Rolstoel kopen? Vijf tips!

10.04.2017 | Algemeen nieuws | 2305 keer bekeken
Rolstoel kopen? Vijf tips!

Als je voor de aankoop van een nieuwe rolstoel staat, wil je natuurlijk wel een goede keuze maken. Wat voor jou de beste rolstoel is, is afhankelijk van jouw precieze problematiek, waarvoor en hoe vaak je de rolstoel wilt gebruiken en wat verder nog je wensen zijn. Om je te helpen goed beslagen ten ijs te komen bij de rolstoeldealer of bij de WMO-ambtenaar die jouw aanvraag moet beoordelen, geven we je vijf tips.

Tip 1: Zelf rijden of geduwd worden?

Als je een rolstoel gaat kopen, is de allereerste keuze die je moet maken die tussen een ‘duwstoel’ of een ‘zelfbeweger’. Een duwstoel beweeg je niet zelf voort; je hebt altijd iemand nodig die je vooruit helpt. Standaard is een duwstoel voorzien van vier wielen, waarbij de achterste twee kleiner zijn dan een ‘zelfbeweger’ rolstoel, zodat er gemakkelijker in kleinere ruimte gemanoeuvreerd kan worden. Een duwstoel is vaak licht(er) van gewicht, zodat de persoon die duwt minder kracht moet zetten.

Met een zelfbeweger rij je zelf. De zelfbeweger heeft twee grote achterwielen met hoepels, waarmee je jezelf voortbeweegt. Door de kleine draaicirkel is een zelfbeweger zeer wendbaar. Hij is meestal wat zwaarder dan een duwstoel en je hebt meer keuze uit verschillende comfortmogelijkheden. Er bestaan ook combinaties van zelfbewegers met een duwmogelijkheid.

Wanneer je graag wat hulp hebt bij het voortbewegen, maar niet van iemand afhankelijk wilt zijn, kan een elektrische rolstoel een goede keuze zijn. Je kunt je met deze rolstoel zelf voortbewegen of de elektromotor aanzetten. Er zijn verschillende elektrische rolstoelen aangepast voor gebruik binnen- en buitenshuis.

Tip 2: Opvouwbaar of niet?

Als je graag op pad gaat, dan is het handig als je een rolstoel kunt opvouwen of inklappen. Zowel duwstoelen als zelfbewegers zijn als opvouwbaar model te verkrijgen. Ze zijn dan wat lichter in gewicht, zodat je je ‘geen breuk hoeft te tillen’ als je de rolstoel in en uit de auto tilt. Bij sommige rolstoelen zijn ook de wielen nog te demonteren, waardoor de rolstoel minder ruimte in de kofferbak inneemt.

Gebruik je jouw rolstoel vooral binnenshuis of in jouw directe omgeving, dan kun je kiezen voor een rolstoel met een vast frame. Deze is meestal ook wat zwaarder, waardoor die stabieler op de weg ligt en doorgaans meer comfort biedt.

Tip 3: Comfort

Zeker als je lange dagen in een rolstoel maakt, is het belangrijk dat je zo comfortabel mogelijk zit en rijdt. Belangrijke factoren die het comfort van een rolstoel bepalen, zijn de zitdiepte en -breedte. Standaard is de zitbreedte 45 cm, maar er zijn bredere en smallere zittingen mogelijk. Je moet uiteraard over voldoende zitruimte beschikken, maar teveel ruimte is ook niet goed; hierdoor heb je eerder de neiging om scheef te zitten. Ook het soort zitting is belangrijk. Je hebt onder meer de keuze uit zittingen met traagschuim (om doorzitplekken te voorkomen), extra zachte zittingen of het standaardkussen (6 cm dik). Tot slot is ook de zithoogte een belangrijk aandachtspunt.

Wil je graag extra steun bij het in- of uitstappen, dan kun je kiezen voor rolstoelen met armsteunen. Naast vaste armsteunen, zijn er ook al modellen met opklapbare of uitschuifbare armsteunen. Ook heb je de keuze tussen brede en smalle armsteunen. Smal is handiger tijdens het rijden, terwijl brede armsteunen juist extra comfort bieden tijdens het (stil)zitten.

En welke soort voetsteunen wil je? Er zijn rolstoelen met voetsteunen die recht naar beneden of schuin naar voren wijzen, maar ook rolstoelen waarbij je de lengte en de hoek van de voetsteunen zelf kunt instellen. Dat is handig, want dan kun je ervoor zorgen dat je niet met hoog opgetrokken knieën moet zitten of dat de zitting vervelend in je knieholte duwt.

