Mantelzorgers van 5 jaar oud?

16.09.2014 | Columns | 9010 keer bekeken

Krijgen we mantelzorgers van vijf jaar oud? In een WMO protocol van een gemeente, las ik de richtlijnen  om huishoudelijke hulp te kunnen krijgen. Ik citeer: ‘Van kinderen vanaf vijf  jaar wordt verwacht dat zij taken kunnen verrichten zoals licht huishoudelijk werk, boodschappen doen, etc.’

Dit is kennelijk opgesteld door mensen met weinig kennis van kinderen en een huishouden. Kinderen van vijf jaar de boodschappen doen? Dat kon lang geleden misschien, toen er nog een kruidenier om de hoek was en je het kind een lijstje en net voldoende geld meegaf.

Nog een schokkend regeltje: ‘Er wordt géén rekening gehouden met school of hobby van het kind dat mee moet helpen in huis.’

Tenenkrommend! Waar ligt de grens? Kleine kinderen moeten vooral kind kunnen zijn. Ze moeten kunnen spelen, leren, ontdekken, groeien.

Bovendien heeft een kind met gehandicapte ouder(s) al extra bagage. Soms zijn er extra problemen thuis, door ziekte / handicap van vader of moeder. Ook mist het dingen die voor andere kinderen normaal zijn. Door pa leren fietsen? Samen potje voetballen? Nee dus.

Een gehandicapte ouder gaat compenseren. Gaat extra aandacht geven aan de dingen die wèl kunnen. Vooral geestelijk er voor ze zijn. Als vader/moeder, en misschien ook als een soort ‘maatje.’

Het is mooi als het kind zijn eigen gezinswereld probeert te integreren in de buitenwereld. Mijn zoon koos als onderwerp voor een spreekbeurt: ‘Papa’s prikje.’ Hij nam een nieuwe lege spuit (zonder naald) mee, demonstreerde en vertelde waarom papa dit dagelijks moest doen.

Kinderklusjes
Natuurlijk zijn er best klusjes die een kind kan doen. Bij ons hielpen ze met de tafel dekken en afruimen. En uiteraard hun speelgoed en eigen kamer opruimen. Die zag er vaak uit alsof er een kudde ontsnapte wilde dieren langs was geweest. Pa, die strenger was dan ma, kon vroeger hun slaapkamer niet controleren. Ik kon geen traplopen, wij sliepen beneden. Toen er digitale camera’s kwamen, had ik de oplossing. Zo’n foto kun je direct zien op het schermpje van de camera. Eerst nam eega een foto van het ‘rampgebied.’ Daarna hield ik een donderpreek en stelde een ultimatum: ‘Morgen moet jullie kamer netjes opgeruimd zijn! Mama maakt dan opnieuw een foto en laat die aan mij zien. Als het nog steeds een zooitje is, nou dan….’

Verder invullen hoefde niet, mijn vuurspuwende ogen waren genoeg.

Toen ze groter waren, hielpen ze met frisse tegenzin met de auto wassen of het gras maaien. Een extra zakcentje hielp.

Nu zijn mijn kinderen sterke mannen van 30 en 32. Zonder te vragen duwen ze mijn rolstoel als dat nodig is. Ze weten wat ik kan en niet kan. Ze zouden me zelfs willen- en kunnen dragen, maar dat wil ik zelf niet. Ze weten het als ik pijn heb, of als mijn arm het een paar dagen niet doet. We praten, lachen, délen. Ze zijn mijn kinderen, maar ook mijn vrienden.

Het is allemaal geïntegreerd. Ook bij mijn schoondochters. Ik hou van ze. Ik ben trots op ze.

