PGB ellende – is het SVB systeem nog wel houdbaar?

28.12.2015 | Algemeen nieuws | 1560 keer bekeken

Dit jaar zijn veel zorgverleners en budgethouders de dupe geworden van het nieuwe uitbetalingssysteem van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het is het hoofdpijndossier van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid, die er al twee moties van wantrouwen door aan de broek kreeg.

Bovendien was er stevige kritiek van de Nationale Ombudsman en de Algemene Rekenkamer en zijn de kosten inmiddels flink opgelopen. De cijfers die actualiteitenrubriek Nieuwsuur op een rijtje zette, liegen er niet om:

  • Invoeringskosten bij het SVB: 15 miljoen euro.
  • Uitvoeringskosten van de SVB (voor 2015 begroot op 30 miljoen euro) : 75 miljoen euro.
  • Extra kosten gemeenten: 38,5 miljoen euro.
  • De kosten van de PGB-gedupeerden: 20 miljoen euro.
  • Extra kosten zorgkantoren: 5,7 miljoen euro.
  • ‘Diverse kosten’ zoals kosten gemaakt door de ketenregisseurs, extra onderzoek en ondersteuning: 2,2 miljoen euro.

Het totale kostenplaatje bedraagt nu 156,4 miljoen euro en dat is ruim drie keer zoveel als begroot.

PGB problemen in de praktijk

Tienduizenden zorgverleners kregen dit jaar te laat hun salaris en nog altijd zijn er veel administratieve problemen. Zorg inkopen via een PGB is vreselijk ingewikkeld en bureaucratisch geworden. De moeder van Mariëtte van Huijstee kon vijftien jaar lang haar zeven zorgverleners keurig op tijd betalen middels haar PGB. Sinds de administratie in handen is van de SVB is dat bijna geen enkele maand meer gelukt. Mariëtte van Huijstee gooit nu, een jaar van frustraties en ergernis verder, de handdoek in de ring. Haar moeder wil niet dat haar dochter in haar vrije tijd alleen maar bezig is met administratie in plaats van kwaliteit van leven.

De impact is vele malen groter

“Mijn hartenkreet die ik hier zou willen noemen, is dat de maatschappelijke impact van deze puinhoop die er is ontstaan met de wijziging in het zorgstelsel echt vele malen groter is dan alleen de budgethouders. In ons geval zijn er 7 zorgverleners mee gemoeid en ik, en ook mijn gezin. Van de 7 zorgverleners zijn er nu nog 3 over, ik heb zelf ook voorschotten moeten geven om mensen in ieder geval nog gerust te stellen en hun hun huishouden te kunnen laten voeren. Ik wacht nog steeds op de terugbetaling,” aldus een wanhopige Mariëtte Huijstee.

Gevolgen voor de gemeente

Eric van der Burg, VVD wethouder in Amsterdam, zegt: ‘Die chaos heeft natuurlijk vooral onze inwoners getroffen en dat betekent vooral veel in contact gaan met de SVB om te kijken of je dingen kunt oplossen. Het betekent noodscenario’s uitwerken en toepassen. Dus mensen geld geven of zorgen dat ze via de SVB versneld geld krijgen, omdat mensen gewoon in financiële problemen kwamen. De SVB heeft iets beloofd aan de staatssecretaris wat ze absoluut niet heeft kunnen waarmaken. Men heeft bij de SVB een te grote broek aangetrokken.’

Pappen en nathouden

Ook Rob Hansen, zelf budgethouder en eigenaar van een PGB administratiekantoor, heeft geen hoge pet op van de manier waarop de SVB haar taken uitvoert. Volgens hem is het systeem een stuk ingewikkelder, waar het eigenlijk gemakkelijker had moeten worden. ‘Ik denk wat ze nu doen is pappen en nathouden en maar met de vingers over elkaar gekruist hopen dat alles goed blijft gaan. Dit systeem moet op zoveel punten verbeterd worden dat je eigenlijk beter een ander systeem kan nemen denk ik.’

Zowel de SVB als de ketenregisseurs waren niet bereid de reportage van Nieuwsuur van commentaar te voorzien.

Bron: uitzending Nieuwsuur 21 december 2015

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Rob Spangenberg
    07.01.2016 - 14:29 uur | Rob Spangenberg

    Hallo bij deze wil ik diegene een compliment maken die de hand met de duim naar beneden en het gezichtje daar op, ik denk dat er geen betere afbeelding mogelijk is.
    Mijn welgemeende complimenten hiervoor toppie.
    R.S.te Blokker

  • G. Wehkamp
    07.01.2016 - 12:16 uur | G. Wehkamp

    De vorige keer, dat de SVB de administratie overnam ,van jawel Per Saldo, heeft het twee jaar geduurd voordat het goed liep. Ergerlijk is, dat hier niets van geleerd is.
    Wat mij betreft dus nog een jaartje doorbijten en daarna overal van afblijven.
    Kort geleden heeft onze leverancier van sondevoeding een nieuwe website geopend. Sedert dien is het niet één keer in één keer goed gegaan, terwijl we in de jaren ervoor nooit klachten hadden.
    De oplossing van een probleem is vaak het volgende probleem, terwijl vergeten wordt voor welk probleem dat een oplossing was.