Parkeren is soms duur, ook op een invalidenparkeerplaats

10.07.2018 | Algemeen nieuws | 5108 keer bekeken
Parkeren is soms duur, ook op een invalidenparkeerplaats

Na wat zoeken heb je dan een parkeerplaats gevonden… Het betreft een ruime algemene invalidenparkeerplaats, dicht bij de plek waar je naartoe gaat. Bovendien is de parkeerplaats tot je grote geluk niet onterecht bezet. Je parkeert, plaatst de Europese invalidenparkeerkaart achter de ruit van je auto en vertrekt. Als je terugkomt, zie je echter niet alleen de gehandicaptenparkeerkaart, maar ook een parkeerbon op je voorruit liggen. Vreemd, je mag hier gratis staan… of toch niet?

Verschillende kosten en regels per invalidenparkeerplaats

Voor parkeren – en zeker ook op een invalidenparkeerplaats – gelden voor elke locatie en gemeente andere regels. Daardoor liggen vergissingen en boetes gemakkelijk op de loer. Zo mag je soms gratis parkeren met je gehandicaptenparkeerkaart, maar in andere gevallen betaal je gewoon parkeergeld. Een gehandicaptenparkeerplaats is dus niet altijd gratis! Kijk daarom voorafgaand aan het parkeren goed wat de regels zijn van de betreffende gemeente en parkeeromgeving.

Gelukkig parkeer je met een Europese invalidenparkeerkaart wel bij veel ziekenhuizen in Nederland gratis. Dat scheelt, zeker als je vaak naar het ziekenhuis moet. Maak je dan echter gebruik van ‘regulier’ parkeren, bijvoorbeeld als je niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, dan lopen de kosten soms hoog op! Zo betaal je in het VieCuri Medisch Centrum (Venray) niets voor een parkeerplaats, maar ben je in Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (Amsterdam) 4 euro per uur kwijt.

Goedkoper parkeren? Dat is vaak niet mogelijk

Een ziekenhuisbezoek is over het algemeen al niet leuk, maar door de soms torenhoge parkeerkosten wordt de situatie alleen maar vervelender. Is een dagkaart soms een goedkopere oplossing? Ook dat is vaak niet het geval. Zo betaal je voor een dagkaart in het Havenziekenhuis (Rotterdam) maar liefst 45 euro. In het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis leg je 36 euro neer en in het VUmc (beide in Amsterdam) kost een dagkaart 30 euro.

Kun je dan misschien goedkoper parkeren door de kosten te declareren bij de zorgverzekeraar? Helaas mag dat niet. Soms dekt de basisverzekering wel de reis van en naar het ziekenhuis. Ook mogen sommige patiënten en hun familie van de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden vervoer- en reiskosten aftrekken. Maar het gaat hier om uitzonderingen. In de meeste gevallen moet je gewoon betalen…

‘Parkeertarieven ziekenhuizen zijn een melkkoe’

Tweede Kamerlid Nine Kooiman (SP) noemt de vaak hoge parkeertarieven een ‘melkkoe voor ziekenhuizen’. Ze pleit voor afschaffing. In de toekomst parkeren we dus misschien wel gratis bij alle ziekenhuizen in Nederland. Maar zover is het nog lang niet. Tot die tijd is het advies: waar je ook parkeert, let goed op of je al dan niet moet betalen. De regels en tarieven voor parkeren verschillen dus behoorlijk. En dat geldt niet alleen voor wie ‘regulier’ parkeert, maar zeker ook voor mensen die gebruik maken van de gehandicaptenparkeerkaart en de invalidenparkeerplaats.

Hoe hoog zijn de parkeerkosten in jouw omgeving?

Bron: Radar, AVROTROS

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (36)

Reageren
  • Wikke SKY
    22.07.2018 - 13:43 uur | Wikke SKY

    #nico
    Deze infosite is mij bekend en ook hier staat een disclaimer bij. Om de genoemde onzekerheden ga ik dan zoeken op de gemeente site en daar word ik niet echt wijzer van . Als ik de website van de gemeente Rotterdam lees moet er overal betaald worden, op iedere betaald parkeerplaats en dus ook op de handicapte parkeervakken.
    Als iemand mij de goede weg op kan wijzen zou dat mooi zijn.