Bekijk & lees alle columns door Kees de Jager

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (26)

Reageren
  • Abigail Rivers
    30.01.2015 - 17:52 uur | Abigail Rivers

    ook in de gemeente waar ik woon,stonden dezelfde regels letterlijk. ( Flevoland, stad zet ik hier niet neer omdat ik zelf van de WMO afhankelijk ben en het al slecht loopt)

  • R Brom
    05.12.2014 - 11:29 uur | R Brom

    Beste Kees,

    als opa van kinderen in die leeftijds- categorie, kan ik me geheel vinden in
    jou visie en stelling.
    Top, en nu maar hopen dat de verantwoordelijke mensen is gaan Nadenken, zal moeilijk zijn, of zou het zijn dat ze op die leeftijd werden geprest om boodschappen te doen voor pa en ma, dan hebben ze in ieder geval nog recht van spreken , als ze ooit voor een rechter staan. Die zijn daar in Ned. erg gevoelig voor

  • Carlijn Lensink
    22.10.2014 - 10:39 uur | Carlijn Lensink

    Een interessante discussie, als consulent jonge mantelzorgers ben ik het er absoluut mee eens dat jonge kinderen geen verantwoording horen te krijgen in het huishouden. Alleen ik kan in alle genoemde bronnen van mevrouw Talent niets vinden over de citaten die in het stuk worden weerlegd. Daarnaast wordt er een lagere indicatie afgegeven bij gezinnen waarin de kinderen ouder zijn dan 5, maar dit is niet alleen omdat verwacht wordt dat zij mee helpen in huis, maar grotendeels omdat kinderen jonger dan 5 jaar meer verzorging nodig hebben, wat ook valt binnen het takenpakket van huishoudelijke hulp... Dat brengt wat mij betreft toch een kleine nuance in dit kritische stuk.

  • Wilbert Jansen
    20.10.2014 - 10:52 uur | Wilbert Jansen

    @Koen Altena: Wat een geweldige en afgewogen reactie ! Dank daarvoor ! Hierin komt langzaam prima tot uiting wát er bij politieke besluitvorming (kennelijk) het primaire belang is. Dat is jammer genoeg niet het voorliggende vraagstuk waarover moet worden beslist.
    Terecht is er van 'rustig slapen' geen enkele sprake, simpelweg omdat Den Haag de realiteit niet onder ogen wil zien. Bovendien mist men de kennis en het begrip om de realiteit objectief en juist te kunnen beoordelen. Ja,....zó erg is het.
    Bezuinigen in de zorg had 14 jaar geleden al gekund, als men tóen kennis en begrip had gehad van hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Dan was er veel meer tijd en energie gestoken in een zorgvuldiger indicatie en een controlesysteem om de voortgang van de AWBZ op dagbasis te kunnen monitoren. Dáár is het naar mijn stellige overtuiging misgegaan!
    Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer maar andermaal zien we in de zorg wetten ontstaan die gebaseerd zijn op in Den Haag geformuleerde prestatie indicatoren, terwijl deze indicatoren geformuleerd zouden moeten zijn door de dagelijkse werkelijkheid van de zorgvragers in Nederland.

  • Hendrik Kiwiet
    20.10.2014 - 10:39 uur | Hendrik Kiwiet

    Als je leest wordt het duidelijk dat de invoering van de Wmo de grootste welvaartsaderlating wordt sinds WO II.

  • Wilbert Jansen
    20.10.2014 - 10:30 uur | Wilbert Jansen

    Inderdaad tenenkrommend ! Verstoken van ieder gevoel van werkelijkheid. Nu is het helaas in het algemeen zo dat voor Europese- en landbestuurders, maar evenzeer geldt dat voor bestuurders van lagere overheden, het misschien wel zo is dat hij of zij een leuke studie achter de rug heeft maar dat vaak de kennis en kunde met betrekking tot de portefeuille waarvoor zo'n bestuurder verantwoordelijk is, totaal ontbreekt. Dát zie je onmiddellijk terug in het beleid.
    Dan ben je als bestuurder wellicht goed in het bedenken van protocollen maar heb je geen enkele voeling met de dagelijkse werkelijkheid van gezinnen waarin voor één of meerdere gezinsleden een zorgvraag is.
    Het komt mij bovendien voor dat dergelijke zotheden vooral ontstaan door druk van bezuinigingen. Druk die wonderlijk genoeg vaak niet bestaat als het gaat om geldverslindende projecten als: nieuwe stadhuizen, afscheidsrecepties voor bestuurders en andere leuke dingen voor de 'besturende mens'. Geeft te denken!

