Verwacht: bezoekers Support besteden voor 40 mln

26.08.2013 | Branchenieuws | 516 keer bekeken

‘Betaalbare voorzieningen’ en ‘afnemende vergoedingen door zorgverzekeraars’ zijn onderwerpen die bezoekers van Support 2010 in belangrijke mate bezighouden. Dit blijkt uit onderzoek van VNU Exhibitions Europe, dat aan de vooravond van de grootste beurs voor mensen met een functiebeperking is gehouden. De organisatie verwacht zo’n 24 duizend bezoekers. Ruim veertig procent van het bezoek komt met concrete aankoopplannen naar de beurs. Gezamenlijk hebben deze bezoekers een besteedbaar budget van 40 miljoen euro.

Support is met ruim 250 exposanten de grootste beurs in de Benelux voor mensen met een functiebeperking en zorgverleners. Support wordt van 2 tot en met 5 juni gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. De beurs combineert een uitgebreid expositieprogramma met veel actie en seminars. Organisator Evert Jan Bos van VNU Exhibitions: “De beurs is voor bezoekers een niet te missen evenement als je op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen. Dit geldt ook voor de zorgverleners.”

Bos ziet een trend naar meer gemak. Veel producten worden doorontwikkeld. De lichtste rolstoel ter wereld, een tandem waarmee je de Alpe d’Huez kunt bedwingen, een communicatieapparaat waarmee je de wereld kunt aansturen als je alleen nog maar je ogen kunt bewegen. Het zijn volgens Bos aansprekende voorbeelden.

Uit het onderzoek van VNU Exihbitions blijkt dat bezoekers een combinatie van interesses hebben. Gemeenschappelijk kenmerk: zo lang mogelijk zelfstandig blijven functioneren in de eigen omgeving, inclusief werk en zelfstandig op vakantie gaan.

Waarom komen bezoekers naar Support? Ook dat is gevraagd. Meeste interesse gaat uit naar (medische) hulpmiddelen, mobiliteit, wonen, vakantie, sport en vrije tijd. Evert Jan Bos: “Opvallend is de belangstelling voor Lifestyle en de behoefte aan informatie over chronische ziektes. Niet voor niets staat de CG Raad met een grote stand op de beurs, Verschillende belangengroeperingen geven specifiek informatie over chronische aandoeningen die zij representeren.”

Een op de vier bezoekers komt met concrete aankoopplannen naar Support. Ze zijn van plan gemiddeld 4 duizend euro te besteden. Bos: “Waaraan ze het besteden? Dit varieert van mobiele tilliften tot aangepaste auto’s. Van douchehulpmiddelen tot vakanties in Turkije.”

De activiteiten en seminars sluiten aan bij de belangstelling van het bezoek. Bos: “We hebben het over thema’s als zelfredzaamheid, betaalbaarheid van de zorg en innovatie. Deze onderwerpen sluiten nauw aan bij ons seminarprogramma, de Ontwerpstudio waar consumenten een oplossing voor hun probleem kunnen laten schetsen en de uitreiking van Innovatie Awards voor opzienbarende producten.”

Support richt zich op mensen met een functiebeperking en zorgprofessionals, van fysio- en ergotherapeut tot WMO-ambtenaar. 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren