Rijbewijs voor scootmobielen?

08.09.2015 | Columns | 5106 keer bekeken

Vanaf 1995 maak ik gebruik van een normale Booster Trophy scootmobiel. Ik kan er uitstekend mee overweg. Zowel in stadsverkeer, fietspaden door de natuur als in winkels. In 20 jaar heb ik nog nooit schade veroorzaakt. Vroeger gaf ik op verzoek van de gemeente zelfs pro deo ‘rijles’ aan ouderen en gehandicapten.

Jarenlang heb ik er op aangedrongen dat bij een scootmobiel of een elektrische rolstoel een rijvaardigheidstraining wordt gegeven, met na goede afloop een diploma.

Bij de aflevering loopt de leverancier meestal alleen een stukje mee naast de scoot en legt de bediening uit. Meer niet. Er is geen budget voor training in kleine ruimten of in druk verkeer. Daardoor is er geen zicht op mensen die er slecht mee om kunnen gaan, of waar de Scoot ongebruikt in een schuur terechtkomt. Voor die groep moet een andere vervoersoplossing gezocht worden.

Zwabberend over de weg

Onlangs was ik in Leeuwarden voor m’n werk. In mijn Mercedes busje kan mijn Scoot mee. Op de drukke fietspaden naar het centrum slingerde een oudere heer gevaarlijk van links naar rechts. Soms stopte hij abrupt. Achter hem ontstond een file van fietsers, die niet in durfden te halen. Een gevaar op de weg, voor hemzelf en voor anderen.

Over brokkenmakende scootmobielers gaan veel indianenverhalen: Ze zouden winkelpuien rammen, en complete interieurs verwoesten. Als je kijkt naar het aantal scootmobielen en schadegevallen, valt het procentueel wel mee.

Natuurlijk wordt er wel degelijk schade veroorzaakt! Meestal door slecht inschatten van afstanden en geen controle over de snelheidshendel. De bediening van een Scoot is uiterst gevoelig. Je moet er mee om leren gaan.

Verboden toegang Fries museum voor scootmobiel

Na de ‘zaken’ ging ik naar het Fries museum.
‘U mag er niet in met uw scootmobiel mijnheer’ zei een jonge medewerkster, die zich gedroeg alsof zij het nog ver ging schoppen.
‘U mag wèl in een van onze rolstoelen door het museum’ zei ze en duwde een aftands bakbeest naar me toe.

‘Mevrouw’ antwoordde ik vriendelijk ‘ik maak niets kapot. Ik ben zelfs scootmobiel rij-instructeur!’ Onverstoorbaar ging zij door. ‘Kijk eens, met deze rolstoel kunt u ook zelf rijden’ zei ze op een toon alsof ik een dementerende rolstoel beginneling was.
‘Mevrouw, ik snap best dat u een strikt beleid moet voeren van uw chef, maar ik maak echt niets kapot!’
‘Strikt beleid’ vond ze kennelijk wel professioneel klinken, dus herhaalde ze het.
‘Ja mijnheer, een strikt beleid. Geen uitzonderingen.’

Omdat ik graag het museum wilde zien, verzoende ik me tandenknarsend met geduwd worden in een rolstoel die al jaren geen onderhoud had gehad.
Het museum was inderdaad prachtig. De paden op de drie verdiepingen waren zo groot (en het aantal bezoekers zo klein) dat ik er op topsnelheid doorheen had kunnen rijden.
De leenrolstoel reed zo zwaar dat eega me moest duwen. ‘Wil je hier even stoppen? Nu naar links please’ enzovoort. 30 Jaar terug in de tijd. Frustrerend als je zelfstandigheid gewend bent.

Gelukkig is het Fries Museum met een dergelijk beleid een van de uitzonderingen.

Een scootmobiel rijbewijs zou ook aantonen dat je geen ‘brokkenmaker’ bent!

Bekijk & lees alle columns door Kees de Jager.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (37)

Reageren
  • Marina Schut
    21.01.2016 - 12:29 uur | Marina Schut

    Ik heb in Beatrixoord prima "rijles" gehad met de scootmobiel, ik moest er zelfs een winkel(tje) mee in. Ik vind een rijbewijs prima, er wordt nu te veel te veel gerotzooid, maar er zijn ook mensen die niet willen leren, of niet willen leren luisteren ( zelfs bij mensen die geen beperking hebben). Dus heel graag een rijbewijs, maar dat moet niet duur worden en wel iedere paar jaar opnieuw bewijzen dat je nog steeds veilig rijdt.

  • wim van son
    21.01.2016 - 11:14 uur | wim van son

    ze scheuren je voorbij in het winkel centrum en als ik er wat op zeg dan dan schreeuwen ze van dat mag en dat hij zo hardt kan rijden dus kom op met het rijbewijs

  • 02.10.2015 - 15:55 uur | Henny Smeenk-Smale

    Janneke Doornebal schreef:

    "Daarnaast ben ik er ook voor dat mensen die niet meer goedgekeurd worden voor een gewoon rijbewijs niet zomaar wel een bromfiets- en dus brommobielrijvbewijs kunnen krijgen."