  • Nico Bos
    22.07.2018 - 13:07 uur | Nico Bos

    Op de onderstaande website een overzicht per gemeente hoe omgegaan wordt met de GPK.
    Erg handig.

    https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeer4/europese-gehandicaptenkaart/753-gehandicaptenparkeerkaart-per-gemeente

  • Wikke SKY
    20.07.2018 - 20:44 uur | Wikke SKY

    Rondom EGK parkeren in gemeente Rotterdam vraagje. Ik snap het niet helemaal hoe het zit op gehandicaptenparkeerplaatsen. Zie wat verwarrende tegenstrijdige info, politieinfo site versus gemeentesite. Moet je op die plekken nu wel of niet betalen?

  • 20.07.2018 - 20:37 uur | Paula Kwaaitaal

    Bedankt voor je reactie, Henny. Ik ga het kopieren en opslaan zodat ik er altijd bij kan.
    Groeten van Paula

  • 20.07.2018 - 14:45 uur | Henny Smeenk-Smale

    Rare dingen? :) Zo beter dan? https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeer4/europese-gehandicaptenkaart/753-gehandicaptenparkeerkaart-per-gemeente

  • 20.07.2018 - 13:37 uur | Andre van Elmpt

    Hallo die reactie is leuk maar dan krijg ik rare dingen........
    Beer

  • 20.07.2018 - 13:23 uur | Henny Smeenk-Smale

    @André van Elmpt: ik heb die link nou al 2x gepost. Doe ik 't voor u gewoon voor de derde keer: http://bit.ly/2LzHaMZ

  • 20.07.2018 - 12:56 uur | Andre van Elmpt

    Beste F.Steenmijer

    Wees dan even zo lief en geef dat mailadres van de gemeente Houten even door..
    beer

  • F Steenmeijer
    20.07.2018 - 11:28 uur | F Steenmeijer

    bij de gemeente houten kan men een reglement down laden over de gehandicaptenparkeerkaart van bijna alle gemeentes in nederlandof men wel of niet moet betalen .

  • 19.07.2018 - 23:19 uur | Henny Smeenk-Smale

    @Paula Kwaaitaal: http://bit.ly/2LzHaMZ

  • 19.07.2018 - 22:51 uur | Paula Kwaaitaal

    Maar waar kun je vinden waar je gratis kunt parkeren en waar niet?
    In Eindhoven staat het goed aangegeven bij veel parkeerplaatsen, maar lang niet bij alle. Ik dacht dus dat ik ergens moest betalen en naderhand bleek van niet.
    Mocht iemand weten waar ik dit kan vinden, dan graag.
    Paula

  • 19.07.2018 - 20:17 uur | Andre van Elmpt

    Even reageren op Dick Martens

    "de Parkeerwachters hebben geen scan mogelijkheid en als U Bijvoorbeeld zin een gebied bent waar die zonderlingen nog rond dwalen, leg dan een mooie kopie in dat gat boven de versnelling pook dan is het O.K. maar als een boa komt ben je nog de klos
    André

  • 19.07.2018 - 19:53 uur | Dick Martens

    Fijn dat dit onderwerp weer eens aandacht krijgt. Over de dagkaart van het Havenziekenhuis in Rotterdam, (heet tegenwoordig Havenpolikliniek). Deze dagkaart is waarschijnlijk voor een algemene parkeerplaats. Ik parkeer al jaren met mijn blauwe invalidekaart GRATIS op het terrein van de Havenpolikliniek in Rotterdam. Er is bovendien een ruime hoeveelheid invalideparkeerplaatsen.

    Het zou voor invaliden fantastisch zijn indien er voor dit onderwerp landelijke regels worden opgenomen, zoals bij voorbeeld de gemeente Amsterdam hanteert waar bovendien de criminaliteit wordt beperkt; de handel in Europese invalideparkeerkaarten wordt lam gelegd omdat deze bij het Amsterdamse systeem overbodig is; alle EGK zijn gedigitaliseerd zodat de parkeerwachter direct ziet of deze auto geregistreerd is.

  • 19.07.2018 - 18:55 uur | Henny Smeenk-Smale

    @André van Elmpt: Kijk eens aan: http://bit.ly/2LzHaMZ

  • 19.07.2018 - 17:20 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Het begint al met de aanschaf van zon gpk .In Eindhoven 111 euro .Bij navraag waarom in gemeente a hij 10 euro kost en in Eindhoven 111 euro ja wij hanteren de kostprijs . Dan leg aan een Belg of Duitser eens uit dat in gemeente a je gewoon moet betalen .Gemeente B je de helft van het tarief moet betalen .In gemeente C gratis overal . En in gemeente D het gratis is mits het een invalide parkeervak betreft . Dit is voor de NL die een gpk gebuikt al een ellende .Weet nog in het begin ik meer bekeuringen kreeg en discussies met parkeerwachters en hoop fustraties . Ergste vond ik nog dat ik met mn rolstoel niet bij de zuil kon om er geld in te werpen deze stond op een verhoging waar ik niet met mijn handrolstoel op kon .Of een parkeermeter waar je niet bij kon ivm dat er een plantsoen achter lag en je er niet voor kon rollen . Ik heb er in het begin echt een depressie aan overgehouden . Was al klote zat dat je in die rolstoel terecht kwam en dan ook nog eea onzin bekeuringen

