U mag hier niet staan!

05.08.2016 | Columns | 20077 keer bekeken
U mag hier niet staan!

Toen ik ‘m eenmaal had, durfde ik hem eigenlijk niet te gebruiken. Want je wordt meteen bekeken, beoordeeld en krijgt commentaar. Ik heb het over de Europese invalidenparkeerkaart, blauw met een witte rolstoel erop. Bestemd voor mensen die niet ver kunnen lopen om welke reden dan ook.

De Europese invalidenparkeerkaart

Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zo’n parkeerkaart zou bezitten. Aanvankelijk had ik niet eens een auto dus kwam het niet in me op om hem aan te vragen. Wel kende ik een jongeman die zo’n kaart had en altijd overal zijn auto parkeerde, zelfs op de stoep midden in de stad. In een stad als Amsterdam is dat een ongelooflijke luxe. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om zelf zo’n kaart aan te vragen. Kom nou, dat is iets voor gehandicapten, toch zeker niet voor mij!

Jaren verstreken en ik kocht mijn eerste auto, verhuisde van stad naar platteland. Ineens was een auto geen lastig ding meer dat je toch nergens kwijt kon, maar een middel om ergens gemakkelijk te kunnen komen. Mijn ziekte werd soms erger en lopen ging dan moeilijker. Het stoorde me steeds meer dat ik eindeloos rondjes moest rijden voor een parkeerplek. (Ook op het platteland bestaan soms wonderwel parkeerproblemen in bebouwd gebied).

Overal parkeren

Ik besloot ‘gebruik te maken van mijn ziekte’, vroeg een invalidenkaart aan en kreeg er één. Met mijn nieuw verworven kaart achter mijn voorruit mocht ik opeens vrijwel overal parkeren, en bovendien vaak op de beste plekken! In sommige gemeenten zelfs gratis. Mijn schaamte verdween en ik ging de kaart steeds meer gebruiken. En ik ondervond dat je in elke stad en in het buitenland weer andere privileges hebt. Fijn om te merken dat je in sommige landen een streepje voor hebt als ‘gehandicapte’. Maar ik begon me ook een beetje te ergeren. Vooral aan de mensen die zich met mij gingen bemoeien. Een doorsnee gesprek ging ongeveer zo:

“U mag daar niet staan hoor! U krijgt een hoge boete als u daar parkeert!”
-“Hoezo mag ik daar niet staan? Ik heb toch zo’n kaart?”
“O sorry dat wist ik niet. Maarre….ik wil me nergens mee bemoeien hoor maar je kunt toch gewoon lopen?”
-“Ja dat klopt, ik kan lopen. Wat dacht u dan, dat ik kruipend uit mijn auto kom?”
“Nee natuurlijk niet. Maar u bent helemaal niet gehandicapt en u hebt wel een invalidenkaart!”
-“Meneer/ mevrouw, u ziet aan de buitenkant niet wat ik aan de binnenkant mankeer!”
“Ooooowwww nee dat is waar….”

Meestal letten mensen helemaal niet op elkaar. Behalve bij een invalidenparkeerplek. Dat snap ik wel, want het zijn altijd de mooiste parkeerplaatsen! Maar als iemand niet kreupel of kruipend uit de auto komt, geef dan niet gelijk commentaar. Want je kunt niet altijd aan de buitenkant zien wat mensen vanbinnen mankeren.

Bron; geschreven door Trix Vertogen voor Rolmodel.be en Onafhankelijkleven.be

Europese invalidenparkeerkaart - Gehandicapten parkeerplaats - Invalidenkaart - Invalidenparkeerplek - Gehandicaptenplaats - Rolstoel P

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (9)

Reageren
  • 12.01.2017 - 11:13 uur | Ad Verweij

    Wij hebben erg veel gezeur over het feit dat mijn vrouw een kaart heeft, altijd maar de opmerking, Aansteller je mankeert toch niets, diverse malen op onze plek op kenteken staan, oh heb ik niet gezien en flauwekul met die parkeerplaats, agresief bejegend en heftige discussie's met buurtgenoten, ik zeg altijd je mag deze plek hebben als je ook haar kwaal overneemt.
    Mensen denk eens aan je medemens heb begrip!!!!!!!!