    Werkt dat zo dan? In dat geval ben ik het van harte met u eens!

  • Janneke Doornebal
    02.10.2015 - 15:07 uur | Janneke Doornebal

    Ik vind al heel lang dat het in het belang van de scootmobielrijder (overigens ook van de brommobielrijder en rijder van een electirische rolstoel) is om goed met een dergelijk voertuig om te kunnen gaan. Het maakt mensen zekerder, en dat beteknt ook dat ze beter reageren op onverwachte situaties. En de verkeersveiligheid gaat er zeker ook op vooruit, dus ook andere mensen zijn erbij gebaat. Daarnaast ben ik er ook voor dat mensen die niet meer goedgekeurd worden voor een gewoon rijbewijs niet zomaar wel een bromfiets- en dus brommobielrijvbewijs kunnen krijgen.
    Verstandig om ook deze rijbewijzen regelmatig te checken en bijvoorbeeld de reactiesnelheid van mensen te testen in hun eigen en andermans belang.

  • wim van son
    30.09.2015 - 21:44 uur | wim van son

    daar ben ik het helemaal mee eens ik woon in uden nb en daar scheuren ze door het winkel centrum maar ik niet en ik krijg af en toe een scheeuw door rijden maar dit doe ik niet en het mag ook niet dus laat dat rijbewijs maar gauw komen

  • Esmaralda Warmer-Hekking
    28.09.2015 - 13:50 uur | Esmaralda Warmer-Hekking

    Niets meer aan toe te voegen....prachtig geschreven Kees de Jager!!!

  • Saskia Brzesowsky
    24.09.2015 - 11:12 uur | Saskia Brzesowsky

    Wij van Beatrixoord Ergotherapie Thuis in Haren geven al ruim 15 jaar scootmobiellessen.
    Voor meer informatie zie onze website www.beatrixoordergotherapiethuis.nl

  • Marianne Komen
    22.09.2015 - 04:00 uur | Marianne Komen

    Mijn eerste scootmobiel kreeg ik in maart 1991. Ik leerde er in de tuin van het verpleeghuis mee rijden. Intussen heb ik de 5e. Er zijn wel enkele ongelukken gebeurd: vorig jaar is de scootmobiel wegens een kortsluiting achteruit van een hoogte afgevallen, met als gevolg een 4-voudig gebroken linkerschouder; nog steeds is dat niet goed genoeg hersteld. Maar ik deel uw mening dat van groot belang is om ermee te leren rijden. Dat geldt ook voor het in gebruik nemen van een nieuwe c.q. andere. In Utrecht zou daarvoor b.v, de verkeerstuin gebruikt kunnen worden. Ik had tot eind 1990 nog gefietst, heb nooit auto gereden, wel les gehad in autorijden. Maar er zijn en blijven situaties op wegen in de stad en in het verkeer die ik liever vermijd.

  • Anouk van Gangelen
    21.09.2015 - 21:28 uur | Anouk van Gangelen

    Je stelling is een leuk discussie onderwerp.

    Mijn inziens als ergotherapeut ben ik het eens met je stelling. Doordat scootmobiels ook op de reguliere markt meer verkocht en verhuurd worden is het wel lastig te controleren.

    Als ergotherapeut kijken we bij een overweging om van een scootmobiels gebruik te gaan maken naar diverse vaardigheden: op cognitief en motorisch gebied. Ondanks dat je op een scootmobiel zit moet deze voorziening je beperkingen wel op een juiste manier ondersteunen. Hierin adviseert een ergotherapeut ook. Naast het zitcomfort is het belangrijk dat de mensen verkeersveilig zijn, dubbeltaken kunnen uitvoeren en de voorziening opzich begrijpen.

    Een ergotherapeut kan hierbij begeleiden.

    Ergotherapie zit voor 10 uur per kalenderjaar in de basisverzekering, het maakt wel aanspraak op het eigen risico. In de aanvullende verzekering kunnen ook nog extra uren vergoedt worden.

  • Anouk van Gangelen
    21.09.2015 - 21:28 uur | Anouk van Gangelen

    Je stelling is een leuk discussie onderwerp.

    Mijn inziens als ergotherapeut ben ik het eens met je stelling. Doordat scootmobiels ook op de reguliere markt meer verkocht en verhuurd worden is het wel lastig te controleren.

