Treinreizen makkelijker voor mensen met functiebeperking

19.04.2016 | Algemeen nieuws | 783 keer bekeken
Treinreizen makkelijker voor mensen met functiebeperking

Het wordt voor mensen met een beperking steeds makkelijker om te reizen met de trein. De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de toegankelijkheid van hun stations en treinen. Er zijn inmiddels al ongeveer 3200 maatregelen genomen, maar er volgen in de toekomst nog veel meer.

Geleidelijnen

50% van de ongeveer 400 stations in Nederland is momenteel volledig toegankelijk voor rolstoelen door liften en hellingbanen. Over vijf jaar moet dit gelden voor 75% van alle stations. Verder kunnen mensen met een visuele beperking of een rolstoel al op 102 stations NS Reisassistentie krijgen bij het in- of uitstappen. De NS wil deze service de komende acht jaar op nog eens 45 stations gaan aanbieden. Bovendien zijn alle stations voorzien van verbrede stationspoortjes, braillepictogrammen, geleidelijnen en servicepunten die hulpbehoevende treinreizigers 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord kunnen staan.

Braillebordjes

Ook de treinreis zelf wordt makkelijker. Alle Intercity’s zijn tegenwoordig uitgerust met verbrede voorrangsstoelen, die herkenbaar zijn aan speciale stickers. Verder hebben veel treinen extra brede zitplaatsen en ingangen voor mensen met een rolstoel of scootmobiel, net als een rolstoeltoegankelijk toilet. In een aantal treinen zijn er daarnaast ook braillebordjes op de trapleuningen en geleidelijnen op de vloer geplaatst. Ook biedt de NS visueel beperkte passagiers de OV-chip Plus aan, die hun treinreis automatisch boekt. Alle functiebeperkte treinreizigers kunnen daarnaast een OV-Begeleiderskaart aanvragen, waarmee een begeleider gratis mee mag reizen.

Smartphone-boekingen

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu is voor nu tevreden met de aanpassingen, maar er valt nog meer te verwachten. Zo onderzoekt ProRail hoe reizigers met een beperking vóór hun vertrek meer actuele informatie kunnen ontvangen over de voorzieningen op de stations die zij bezoeken. Bovendien willen ProRail en NS de assistentieverlening verder verbeteren door een app en een nieuw boekingssysteem. Reizigers kunnen dan een uur van tevoren met hun smartphone Reisassistentie aanvragen en sneller en eenvoudiger contact opnemen met de NS. De app en het bijbehorende boekingssysteem moeten begin 2017 klaar zijn voor gebruik.

Reis jij vaak met de trein? Laat het weten in een reactie!

Bron afbeelding: Hung Chung Chih / Shutterstock.com

Blijf altijd op de hoogte
Meld je aan voor de SupportBeurs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, columns en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • 23.05.2016 - 18:47 uur | Madelon Kroneman

    Wat mij betreft gaat het veel te langzaam. Ik woon in de buurt van een station, met liften en een fantastische parkeerplaats. Helaas wordt er geen assistentie verleend, waardoor ik 25 km verder moet rijden en daar dan parkeerproblemen heb. Dan maar helemaal met de auto.
    De nieuwste sprinters zijn zonder assistentie toegankelijk voor rolstoelers heb ik begrepen. Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen. Na heel veel zoeken op de site van de NS heb ik uitgevogeld dat ik 's morgens wel met zo'n sprinter mee kan, maar dat ik helaas niet meer terug kan komen, want dan rijden er niet-aangepaste sprinters.
    Ik vind het onvoorstelbaar dat de staatsecretaris hiermee tevreden is. Je zou verwachten dat in een ontwikkeld land als Nederland de toegankelijkheid van openbaar vervoer goed geregeld zou zijn. Gelukkig heb ik een eigen auto, want als ik alles met Valys zou moeten doen, zou ik zo door mijn kilometebudget heen zijn.

  • w monsma
    21.04.2016 - 12:43 uur | w monsma

    De stations zijn steeds vaker toegankelijk. Dat geldt echter niet voor de trein zelf. Ik ben slecht ter been vanwege knie-artrose. Enkele jaren geleden werden op mijn traject Capelle-Woerden nieuwe sprinters ingezet die een lage instap hadden. Ongeveer een jaar reden ze hier en ik vond het geweldig. Daarna werden in een koude winter de alleroudste treinstellen weer ingezet, gevolgd door iets latere modellen, doch alle met twee hoge treden bij de instap. Voor mij een groot obstakel. Nog erger zijn de dubbeldekkers waarin je altijd een trapje op of af moet om een zitplaats te bereiken. De treinen zijn niet toegankelijk met rollator of scootmobiel. Daarom neem ik nu al een jaar de auto ipv de trein. Stations aanpassen maar de instap van de treinen niet, wie bedenkt het. Ook alle aanpassingen in de trein zijn zo niets waard. Speciale zitplaatsen voor mindervaliden worden doorgaans bezet door valide mensen. Opstaan is er absoluut niet bij in volle treinen, ook al loop ik met krukken, niemand geeft een krimp of biedt de zitplaats aan. Echt onbegrijpelijk.

  • 19.04.2016 - 16:52 uur | Stef Waardenburg

    Ik reis regelmatig al vele jaren met mijn elektrischerolstoel met de trein, alleen door het hele land.
    Dat doe ik tot mijn grote tevredenheid en met veel lof voor bijna al het personeel die mij iedere keer weer bij weer en wind met veel geduld helpen bij het in en/of uitrijden van de trein. Dat er wel eens wat verkeerd gaat kan ik het NS personeel niet kwalijk nemen, die hebben mij altijd met heel veel inzet en inprovisatie naar mijn bestemming geholpen.
    De laatste grote verbetering is dat je nu maar minimaal 1 uur van te voren kan boeken voor assistentie. Stef Waardenburg 66 jaar.