Milieuzones hindernis voor aangepaste dieselauto’s

31.03.2018 | Algemeen nieuws | 414 keer bekeken
Milieuzones hindernis voor aangepaste dieselauto’s

Door de invoering van milieuzones worden gemeenten steeds moeilijker toegankelijk voor mensen die van aangepaste auto’s afhankelijk zijn.

In Nederland rijden zo’n vijfduizend mensen met een beperking of chronische ziekte in een dieselauto met een aanpassing aan het rem- en besturingssysteem. Door de invoering van milieuzones worden gemeenten steeds moeilijker toegankelijk voor mensen die van deze aangepaste auto’s afhankelijk zijn. Ieder(in) vraagt de Tweede Kamer om een oplossing.

De milieuzones moeten leiden tot een betere luchtkwaliteit. Op zich een goed streven. Maar elke gemeente stelt eigen regels en hanteert ook weer eigen mogelijkheden voor een ontheffing. Ook zijn er gemeenten die helemaal geen ontheffing toestaan. De regels voor de gemeentelijke milieuzones, stellen mensen in een aangepaste dieselauto zo voor grote problemen.

Zelfstandig op pad met aangepaste auto

Kortgezegd komt het erop neer dat mensen met hun aangepaste dieselauto’s steeds moeilijker toegang krijgen tot dorpen en steden vanwege de strenge milieuzones. Dit botst met het belang van mensen met een beperking of chronische aandoening om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De aangepaste auto’s maken vaak het verschil tussen wel of niet zelfstandig op pad kunnen gaan, naar bijvoorbeeld het werk of naar school.

Deze auto’s zijn ook niet zomaar te vervangen. Meestal gaat het om dure aanpassingen die nog lang niet zijn afgeschreven.

Eén landelijk systeem

Een landelijk, eenduidig systeem voor vrijstelling of ontheffing is daarom van groot belang voor mensen die echt afhankelijk zijn van hun aangepaste auto. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt Ieder(in) om een helder landelijk ontheffingssysteem voor de milieuzones. 

Geschiktheidseisen rijvaardigheid

In de brief aan de Kamer vraagt Ieder(in) ook om een onderzoek naar versoepeling van de geldende geschiktheidseisen voor rijvaardigheid. Mensen met een beperking of chronische ziekte krijgen vaak te maken met de strenge geschiktheidseisen waardoor ze hun ‘gewone’ rijbewijs verliezen. Ze mogen dan alleen nog privé gebruik maken van hun auto - of slechts heel gelimiteerd voor het werk. Ieder(in) wil dat wordt onderzocht of een versoepeling hiervan mogelijk is voor sommige beperkingen of aandoeningen.

Bron: Ieder(in)

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 10.04.2018 - 10:58 uur | Yvonne Cabenda

    Milieuzones in Duitsland zijn voor aangepaste oude diesel auto's met invalidekaart gewoon toegangkelijk.
    Alleen in Nederland worden oude aangepaste diesels die vaak weinig in milieuzones komen dwars gezeten door de overheid.