd die al maanden lang er voor zorgt dat ik de winkel niet in kan ,en aangezien hun een depot zijn van post NL pakketten,ik moet dus buiten wachten tot iemand uit de winkel mijn pakket kan aanpakken en ook betalen buiten in de kou!Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en de baas van die winkel zegt dat ze ermee bezig zijn ,tja ze hadden zelf een drempeltje geplaatst een plaatje aluminium dat is zo knullig gedaan dat zelfs de verkoopster daar niet opstapt omdat het zo doorbuigt ,ja en dan mogen de klanten er wel overheen lopen?
    Er is een tijdje geleden ook al iemand gevallen daar,dat schijnt geen indruk gemaakt te hebben,ik voel me behoorlijk gediscrimineerd hierdoor en vooral het lakse beleid hierin ,ik heb gezegd dat als er eind volgende week nog niets veranderd is ik dan maar iets op facebook ga plaatsen over Primera in Lelystad.het Nederland van nu moet maar eens veranderen wat gehandicapten betreft er is geen greintje begrip voor in deze samenleving op de scholen moeten ze daar ook eens meer aandacht aan schenken en wat meer respect hebben voor gehandicapten en ons niet behandelen alsof we gek zijn .Ik zit in een volledig aangepaste elektrische rolstoel met beensteunen recht vooruit,ga daar maar eens een dagje in rijden dan ervaar je wat ik elke dag op allerlei vlakken mee maak .

  • 02.12.2016 - 09:51 uur | Joze Ses

    Die zwarte pieten discussie moet maar eens afgelopen zijn, Laat Silvana Siomons en alle andere er maar eens over op houden en maak je meer druk om Chronisch zieken- gehandicapten en Senioren. Van het geld waarvan Silvan Simons wordt beveiligd hadden al heel veel chronisch zieke gehandicapten een rolstoel kunnen krijgen dat het leven wat aangenamer is. Als deze doelgroep wat van zich laat horen over hoe e behandeld worden, wordt er niets meegedaan. Maar als die andere tante iets zegt waar ze onterecht niet mee eens is komt er meteen beveiliging. En onze eigen mensen die overal altijd voor betaald hebben kunnen barsten. In en intens verdrietig. De meesten denken dat het hier goed geregeld is zolang je er zelf niet mee van doen hebt. De gezonde partner moet werken voor de zieke partner zijn aanpassingen. Wat wordt er met ons belasting geld gedaan. Maak je druk om de mensen die er niets aan doen kunnen die ziek zijn geworden, het overkomt je ook op zeer jonge leeftijd.

  • 01.12.2016 - 17:00 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Een die ons rolstoelers denk ik ook wel raakt . Vroeger zag je op iedere hoek wel een pinautomaat van de bank om geld te pinnen . Als ik nu een straal van 1,5 kilometer om mijn huis doe kom ik er geen een tegen . Laatste zat op 500m van me vandaan is sinds 3 weken ook weg . Dat ik in de zomer 2km moet rijden met mijn elro om contant geld te pinnen geef ik niets om .Maar met dit weer of erger nog sneeuw . Is te gek voor woorden

  • 01.12.2016 - 16:48 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Hoezo wordt je gediscrimineerd als gehandicapte in Nederland . Zolang het onze overheid niets kost wordt u niet gediscrimineerd . Maar zodra het wat kost dan komt ineens de discriminatie om de hoek kijken .
    Pak alleen maar dat je aan de rolstoel kan zien uit wat voor een gemeente dat je komt .
    Dan als gehandicapte met rolstoel heb je vervoer nodig dat groter is ivm rolstoel . Dan zijn we als overheid ineens niet thuis .U betaald maar mooi hetzelfde als de buur .Dat u de hele auto beschadigd ivm die klote rolstoel das bijzaak had je maar een grotere aan moeten schaffen of een grijs kenteken auto .waarvan je niet eens weet hoelang dat in stand blijft en in een donkere kooi zitten met je stoeltje . want ja ze zouden je eens zien zitten in elektrische stoel .