  • Ruud Dirkse
    19.10.2014 - 16:07 uur | Ruud Dirkse

    Wat is de naam van deze gemeente? Volgens mij is dit soort dingen aan de schandpaal nagelen, het effectiefst. Ik weet overigens zeker dat deze gemeente de uitzondering is en niet de regel....

  • 08.10.2014 - 22:22 uur | Koen Altena

    Dat ene P- woord een jaar later
    De troonrede van dit jaar miste dat ene woord dat sinds de toespraak in 2013 het hele jaar nagalmde. Is het overgewaaid dan? Was het maar waar. De Tweede en Eerste Kamer hebben in meerderheid besloten tot “veranderingen” in de zorg. Zo vlak voor het zomerreces weer een punt afgestreept van de agenda. Met de WMO ging het in 2007 al net zo.
    De voorstemmers lijken geobsedeerd door één doel: dit kabinet in het zadel houden. Koste wat het kost.
    Regeringsfracties en gedoogpartijen amenderen, maar binnen de marge van het doel. Ze laten zich inpakken door de staatsecretaris en zijn minister. Het haast standaard antwoord is: “We gaan het zorgvuldig doen” of ”we gaan het regelen”. Ook die gedwongen verhuizing van je bejaarde vader uit dat mooie bejaardenhuis. Dat het verplanten van een oude boom levensverkortend werkt, is eigenlijk mooi meegenomen. En dat er iemand 2 of soms 10 jaar dood in huis ligt: tja, incident, kun je niet voorkomen. Als ik mag kiezen: liever 10 jaar dood dan evenlang eenzaam en onverzorgd.

    Weer verandering
    Waarom nieuwe zorgwetten? Een nieuwe wet is het ultieme moment om bestaande indicaties te verlagen en de drempel voor nieuwe indicaties te verhogen; de definities van ‘gebruikelijke zorg’ en ‘mantelzorg’ aan te scherpen; de Eigen Bijdrages te verhogen; de uurlonen voor zorgverleners te verlagen en om vaste contracten te ontbinden; zorginstellingen te sluiten. Er zijn aanwijzingen dat diverse instanties al een voorschot nemen op het nieuwe jaar. Indicaties worden onjuist verwerkt, er zijn ondoorzichtige pilots. Ze werken aan overlevingsstrategie voor hun eigen club. Eenvoudiger kunnen we het niet maken, leuker ook niet.
    Participatiepartij
    Ik maak me zorgen. Over de koers van dit kabinet. Over de PvdA die in de ban is van de VVD. Over de gedoogpartijen die participeren in dit kabinet. Over mijn geloof in dit politiek systeem. Doelstellingen over meer handen aan het bed van vorige kabinetten zijn in de kast beland.
    Realiteit
    De economische groei van BV Nederland bepaalt de mate waarin je zorg kunt “krijgen”. Als je meer kost dan je opbrengt, dan ben je niet veel zorg waard. Maar we lossen het op: overbelaste partners kunnen beste een tandje bijzetten. Je kind die voor een andere baan moest verhuizen naar 30 km. verderop kan best op zondag komen stofzuigen. En die buren uit uw prachtwijk, ze zijn er voor U hoor! Vinden wij. En kerken mogen ook weer meedoen. Even leek het erop dat kerk en maatschappij uit elkaar moesten. Maar met rijk rekenen kom je bedrogen uit. Veel kerkleden zijn ook geëmancipeerd en doen daarnaast al meer dan de gemiddelde Nederlander.

