Problemen bij aanvraag hulpmiddelen

28.12.2015 | Algemeen nieuws | 2360 keer bekeken

Er zijn tal van hulpmiddelen op de markt om je als chronisch zieke, oudere of gehandicapte te helpen zo zelfstandig mogelijk door het leven te gaan. Uit een onderzoek van de Patiëntenorganisatie NPCF blijkt echter dat er heel wat problemen zijn bij het aanvragen of vervangen van hulpmiddelen.

Problemen hulpmiddelen

In ons land zijn jaarlijks 2,2 miljoen mensen afhankelijk van hulpmiddelen als rolstoelen, krukken, scootmobielen, incontinentiemiddelen en stoma-materiaal. Duizenden mensen ervaren echter grote problemen bij het aanvragen van de nodige hulpmiddelen. Er zijn lange wachttijden, je wordt slecht geïnformeerd of krijgt uiteindelijk hulpmiddelen die niet goed zijn aangepast of zelfs slecht van kwaliteit zijn. Ook bij de vervanging of reparatie van hulpmiddelen gaat heel wat mis. Soms krijg je geen vervangend hulpmiddel, duurt de reparatie erg lang of wordt de reparatie niet goed uitgevoerd. Dit blijkt uit onderzoek dat de NPCF onder haar leden heeft gehouden.

Een klacht die bij maar liefst 1 op de 3 patiënten klinkt, is de beperkte keuzevrijheid. Afspraken en contracten tussen leveranciers, zorgverzekeraars en gemeenten maakt het je onmogelijk om zelf een leverancier of hulpmiddel uit te kiezen. Of misschien heb je wel meer keuze, maar krijg je gewoon niet de juiste informatie om die keuze te maken. Tot slot is er nog de eigen bijdrage. Voor bijna 40% van de mensen die een eigen bijdrage moeten betalen, zijn de kosten te hoog. Zij moeten vervolgens noodgedwongen op andere uitgaven bezuinigen.

Bemiddelingshulp bij aanvraag hulpmiddelen nodig

Al deze problemen maken het, zeker voor mensen met een complexe vraag naar hulp en hulpmiddelen, onnodig moeilijk om dagelijks zo zelfredzaam mogelijk in het leven te staan. De NPCF vraagt daarom in een brief aan Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn om een ‘hulpmiddelenbemiddelaar’ aan te stellen. Deze onafhankelijke bemiddelaar kan mensen die veel hulpmiddelen nodig hebben, begeleiden bij de aanvraag en levering van de nodige hulpmiddelen. Daarnaast zou zo’n bemiddelaar de contacten met fabrikanten, gemeenten en zorgverzekeraars kunnen leggen, zodat jij als zorgbehoevende niet meer het idee hebt dat je ‘verdrinkt’ in de poel van bureaucratische regeltjes, instanties en beperkingen.

3 Tips voor het aanvragen van hulpmiddelen

Op dit moment is een dergelijke hulpmiddelenbemiddelaar er nog niet. Toch sta je er niet helemaal alleen voor. Je kan voor hulp bij het uitzoeken en aanvragen van een geschikt hulpmiddel ook terecht bij je ergotherapeut. Onderstaand geven we je nog enkele praktische tips om rekening mee te houden bij jouw aanvraag voor de nodige hulpmiddelen.

1. Richt je aanvraag tot de juiste instantie

Afhankelijk van welke hulpmiddelen je nodig hebt en hoelang, moet je jouw aanvraag bij verschillende instanties indienen. Voor (tijdelijke) hulpmiddelen voor behandeling, verpleging, revalidatie of verzorging, zoals een verstelbaar bed of een speciaal matras, moet je bij je zorgverzekeraar zijn. Heb je voor een lange(re) termijn of blijvend hulpmiddelen nodig, bijvoorbeeld om zelfstandig thuis te blijven wonen, dan richt je jouw aanvraag in het kader van de WMO tot jouw gemeente. Het kan gaan om hulpmiddelen zoals een rolstoel, traplift enz.

2. Wordt jouw hulpmiddel vergoed of niet?

Hulpmiddelen vallen lang niet allemaal meer binnen het basispakket of de aanvullende verzekering. Zo vergoeden zorgverzekeraars niet meer eenvoudige loopmiddelen als krukken of een rollator. Kijk dus altijd goed na wat er in jouw zorgverzekeringspakket is inbegrepen en wat niet.

Probeer het hulpmiddel niet eerder zelf aan te schaffen, voordat een eventuele vergoeding toegekend is. Meestal worden hulpmiddelen namelijk niet achteraf vergoed. Kan je de hulpmiddelen niet zelf betalen, dan kun je onderzoeken of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Hiervoor moet je dan weer bij je gemeente zijn.