    Als ergotherapeut kijken we bij een overweging om van een scootmobiels gebruik te gaan maken naar diverse vaardigheden: op cognitief en motorisch gebied. Ondanks dat je op een scootmobiel zit moet deze voorziening je beperkingen wel op een juiste manier ondersteunen. Hierin adviseert een ergotherapeut ook. Naast het zitcomfort is het belangrijk dat de mensen verkeersveilig zijn, dubbeltaken kunnen uitvoeren en de voorziening opzich begrijpen.

    Een ergotherapeut kan hierbij begeleiden.

    Ergotherapie zit voor 10 uur per kalenderjaar in de basisverzekering, het maakt wel aanspraak op het eigen risico. In de aanvullende verzekering kunnen ook nog extra uren vergoedt worden.

  • Wil Horn
    21.09.2015 - 10:49 uur | Wil Horn

    Hallo , rij nu zowat 4jaar scootmobiel ( Trophy ) zonder schade . Wel waren er problemen met de scoot , ook bij die van m'n ega( trophy 5jaar. Het zelf op hol gaan en bij stops plots rondjes draaien , ega had problemen hard langzaam rijden. Is nu verholpen . De pot was ontregeld . Wat betreft , scoot mobie rijbewijs , ja voor die gene welke gehoor en zicht problemen hebben , wij hebben beiden ons en rijden zekers 50jaar schade ? Ja door andere veroorzaakt , met scootmobie geen schade . Hgrtn Wil Horn.

  • Mirjam de Jonge
    20.09.2015 - 21:44 uur | Mirjam de Jonge

    Mee eens dat er in veel gevallen een soort cursus word gegeven. Ik lees bijna dagelijks in de krant dat er weer een ongeval is geweest en meestal zijn het ouderen.

    Ik zelf rijd auto en rijd heel veel scootmobiel. Ik pas mij aan en rijd op langzaam in een voetgangers stuk zoals in het centrum, op de stoep in de winkel of in de stad.

    Persoonlijk irriteer ik me aan het rij gedrag van ouderen. Die menen dat ze overal maar vol gas mogen rijden en dat iedereen maar aan de kant voor ze gaat. Levensgevaarlijk. Biedt deze mensen maar een cursus aan. En bij niet slagen geen scoot. Zo gaat dit ook met een echt rijbewijs.

    Groet Mirjam

  • Martin Heller
    17.09.2015 - 21:08 uur | Martin Heller

    Eerlijk is eerlijk er zitten nogal eens wat 'ongeleide projectielen' op scootmobielen.
    Mijn vrouw heeft haar rijbewijs, maar heeft dat niet laten veerlengen omdat ze vanwege problemen met haar armen geen auto meer durft te rijden.
    Op een scootmobiel met cruisecontrol kan ze zich weer enigszins redden.
    Maar bij een rijbewijs voor de scootmobiel zou zij in haar geval de kosten voor het verlengen van een rijbewijs alleen moeten maken om op een rot scootmobiel te mogen rijden? Lijkt mij een beetje kostbaar.
    De meesten van jullie kunnen immers nog auto rijden en moeten het rijbewijs daarom toch al verlengen, dus geen extra kosten ten opzichte van iemand zonder handicap.

  • Mary Hanekamp
    17.09.2015 - 16:53 uur | Mary Hanekamp

    Helemaal mee eens. Ik rijd zelf in een elektrische rolstoel, hen auto gereden dus verkeer is geen probleem voor mij, maar ook ik zie veel mensen, vooral met scootmobielen die echt een gevaar zijn voor alle andere weggebruikers (dus ook lopenden), het wordt hoog tijd hier eens verandering in te brengen. Ik weet verschillende mensen die een scootmobiel hebben die in de schuur staat omdat ze het verkeer niet in durven, ook deze groep zou zeer gebaat zijn bij rijlessen. Ik sta vooraan om dat rijbewijs te halen