  • André van Elmpt
    19.07.2018 - 14:38 uur | André van Elmpt

    Hallo lieve mensen
    Het kan nog gekker, In Amsterdam mag ik met mijn gehandicapte parkeer kaart Bijna over parkeren Gratis! allen als er een parkeer verbod in de betreffende staat geld, meestal om dat er in die straat 1 of 2 parkeergarages zijn, dan mag ik gratis 2 uur parkeren om mijn boodschappen te doen maar dan moet ik wel de blauwe parkeerkaart ingesteld bij mij gehandicapten kaart leggen..
    In Amsterdam kan je. met je gehandicapten kaart je laten registreren en dankhoef je niet altijd. je E.G.K te presenteren ( aan de dieven).
    Hulde voor de Jaarbeurs. waar ik al Jaar en dag gratis parkeer wel je E.G.K op je dashboard leggen.
    De RAI in Amsterdam die een wereld plat wil veroveren heeft niets met gehandicapten van doen, geen korting. en geen apparte plaatsen.
    Diverse ziekenhuizen in Amsterdam hebben Gehandicapten plaatsen maar moet je eigen even registreren bij de bewaking Bij het OLVG kan je als geregistreerde. gewoon in de omliggende straten parkeren enals je in de parkkeer gagage gaat dan moet je te ticket aflaten stempelen bij de balie. waar je geholpen werd.
    In de VU zijn veel parkeerplaatsen voor gehandicapten maar....een kopie van je E.G.K moet op je dashboard liggen en je ticket op vertoon van je E.G.K. laten afstempelen in de hal bij de Info balie.
    Bij de Gemeente Amstelveen pogen ze een slaatje uit. de gehandicapten te slaan
    Gratis parkeren Prima , maar wel eest registreren a raison € 25 bij het gemeente huis , anders kunnen de BM en zijn kornuiten niet op vakantie .
    Het zou fijn zij als er iemand een site kon maken waar alle parkeer opties. voor gehandicapt parkeren vermeld worden.
    Fijne Zomer.

  • 19.07.2018 - 13:33 uur | Henny Smeenk-Smale

    @Gert Jan Jonker: het feit dat u nooit problemen kreeg met de door u gehanteerde werkwijze, wil niet zeggen dat het daarom geoorloofd is. Er zijn ook mensen die er een heel nare gewoonte van maken om voortdurend fietsen te jatten zonder ooit betrapt te worden, maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom toegestaan is, hè?

    Slachtbomen zou ik overigens sowieso liever uit de buurt blijven.

  • Corine Roos
    19.07.2018 - 12:52 uur | Corine Roos

    Waar ik mij vooral aan stoor is dat per gemeente de regels verschillend zijn en ieder jaar weer veranderen. Ik ben het met andere schrijvers eens dat hier in een landelijke oplossing voor zou moeten komen. Er zijn gemeenten waar je op vergunninghouders twee of drie uur mag parkeren met een gpk en blauwe zone kaart en in een andere gemeente moet je gewoon betalen per minuut, ongeacht je gebruik maakt van een gpk of niet.
    Het leven zou voor een gehandicapte een stuk eenvoudiger zijn als het landelijk georganiseerd zou worden, want nu moet je iedere keer op de gemeente sites intensief zoeken wat de regelgeving is. Vaak is men hier niet helder en duidelijk in. De website gehandicaptenparkeerkaart nl doet een zeer goede poging om gpk gebruiker te helpen, maar het is geen garantie dat dit ook de regelgeving is van de gemeente die je bezoekt.

    Neem een voorbeeld aan Duitsland Daar kan je altijd parkeren met een gpk kaart.

  • Kim Zusheid
    19.07.2018 - 12:51 uur | Kim Zusheid

    Op de opmerking 'toch een boete ondanks gpk onder de ruit' is een mogelijke verklaring; in sommige steden (als Rdam) werkt handhaving met een automatisch scansysteem icm de parkeerapps. Ze rijden rond met een camera/ scanner en die registreert alle kentekens en loopt ze geautomatiseerd na icm de apps waarbij men betaalt voor parkeren. Als ze de miva parkeerplaatsen (soms slecht zichbaar vanaf afstand) meescannen terwijl die gratis zijn, riskeer je dus onterecht een boete helaas. Handhaving kan dit niet altijd voorkomen. Er is ook nog geen oplossing voor dit probleem (lang leve de vooruitgang en techniek, is soms ook achteruitgang helaas). Enige oplossing is bezwaar indienen en aankaarten van het probleem om kracht bij te zetten.

  • M v R
    19.07.2018 - 12:40 uur | M v R

    Tip: bij de gemeente Amsterdam kun je online als bezoeker je Gehandicaptenparkeerkaart koppelen aan je kentekenbewijs en kun je op elkeGehandicaptenparkeerplaats En normale parkeerplaatsen (NIET op die voor vergunninghouders, noch in parkeergarages) GRATIS parkeren met je Gehandicaptenparkeerkaart. Deze koppeling Is een jaar geldig en daarna zelf weer online verlengen, beiden middels een eenvoudige procedure, top! Nog beter zou natuurlijk zijn dit landelijk gelijk te trekken want je moet inderdaad al zo veel extra plannen/uitzoeken wanneer je als gehandicapte op stap gaat en je kunt ook onverwacht ergens moeten parkeren. Ik was pas in Zwolle en daar mag je vreemd genoeg zelfs met een GPK slechts drie uur op zo’n parkeerplaats staan en dan dus mét een blauwe parkeerschijf wat ook erg onhandig is!
    Gelukkig staat deze vreemde regel wel duidelijk vermeld op een bord voor de GPK.

  • Corine Roos
    19.07.2018 - 12:27 uur | Corine Roos

    Bij het VUMC te Amsterdam kan je de parkeergarage onder de polikliniek inrijden door de gpk te tonen en men adviseert om een kopie onder de ruit van het autoraam te leggen. Met het originele gpk kan je bij de balie een uitrijkaart krijgen en dan moet u binnen 15 minuten de parkeergarage verlaten, dat is soms wel een uitdaging als rolstoelgebruiker.

  • 19.07.2018 - 12:13 uur | Gert-Jan Jonker

    ik heb het altijd zo gedaan en nooit problemen gehad, want er moet dan ook meer plaatsen zijn voor de taxi en er geen taxi's zijn dan mag het niet maar er staan ook plaatsen waar taxi niet op de mensen wachten maar die geparkkert staan en die moeten wachten, je hebt bij alle ziekenhuizen de regel van in en uit laten stappen, ook voor de niet invaliden mede mens, en je krijgt hier een kaartje als je invaliden bent om gratis uit te rijden als er slachtbomen staan, in roosendaal krijg je een kaartje zo dat je niets hoeft te betallen. en parkeren op een taxi plaats is geen probleem want dat is toe gestaan.

  • 19.07.2018 - 12:04 uur | Henny Smeenk-Smale

    @Gert-Jan Jonker: met een GPK mag u niet parkeren op een taxistandplaats. Ook niet bij een ziekenhuis. Logisch ook, want dat zou een onwerkbare situatie opleveren voor de taxichauffeurs die binnen mensen willen ophalen of mensen met hulpmiddelen in hun taxi willen helpen.
    Toen destijds uw GPK verstrekt werd kreeg u daarbij een brochure waarin heel duidelijk wordt vermeld welke regels daarbij horen, dus ook waar u niet en wel mag parkeren en onder welke condities/restricties. Daar staat nadrukkelijk niks vermeld over parkeren op taxistandplaatsen bij ziekenhuizen.

  • M W
    19.07.2018 - 12:00 uur | M W

    Het zou handig zijn als er met de Europese parkeerkaart ook door heel Europa de zelfde regels worden gehandhaafd. Wat ik niet begrijp is dat elke gemeente, stasd en dorp in Nederland zijn eigen regels mag handhaven omtrent de GPK. Als je een gezellig dagje weg wilt als gehandicapte moet je al aan heel veel dingen denken en dan moet je ook nog eens van te voren gaan uitzoeken wat de regels zijn voor het parkeren. Leuk hè zo'n dagje weg!!!!!!

  • 19.07.2018 - 11:37 uur | Ester Biesmans Clemens

    Wat zou het mooi zijn mocht er een Europese regel komen.
    Gratis parkeren op de blauwe parkeer plaatsen met een Europese kaart.