Een ander aandachtspunt voor het comfort van een rolstoel is het type banden. Rolstoelen met luchtbanden bieden meer vering en dus meer comfort als je vaak buiten rijdt. Het nadeel is dat je ze regelmatig moet oppompen en dat ze lek kunnen raken. Massieve banden hebben dat probleem dan weer niet, maar veren minder mee.

Tip 4: Extra opties

Je stelt een rolstoel nog meer volgens jouw wensen samen door gebruik te maken van extra opties en accessoires als verstelbare handvaten (handig voor langere mensen), handremmen, stoephulp, schootkleed of poncho voor tijdens koude / natte dagen.
Wil je gebruik kunnen maken van een aangepaste taxi of het openbaar vervoer, dan is het belangrijk dat je (niet-opvouwbare) rolstoel voorzien is van een transportoog.

Tip 5: Vraag advies aan een ergotherapeut

Je hebt binnen het basispakket van je ziektekostenverzekering recht op 10 uur ergotherapie per (kalender)jaar, maak daar gebruik van! Een ergotherapeut kan namelijk goede ondersteuning bieden bij het opstellen van een lijst met eisen waaraan de rolstoel in jouw specifieke situatie moet voldoen. Eventueel kun je samen met je ergotherapeut eens een rolstoel uitproberen, zodat je er echt zeker van bent dat het eisenpakket volledig is en je met de desbetreffende rolstoel goed kunt omgaan. Tot slot kan de ergotherapeut je nog helpen bij het juist invullen van het WMO-aanvraagformulier en je een begeleidende brief geven waarin de ergotherapeutische motivatie toegelicht wordt.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (10)

Reageren
  • 01.05.2017 - 13:53 uur | Gilbert Esser

    Ik lees de reactie van Inge van Dijk. Haar reactie herken ik. Maar de WMO zit hier fout. Het is alleen lastig om de juiste onderbouwing op papier te krijgen. Een medische onderbouwing is dan nodig ten minste in ons geval. De artsen die in ons geval al in beeld zijn zijn hier heel duidelijk over. De gemeente heeft voldoende informatie over het ziekte beeld, waaruit de noodzaak blijkt evenals voldoende mondelinge informatie. Wil de gemeente meer informatie dan zullen zij opmoeten draaien voor de kosten van de onderzoeken/rapporten. Terug vallen op reeds bestaande rapporten is niet voldoende, zeker niet als die inhoudelijk vol fouten zitten/gekleurd geschreven zijn. In ons geval staat ons gelijk recht tegen over het gelijk dat de gemeente gekregen heeft ten aanzien van het doorlopen van de procedures. Maar inhoudelijk klopt er op de belangrijke punten niets van de rapporten geschreven in opdracht van de gemeente.
    In complexe situaties is het misschien makkelijker en efficienter om je eigen aanvraag en rapport te schrijven. Het is zuur om te merken dat een gemeente een rolstoel niet wil leveren via de WMO, terwijl het bijna van zelfsprekend is dat je de zelfde rolstoel wel zou krijgen als deze van uit een ander potje betaald wordt, zoals bijvoorbeeld verstrekking via en vanuit een ziekenhuis bij revalidatie.
    Inge stuur mij ff een persoonlijk bericht via mijn facebook pagina: Hoera een rolstoel.

  • inge v dijk
    01.05.2017 - 13:01 uur | inge v dijk

    ik ben al een jaar bezig om een goede rolstoel te krijgen/huren via de wmo, maar heb te horen gekregen dat je op comfort geen recht hebt hoor,alleen op wat er minimaal nodig is maar dat houd niet in dat je het er uren op vol moet houden

  • 23.04.2017 - 11:58 uur | F.A. de Wolff

    Adviezen kloppen niet op alle punten. Na matige ervaringen met (zware) opvouwrolstoelen heb ik een vastframe met handbike-koppeling die veel lichter is dan de opvouwexemplaren, die niet meer ruimte in de auto vergt dan de vouwstoelen. Gemakkelijk op een zitplaats op de achterbank te plaatsen na simpele demontage van de wielen. En véél meer zit- en duwcomfort dan de opvouwers. En prima wendbaarheid: je kunt er gemakkelijk een pirouette mee maken. Geef mij maar een vastframe stoel voor alle omstandigheden en toepassingen.