  • M. v.d. Bolt
    17.09.2015 - 15:10 uur | M. v.d. Bolt

    Je hebt helemaal gelijk Kees, Ik heb zo'n scoot gehad, voelde me er alleszins veilig in/op en vroeg om een goede instructie van het kreng( sorry).
    Nou bij de gratie gods, kon ik 20 minuutjes krijgen als ik, let we, naar het gemeentehuis kwam wanneer de betreffende fa. die hem geleverd had ook aanwezig was.
    Hoe goed lezen ze daar jou noodkreet? Niet dus!
    Ik moest maar naar het gemeentehuis komen rijden om van daaruit vervolgens met de meneer van die fa. naar de overkant van de straat achter de kantoren op een groot parkeerterrein wat standaard oefeningen te doen.
    Wat mij vooral zorgen baarde was, dat ik door mijn amputatie het gevoel had dat ik in de goot getrokken werd!
    Nee, dat kon niet! dat zat tussen mijn oren! Nou mooi niet dus! De meeste wegen hebben nog steeds zo'n hele zwakke golf in de weg van links naar rechts, vooral de straten die met van die leuke klinkertjes geplaveid zijn.
    Nou als je maar 1 been hebt wordt je met jouw zwaarste kant wel degelijk naar de stoep getrokken omdat je op dat moment ook op de zwakkehellende zijkant van de weg rijdt.
    Iemand met n normale verdeling van zijn gewicht zal daar misschien minder tot geen last van hebben, maar ik voelde het heel scherp en het ging van kwaad tot erger totdat ik op n bepaald moment zo uit balans kwam, weet nog niet waardoor precies, en tegen de stoeprand kwam. Daarmee kiepte dat rotding nog om ook!
    Heel fijn hoor!
    Ik heb gelijk de gemeente gebeld en ze vraagd of dat ze deze scootmobiel alsjeblieft op wilden komen halen, daar ik er helemaal klaar mee was!
    Nou dat wilden ze wel doorgeven, maar ik moest me wel realiseren dat ik dan niets meer had en er ook niet voor in aanmerking kwam was het vriendelijke antwoordt. Nou prima, als jullie zo graag van je cliënten binnenblijvers willen maken, kun je het krijgen!
    Maar ik hoef dat ding hier niet langer te hebben staan, als ik er toch niet langer gebruik van ga maken omdat ik het niet durf!
    Ze hebben hem opgehaald en ik heb inderdaad 4 jaar alleen mijn handbewogen rolstoel gehad, waar ik alleen niet mee de stad in kan of boodschappen kan doen omdat ik dat ding niet kan tillen in de auto!
    Uiteindelijk heb ik vorig jaar na weer n fiasco met iets anders, n electrische rolstoel aangevraagd. Nu kan ik tenminste bij goed weer naar buiten! Heerlijk!! Maar je hebt gelijk hoor je moet ook hierin leren rijden.

  • Jacqueline van Dongen
    17.09.2015 - 14:39 uur | Jacqueline van Dongen

    Van een oude tante van mij vernam ik dat veel oudjes zelf een scootmobiel aanschaffen en nog nooit een rijbewijs hadden gehaald. Hierop geen toezicht van gemeenten. Ze weten niet wie of wat voorrang heeft.
    jacq

  • Marry de Ruijter
    17.09.2015 - 14:13 uur | Marry de Ruijter

    Geweldig ben er helemaal voor, want het is schandalig hoe soms mensen die totaal niet weten hoe of wat ze met een scootmobiel moeten omgaan. Ja dan zijn het "brokkenpiloten", maar als je, je rijbewijs hebt en zelf al jaren een scootmobile-certificaat, dan moeten de mensen eens ophouden met zeuren en alle scootmobile-rijders over een kam te scheren.
    Ik weet ook wel als er iemand die helemaal niet weet hoe zo'n ding werkt, dan kan een scootmobile zelf wel een moordmachine zijn. Ik vind dat er vanuit de gemeenten of andere instanties die een scootmobile aanraden, eerst eens nagegaan moet worden of die persoon er wel geschikt voor is. Ikzelf heb gelukkig in de 13 jaar dat ik een frequent scootmobile rijder ben zelf geen ongeluk veroorzaakt, maar ben er wel een keer door een automobilist (op het zebrapad) uitgereden. Heb het gelukkig overleefd, en ook is er een keer schade geweest door toedoen van de Hopper, omdat de lift niet goed werkte is mijn scootmobile eraf gevallen, (gelukkig zat ik er niet in) want dat mag niet en is een heel goed standpunt. Maar zelfs deze dingen blijven ze je nadragen, ook al treft jou geen schuld.

  • Marry de Ruijter
    17.09.2015 - 14:13 uur | Marry de Ruijter

    Geweldig ben er helemaal voor, want het is schandalig hoe soms mensen die totaal niet weten hoe of wat ze met een scootmobiel moeten omgaan. Ja dan zijn het "brokkenpiloten", maar als je, je rijbewijs hebt en zelf al jaren een scootmobile-certificaat, dan moeten de mensen eens ophouden met zeuren en alle scootmobile-rijders over een kam te scheren.
    Ik weet ook wel als er iemand die helemaal niet weet hoe zo'n ding werkt, dan kan een scootmobile zelf wel een moordmachine zijn. Ik vind dat er vanuit de gemeenten of andere instanties die een scootmobile aanraden, eerst eens nagegaan moet worden of die persoon er wel geschikt voor is. Ikzelf heb gelukkig in de 13 jaar dat ik een frequent scootmobile rijder ben zelf geen ongeluk veroorzaakt, maar ben er wel een keer door een automobilist (op het zebrapad) uitgereden. Heb het gelukkig overleefd, en ook is er een keer schade geweest door toedoen van de Hopper, omdat de lift niet goed werkte is mijn scootmobile eraf gevallen, (gelukkig zat ik er niet in) want dat mag niet en is een heel goed standpunt. Maar zelfs deze dingen blijven ze je nadragen, ook al treft jou geen schuld.