    Dan het parkeerbeleid samen met de gehandicapten parkeerkaart . In Het sociale Eindhoven mag je 111 euro afrekenen voor de kaart .Rotterdam was her vorig jaar nog geen 15euro . En das ook geen discriminatie

    En ga dan vooral niet op pad na een andere stad zonder te bellen of de site te lezen want voor je het weet heb je een bekeuring op je raam .Want in gemeente a gratis parkeren gemeente b alleen gratis in invalide parkeervakken gemeente c 2 uur betalen 4 uur mogen staan en gemeente d volle pond betalen .

    Dan als je hulp nodig hebt en je hebt je hele leven hard gewerkt .wordt je ook gediscrimmineerd . Jij mag overal voor betalen tot 120% van bijstands norm . want men hanteerd het toverwoord inkomst afhankelijk . Hoezo geen discriminatie . de buur die nooit gewerkt heeft krijgt het voor niks .

    Hoezo wordt je niet gediscrimineerd als gehandicapte . Ik dagelijks door onze zeer aso roverheid

  • 01.12.2016 - 13:50 uur | Jose van Rosmalen

    zie mijn reactie; column is to the point

  • 01.12.2016 - 13:49 uur | Jose van Rosmalen

    Kees, zoals we allemaal weten bestaat zwarte Piet alleen als symbolische figuur, terwijl een handicap allesbehalve een symbolisch verschijnsel is. Over een symbool kunnen mensen elkaar bestrijden om indirect te tonen dat ze zelf geweldig zijn. Ondertussen is die discussie nu grotesk geworden. Daarom wil ik aan die stam geen loten meer toevoegen.

  • Tineke Soydas-Kuil
    01.12.2016 - 13:18 uur | Tineke Soydas-Kuil

    Hier ben ik het zo mee eens.
    Meestal rijd ik in een scootmobiel, maar er zijn zo veel winkels waar ik met een scootmobiel niet tussen de paden door kan. Maak je er een opmerking over tegen de chef, dan is het antwoord, dat de winkel er niets aan kan doen en dat ze hun produkten toch moeten kunnen etaleren.
    Dus, een aantal winkels zijn voor mij dus niet toegankelijk.
    Mijn pech dus

  • 01.12.2016 - 12:26 uur | Ester Biesmans Clemens

    De nagel op de kop. En omdat de politiek populaire wil zijn gaat ze 100 jaar terug in de tijd. Wegstoppen zodat ze geen geld kosten en niemand ze niet.

  • 01.12.2016 - 12:09 uur | Kees de Jager

    Dank voor jullie reacties! En S. Jipping... u legt precies de vinger op de zere plek. We zijn al 50 jaar te bescheiden en te stil. Daarbij komt helaas dat we ook minder energie en mobiliteit hebben dan de 'schreeuwers.' En dat snapt de overheid ook :-(

  • 01.12.2016 - 12:04 uur | S Jipping

    Inderdaad eigenlijk te belachelijk voor woorden!! Goed geschreven! Misschien moeten we onze gezamenlijke stem ook eens luidruchtiger in de pers laten horen?
    Met éénmansacties bereik je helaas zo weinig....we zijn met zovelen...waarom lukt het ons niet wat die irritante verpesters van een kinderfeest wel lukt?

  • 01.12.2016 - 11:24 uur | Caroline de Winkel

    Ik vind ook dat de Zwarte Pietendiscussie nu maar eens afgelopen moet zijn. Als gehandicapte ervaar ik dagelijks discriminatie: winkels en gebouwen waar ik niet naar binnen kan, mensen die bepalen wat ik wel en vooral ook wat ik niet kan, mensen die mij ook als verstandelijk-beperkt behandelen (zelfs medici !!! ), deeltaxi's die maar komen wanneer het hun uitkomt (ze houden zich vaak niet aan het kwartier eerder of later), boetes als je informatie vraagt over je rit bij Valys of als je niet 24 uur vantevoren boekt, verplichte automatische incasso's (en als het bedrag niet afgeschreven kan worden ........ een boete), zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik ben het helemaal eens met de schrijver.

  • Kitty Bakker
    29.11.2016 - 14:26 uur | Kitty Bakker

    Een column naar mijn hart. Dankjewel, Kees!