    Nieuwe wetten, nieuwe loketten
    De ooit geroemde één-loket-gedachte is ter ziele. Met de komst van de WMO kwam er een loket bij. En nu gaat er een loket verhuizen van de AWBZ naar de Zorgverzekeraar. Hoe zo: zorg dichter bij huis? Onbekendheid, onduidelijkheid en onzekerheid over de rug van de zorgvrager.
    Van kanteling naar buiteling
    Er worden bakken geld uitgegeven aan congressen over de burger aan zet, de kanteling en transities. Na zo’n dagje weg van het zorgloket kan elke gemeente opnieuw een wiel uitvinden met de modellen die aangereikt zijn door slimme organisaties die het nieuwe gat in de zorgmarkt ontdekt hebben. Je kunt er op wachten dat WMO loketten zorgbemiddelingskantoren gaan worden. Er moet toch iemand zijn om al die buren, vrienden en familie samen te laten werken?

    Niet getreurd!
    Het leger is onderweg! Al die mensen die ontslagen zijn, of gaan worden. Tienduizenden werklozen met ervaring in de zorg. Probleem opgelost. Dat deze mensen geen vast inkomen meer hebben: sorry, dat is een ander ministerie. Om met de minister te spreken: de zorg is geen werkgelegenheidsproject .

    Stemming
    Veel politici willen me laten geloven dat ik me laat beïnvloeden door politieke retoriek en stemmingmakerij. We hebben toch Kamervragen gesteld? Nou dan! Gaat u maar rustig slapen. Helaas, het lukt me niet. Niet zolang een deel van den Haag de realiteit niet onder ogen durft te zien.

    En nu
    Moet er niet bezuinigd worden in de zorg? Natuurlijk. Maar dan op andere plekken. Zijn er echt 6 instanties nodig om de zorgvraag van één chronisch zieke te managen nog voordat er enige zorg is verleend? Vraag niet of 6 instanties goed en op tijd samen kunnen werken. Lang leve de bureaucratie.
    Welke goede student toetst de voorliggende wetten aan de ‘wet gelijke behandeling’? Een leuke stageopdracht. Ik zet alvast een parlementaire enquête in mijn agenda. Groot kans dat die er komt. Er is maar één moedig besluit nodig: uitstel van het hele circus voor zeker een jaar. Start een goede pilot, toets, rapporteer, bespreek en besluit. Maar stop deze revolutie.

  • 18.09.2014 - 22:50 uur | Geert Ritsema

    Graag vermelden welke Gemeente dit soort onzin de wereld in helpt. Kunnen ze gelijk aangepakt worden, voor dat het gemeengoed wordt. Kinderarbeid is in 1800 afgeschaft!

  • 18.09.2014 - 19:13 uur | Arve Omic

    Bedankt voor de reactie. Het is duidelijk. En schrijnend.

  • 18.09.2014 - 17:06 uur | Kees de Jager

    Dank Hettie! Triest verhaal. Helaas ken ik veel andere verhalen, ook vanuit het gehandicaptenwerk dat ik vroeger gedaan heb. Eens met je analyse en onderbouwing. Hopelijk is Arve Omic nu overtuigd.

  • 18.09.2014 - 16:29 uur | hettie Talent

    Beste Arve Omic

    hier zijn wat voorbeelden waarbij de 5 jaar grens duidelijk genoemd wordt, in het eerste voorbeeld kunt u in de tabel met bedragen goed zien dat het bedrag bij een gezin met kind(eren) boven de 5 jaar lager is dan bij gezinnen met kinderen onder de vijf jaar. Als u het goed berekend komt u uit op ca 1 uur en 15 minuten huishoudelijk werk per week wat voor een kind vanaf 5 jaar voor rekening genomen moet worden ;

    http://www.deletselschaderaad.nl/library/repository/DLRichtlijn%20Huishoudelijke%20Hulp.pdf

    Hier ziet u dat er vanaf 4 jaar verwacht wordt dat kinderen helpen in het huishouden:
    http://www.voorst.nl/wonen/zorg-en-welzijn/wmo-voorzieningen/huishoudelijke-verzorging/