  • 17.09.2015 - 14:05 uur | Henny Smeenk-Smale

    @ René: U schrijft:

    "En wat de opmerking van Henny Smeenk-Smale betreft die zegt dat als je in een scooter zit je geen rechten hebt omdat het een vervanging van een fiets zou zijn en ik dus niet het goede hulpmiddel heb vind ik lariekoek."

    Dat mag u allemaal vinden, maar dat zijn gewoon de regels. Scootmobiel = vervoersvoorziening en rolstoel = loopvoorziening. Ik heb dat niet bedacht. Dat is de wet. Of u het daar nu mee eens bent of niet.
    Als u afstanden moet overbruggen, neemt u toch de auto? Want ik begrijp dat u in het gelukkige bezit bent van zowel een rijbewijs als een auto. Dus ik zie in uw specifieke geval absoluut het probleem niet.

  • rené Wubben
    17.09.2015 - 13:37 uur | rené Wubben

    ik rijd sinds 2001 in een scootmobiel vanwege verlamming aan been ( heb 10 lessen op het revalidatiecentrum gehad voor ik mijn eigen scoot kreeg) en ik vind het echt een uitkomst en maak er ook veel tevreden km mee. Ik heb gelukkig een eigen auto waar ik hem in mee kan nemen. Ik denk dat dat ook het voordeel is dat je zowel als automobilist en als scootmobiel gebruiker precies weet wat je plek op de weg is en ook rekening houd met mede weggebruikers. maar soms is het toch moeilijk vooral als je de trein wil pakken. Natuurlijk is het echt een uitkomst, althans als het om de NS gaat. maar moet je met de regionale vervoerders mee dan blijf je toch echt op het station staan want ze nemen je niet mee. Wel als je een elektrische rolstoel hebt en je moet dan soms de arrogantie zien van die conducteurs,( alsof ze de directeur zijn van die lijn) heb ook wel eens een mail gestuurd naar hoofdkantoor maar antwoord krijg je niet en nu moet ik eerst 20 km rijden voor ik bij het eerst volgende station ben waar de ns wel rijd.

    En wat de opmerking van Henny Smeenk-Smale betreft die zegt dat als je in een scooter zit je geen rechten hebt omdat het een vervanging van een fiets zou zijn en ik dus niet het goede hulpmiddel heb vind ik lariekoek. ik heb ook een hele goede rolstoel met elektrische aangedreven wielen en die werkt heel goed maar daar kan ik geen afstanden mee afleggen en kan ook niet achterop de scooter. ik kan me voorstellen dat instellingen scooters weren maar zorg dan dat je fatsoenlijke rolstoelen heb staan en niet afgeschreven dingen waar de banden meestal plat vaan staan en geen pomp in de buurt om de banden op te pompen.

  • Henny Smeenk-Smale
    17.09.2015 - 13:17 uur | Henny Smeenk-Smale

    Het verbaast mij altijd weer hoeveel misverstanden er zijn over scoots. Velen beginnen te gillen en te steigeren als ze met hun scoot geweigerd worden in bv. een museum, maar feitelijk is dat helemaal terecht. Niks discriminatie. Een scootmobiel is nl. een vervoersvoorziening. Dit in tegenstelling tot bv. een elektrische rolstoel, hetgeen een loopvoorziening is. Een scootmobiel is dus bedoeld om van A naar B te gaan en ter plekke van B zou je in staat moeten zijn om je lopend - evt. m.b.v. krukken o.i.d. - verder te bewegen. Als je daartoe niet in staat bent (zoals ik begrijp in het geval van Kees), heb je feitelijk niet het juiste hulpmiddel!
    Het is ook niet voor niks dat de WMO wel een eigen bijdrage mag innen over een scootmobiel en niet over een (elektrische) rolstoel. Zo'n scootmobiel vervangt tenslotte a.h.w. je fiets, bromfiets of misschien zelfs ten dele je auto, waar je dus nu geen kosten meer voor hoeft te maken. Een (elektrische) rolstoel - die loopvoorziening dus - vervangt je benen, dus daarom mag de WMO daar geen eigen bijdrage over heffen.
    Ik weet dat een scootmobiel in heel veel openbare gelegenheden, zoals ziekenhuizen, supermarkten en musea wel wordt toegestaan, maar realiseer je dus dat dat geen recht is. Het is puur gedoogbeleid. En als het wordt geweigerd heeft dat met discriminatie dus ook niets te maken.