3. Kies voor service

Als je kunt kiezen tussen verschillende leveranciers, kies dan voor de leverancier die je de beste service biedt. Zo is het bijvoorbeeld fijn als je een hulpmiddel voordat je het koopt, eerst mag uitproberen. Zorg er ook voor dat de leverancier bij levering het hulpmiddel goed instelt en een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing voor je achterlaat. Een goede service na de aankoop kan tot slot heel wat problemen voorkomen. Vraag goed na hoe het zit met reparatie, vervangend product tijdens de reparatie, pechhulp, garantie enz.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (15)

Reageren
  • romke de waard
    21.01.2016 - 10:39 uur | romke de waard

    Ik bestel mijn incontinentie luiers
    Bij Combicare.
    En ik krijg ze altijd bij wat ik bestel binnen 2 dagen in huis.
    Priema service en geen preblemen.

  • Joop Teiwes
    10.01.2016 - 10:27 uur | Joop Teiwes

    Is een instantie waar ik in beroep kan gaan tegen een beslissing van het ziekenfonds ZZ, ?
    Deze weigerd een vergoeding te geven voor een door mij aangeschaft hulp middel

  • Dina Doeksen
    10.01.2016 - 00:38 uur | Dina Doeksen

    Mijn zoon heeft zeer slechte adviezen gehad wat betreft hulpmiddelen het werd zelfs gezien als een luxe probleem...
    Dus second opinion gedaan en toen lukte het wel met het hulpmiddel!
    Dus voor mij heel herkenbaar, een goed hulpmiddel maakt je leven toch makkelijker en leefbaarder!

  • Dick van der Pijl
    08.01.2016 - 09:43 uur | Dick van der Pijl

    Er zijn diverse redenen voor de complexiteit bij het aanvragen van hulpmiddelen aan te wijzen. De oplossingen zijn direct daaraan gerelateerd:
    1) Het stelsel is heel complex gemaakt. De één loket- gedachte is nooit gerealiseerd. Een bemiddelaar er tussenin zetten omdat de uitvoering zo complex is geworden is de wereld op zijn kop. NPCF schreef een goed rapport en een slecht advies. Dus: maak het stelsel eenvoudiger.
    2) Er zijn reeds bemiddelaars, dat zijn de Ergotherapeuten. Ze hebben sowieso een ruime basis. Er bestaat tevens Direct Toegankelijke Ergotherapie, dus alle voorwaarden zijn daar. Taken van de ergotherapeuten zijn echter breed. Elke ET kan een scootmobiel aanvragen, maar de gebruiker met complexe behoeften dient bij een gespecialiseerde ET aan te kloppen. Een kwaliteitslabel of -certificaat voor in complexe hulpmiddelaanvragen gespecialiseerde ergotherapeuten zou helpen.
    3) Deskundigheid is, zoals ook andere commentaren laten zien, wegbezuinigd. Dit is zeker ook het geval aan de zijde van de leveranciers. Contracten worden tegen bodemprijzen afgesloten en er is geen enkele marge meer voor beter, deskundig personeel of een product met specifieke functies.
    4) Hiermee samenhangend: de ambtelijke uitvoeringskosten zijn enorm hoog. Dit moet dan vervolgens goed gemaakt worden door een afbraakprijs voor het hulpmiddel te bedingen. De kosten van het hulpmiddel zijn gemiddeld ongetwijfeld een fractie van de totale kosten per verstrekking. Remedie: eenvoudige indicatie, meer vertrouwen in cliënt en deskundige voorschrijver, en weg met eindeloze bureaucratische bepalingen, opgesteld door mensen met uitsluitend een economische of administratieve achtergrond.
    5) Cijfers van Zorginstituut Nederland laten zien dat circa 80% van de kosten gemaakt worden t.b.v. circa 20% van de gebruikers. Dit zijn veelal de personen met complexe behoeften, meerdere beperkingen en tal van hulpmiddelen. Richt hiervoor één, gecoördineerd traject in dwars door WMO, WLZ en ZVW heen. Gefaciliteerd door adviseurs, bemiddelaars, beoordelaars en leveranciers met aantoonbare, hoge kwaliteit. Hiermee vallen enorme winsten te behalen, op tal van terrein.
    6) Tot slot: het hulpmiddel moet weer belangrijk worden, meer politieke en bestuurlijke aandacht krijgen. Hulpmiddelen zijn een enorm belangrijke oplossing bij vergrijzing, veroudering en de wens/noodzaak om personen met beperkingen zo lang mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Nieuwe technologische hulpmiddelen bieden enorme kansen maar hebben nu te maken met een vrijwel ontbrekend toelatingsbeleid.

