Waar moet de politiek volgens jou voor zorgen?

01.09.2016 | Algemeen nieuws | 1000 keer bekeken
Waar moet de politiek volgens jou voor zorgen?

Wat zou jij graag onder de aandacht willen brengen bij politieke partijen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen? Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, heeft haar achterban geraadpleegd en op basis daarvan een verkiezingspamflet gemaakt met de titel 'Politieke wensen van 2 miljoen mensen'.

Volgend voorjaar wordt de nieuwe Tweede Kamer gekozen. Veel politieke partijen beloven tijdens hun verkiezingscampagne dat zij streven naar een samenleving die toegankelijk is voor iedereen. Maar de wensen van de 2 miljoen mensen met een beperking of chronische ziekte in Nederland, voor wie die toegankelijkheid maar ook  zelfstandigheid juist heel belangrijk zijn, worden nogal eens vergeten. Daarom wil Ieder(in) de mening van die groep mensen tijdens de aankomende verkiezingen extra onder de aandacht brengen. Dat doet zij door middel van het verkiezingspamflet met daarop de wensen en verbeterpunten van twee miljoen ervaringsdeskundigen. Dit zijn, in willekeurige volgorde, die wensen:

1.   Prettig wonen

  • Verruim het (betaalbare) woningaanbod;
  • Zorg voor meer zelfstandig wonen;
  • Houd meer rekening met zorgwensen en persoonlijke voorkeuren: kies zelf hoe, waar en met wie je wilt wonen;
  • Verwerk de mening van mensen met een beperking vaker in woningontwerpen, voorzieningen, enzovoorts;
  • Scherp de toegankelijkheidsregels voor woningen aan.

2.   Toegankelijke overheid

  • Verbeter de toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar vervoer;
  • Maak de informatie van gemeenten, rijksoverheid en officiële instanties eenvoudiger en praktischer.

3.   Goed onderwijs

  • Zorg voor passende hulpmiddelen, goed vervoer, genoeg aandacht en opgeleide leerkrachten;
  • Investeer in lezen, schrijven en digitale vaardigheden voor kinderen met een beperking;
  • Laat de wensen en ideeën van ouders zwaarder meetellen;
  • Verbeter de aansluiting tussen de basisschool en de middelbare school, net als de overgang van school naar werk.

4.   Passend werk

  • Vergoot de arbeidskansen van mensen met een beperking;
  • Zorg voor banenafspraken, zodat arbeidsgehandicapten verspreid werk kunnen vinden;
  • Bied voorzieningen en voordelen voor werkgever én werknemer, zoals een uniforme no-riskpolis;
  • Verbeter de re-integratie op de arbeidsmarkt;
  • Zorg voor zinvolle dagbesteding zonder eigen bijdrage wanneer er niet gewerkt kan worden.

5.   Betaalbare zorg

  • Maak zorg en ondersteuning toegankelijk, dus minder bureaucratie, wachttijden en loketten;
  • Bied goede zorg aan: passend, betrouwbaar, op tijd en aansluitend;
  • Personaliseer: eigen keuzes, meer regie en één persoonsbudget;
  • Pas op met de marktwerking van de zorg;
  • Zorg voor eigen bijdragen die afhankelijk zijn van het inkomen.
Ben jij het eens met het lijstje van Ieder(in)? Wat zijn jouw wensen en wat zou jij aan de politiek willen vragen? Laat het weten in een reactie!
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (36)

Reageren
  • 30.09.2016 - 19:04 uur | Joze Ses

    Ja, dat klopt helemaal. Maar het is toch van de gekke dat het zo werkt. Als je netjes heb gewerkt en gespaard dan wordt je bestraft. En daarom pleit ik voor een eerlijke bijdrage, diegene die werken en die eventueel wat meer verdienen door verantwoording - studie of meer uren die betalen belasting ieder evenredig, die wat meer verdienen op welke manier dan ook betalen ook meer belasting. Kijk.... daar kan ik mij in vinden. Maar heb je zorg - hulp of hulpmiddelen -aanpassingen nodig dan betaal je nog eens een groot bedrag aan het CAK en dat is per gemeente verschillend, dat is niet eerlijk. Ik begrijp niet dat er in het kabinet of 2de kamer geen mensen zijn die dit zoals het nu is die zullen zeggen: Dit is geen eerlijk systeem. Daar moet verandering in komen. Of de Support of Ieder(een). Want zij hebben levenslang, en mogen zij ook nog wat leuke dingen in het leven doen op die dagen of uurtjes als het wel kan? Of alleen maar adem halen, leven en overleven.