  • 18.08.2016 - 21:38 uur | Jan Maas

    Onderstaande tekst heb ik afgedrukt en gebruik ik als iemand geen kaart heeft gebruikt en toch op een speciale parkeerplek staat:
    Bent u vergeten de parkeerkaart gehandicapten neer te leggen? Kan gebeuren….
    Misschien dat u dan dit briefje wilt bewaren en het zelf een keer kunt gebruiken.
    Heeft u niet goed nagedacht toen u uw auto op deze speciale parkeerplaats zette? Ik hoop dat u er de volgende keer wel aan denkt. Het is een plek die mijn zoon goed
    had kunnen gebruiken: hij is verstandelijk gehandicapt en slecht ter been en heeft ruimte nodig om uit te kunnen stappen. Nu was dat niet mogelijk. Als u toch zijn P plaats wilt gebruiken wilt u dan ook zijn handicaps ?!
    P.S. De boete voor misbruik van deze speciale plek bedraagt sinds 1-1-2014 € 370

  • Hans Slim
    18.08.2016 - 20:27 uur | Hans Slim

    Bij parkeerders zonder invalidenparkeer kaart op een invalidenparkeerplaats heb ik wel eens uitgeprinte briefjes onder de ruitenwisser gedaan met de tekst:
    Gehandicapt? Aan uw ogen misschien?
    TIP: vraag een INVALIDENPARKEERKAART aan.
    Dat bespaart u een boete.

  • 18.08.2016 - 20:03 uur | Joze Ses

    Margreet , Dat gebeurd ook wel een boete als je op deze plaats staat en geen parkeerkaart ervoor hebt kost € 375,-

  • Margreet Molenkamp
    18.08.2016 - 14:07 uur | Margreet Molenkamp

    Heel goed artikel,ik erger me al jaren aan mensen die te beroerd zijn om een stukje te lopen terwijl ze gelukkig voor hen nog gezond zijn maar te lui om te lopen en zo een invaliden parkeerplaats bezet houden voor mensen die met moeite nog even naar de winkel kunnen of iets anders ,of via de auto in de rolstoel stappen in ons geval.
    ik zou willen dat daar eens wat meer op gelet zou worden en een fikse bekeuring opleverde.

  • Kitty Bakker
    11.08.2016 - 20:05 uur | Kitty Bakker

    Ach, als iemand zoiets tegen mij zegt, dan antwoord ik gewoon met "Ik wil graag met u ruilen! Neemt u mijn ziekte compleet met invalidenparkeerkaart, dan neem ik graag uw loopvermogen over!" Dan zijn ze meestal gauw uitgepraat.

  • Jany T Hooft
    11.08.2016 - 19:03 uur | Jany T Hooft

    Zeer herkenbaar ! En idd een grote ergernis, ach ik sta maar even hier op de invalidenplek, u heeft een kaart maar ik zie niks. Heb soms de neiging om de parkeerwacht te roepen.

  • Jos wehl
    11.08.2016 - 09:40 uur | Jos wehl

    Heel herkenbaar, niet voor mij zelf maar voor toen in die tijd onze dochter. Ze denken altijd die is nog zo jong wat die op een invaliden parkeerplaats. Ook werd er wel eens gezegd: je moet je dochter eruit laten , dan de auto parkeren, en dan weer terug lopen.
    Dat gaat ook niet altijd voor iedereen op. Onze dochter kon ik niet alleen laten en zeker in het donker niet. Want soms zou ik dan een heel eind verderop pas kunnen parkeren. Een ander weet altijd wel hoe het moet. Maar o wee als ze zelf wat hebben.

  • Frans Utrecht
    10.08.2016 - 17:29 uur | Frans Utrecht

    Tja, die bemoeienis van passanten is een tweesnijdend zwaard. Op zich is het natuurlijk positief dat mensen zich moeite geven invaliden-parkeer plaatsen ook werkelijk aan alleen invaliden ten goede te laten komen. En ook is het zo dat er regelmatig misbruik is gemaakt (bijv. door familieleden!) van de kaarten. Ik heb zelf ook een niet direct zichtbare beperking en ik probeer altijd uit te gaan van de goede bedoelingen van de mensen die mij aanspreken. Als er helemaal geen sociale controle zou zijn, zouden nóg meer mensen zonder beperking op onze plaatsen staan onder het mom van: Ach het is maar eventjes, ik wacht even op mijn vrouw, er is nog een lege invalide-parkeerplaats dus was zeur je over, etc. etc. etc.