  • Frans de Wit
    19.07.2018 - 11:20 uur | Frans de Wit

    Over Amsterdam. Ik heb van te voren een invalide plaats gereserveerd voor in Ahoy parkeergarage idem. Aangekomen bij de kassa wilde ze mijn invalide kaart zien, ik melde dat die kaart niet uit mijn auto mocht omdat ik dan het risico zal lopen om een bekeuring te krijgen, nou dan kreeg ik geen invalide parkeerkaart. Trouwens weinig gezien van het concert, het leek wel dat sommige invaliden bij een concert waren gekomen van Jomanda met hun leuke spandoek voor mijn neus al staand en schreeuwend. Die mensen kunnen mijn inziens het beste op de tribunen gaan zitten.

  • 19.07.2018 - 11:09 uur | Gert-Jan Jonker

    ja dat is in amsterdam, dat is dan wel goed geregeld, ik woon in leur noord-brabant en nooit een probleem gehad, hier. maar in breda weet ik niet hoe dat is nu want het ziekenhuis daar houd eigen regels er op na die nemen het niet zo nou meer, dat is breda. dan.

  • willy hemelaar
    19.07.2018 - 11:04 uur | willy hemelaar

    In Amsterdam kun je je aanmelden om in het digitaal systeem te worden opgenomen. Dat is gratis en dan kun je overal gratis parkeren. Alleen als je van een invalidenparkeerplaats gebruik maakt moet je wel je kaart gebruiken

  • 19.07.2018 - 11:00 uur | Gert-Jan Jonker

    dat mag alleen als de parkeer plaatsen bezet zijn voor de invalidenparkeerplaats, dan mag je op de taxi plaats staan. dit had ik er even bij moeten zetten bij mijn eerst bericht, en dat is alleen bij ziekenhuizen.

  • 19.07.2018 - 10:58 uur | Gert-Jan Jonker

    naar mijn weten mag je op de taxi plaats gaan staan als er geen taxi's staan want ik heb ik heb ook een parkeer kaart al jaren.

  • Anneke Kemeling
    19.07.2018 - 10:56 uur | Anneke Kemeling

    Het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam heeft meerdere invalidenplekken buiten de parkeergarage waarvoor je niet hoef te betalen. Zijn die toch vol dan kan in je de parkeergarage parkeren. Ook daarvoor hoef je niet te betalen. Als je nl de parkeergarage uit wil bel je middels de knop op de paal bij de uitrit de bewaking. Als je contact hebt laat je je invalidenparkeerkaart zien en dan doen zij de slagboom voor je open.
    Ook bij het OLVG west hoef je ook niet te betalen. Ga met je invalidenparkeerkaart en je parkeerkaartje naar je ruimte waar de bewaking zit (is in de buurt van het invalidentoilet). Zij doen dan iets met je parkeerkaartje zodat je gratis kunt uitrijden.

    Ik heb het idee dat er in meerdere ziekenhuizen dit soort regels zijn maar die worden niet duidelijk vermeld op hun site. TIP: ga naar de bewaking en vraag ter plekke hoe dit werkt. Waarom geld uitgeven aan parkeren als het niet hoeft.

  • 19.07.2018 - 10:54 uur | Jolanda Bonnet

    €100 per maand aan reis en parkeerkosten naar het ziekenhuis ben ik minimaal kwijt! Een grote aanslag op wat ik te besteden heb

  • Frans de Wit
    19.07.2018 - 10:53 uur | Frans de Wit

    In Breda gaat ik al zo en zo nooit meer parkeren, krijg altijd een boete op een invaliden plaats, ondanks dat de kaart achter de voorruit ligt. En op vakantie heb ik inderdaad ook een keer een boete gehad omdat je daar moest betalen. Dus ik vraag dat tegenwoordig voor de zekerheid toch maar even na.

  • Käthe Hendriks
    19.07.2018 - 10:49 uur | Käthe Hendriks

    ik ben zwaar gehandicapt en als ik naar het ziekenhuis moet dan kom ik niet goed naar binnen i kan niet door de slagboom naar binnen en ik mag ook niet boven bij de ingang op een parkeerplaats staan dat is alleen voor taxi en ik betaal soms 10 euro

  • 12.07.2018 - 09:45 uur | Support Beurs.nl

    Een handige website waar veel informatie per gemeente is terug te vinden: http://www.gehandicaptenparkeerkaart.nl/ (N.B.: aan deze website kunnen geen rechten worden ontleend).

  • Jelle Berends
    10.07.2018 - 18:01 uur | Jelle Berends

    Tegenwoordig betaal je bij veel ziekenhuizen forse bedragen aan parkeergelden. Daar is een paar maanden geleden nog een onderzoek van TROS-Radar naar geweest. Ook uit eigen ervaring weet ik dat het duur is, ondanks de GPK (die ook steeds duurder wordt).