  • Martha Klok
    17.09.2015 - 13:02 uur | Martha Klok

    Mooi verhaal,iedere ondernemer moet toegankelijk zijn ook voor de scootmobielers,gemeentehuis,actactieparken,winkels,dierentuinen,theater enz,met de rolstoel of scootmobiel.we hebben jaren een cursus gegeven met de scootmobiel samen met veiligverkeer nederland,en na de cursus kregen ze een diploma,zowel door de stad rijden, en theorie met een intructeur van veiligverkeer.probeer ook zoiets tedoen.M.Klok,gehandiceptenAdviesraad

  • M. Kloosterhuis
    17.09.2015 - 12:36 uur | M. Kloosterhuis

    Ik ben het volkomen eens met de spreker. Oudere mensen die op latere leeftijd in een scootmobiel aan het verkeer gaan deelnemen vaak bang zijn, niet weten hoever ze kunnen rijden en dan steeds op een rustplaats moeten bijladen. Te vaak opladen is niet goed, de accu moet zijn werk kunnen doen om genoeg stroom te hebben voor b.v. 35 of meer km. Ik ben er voor om een scootmobielrijbewijs in te stellen. Dan wordt er aandacht besteed aan de rijvaardigheid.

  • Alma Kos
    17.09.2015 - 12:28 uur | Alma Kos

    Uw zorgen deel ik. Scootmobielrijden is echt iets dat je goed moet leren.
    Als ErgotherapieThuis doen wij zogenaamde haalbaarheidsonderzoeken voor de gemeente. Hierbij geven we aan de hand van een aantal praktijklessen en onderzoek een advies of de persoon het scootmobielrijden kan gaan leren. Ook geven we zo nodig na de verstrekking nog lessen na aflevering.
    Voor de scootmobielpool (uitleenpunt) wordt een rijvaardigheidsbewijs afgegeven.
    ergotherapiethuis@evean.nl

  • Ruud Greve
    17.09.2015 - 11:59 uur | Ruud Greve

    Beste Kees,
    Helaas zijn er inderdaad veel scootmobielgebruikers die de stoepen,fietspaden en wegen terroriseren door onkunde in het gebruik van hun scootmobiel. Een rijbewijs is een goede suggestie. Het bedienen van een scootmobiel moet je altijd in relatie blijven zien met de gebruiker en zijn achterliggend lijden waardoor hij gebruik moet maken van een scootmobiel. Als ergotherapeut train ik veel cliënten die gebruik moeten maken van een scootmobiel. Het achterliggend lijden is in de regel bepalend voor het succesvol bedienen van de scootmobiel. Soms kom ik tot het besluit dat de veiligheid niet gewaarborgd is waardoor de client zich niet zelfstandig mag verplaatsen met de scootmobiel maar enkel onder begeleiding. Deze begeleiding heeft dan de beschikking over een mobiele 'dodenmansknop' waarbij de scootmobiel ten alle tijde tot stilstand kan worden gebracht.
    De verschillende pathologische redenen om een scootmobiel te gebruiken zou veel kennis en vaardigheden vragen van een examinator die scootmobielers examen afnemen. Ik pleit er voor dat potentiële gebruikers van een scootmobiel zich bij een ergotherapeut melden om een eerste check over voertuigkennis en verkeersinzicht te testen. Indien dit positief wordt afgesloten en de toekomstige gebruiker koopt zelf, of vraagt een scootmobiel aan bij de gemeente, is het belangrijk vervolglessen te vragen bij de ergotherapeut.

    Vriendelijke groet,
    Ruud Greve

  • Bert Schoemaker
    17.09.2015 - 11:47 uur | Bert Schoemaker

    Het is zelfs zo, dat je het rijksmuseum ook niet met een scootmobiel in mag, schandalig na 10 jaar verbouwing, gewoon discriminerend, ik ben alleen als ik er hen ga en wie duwt mij dan? ik denk niemand , dus gewoon niet heen gaan en alleen maar negatief over schrijven. misschien worden ze dan wakker.

  • Marina Schut
    17.09.2015 - 11:26 uur | Marina Schut

    Ik ben het helemaal eens, ik rijd al jaren met de scoot en zie ongelofelijke dingen. Ik heb rijles gehad in revalidatiecentrum Beatrixoord en moest zelfs een kleine winkel in en uit. Veel mensen weten niet hoe en waar ze moeten rijden. In Assen is een loopgebied bij de winkels en zelfs daar rijden sommige scootrijders met volle snelheid ( 12km p.u ) gewoon tussen de voetgangers door. Ik heb daar wel eens wat van gezegd maar dan krijg je een antwoord van :" ik mag hier rijden want ik kan niet lopen" en als ik dan zeg je moet je aanpassen aan de regels en hier moet je loopsnelheid aanhouden, dan vinden ze je echt gek en moet je je er niet mee bemoeien terwijl ik zelf dus in een scoot zat. Hier in Assen is wel een vrijwillige voorlichting geweest voor scoot-rijders en daar kwamen best mensen naar toe, maar helaas alleen de goedwillenden. Verplichting is helaas erg nodig.

