Nieuws

Noodklok geluid over gehandicaptenvervoer

17 januari 2017, Supportbeurs

Vier jaar geleden is flink het mes gezet
in de vergoedingen voor vervoer in de langdurige zorg. Omdat de vergoedingen
niet langer de werkelijke kosten van het vervoer dekken, leggen zorgaanbieders sindsdien
jaarlijks tientallen miljoenen euro’s bij om cliënten alsnog naar hun
dagbesteding te vervoeren. Geld dat eigenlijk niet voor vervoer maar voor de
zorg is bestemd, aldus belangenorganisatie Ieder(In) en Vereniging
Gehandicaptenzorg Nederland (VGN).

Inmiddels luiden ook gehandicaptenorganisaties
de noodklok. Zowel cliënten die naar hun dagbesteding moeten worden gebracht en
gehaald als hun familie ondervinden veel problemen met het vervoer.

Er
is de afgelopen jaren van alles bedacht en ondernomen door vervoerders en
zorgaanbieders om de ritten naar en van de dagbesteding goedkoper te maken. Zo
worden er tegenwoordig meerdere cliënten in hetzelfde busje vervoerd, waardoor
de ritten soms tot anderhalf uur duren. Door meerdere cliënten gezamenlijk te
laten reizen ontstaan er regelmatig onaanvaardbare situaties als bijvoorbeeld
een cliënt met moeilijk gedrag de rit verstoord, aldus VGN. Om de kosten te
drukken is er verder gezocht naar goedkopere arbeidskrachten en er is bekeken
of cliënten wellicht dichterbij huis naar de dagbesteding kunnen.

Ondanks
bovenstaande maatregelen en besparingen door vervoerders en zorgaanbieders zijn
de ritten nog steeds niet kostendekkend. Door de lage vergoedingen die de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voorschrijft en de gemeentelijke bezuinigingen
op vervoer zijn volgens Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
al minimaal honderd taxibedrijven die zich vooral richtten op zorgvervoer
failliet verklaard. Zo’n duizend taxichauffeurs verloren hun baan.

De
NZa laat weten dat er volgens haar geen grote onoverkomelijke problemen zijn
ontstaan na de bezuinigingsronde in 2013. “De continuïteit van zorg loopt geen
gevaar en de minimumkwaliteit van het vervoer is niet in het geding”, aldus de
NZa. Zij buigt zich pas in 2019 weer opnieuw over de tarieven.

In
de Tweede Kamer stond maandag 16 januari jl. een hoorzitting op de agenda over de problemen met
het gehandicaptenvervoer.

Bron: NOS

Ook interessant