    Bij het CIZ is ook de leeftijd vanaf 5 jaar leidraad :

    http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Littenseradiel/i186547.pdf

    https://www.nationalehulpgids.nl/forms/ProtocolGebruikelijkeZorg.pdf


    Het is zoals eerder genoemd , heel erg afhankelijk van de persoon die de indicatie stelt wat er verwacht wordt van kinderen. Ik had de "pech" dat het CIZ 9 jaar geleden , toen ik als alleenstaande moeder door een ongeval in combi met erfelijke aandoening, voor een deel de verzorging voor een baby van 9 maanden en het huishouden enz. niet meer kon doen en van mening was dat een oudere huishoudelijke hulp ook de verzorging van mijn baby op zich kon nemen voor het grootste deel, voor de nacht vonden zij het normaal dat mijn toen 7 jarige dochter bijsprong waar nodig. Gevolg , ik ontving een 0 uren indicatie voor verzorging en een hoge indicatie huishoudelijke hulp. Geleidelijk werd de zorg , vooral wassen en tillen van mijn jongste en huishoudelijke zorg, steeds meer beperkt en werd er van mijn oudste verwacht dat zij taken overnam. Tot mijn jongste echt goed kon staan en lopen e.d. en dus zelfstandig kon douchen, heeft mijn oudste dochter continu hiervoor gezorgd, samen douchen en haar kleine zusje helpen. Het is gewoon erin geslopen. Pas jaren later kom je er dan achter als ouder dat het toch niet zo goede oplossing is geweest , omdat automatisch een van beide tekort kwam.

    Tegenwoordig is het nog veel erger, er wordt in veel gemeenten steeds meer verantwoordelijkheid aan de kinderen gegeven. Het wordt ineens normaal dat kinderen van 7 jaar, 10 km op de fiets naar school moeten zelfstandig. Vaak krijg je als zorgvrager dan te horen : vroeger was dat ook normaal.... Maar vroeger reden er lang niet zoveel auto's, vroeger waren er veel meer kinderen van die leeftijd die met groepjes zo naar school gingen, vroeger was er toch een ander soort gevaar in de maatschappij dan het tegenwoordig gaat. Alles gaat nu sneller en gekker...daar wordt geen rekening mee gehouden. Zou u uw kind van 7 alleen op pad sturen 10 km tussen allemaal opgeschoten pubers die lopen te keten op de fiets ?? Als volwassene is het soms al eng om daar tussen door te moeten rijden.

    Misschien heeft u nu genoeg voorbeelden ? Kan nog wel een stapel verordeningen van gemeenten van Maastricht tot aan het puntje van Groningen hier neerzetten. Denk dat u gewoon alleen maar 1 ding wilt horen... het is niet zo...

    U bent ten alle tijden welkom om het zorgdossier hier te bekijken en dan kunt u het zelf aanschouwen. En heb vele voorbeelden van mensen door heel Nederland.

  • 18.09.2014 - 15:10 uur | Kees de Jager

    @ Arve Omic: Zie mijn reactie van 14.39 naar dhr. Vermeer, en de reactie van mevr. Talent om 14.23.

  • 18.09.2014 - 15:02 uur | Arve Omic

    @ 17.09.2014 - 23:15 uur | Kees de Jager

    Bedankt voor de reactie. Helaas nog steeds geen bronvermelding.

  • 18.09.2014 - 14:45 uur | Antwan de Groot

    Een kind met een leeftijd 5 jaar is door de Nederlandse Staat verplicht 5 schooldagen te volgen ma, di, woe, do, vrij, zaterdag en zondag ontspannen.
    Hoe oud moet men zijn te werken, of valt mantelzorg onder ontspannen?

    Ik hoor uw antwoord graag, groeten Antwan de Groot.

  • 18.09.2014 - 14:39 uur | Kees de Jager

    Dank u, mevrouw Talent en al die anderen die hierop gereageerd hebben. Ik wist van de ellende, maar schrik toch weer extra van de praktijkervaringen hoe ontwrichtend het is is en wat de gevolgen op langere termijn zijn. Begin volgende week ga ik het -op persoonlijke titel- nogmaals onder de aandacht van de politiek brengen.

