Verdwaald in het zorgdoolhof

07.04.2015 | Algemeen nieuws | 2521 keer bekeken

Van het kastje naar de spreekwoordelijke muur gestuurd. Zo voelen steeds meer mensen zich als het gaat om hun eigen zorg. Van de ene professional naar de andere, van de ene instantie naar de andere, het zorgsysteem is voor steeds meer mensen een doolhof waarin ze verdwalen. De verantwoordelijke instanties lijken vaak zelf de weg niet te weten.

Tijdrovende belsessies

Bij belangenorganisaties zoals de Nederlandse Patiëntenfederatie, Ieder(in) en de Ouder Ombudsman komen dagelijks nieuwe klachten binnen van mensen die de weg kwijt zijn als het gaat om waar ze moeten zijn met hun zorgvraag. Met name de als cliëntonvriendelijk ervaren helpdesks, tijdrovende belsessies en foutieve afhandelingen zorgen voor heel veel onvrede. Het vinden van de zorg die van toepassing is op de individuele situatie is zo complex geworden dat zelfs de aangewezen instanties regelmatig zelf niet weten hoe het zit.

Versnippering van de zorg

Sinds de transitie van de zorg zijn verzekeraars, gemeenten en de landelijke overheid allemaal voor een deel verantwoordelijk voor het zorgaanbod. Dat betekent dat mensen die aankloppen met een zorgvraag vaak onterecht van het ene naar het andere loket worden doorverwezen. De regelgeving is dusdanig veranderd dat men bij de zorginstanties niet altijd weet welke regels in welke situatie van toepassing zijn.

Ondersteuning komt niet van de grond

Ieder(in) en de NPCF signaleren dat de toegezegde hulp bij het ondersteunen van cliënten in de zorgbureaucratie in de meeste gemeenten niet bepaald goed van de grond komt. Dat beeld wordt onderstreept door MEE Nederland, de organisatie die deze ondersteuning in de meeste gemeenten levert. MEE trekt uit een eerste inventarisatie de conclusie datgemeenten de ondersteuning veel beter herkenbaar moet neerzetten. De klachten van mensen die op zoek zijn naar de juiste zorg blijken namelijk de daarvoor ingerichte instanties nog niet te bereiken.

Meldpunt niet bekend bij de cliënt

Die instantie - het meldpunt 'Het Juiste Loket'- is voor de meeste mensen een grote onbekende. Per Saldo en Ieder(in) zetten zich ervoor in om dat meldpunt de komende tijd meer bekendheid te geven. Ook Zorginstituut Nederland krijgt slechts tien officiële gevallen per maand van mensen die van de één weer naar een ander worden gestuurd. Volgens de NPCF is die discrepantie tussen ervaringen van mensen en het aantal officiële meldingen verklaarbaar omdat mensen op dit moment lukraak zoeken naar antwoorden. Bovendien hebben veel mensen die nu nog zorg op basis van de oude regels krijgen, pas met het nieuwe zorgsysteem te maken als de lopende afspraken beëindigd worden.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (8)

Reageren
  • Koen Altena
    15.04.2015 - 22:37 uur | Koen Altena

    Hoe verandert mijn zorg
    De Zorgverzekeraar (ZV) mag per 01/01/2015 Persoonlijke Verzorging en Verpleging regelen. (VV). “Dichterbij, goedkoper en fraudebestendig” Aldus de staatsecretaris. Wie zei dat het allemaal te snel zou gaan, werd gesust: “Ik ga het regelen”
    De eerste brieven van de ZV kregen we in het najaar. Voorzien van een dikke handleiding met artikelen, voorwaarden, uitsluitingen en uitzonderingen op uitsluitingen.
    Al lezend zag ik verschillen met de info op de website www.hoeverandertmijnzorg.nl.
    Maar wat blijkt: Niet alleen de zorg, maar ook de informatie op deze site verandert! De Disclaimer: “De informatie op deze website… wordt regelmatig geactualiseerd”
    Ik had het kunnen weten. Maar actualiseren betekent hier: we passen gewoon van alles aan. Dat komt omdat we niet klaar waren. Dat wist u toch eigenlijk ook wel. Onze collega’s van “Financiën zeggen: “leuker kunnen het niet maken” Wij van VWS voegen daar aan toe: “en makkelijker ook niet”.
    Het PGB van mijn vrouw, sinds 1998 PV/ AWBZ, heeft veel stormen doorstaan; helaas had de laatste beschikking als einddatum 10 februari 2015. Foute timing..want de nieuwe regels gaan in op 15 februari, aldus de website in november..
    Om een aansluitende verlenging te krijgen, moest deze minimaal 6 weken eerder worden aangevraagd. De ZV meldde" hiervoor moet u bij de Wijkverpleegkundige zijn". En als ik die niet kende kon de huisarts me wel verder helpen zo schreef de ZV. Reactie van de huisarts: "elke zorgleverancier heeft die wel". Toen Buurtzorg gevraagd: " Oei, gaan we uitzoeken" en later: "helaas, we kunnen niets voor u doen, en al helemaal niet als u geen zorg bij ons afneemt".
    Met dit bericht ging ik terug naar de ZV. Hun reactie: vraag maar een verlenging voor max. een half jaar aan bij het CIZ. Aldus gedaan, en opgestuurd naar de ZV. Da’s rond dacht ik… Maar niet dus.
    De ZV mailt met droge ogen: “De informatie op www.hoeverandertmijnzorg.nl is onlangs aangepast…U heeft de herindicatie op de juiste manier aangevraagd, maar in een periode van veel veranderingen en onduidelijkheden heeft u helaas niet de juiste indicatie en informatie gekregen. … Wij begrijpen dat dit erg vervelend is voor uw vrouw..”
    En daarmee zijn we op het punt waar we in november al waren. En opnieuw hebben we de wijkverpleegkundige van Buurtzorg benaderd. Wordt vervolgd…