  • 30.09.2016 - 16:30 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Joze zij kan en kon er niets aan doen . Das onze fijne overheid die dat doet . Maat van me zij het ea jaren geleden al ons vrouw werkt voor mijn handicap . Eigenlijk komt het er op neer dat als je gehandicapt wordt of bent en je bent afhankelijk van zorg hoe dan ook .Dan loont het niet om te gaan werken als je al werk kunt krijgen .Want elke cent die je extra verdient kan je dan aan je zorg uitgeven daar komt het botweg op neer .

    Komt nog bij hoe wil je zorg en werk combineren . Want bv een hulp in de huishouding komt alleen maar als er iemand thuis is .

    Letterlijk zij die ergotherapeut tegen mij .Als je alles vergoed wilt krijgen wat jij nodig hebt dan moet je gaan scheiden dan betaal je veel minder . Ze bedoelde het goed . En ik snapte haar ook . Zij vroeg waarom ik geen traplift en zorg had .Ik legde haar uit dat het zoveel ging kosten ivm 2 inkomens . Daarop haar antwoord .

    Maar Ik ben echt de enige niet zijn er veel meer die er benarder voor zitten . Wat denk je van mensen die heel hun leven hard hebben gewerkt een leuk pensioen hebben en dan hulp behoevend worden en dan hun pensioen zien verdwijnen ri de zorg die ze nodig hebben . Daar heb je dan je hele leven voor gewerkt .

  • 30.09.2016 - 11:58 uur | Joze Ses

    Aan Mario van Mechelen, het is toch van de zotte dat dit nu zo gaat. En dat een ergotherapeut zegt: Dan moet je maar gaan scheiden is toch wel het laatste wat je tegen iemand zegt die al zoveel heeft ingeleverd. Dat kleine beetje mag je toch wel behouden. Alles is ingeleverd of afgepakt door wie dan ook. Triest heel triest. Boeren worden gecompenseerd, maar chronisch zieken niet. Ze plukken je helemaal kaal, totdat je niets meer hebt. Een zware straf als je als jongere chronisch ziek wordt.

  • 29.09.2016 - 09:09 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Helemaal met je eens Joze wat he daar schrijft . Zitten in het zelfde schuitje .Wij durven gene zorg te pakken bang dat we de rest niet meer kunnen betalen . Nu komt alles op dak van mijn 73 jarige ouders En mijn partner . Ook ik kreeg vorigjaar nog te horen van een ergotherapeut dat scheiden de enige optie was .

  • Joze j.sessink@hotmail.com
    28.09.2016 - 22:08 uur | Joze j.sessink@hotmail.com

    Waar mag de regering voor zorgen: Dat al die opeenstapelingen van eigen kosten - eigen bijdragen - en eigen risico een eerlijker verdeeld worden. Kan iemand er zelf wat aan doen dat hij of zij chronisch ziek is geworden???? Eigen risico? Wat is dat? Net of je er zelf wat aan kunt doen dat je chronisch ziek bent geworden. Het is een crime als je op zeer jonge leeftijd een ernstige chronische ziekte krijgt die niet te behandelen is. Eigen risico??? Vind het stom. Ik zou willen dat wij er wat aan zouden kunnen doen dan deden wij dat met zijn allen. De partner van de chronisch zieke wordt nog zwaarder bestraft terwijl die er ook niets aan kan doen, die mag voor de kosten opdraaien. en voor haar zorgen want hulp krijg je niet als je een gezonde partner hebt. Dat die voor brood en beleg en de vaste lasten moet zorgen wordt niet geteld. Dat die meer uren draait en verantwoording neemt op het werk en thuis wordt niet geteld. Hij wordt bestraft De chronisch zieke zelf heeft een groot deel van haar inkomen moeten inleveren, Lichamelijk en psygisch veel moeten inleveren. Vind het echt pure discriminatie hoe de echte chronisch zieken worden behandelt. Mogen ze niets geen leuke dingen meer hebben in hun leven. Onze dochter watsappt mij; mam, ik heb een abonnement genomen op Libelle, ik wilde dat al zo graag hebben € 11,00 per maand. Ik zeg dat heb je mooi goed, hele dagen niets doen valt ook tegen , je mag toch wel wat hebben in je leven? Of mag dat niet meer?

