Regelen van zorg kost onnodig veel tijd

17.11.2015 | Algemeen nieuws | 2229 keer bekeken

Het regelen van de eigen zorg is voor veel mensen een tijdrovende klus. Dat heeft mede te maken met het feit dat bij elke instantie opnieuw moet worden uitlegd hoe de situatie is. De gezamenlijke belangenorganisaties deden onderzoek naar deze ‘regeldruk’ en de conclusies zijn indrukwekkend.

Videobrief

Net zo indrukwekkend als de conclusies, is de videobrief die de belangenorganisaties half november aanboden aan de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn  en Sport. De inhoud van deze videobrief – die persoonlijke verhalen bevat – was voor de commissieleden een eye opener. Het feit dat een kleine groep aangeeft zelfs meer dan acht uur per week nodig te hebben om zorg te regelen, is voor de commissieleden onaanvaardbaar.

Verteld door patiënten zelf

PvdA commissielid Lea Bouwmeester verwoordde het als volgt: “Ik dacht dat ik het allemaal wel goed op het netvlies had, maar als je het dan van de patiënt zelf hoort, merk je dat je lang niet alles weet.”
Een derde van de ondervraagde mensen is meer dan twee uur kwijt aan het organiseren van de zorg. De Patiëntenfederatie NPCF heeft bovendien geconstateerd dat met name het organiseren van jeugdzorg, begeleid wonen en een verzoek doen om hulpmiddelen te verkrijgen, erg lastig kunnen zijn.

Hulp van derden

Naast de primaire zorg, is het voor mensen met een beperking of chronische aandoening ook moeilijk om andere zaken voor elkaar te krijgen. Te denken valt daarbij aan huisvesting, werk, inkomen en verzekeringen. Een groot deel van de ondervraagden geeft te kennen dat ze deze dingen alleen hebben kunnen regelen door de hulp van derden in te roepen.

Van het kastje naar de muur

Veel mensen hebben het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Men moet soms meerdere keren hetzelfde formulier indienen of meer dan tien telefoontjes plegen om überhaupt door te dringen tot de hulp die men nodig heeft. De directeur van de NPCF, Dianda Veldman, wist dat het zorgelijk gesteld was met het aanvragen van zorg, maar geeft aan dat het vaak nog erger is dan gedacht. Zij is ervan overtuigd dat het anders en beter kan. “Mensen zouden niet telkens weer opnieuw hun verhaal moeten hoeven doen om zorg te krijgen. Dat kan eenvoudiger. Daar moet echt goed naar worden gekeken,” aldus mevrouw Veldman.

Bron: Patiëntenfederatie NPCF.

Ook interessant:
Column door Kees de Jager: Gehandicapten hebben toch niets te doen, tijd zat.

Hoeveel tijd bent u gemiddeld kwijt aan het regelen van uw zorg? Laat het ons weten en plaats uw reactie via onderstaande button.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (11)

Reageren
  • johanneke kortenoever
    23.12.2015 - 20:38 uur | johanneke kortenoever

    Het is steeds opnieuw contact opnemen met dezelfde instanties, na 5 keer word je meestal serieus genomen. krachten bundelen is geen luxe. Hartelijk dank voor het artikel

  • Nora Holtrust
    13.12.2015 - 22:53 uur | Nora Holtrust

    Alleen al het betalen kost zeeën van tijd, als je diverse hulpverleners hebt..Via internet is het dan kennelijk nog wel te doen maar ja, daar ben ik onhandig in. Ook kunnen niet alle hulpverleners hun rekening via de mailsturen.
    Ik kan het gelukkig 'uitbesteden' aan mijn dochter maar ik zie wel dat zij er toch ook een heel tijdje mee bezig is. Ook omdat je er constant achteraan moet zitten, want ze 'vergeten' voortdurend iemand te betalen. Buitengewoon frustrerend.
    En voordat de SVB er aan te pas kwam, kon ik het probleemloos zelf !!

  • Dick te Winkel
    04.12.2015 - 17:00 uur | Dick te Winkel

    Helemaal ook mijn ervaring!

  • Irene van der Stoop
    03.12.2015 - 15:43 uur | Irene van der Stoop

    Met drie gehandicapte zoons, waarvan het PGB onder vier verschillende organen vallen (1x ZVW en WMO, 1x WLZ en 1x Jeugdzorg) voer ik dus vier 'keukentafelgesprekken' en moet je je, als vertegenwoordiger bijna 'specialiseren' om door de bomen het bos nog te zien.
    Dan heb ik het nog niet over; hulpmiddelen / Wajong(UWV) / vervoer /
    (passend) onderwijs etc.
    Hen de goede zorg geven is topprioriteit, maar de middelen daartoe nemen ENORM veel tijd in beslag!

  • Johan Grootveld
    03.12.2015 - 12:33 uur | Johan Grootveld

    Al jaren een onderschat probleem. Als ervaringsdeskundige en adviseur woningaanpassing en wmo heb ik er veel mee te maken. Zie ook op woningaanpassing.info en "handiblog".

  • Marja Lemmers
    03.12.2015 - 12:20 uur | Marja Lemmers

    Zit al bijna een jaar te wachten op beslissing van gemeente Nijmegen op bezwaar tegen 40 procent korting op huishoudelijke hulp zonder keukentafelgesprek. Dik dossier gemaakt, mensen ingehuurd hiervoor, WMO onbereikbaar, foutief dossier dat niet meer gebruikt zou worden toch weer gebruikt, etc. Ik pas niet in de hokjes op hun formulieren (geen maatwerk in Nijmegen) dus zoals wethouder Frings zelf zegt zal ik altijd tegen problemen met indicaties aan blijven lopen omdat ik meerdere aandoeningen heb en die combinatie problemen zijn te moeilijk over te brengen zodat elk verslag stikt van foute gevolgtrekkingen door wmo. In het verleden zelfs een jaar bezig geweest de gemeente te dwingen mijn aangepaste rijbewijs dat ze abusievelijk veranderd hadden in een gewoon rijbewijs weer om te laten zetten. Ben er zelfs voor naar Utrecht (CBR) gereden om bewijzen op te halen waar de gemeente steeds weer geen genoegen mee nam. Indicatiesteller kent mijn aandoeningen niet maar googled dan maar. Volgens een medewerker van de telefooncentrale aldaar gaat 90 procent van de telefoontjes die ze krijgen over de wmo. Ze mogen niet doorschakelen.
    Drie weken dagen bezig geweest met bellen naar CWZ voor recept dat maar niet geleverd werd. Dus ruim een week zonder medicijn gezeten.
    SVB maakt fout op fout met PGB, stuurt brieven die elkaar tegenspreken, is bijna onbereikbaar en snapt zelf niet wat de fout is. En maar proberen in te loggen etc.
    Heb een telefoon gekocht die je op luidspreker kunt zetten zodat ik en niet de hele middag mee in de hand hoef te lopen en een repeteerknop erop zodat ik niet steeds het telefoonnr opnieuw in hoef te toetsen. Weet intussen dat als je doorverbonden wordt en je geen bandje van zoveel wachtenden voor U hoort maar een ingesprekstoon dat je beter op kunt hangen want na een kwartier wordt de verbinding verbroken.
    Het is beter een klacht in te dienen (DOEN) en dan bestaat er nog een site KLACHT.NL . Twitteren helpt ook . Dan is het nog te hopen dat je niemand in hoeft te huren die het allemaal voor je doet omdat je problemen hebt met je handen.
    Succes.

  • Louis Raaijmaakers
    03.12.2015 - 11:58 uur | Louis Raaijmaakers

    Fantastisch goed artikel en ook de video spreekt boekdelen. Het is en blijft vechten tegen een betonnen muur van mensen die het allemaal "veel beter weten" en jou keer op keer in de steek laten. Beschamend.

  • Tineke van Tilborg
    03.12.2015 - 11:37 uur | Tineke van Tilborg

    Het veelvuldig indienen van dezelfde informatie bij dezelfde organisaties is ook mij een doorn in het oog! Daarnaast draagt de continue wijziging van regelgeving ook bij aan het opnieuw moeten indienen van zorgvraag, het opnieuw contracten moeten maken (voor PGB), het opnieuw overal achteraan moeten en dan helaas na een (paar) jaar constateren dat alles opnieuw moet.
    Als ouder kan ik geen levensloopbestendige zorg regelen op een manier die voor mijn kind het beste is en die zij zelf wil. Het zou mij veel rust geven als ik weet dat alles ECHT goed geregeld is als er iets met mij gebeurt en dat brus niet opgezadeld wordt met het regelcircus.

  • Jorien Bönker
    03.12.2015 - 11:10 uur | Jorien Bönker

    Goedemorgen,

    Ik ben erg blij met deze bundeling van reacties!
    Ook ik ben erg veel tijd kwijt aan de administratieve rompslomp die het beheren van het budget voor mijn gehandicapte dochter met zich meebrengt. Op zich begrijp ik erg goed dat zorgvuldige vastlegging en verantwoording noodzakelijk is, maar het feit dat je (inderdaad) steeds alles opnieuw moet uitleggen/formuleren/invullen, etc. iserg vervelend, te meer daar de zorg voor onze Anne op zich al complex genoeg is.Bovendien gaan er veel te veel (papieren) formulieren om in het hele proces, dat dan vervolgens door alle betrokkenen weer verwerkt en geadministreerd moet worden. Veel succes met deze nuttige actie; ik voel me gesteund.

  • Thea van der Meiden
    03.12.2015 - 11:05 uur | Thea van der Meiden

    Voor mijn gezin ben ik gemiddeld 2-5 uur per week bezig met het regelen van:
    -(her) en nieuwe indicatie jeugdzorg (vorm pgb);
    -(her) indicatie Wmo (vorm zin + pgb);
    -naar en van behandelaars gaan, brengen, ophalen, nieuwe afspraken maken, medicatie regelen;
    Dit in het kort en samengevat.

  • W Gorissen
    03.12.2015 - 11:00 uur | W Gorissen

    Eindelijk aandacht voor de zeer moeizame weg door bureaucratie en betweters. Niets zo vermoeiend en frustrerend als elke keer weer iemand te moeten overtuigen dat het wiel al is uitgevonden.