  • blacky blackster
    08.01.2016 - 07:33 uur | blacky blackster

    Tja ergotherapeuten er zijn goeie maar ook lakse ,alleen al om ze te bereiken is een probleem je moet er regelmatig achteraan om alleen al een afspraak te maken,laat staan dat ze thuis komen kijken terwijl juist daar de problemen op zelfredzaamheid en ergonomisch werken liggen.Ik ben al tijden bezig om een ergo te laten komen om een stap verder te komen zodat het sociaal wijkteam de aanvraag naar de gemeente kan sturen,tja het sociaal wijkteam is de tussen schakel naar de gemeente toe waarom kan je dat zelf niet rechtstreeks doen ,is toch veel goedkoper?Dat hele bureaucratische gedoe kost alleen maar meer geld en veel meer tijd,tegen de tijd dat de aanvraag bij de gemeente is moet er weer iemand komen kijken van de gemeente om te kijken of jou voorziening/hulpvraag wel gegrond is,dan gaat er weer vanuit de gemeente een opdracht naar leverancier of bouwbedrijf toe ,wat dan ook weer tijden duurt en tegen de tijd dat je iemand weer over de vloer krijgt om te kijken wat er precies nodig is hoe dit te maken of te leveren ben je maanden verder.Als je een progressieve aandoening hebt duurt dat te lang,in die maanden wachten kan er al weer wat veranderd zijn in jou situatie.Ik word hier zo moe van om iedere keer weer ergens achteraan te moeten en weer te moeten afwachten wanneer er werkelijk wat gaat gebeuren zodat je weer verder geholpen bent.Dat kan toch anders???

  • Anja Stroet-Duijves
    07.01.2016 - 16:48 uur | Anja Stroet-Duijves

    Beste hulpmiddelen gebruikers,
    Ga voor hulp naar een ergotherapeut. Hij/zij kunnen prima bemiddelen en helpen bij het opstellen van een pakket van eisen voor een hulpmiddel. Het doel van ergotherapie is om zo onafhankelijk en zelfstandig mogelijk te leven! Inderdaad vergoed vanuit de basisverzekering (en aanvullende pakket)!
    Zie www.ergotherapienederland.nl en ook www.ergotherapienoordholland.nl!
    Anja Stroet, Ergotherapie Noord-Holland

  • Johan Grootveld
    07.01.2016 - 15:20 uur | Johan Grootveld

    Dat is nu juist de bedoeling van een bemiddelaar (die je als klant natuurlijk wel zelf moet kunnen kiezen). Zorgen dat alles sneller en soepeler verloopt doordat hij beide partijen achterna loopt.

  • René Koldewijn
    07.01.2016 - 14:51 uur | René Koldewijn

    Een bemiddelaar goed, maar het duurt ook weer langer. Het probleem dat ik ondervind en niet 1x maal is dat als ik een bedrijf doorgeef dat er wat is met mijn rolstoel er dan eerst iemand moet kijken wat het nu is, ik weet het al, maar mijn mening is niet van belang want een gehandicapte weet bij voorbaat niets van techniek. Zo belde ik voor een paar nieuwe banden en vermelde dat ik een afwijkende maat band heb, toch moest er eerst een monteur komen, deze heeft dan niet de juiste maat in de bus zodat het weer een week of wat opgeschoven wordt. Nu een probleem met de remmen van mijn rolstoel, komt een monteur kijken, ja er moeten nieuwe op deze moeten besteld worden 14 dagen later komt de monteur weer met een paar volledig andere remmen en met het argument we hebben deze van een zelfde type rolstoel gehaald en dus moet het goed wezen, mijn vrouw die de rolstoel wel eens verzet als ik in bed lig kan ze niet eens loskrijgen. Het wordt allemaal tot nu toe na het nodige overleg wel opgelost maar het duurt en duurt...... Dat moet toch wel veel extra geld kosten, logisch dat er tekorten ontstaan.