    Mijnheer Bernard Vermeer…. het gaat NIET om één bepaalde gemeente! Het is een gedeelte dat in veel protocollen van WMO, CIZ (Centraal Indicatieorgaan Zorg) etc. voorkomt, dus bij VELE gemeenten! Of het uiteindelijk 'hard' toegepast wordt, is afhankelijk van hoe de indicatiesteller en de gemeenten er mee omgaan. Er zijn dus 'pechvogels' (zacht uitgedrukt!) en mensen die het zwaard van Damocles misgelopen zijn.
    Ik wens iedereen veel sterkte, en hoop.

  • 18.09.2014 - 14:23 uur | hettie Talent

    Arve Omic, ik kan u de beleidsregels en verordeningen van meerdere gemeenten opsturen, alsmede van de werkwijze BJZ en CIZ qua indicatie stelling.

    U kunt ook zelf even via google gaan kijken naar de termen gebruikelijke zorg, leeftijdsconform e.d. Dan zult u zien en gerust gesteld zijn dat de schrijver van dit artikel een gewone duim heeft i.p.v. een waar die wat uitzuigt.

  • 18.09.2014 - 14:16 uur |

    Nu ook man en paard noemen, meneer de Jager: in welke gemeente speelt dat?
    (Bernard Vermeer)

  • 18.09.2014 - 14:16 uur | hettie Talent

    mijn dochtertje is nu bijna 11 jaar oud en mantelzorger vanaf haar 3e-4e jaar, haar zus is nu 16 jaar oud en was mantelzorger voor mij vanaf haar 7e . Dit betreft zorgtaken, schoen strikken, haar jongere zusje mee onder de douche nemen e.d. Nu blijkt dat de oudste psychiatrische problematiek heeft , diagnose ASS , CVS en B12 gebrek . Haar zusje is nu dus mantelzorger voor haar invalide moeder , alsmede van haar grote zus. Ze heeft qua veel zaken haar zus ingehaald in ontwikkelingsniveau, met name ordenen, opruimen , zelfstandigheid, telefoneren enz.

    Bij haar is echter een jaar geleden dezelfde genetische aandoening vastgesteld als ik heb. Dit is een niet progressieve maar wel invaliderende aandoening aan het bewegingsstelsel.

    Zowel WMO als CIZ en BJZ houdt totaal geen rekening met de draagkracht van een kind. Al snel schuiven ze alles op de schoudertjes van kinderen omdat dit ook makkelijk is.

    Moet zeggen, natuurlijk kunnen kinderen helpen in het huishouden, ook kan een oudere dochter helpen bij de verzorging van jongere zusje e.d. zolang dit spelenderwijs en een NIET VERPLICHTE activiteit wordt. Op het moment dat een zorgvrager afhankelijk wordt van een kind, waardoor het kind niet de ontwikkelingsmogelijkheden, de participatie mogelijkheden e.d. krijgt die leeftijdsgenootjes krijgen, dan is het onverantwoord om die zorg bij hen neer te leggen.

    In ons geval zijn we een gezin van 3 personen, zonder familie en met in eigen omgeving nagenoeg geen sociaal netwerk, je raakt vanzelf al makkelijk geïsoleerd als je lichamelijke beperkingen hebt. 3 mantelzorgers voor elkaar, want allen hebben hun eigen medische en/of lichamelijke beperkingen.

    Tot 2012 leverde het mantelzorgen voor elkaar geen extreme problemen op, maar wel vanaf het moment dat Gemeente de broodnodige huishoudelijke hulp, maatwerk voorziening, voor ons gezin drastisch wijzigde, toen ze het leerlingen vervoer van mijn dochter stopzetten, toen ze besloten dat een tegemoetkoming reiskosten i.p.v. collectief vervoerspas (kosten vervoer alleen al om kinderen overal te krijgen via taxi komt op 500 euro per 4 weken, eigen vervoer 250 euro ) niet meer mogelijk is omdat het op inkomensondersteuning lijkt.