  • 22.04.2017 - 13:19 uur | A.G. Kardolus

    Er wordt duidelijk uitgelegd waar je op zou moeten letten , en dat je ook recht heb op een ergotherapeut die je verder kan helpen met de evt aanpassingen op de rolstoel

  • Harrie van Haaren
    21.04.2017 - 15:18 uur | Harrie van Haaren

    Ik heb een RGK HiLite titanium vastframe rolstoel (Double Performance): FANTASTISCH.
    Deze rolstoel heb ik al 12 jaar intensief in gebruik met handbike-aansluiting.
    Is de afgelopen jaren overal meegegaan, vaak in vliegtuig etc. Het is dus volstrekte onzin dat een vast frame alleen voor rondom en binnenshuis is. Hij wordt me nu te zwaar ivm pols en schouderklachten: moet hem in mijn auto kunnen tillen en wil gewoon onafhankelijk blijven, anders moet er een volledig aangepaste auto komen wat veel duurder is dan een nieuwe rolstoel. Daarom ben ik momenteel in de run voor een ultralichte RGK.
    Een vastframe rolstoel is in het algemeen lichter dan een rolstoel met allerlei koppelingen en vouwmechanismen!!
    Daarbij haal je de wielen eraf en kun het "veel lichtere" frame perfect over je heen tillen en leg je het naast je op de passagierszitting. De wielen leg je bv achter je neer op de achterbank!! Dit alles is veel beter te doen dan een zware op- of inklapbare rolstoel waar de wielen (die vaak al 4 kilo samen wegen) nog aan zitten. Je spreekt dan gauw over 12 tot 16 kilo totaal. Een vast-frame weegt vaak nog minder dan 7 kilo. Verder is een frame gemakkelijk over je heen te tillen en een opvouwbare stoel met de wielen eraan is onhandig groot. Zelfs zonder wielen heb je geen fatsoenlijk houvast als die zelf in de auto wil tillen. Ik heb het niet over een boxframe.

  • 20.04.2017 - 14:00 uur | Gilbert Esser

    Vroeger was er een reclame met een slimme meid is op zijn toekomst voorbereid. Dit motto hoor ik ook in dit artikel en steun ik van harte. Helaas stel ik ook vast dat de mensen van de WMO van onze gemeente zeggen: leuk die voorkennis maar dat leidt tot teleurstellingen wij bepalen wel wat nodig is. Met als gevolg dat wij in vervelende procedures zitten en nu 3 jaar verder nog steeds niet de rolstoel hebben die echt nodig is.

    Dan nog even iets over diverse inhoudelijke punten. Of het nu juist is of niet juist is wat er in het artikel staat. Iedereen moet zelf onderzoek doen en zich er in verdiepen en bepalen wat voor hem gewenst is. Wat voor de een als gewenst is kan voor een ander ongeschikt zijn.
    Een hulpmiddel is een individueel hulpstuk en niet altijd geschikt en bedoeld voor algemeen gebruik.

    Met vriendelijke groet Gilbert Esser

  • Nicolette Van der Drift
    20.04.2017 - 13:32 uur | Nicolette Van der Drift

    Wie heeft dit geschreven? Vooral de verschillen over duw en zelfrijder en vouw of vastframe kloppen niet. Zo staat er dat een vastframe beter is voor om en binnenshuis, terwijl zo'n stoel juist stijver is en dus beter voor lange afstanden of bv voor aankoppel handbike geschikter is. En luchtbanden gaan lek? Niet met anti-lek banden. Zelfs op reis, toen de hele buitenste laag versleten was, geen lekke band! Vreemd misleidend artikel, wat juist bedoeld lijkt te zijn voor mensen met nog weinig ervaring.

  • 11.04.2017 - 22:12 uur | Jacqueline Salamistinkt

    Klopt niet echt wat hier staat over zwaarder of lichter. Waarom zou een duwstoel lichter moeten zijn voor de duwer? Zelf rollen wil je ook zo licht mogelijk. En hetzelfde geldt voor vouw- of vastframe. Een vastframe kan net zo goed lichter zijn.

  • Robin Ammerlaan
    11.04.2017 - 12:15 uur | Robin Ammerlaan

    De beste tip die gegeven wordt is tip 5, vraag advies. De bovenstaande uitleg klopt niet helemaal, een electrische rolstoel kan je niet zelf voortbewegen, een vouwstoel is niet lichter dan een vastframe stoel en hoeft ook niet persé minder ruimte in te nemen. Dat de vastframe stoel alleen voor binnenshuis of directe omgeving gebruikt wordt is lariekoek, de meeste hoog actief gebruikers zitten in een vastframe stoel. De volrubber banden hebben nog een nadeel tov luchtbanden, behalve minder veerkracht rijden ze ook aanzienlijk zwaarder. Kortom vraag gedegen advies (geldt ook voor de auteur van dit stuk) en onthoud dat ieder voordeel ook zijn nadeel heeft. (cruyff)

  • Gerrit van Zeben
    11.04.2017 - 11:54 uur | Gerrit van Zeben

    Duidelijke omschrijving