Modewereld krijgt oog voor gehandicapten

13.05.2014 | Algemeen nieuws | 3865 keer bekeken

In de modewereld krijgen mensen met een beperking steeds meer aandacht. Zo lanceerde onlangs het modemerk Diesel een unieke reclamecampagne met een gehandicapt model, toonde bekende winkels in Zurich hun collectie op invalide etalagepoppen en werden Amsterdamse modestudenten uitgedaagd om modieuze kleding te ontwerpen voor mensen in een rolstoel.

Langzaam zien we steeds meer merken en bedrijven modellen gebruiken met een beperking of een niet-perfect uiterlijk. Het is belangrijk dat we meer diversiteit in de modewereld gaan zien, maar ook dat er meer modieuze en betaalbare kleding komt voor mensen met een fysieke beperking.

Model in rolstoel
In de nieuwste campagne van het modemerk Diesel is de populaire modeblogger Jillian Mercado te zien in een jeansjurk in haar elektrische rolstoel. Diesel zet met het gebruik van Jillian als model haar traditie voort waarbij gewone mensen, in plaats van professionele fotomodellen, in de advertenties de laatste mode tonen. Een duidelijke boodschap dat iedereen de kleding kan dragen en je geen supermodel hoeft te zijn om er mooi uit te zien.  Jillian: “Voor mij betekent dit zoveel meer dan alleen een modecampagne. Ik hoop dat het de beeldvorming over mensen met een beperking verandert. Wat ik vooral wil is lotgenoten duidelijk maken dat hun leven niet over is door hun beperkingen. Je kunt alles aan, niets zou je mogen stoppen."

Etalagepop met handicap
Onlangs trok ook de campagne van Pro Infirmis, een Zwitserse organisatie die zich inzet voor mensen met een fysieke beperking, veel aandacht. Zij hadden genoeg van de perfecte etalagepoppen die achter elke winkelruit te zien zijn en lieten daarom een aantal  etalagepoppen met een handicap ontwerpen. Ter gelegenheid van de 'Internationale dag van mensen met een beperking'  stonden de bijzondere paspoppen  een week lang in de winkeletalages in een bekende winkelstraat in Zurich. De actie trok niet alleen veel aandacht van het winkelend publiek, maar werd ook op youtube een hit.  Met deze actie wil Pro Infirmis mensen bewust maken van het feit dat niemand perfect is.
Bekijk de bijzondere campagne en de reacties die het teweegbracht. 

Mode voor iedereen
Ondanks de toenemende aandacht in de mode-industrie voor mensen met een handicap is er helaas nog  maar weinig écht modieuze kleding voor hen te koop. Daarom is Fashion on wheels bedacht: een ontwerpwedstrijd van de Zonnebloem voor modestudenten van het ROC Amsterdam. Zij gingen gedurende 3 maanden de uitdaging aan om comfortabele trendy kleding te ontwerpen voor mensen in een rolstoel.  De kledinglijn werd tijdens de finale op 20 april geshowd in het RTL-programma Life 4 You. Om de collectie trendy rolstoelkleding ook echt te kunnen produceren is De Zonnebloem een crowdfundingactie gestart. Een mooie stap in de goede richting.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • nanacy van der haas
    16.06.2017 - 14:07 uur | nanacy van der haas

    Wat fijn dat deze groep nu onder de aandacht komt !. Ik heb een handicap vanaf mijn geboorte , elastische kous , kan maar wel graag in een rok willen lopen . Weet dat dit niet haalbaar is , je moet het accepteren, ben een vrouw nu 54 maar pfff nog steeds een big issue

  • Joze Sess
    18.03.2017 - 14:21 uur | Joze Sess

    Eindelijk eens een keer aandacht voor deze doelgroep op gebied van mode.

  • Henk Visscher
    05.03.2015 - 15:48 uur | Henk Visscher

    Ik zit in rolstoel , waardoor mijn buikomvang groter wordt,.
    Ik heb een fijn Tenson jack xxxL, die ik nauwelijks dicht krijg. Boven is hij prima , maar de rits krijg ik niet meer zonder hulp dicht.
    Stoppen met eten lijkt me niet verstandig, maar sporten of wandelen lukt helemaal niet.
    Ik zit in rolstoel of op scootmobiel via transfer met plafondlift.
    De thuishulp helpt me 's morgens en 's avonds.
    Gaat allemaal prima, maar oo, die omvang van mij.