    Dit alles leidt juist tot problemen, grotere zorgvraag en veel meer kosten voor zowel gemeente als AWBZ als ziektekosten verzekering als voor mij als zorgvrager zelf. En het heeft zelfs ertoe geleidt dat ik doordat ik gedwongen werd om te fietsen, terwijl het medisch onverantwoord verklaard is door artsen (onafhankelijk advies richting gemeente in hun opdracht) ik gevallen ben , ernstiger beperkt hierdoor ben geraakt en nu deels gebruik moet maken van een handbewogen rolstoel met emotion wielen.

    Het gaat te ver, veels te ver. Ze verwachten hier bv. dat kinderen van 8 jaar, met psychiatrische beperkingen als Autisme , zelfstandig met het openbaar vervoer of op fiets naar speciaal onderwijs scholen gaan, soms op 20 km afstand van hun huis.

    Je mag wat eigen kracht verwachten van gezinnen en ook van kinderen. Maar kinderen komen in gevaar door het bezuinigingsbeleid van de overheid. Wanneer wordt dat eens aan de kaak gesteld ?? Staan de rechten van het kind niet hoger dan wat ons kabinet verzint ??

  • 18.09.2014 - 14:15 uur | hettie Talent

    mijn dochtertje is nu bijna 11 jaar oud en mantelzorger vanaf haar 3e-4e jaar, haar zus is nu 16 jaar oud en was mantelzorger voor mij vanaf haar 7e . Dit betreft zorgtaken, schoen strikken, haar jongere zusje mee onder de douche nemen e.d. Nu blijkt dat de oudste psychiatrische problematiek heeft , diagnose ASS , CVS en B12 gebrek . Haar zusje is nu dus mantelzorger voor haar invalide moeder , alsmede van haar grote zus. Ze heeft qua veel zaken haar zus ingehaald in ontwikkelingsniveau, met name ordenen, opruimen , zelfstandigheid, telefoneren enz.

    Bij haar is echter een jaar geleden dezelfde genetische aandoening vastgesteld als ik heb. Dit is een niet progressieve maar wel invaliderende aandoening aan het bewegingsstelsel.

    Zowel WMO als CIZ en BJZ houdt totaal geen rekening met de draagkracht van een kind. Al snel schuiven ze alles op de schoudertjes van kinderen omdat dit ook makkelijk is.

    Moet zeggen, natuurlijk kunnen kinderen helpen in het huishouden, ook kan een oudere dochter helpen bij de verzorging van jongere zusje e.d. zolang dit spelenderwijs en een NIET VERPLICHTE activiteit wordt. Op het moment dat een zorgvrager afhankelijk wordt van een kind, waardoor het kind niet de ontwikkelingsmogelijkheden, de participatie mogelijkheden e.d. krijgt die leeftijdsgenootjes krijgen, dan is het onverantwoord om die zorg bij hen neer te leggen.

    In ons geval zijn we een gezin van 3 personen, zonder familie en met in eigen omgeving nagenoeg geen sociaal netwerk, je raakt vanzelf al makkelijk geïsoleerd als je lichamelijke beperkingen hebt. 3 mantelzorgers voor elkaar, want allen hebben hun eigen medische en/of lichamelijke beperkingen.

    Tot 2012 leverde het mantelzorgen voor elkaar geen extreme problemen op, maar wel vanaf het moment dat Gemeente de broodnodige huishoudelijke hulp, maatwerk voorziening, voor ons gezin drastisch wijzigde, toen ze het leerlingen vervoer van mijn dochter stopzetten, toen ze besloten dat een tegemoetkoming reiskosten i.p.v. collectief vervoerspas (kosten vervoer alleen al om kinderen overal te krijgen via taxi komt op 500 euro per 4 weken, eigen vervoer 250 euro ) niet meer mogelijk is omdat het op inkomensondersteuning lijkt.