  • Koen Altena
    15.04.2015 - 22:23 uur | Koen Altena

    Hoe verandert mijn zorg
    De Zorgverzekeraar (ZV) mag per 01/01/2015 Persoonlijke Verzorging en Verpleging regelen. (VV). “Dichterbij, goedkoper en fraudebestendig” Aldus de staatsecretaris. Wie zei dat het allemaal te snel zou gaan, werd gesust: “Ik ga het regelen”
    De eerste brieven van de ZV kregen we in het najaar. Voorzien van een dikke handleiding met artikelen, voorwaarden, uitsluitingen en uitzonderingen op uitsluitingen.
    Al lezend zag ik verschillen met de info op de website www.hoeverandertmijnzorg.nl.
    Maar wat blijkt: Niet alleen de zorg, maar ook de informatie op deze site verandert! De Disclaimer: “De informatie op deze website… wordt regelmatig geactualiseerd”
    Ik had het kunnen weten. Maar actualiseren betekent hier: we passen gewoon van alles aan. Dat komt omdat we niet klaar waren. Dat wist u toch eigenlijk ook wel. Onze collega’s van “Financiën zeggen: “leuker kunnen het niet maken” Wij van VWS voegen daar aan toe: “en makkelijker ook niet”.
    Het PGB van mijn vrouw, sinds 1998 PV/ AWBZ, heeft veel stormen doorstaan; helaas had de laatste beschikking als einddatum 10 februari 2015. Foute timing..want de nieuwe regels gaan in op 15 februari, aldus de website in november..
    Om een aansluitende verlenging te krijgen, moest deze minimaal 6 weken eerder worden aangevraagd. De ZV meldde" hiervoor moet u bij de Wijkverpleegkundige zijn". En als ik die niet kende kon de huisarts me wel verder helpen zo schreef de ZV. Reactie van de huisarts: "elke zorgleverancier heeft die wel". Toen Buurtzorg gevraagd: " Oei, gaan we uitzoeken" en later: "helaas, we kunnen niets voor u doen, en al helemaal niet als u geen zorg bij ons afneemt".
    Met dit bericht ging ik terug naar de ZV. Hun reactie: vraag maar een verlenging voor max. een half jaar aan bij het CIZ. Aldus gedaan, en opgestuurd naar de ZV. Da’s rond dacht ik… Maar niet dus.
    De ZV mailt met droge ogen: “De informatie op www.hoeverandertmijnzorg.nl is onlangs aangepast…U heeft de herindicatie op de juiste manier aangevraagd, maar in een periode van veel veranderingen en onduidelijkheden heeft u helaas niet de juiste indicatie en informatie gekregen. … Wij begrijpen dat dit erg vervelend is voor uw vrouw..”
    En daarmee zijn we op het punt waar we in november al waren. En opnieuw hebben we de wijkverpleegkundige van Buurtzorg benaderd. Wordt vervolgd…

  • J R
    09.04.2015 - 13:41 uur | J R

    Zo herkenbaar. En ik heb naast mijn werk en de zorg voor mijn dochter niet ook nog tijd om uren van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Ik heb het voor nu maar opgegeven. Gelukkig vallen er nog geen doden of gewonden bij ons, maar ik weet niet hoe lang ik dit nog volhoudt. Zeker niet omdat ik ook in de zorg werk en daar dus ook geconfronteerd wordt met alle onduidelijkheden

  • Hetty Termaat-Steenbergen
    09.04.2015 - 13:02 uur | Hetty Termaat-Steenbergen

    Dit geeft m.i. goed weer hoe de situatie momenteel is. Wij als Aeden Zorgconsulenten helpen mensen graag de weg in/uit dit doolhof te vinden.

  • P.P. van Lanen
    09.04.2015 - 11:39 uur | P.P. van Lanen

    Mijn dochter is met de gemeenten Uden in contact??? als tenminsten eens terug belde zoals er iedere keer beloofd word.Iedere keer als we bellen en vragen naar onze contact persoon van WMO krijgen we altijd te horen we maken een terugbel mailtje en dan word je terug gebeld, dus niet.

  • Marianne Van der Made
    09.04.2015 - 11:25 uur | Marianne Van der Made

    Het artikel is voor mij heel herkenbaar. Ikzelf zit ook klem tussen organisaties. Men wil wel maar men heeft last van "lemen voeten", het vergt dus veel geduld en doorzettingsvermogen!

  • P. Stekelenburg
    09.04.2015 - 11:13 uur | P. Stekelenburg

    Over klachten gesproken. Bij veel instellingen worden klachten nog steeds niet gezien als "leermomenten" voor de organisatie en de "K" van klacht als zwaarder ervaren dan de "Z" van zonde!

  • johanneke Kortenoever
    09.04.2015 - 10:48 uur | johanneke Kortenoever

    Prima weergave van de nieuwe situatie. Het zou( cynisch) mogelijk moeten zijn de eindeloze reeks telefoongesprekken te declareren. Een lijst te hebben van zinloze instanties om prive te bellen, omdat ze alleen met instanties zaken doen, die het dan ook weer niet kunnen doen. Zo ben ik gisteren 3 uur bezig geweest om handschoenen t kunnen bestellen bij steunkousen