Oorzaak scoot ongeluk ligt vooral bij bestuurder

17.11.2016 | Algemeen nieuws | 853 keer bekeken
Oorzaak scoot ongeluk ligt vooral bij bestuurder

In 2015 meldden zo’n 2700 personen zich bij de Spoedeisende Hulp nadat zij met hun scootmobiel waren gecrasht. Voor 800 personen bleef het niet bij een kort bezoekje aan het ziekenhuis, voor hen volgde een ziekenhuisopname. 
Staatssecretaris van Rijn maakte deze aantallen bekend na vragen door een Tweede Kamerlid van D66 over de veiligheid van scootmobielen.

Meest voorkomende scoot ongevallen

Uit onderzoek door VeiligheidNL blijkt de belangrijkste oorzaak voor ongelukken dat de wielen van de schootmobiel scheef of ongelijk komen te staan en de scoot met passagier en al uiteindelijk omvalt. Bij maar liefst 20% van alle scootongelukken is kantelen de oorzaak.
In 16% van de scootongevallen wordt de scootmobiel aangereden door een derde persoon, 15% van de ongevallen gebeurt doordat de bestuurder van de scoot zelf ergens tegenaan botst en  bij 14% van de ongelukken is een bedieningsfout de oorzaak.

Drie of vijf wielen aan scootmobiel?

Waarom zijn er vragen in de Tweede Kamer gesteld en is er speciaal onderzoek verricht door VeiligheidNL? Om antwoord te krijgen op de vraag of een scootmobiel met drie of juist vijf wielen veiliger is. Van Rijn geeft in zijn reactie niet aan wat de meeste veilige optie is. Dit zal pas eind 2017 bekend zijn, nadat Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) haar onderzoek naar veiligheid van scootmobielen heeft afgerond.

Het is de verantwoordelijkheid van gemeenten welke scootmobiel een zorgvrager toegewezen krijgt. In de huidige regelgeving is geen bepaling opgenomen over het aantal gewenste en/of verplichte wielen van een scootmobiel.

Geen voorstander van verplicht rijbewijs

Staatssecretaris van Rijn benadrukt dat er geen gevaarlijke of onstabiele scootmobielen de weg op gaan en dat de normen van de Wet op de medische hulpmiddelen en de Voertuigenwet van toepassing zijn.
De meeste ongelukken zijn het gevolg van een verkeerd gebruik van de scoot door de bestuurder. Om de oorzaak van deze ongelukken zoveel mogelijk weg te nemen kunnen bestuurders cursussen volgen, bijvoorbeeld aangeboden door Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het verplicht stellen van een rijbewijs voor scootmobielen, daar is de staatssecretaris geen voorstander van.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Hans Hoendervanger
    17.11.2016 - 14:41 uur | Hans Hoendervanger

    Reden advies gemeente is dat 3 wieler goekoper is maar betreft omvallen onveiliger dan een 4 wieler.