    Dit alles leidt juist tot problemen, grotere zorgvraag en veel meer kosten voor zowel gemeente als AWBZ als ziektekosten verzekering als voor mij als zorgvrager zelf. En het heeft zelfs ertoe geleidt dat ik doordat ik gedwongen werd om te fietsen, terwijl het medisch onverantwoord verklaard is door artsen (onafhankelijk advies richting gemeente in hun opdracht) ik gevallen ben , ernstiger beperkt hierdoor ben geraakt en nu deels gebruik moet maken van een handbewogen rolstoel met emotion wielen.

    Het gaat te ver, veels te ver. Ze verwachten hier bv. dat kinderen van 8 jaar, met psychiatrische beperkingen als Autisme , zelfstandig met het openbaar vervoer of op fiets naar speciaal onderwijs scholen gaan, soms op 20 km afstand van hun huis.

    Je mag wat eigen kracht verwachten van gezinnen en ook van kinderen. Maar kinderen komen in gevaar door het bezuinigingsbeleid van de overheid. Wanneer wordt dat eens aan de kaak gesteld ?? Staan de rechten van het kind niet hoger dan wat ons kabinet verzint ??

  • 18.09.2014 - 14:00 uur | Jan Meeuwsen

    als gehandicapte die nog zoveel mogelijk zelf doet kan ik alleen maar janken bij dit artikel.

  • 18.09.2014 - 13:59 uur | Madelon Kroneman

    Ik ben heel blij dat ik het nog redden kan zonder hulp. Ik zal ook nooit van mijn kinderen vragen om hun sociale leven op te geven voor mijn verzorging. Natuurlijk kunnen kinderen meehelpen in het huishouden, maar waarom moeten kinderen van gehandicapte ouders veel meer doen dan gebruikelijk? Ze hebben er niet vrijwillig voor gekozen om te wonen in een gezin met een handicap.

  • 18.09.2014 - 13:44 uur |

    Het is inderdaad belachelijk dat ze van een kind wat uit zich zelf al veel doet voor gehandicapte of zieke ouder nu ook het huishouden moet gaan doen.
    Dit zit er voor mij (alleen staande moeder) ook aan te komen. Mijn autistische zoon word volgend jaar achttien. Hij heeft al zoveel moeten inleveren van zijn jeugd,moet hij nu straks ook zijn laatste beetje vrije tijd het huis schoon gaan houden. Natuurlijk helpt hij al en doet zijn eigen kamer. maar ik kan niets meer dan een beetje stoffen, dus........
    een zeer bezorgde ouder.

  • 18.09.2014 - 12:29 uur | Gisella Zuidema

    Helaas denkt onze gemeente er zo ook over... ze kunnen best al een handje helpen.. en tja mamma wil dat niet want net wat jij zegt kind moet kind kunnen zijn. Maar oook al heb ik twee kinderen met een handicap ook daar wordt niet na gekeken...de jongste van 15 zou dus samen met mijn man alles moeten doen, nou dat laat ik echt niet gebeuuren.. dan maar even wat minder hier in huis maar wel gezellig met me kinderen zijn.

  • 17.09.2014 - 23:15 uur | Kees de Jager

    Dag Arve Omic,
    Mijn duimen zijn van normaal formaat en de leeftijd van duimzuigen ben ik al lang ontgroeid. Bovendien zou het ongepast zijn om over een dergelijk onderwerp te fantaseren. Daar nemen Supportbeurs en ikzelf de lezers veel te serieus voor.
    De uit het protocol geciteerde teksten over 'kinderen vanaf 5 jaar etc' kloppen letterlijk. Ze worden overigens al jaren gebruikt door meerdere gemeenten.
    Of het protocol letterlijk toegepast wordt, hangt af van de indicatiesteller en de gemeente.
    Mijn persoonlijke verwachting is, dat vanaf 2015 ook dit soort dingen zullen verharden.

  • 17.09.2014 - 21:12 uur | Arve Omic

    "In een WMO protocol van een gemeente, [...]." Een bronvermelding zou wel handig zijn. Veel columnisten hebben namelijk nogal dikke duimen, helaas.