  • Rob Spangenberg
    07.01.2016 - 14:21 uur | Rob Spangenberg

    Hallo ik ben rolstoelgebruiker sinds 2005 handbiker sinds 2010 , na deze beide versleten te hebben (diagnose leverancier) was ik toe aan een nieuwe rolstoel plus handbike.
    De gemeente Hoorn vond het echter nodig om diverse (3) leveranciers aan mij toe te sturen om er uiteindelijk achter te komen dat er voor mij geen andere mogelijkheid bestaat dan de reeds eerder verleende voorziening toe te kennen. Natuurlijk was dit door de expert (ik zelf) al bij het begin van de aanvraag in 2012 aangegeven na veel heen en weer gesprekken en de zogenaamde keukentafelgesprekken ( ik heb helemaal geen keukentafel gvrbromgrom) werd het de gemeente Hoorn duidelijk dat je iemand met schoenmaat 48 (jawel ze bestaan)
    niet in een schoen maat 44 kunt proppen. Uiteindelijk werd deze rolstoel met handbike op November 2015 verstrekt (hoezo afhandeling in maximaal 8 weken)
    Ik heb in eerste instantie een aanvraag tegemoetkoming voor een vastframehandbike in 2012 gedaan, ik heb mijzelf hiervoor weer in contact moeten brengen met een advocaat. De gemeenten hebben enige beleids vrijheid, echter
    dit mag niet leiden tot onbillijk belijd, ART, 20 WMO. Ik heb tot heden nog geen sportvoorziening ontvangen 7-1-2016. Het tegenwerken van het verstrekken voorzieningen die alreeds geindiceerd zijn heeft een werking als zijnde ontmoedigingsbeleid. Dit is te gek voor woorden, en wettelijk ontoelaatbaar.
    Gemeenten hebben zorgplicht, zeker ingeval van een te vernieuwen verstrekking, die op specialistische wijze al in verleden is verstrekt en waar geen andere verstrekkingsmogelijkheden voor bestaat. Ik vindt het erg jammer dat er mensen op deze aardkloot rond lopen die denken (als zij dat al kunnen) dat ze de gehandicapten een oor kunnen aannaaien, uitermate LAF is een te correct woord voor dit soort volk.
    Ik hoop altijd maar dat er lering uit gebeurtenissen word getrokken, echter gezien mijn levens ervaring begin ik de hoop in deze wel enig sinds op te geven.
    Bovenstaande is geschreven door een persoon die ondanks zijn tegenslagen probeert te overleven. Met vriendelijke groet R. S. te Blokker

  • Johan Grootveld
    07.01.2016 - 12:21 uur | Johan Grootveld

    Bij woningaanpassingen spelen de genoemde problemen nog veel sterker. Het gaat dan altijd om éénmalige voorzieningen. Geen huis, beperking, of woonsituatie is immers hetzelfde.
    Vanuit mijn eigen ervaringen met de regelgeving (destijds de Wvg) is duidelijk geworden dat deskundige hulp met zowel ergonomische als bouwkundige kennis dan onmisbaar is.
    Kijk op www.woningaanpassing.info voor tips en een vrijblijvend spreekuur voor vragen.

  • Wendy van den Aker
    07.01.2016 - 11:38 uur | Wendy van den Aker

    Beste NPCF,
    Hulpmiddelenbemiddelaars zijn er al; namelijk ergotherapeuten!
    Ze zitten in basispakket. Voor ergotherapeut bij jou in de buurt; http://ergotherapie.nl/voor-clienten/

  • Peter Visser
    07.01.2016 - 10:33 uur | Peter Visser

    De hulpmiddelenbemiddelaar is er al lang: de ergotherapeut.
    De kosten van advies van een ergotherapeut worden vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering.
    Een oproep aan alle ergotherapeuten: laat zien wat je kunt!

  • Cees Rootjes
    06.01.2016 - 21:32 uur | Cees Rootjes

    Ik heb samen met een drietal andere collega's in mijn gemeente een vraagbaak opgericht voor alle inwoners die met hun vragen op het gebied van voorzieningen op grond van de Wmo en/of hulpmiddelen bij ons terecht kunnen. Wij doen dit belangeloos omdat wij gemerkt hebben dat veel mensen verdwalen in het woud van regels en regelingen in een vrijwel gedigitaliseerde omgeving. Zelfredzaamheid wordt niet groter door mensen zonder deugdelijke voorlichting plotseling alles zelf te laten doen.

  • Josje Hillenaar
    28.12.2015 - 18:57 uur | Josje Hillenaar

    Laat Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn maar weten dat ik die functie graag ga vervullen!

  • Ina Conijn
    28.12.2015 - 16:20 uur | Ina Conijn

    Dit zat er al lang aan te komen. De leveranciers hebben de deskundigen eruit gegooid.
    Door de aanbestedingen verdienen ze er nauwelijks nog wat aan. De adviseurs hebben totaal geen kennis meer. De gemeentes geven in veel gevallen het goedkoopste hulpmiddel. De keuze wordt steeds minder. Etac is zelfs gestopt met de productie van de Balder. Er is te weinig vraag naar. Wanneer je de Balder gewend bent doe je enorme stap terug met het huidige aanbod.