  • harrie van bijsterveld
    17.09.2015 - 11:10 uur | harrie van bijsterveld

    Dag Kees

    Slecht idee natuurlijk zo'n scootmobiel rijbewijs.
    een ouder iemand leer je nog moeilijk om goed te rijden.
    en leren rijden doe je door ervaring, niet door een papiertje.

    trouwens hoe kan dit wettelijk regeld worden?

    ik rijd niet in een scootmobiel maar een speedy, dat is vergelijkend.
    mijn eerste rit was naar het politie bureau om te vragen waar ik nu eigenlijk behoorde te rijden (stoep/fietspad).
    antwoord van de politie, de stoep want het is een invalide voertuig. je moet weten dat die speedy top 15 km rijd, dus stoep vond ik vreemd gezien de snelheid. ik verwacht dat een scootmobiel officieel ook wel op de stoep moet. en daar heb je geen rijbewijs voor nodig.

    wat denk ik belangrijk is is de begeleiding, want daar ben ik het met je eens dat is een stoep of en op rijden en een rechte lijn en dat is het.

    DUS: GEEN rijbewijs WEL geode begeleiding.

  • peter sluis
    17.09.2015 - 11:06 uur | peter sluis

    hoi kees stop ff met je rijbewijs voor scootmobielen ,je preekt voor eigen kerk zo te horen je ziet werk want je bent zelfbenoemd instructeur voor die dingen je ziet dus werk of heb ik het mis , misschien is een rijbewijs voor moeders met kinderwagens,ouders met een bakfiets ,wielrenners ,telefonerende fietsers, ouderen met rollator,ouderen op een elektrische fiets tot 25 of 40 km ,wandelaars of winkelend publiek iets voor je ,o ik vergeet nog op de stoep fietsende kinderen tot 5 jaar of tot 25 jaar en wat dacht je van de telefonerende automobilisten of rokende moeten we daar ook weer een rijvaardigheid cursus of rijbewijs voor hebben . kees een uitleg lijkt mij voldoende bij de aanschaf van zo'n ding ik rijd als sinds 1985 op zon ding en heb ook nog nooit iets stuk gereden of een aanrijding gehad maar daar mee ben ik nog geen instructeur of iemand die vind dat anderen niet met een scootmobiel om kunnen gaan .ik heb trouwens geen rijvaardigheid cursus gehad kees ,kees dit land gaat stuk aan de regeltjes en wetjes dus ik zou zeggen handen af van de zonder rijbewijs rijdende scootmobieler's laat ons lkr rijden kees. verder zou ik zeggen succes met je werk bij de gemeente met je cursussen en hou het daarbij kees maar stop met dat rijbewijs. en geniet lkr van al het moois om je heen in je scootmobiel of rolstoel van buiten of een museum en ja regels zijn regels kees in dat museum mocht je alleen met rolstoel dus ik zou zeggen[kijk voor je gaat ff op de site van een museum of er regels zijn als deze ] neem de rolstoel van jezelf mee heb je ook geen problemen als deze pffff wat een probleem . wees zelfstandig kees .

  • Henk Karremans
    17.09.2015 - 11:06 uur | Henk Karremans

    Ik vind dit een goed iedee een rijbewijs voor scootmobielers

  • J de Reus
    17.09.2015 - 11:03 uur | J de Reus

    Helaas komt het ook voor dat deze grotere scootmobielen zoals de Trophy een fout hebben in de elektronische bediening en daardoor inderdaad een pui kunnen rammen omdat ze doorrijden nadat je hem wilde stoppen!
    De fout werd na dat ongeluk pas hersteld en mij gaf men daardoor een vrijwaring daar ik er zelf niets aan heb kunnen doen, getuigen hadden gezien dat ik ruim van te voren stopte en dat de scootmobiel onverwacht na voren schoot en een winkelpui ramde.
    Vele gemeenten geven de mensen een scootmobiel-cursus zodat men lert omgaan met dat vervoermiddel, stoep op / af akls er geen afrit is en andere opstkel nemen die jouw rijvaardigheid met het middel kunnen bevorderen.

    Indien er een betaalbare vergoeding tegenover zal staan zal meningeen een cursus willen volgen en niet zomaar op dat vervoermiddel willen .
    Ik pleit voor zo'n cursus want het kan je behendigheid, verkeerskennis is ook niet te versmaden en omgang met dit type invalide voertuig bevorderen!

  • Jacqueline Groot Kormelink
    17.09.2015 - 10:59 uur | Jacqueline Groot Kormelink

    Ik heb in 1990 in het revalidatie centrum geleerd hoe ik om moest gaan met een elektrische rolstoel. Ik heb jaren auto en motor gereden en ik verwachte dat ik zo weg zou rijden met een elektrische rolstoel. Dat viel dus heel erg tegen. Mijn eerste LMD was geweldig. Daarna kreeg ik een elektrische rolstoel die echt gevaarlijk was om in te rijden. Ik had niets aan ervaring. Er bleek iets goed mis te zijn in de besturing. Aangepast en geen problemen meer mee gehad.
    Vervolgens weer een onbezorgde tijd in een LMD.
    Daarna een Liner. Eerst een proefrit gemaakt en tevreden. De nieuwe Liner werd geleverd en wat een ramp om mee te rijden. Echt levensgevaarlijk. Ik zou te gehandicapt zijn volgens de leverancier. Ik bood hem aan om er zelf eens mee te rijden. Heeft hij gedaan en hij bekende dat het onmogelijk was om er goed mee te rijden. Bleek er tijdens de productie iets mis te zijn gegaan met de stabiliteit. Er zijn toen meerdere Liners terug gegaan naar de fabriek voor een aanpassing. Het was ne die aanpassing echt een geweldig fijne rolstoel. Ik heb er twee gehad.
    Vier jaar geleden een proefrit in een rolstoel die ik erg graag wilde hebben. Tijdens de proefrit een gevaar op de weg. Echt zo uit het niets reed de rolstoel een kant op wat ik echt niet wilde. De dame van de verkoop reed er ook even in. Ook haar conclusie was dat de rolstoel onbestuurbaar was. Dit keer was er waarschijnlijk sprake van een kabelbreuk. De rolstoel is toch besteld en na bijna vier jaar vind ik de Optimus 2 nog steeds geweldig.
    Kortom raar rijgedrag ligt echt niet altijd aan de bestuurder. Wel ben ik er mee eens dat er eerst zeer goede rij instructies moeten worden gegeven voordat er definitief mee wordt rondgereden.

  • A Klein Middelink-Keller
    17.09.2015 - 10:40 uur | A Klein Middelink-Keller

    Op zich prima, maar alle mensen die , net als ik, hem via via hebben gekocht dan? Tweedehands....via een site of kennis? Er zijn ook genoet mensen met rijbewijs die niet rijden kunnen...dat is weer ander verhaal...toch? Of fietsers dan...ken er zat die zich niet aan de regels houden..zo is er altijd weer iets! Ik heb net een scootmobiel via via gekocht en moet er erg aan wennen, klopt...zeker dat hij direct stilstaat, en je niet glooiend kan afremmen bv....en oversteken vind ik een crime....maar moet er gewoon aan wennen en heb altijd in de auto gezeten..dan is het wel een overgang....maar accepteren en rustig wennen...toch? Het verkeer vind ik helemaal niet leuk meer eigenlijk om aan deel te nemen als ik eerlijk bent...!

  • Roger van de Werff
    10.09.2015 - 17:19 uur | Roger van de Werff

    Goed Stukkie collega!

    weet je ik ging met mijn vriendin de eerste keer met de rolstoel naar de bioscoop
    in Nijmegen. Voor alle duidelijkheid ik heb het niet eens over een scootmobiel.
    Ik vraag bij de ingang van de bioscoop: kan ik hier met de rolstoel naar binnen?
    Ja hoor als u hier het trapje af gaat kunt zo naar binnen...

    Het trapje af???!!!

    We zijn maar naar een andere bioscoop gegaan...

  • Mia Vosselman
    08.09.2015 - 20:17 uur | Mia Vosselman

    Weer een goed artikel.. Ik heb op mijn werk meerdere keren meegemaakt dat mensen onze toegangsdeur torpederen door verkeerde inschatting.
    Gezien het feit dat onze vaste "scootmobielklanten" de situatie prima kunnen inschatten en ruim door de deuren heen komen zonder enige schade aan te richten, bewijst voor mij dat instructies wel degelijk zin hebben.
    Inderdaad wel jammer Kees, dat je niet op je eigen scootmobiel naar binnen mocht. Gelukkig heb jij volgens mij een uitstekend relativeringsvermogen

  • Mirjam Don
    08.09.2015 - 14:41 uur | Mirjam Don

    Weer een goed stukje Kees. Jammer dat je niet met je scoot het museum in mocht. Misschien gaan ze nu het strikte beleid aanpassen?! En rijvaardigheidstraining is een goed idee. Vooral als ik gelet wordt op gedrag in winkels. Ik ben regelmatig bijna van de sokken gereden en heb daarbij ook geen vriendelijke reacties van de rijders gekregen. En beetje geven en nemen van twee kanten, dan komen er het verst. Succes!

  • Pia Hendriks
    08.09.2015 - 14:13 uur | Pia Hendriks

    Kees, het Fries museum is geen uitzondering. Bij de Fundatie in Zwolle mag het ook niet. En wijlen Frans van Eijk van de Scootmobielvereniging Eindhoven pleitte voor een rijexamen scootmobiel. Zij geven ook cursusdagen. http://www.smve.nl/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=59