  • 28.09.2016 - 21:34 uur | Liesbeth van Malsen

    Waar de regering voor mag zorgen:
    Aanpassing van het bouwbesluit voor openbare gebouwen, hier zou verplicht een plafondlift in een toilet voor mensen met een beperking in moeten staan, zij kunnen nooit gebruik maken van een toilet als ze rolstoel bewoner zijn.

  • 17.09.2016 - 23:34 uur | Joze Ses

    Vanavond EEN VAN DAAG GEZIEN? Er zijn toch wel heel veel meer mensen die niet meer rond kunnen komen door de extra ziektekosten - eigenbijdragen - CAK bjjdragen via de WMO, Hopelijk helpt dit nog dat er nu wat aan gedaan wordt en dat het een landelijk probleem is. Anders zie ik vanwege de kosten veel echtelieden uit elkaar gaan. Of euthanasie graag. Want waar moet je dan nog voor leven om te overleven.
    Ze moeten eens leren luisteren , De chronisch zieken / gehandicapten hebben er niet om gevraagd het is hun overkomen.Dat is al heel moeilijk om het een plaats te geven.

  • 17.09.2016 - 14:52 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    ik vergat er nog een .Een uniform parkeer beleid voor mensen met een invalide parkeerkaart . gemeente 1 gratis .gemeente 2 half geld maw uur betalen 2 uur staan .Gemeente 3 vollepond betalen . EN dat terwijl in de ons omringende landen het gratis is ten allertijde .Muv parkeergarages . Hier zie je door de bomen het bos niet . En een buitenlander die keer op bezoek komt in Nl al helemaal niet die snapt er werkelijk niets van dat hij in gemeente a geen bon krijgt en in gemeente b wel .

  • 17.09.2016 - 14:49 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Klopt we wijken af van de vraagstelling .Maar uit de vraagstelling komen een hoop voorbeelden van tekortkomingen .

    Ik zou een paar punten nog willen toevoegen .
    Zorg voor aanpassingen in een auto .Nu worden die dikwijls niet vergoed .
    Zorg dat een wagen die gebruikt word door een rolstoelgebonden persoon qua wegenbelasting aangepast word en niet alleen een busje want das voor velen niet te betalen . En meeste rolstoel gebonden personen moeten een grotere wagen hebben ivm het fatsoenlijk kunnen plaatsen van de rolstoel in de kofferbak .
    Afschaffen inkomst afhankelijkheid voor de basis dingen .Oa traplift douche en of bad en wc aanpassingen .

    Kijk met de client samen voor de beste passende oplossing .Door jaren als gehandicapte bouw je ervaring op welke aanpassingen je evt nodig hebt .

    Kijk eens als gemeente over de grens heen voor bepaalde dingen . Want ik weet dat bv een zitkussen wat ik had hetzelfde incl verzend en belasting in de us 1/3 koste als wat het hier kost . De handrolstoel die ik nog heb is in de US in dollars al 1000 dollar goedkoper als wat hij hier in Euros kost . De wielen die ik ivm mijn handen zelf destijds heb aangeschaft in de US schol mij 900 euro.

    schaf eigen bijdrage voor mensen die langer als een bepaalde tijd het maximum eigen risico hebben betaald af . De bedoeling erachter was een drempel op te leggen . Maar alsje bv 5 jaar achter mekaar het maximum gebruikt hebt dan kan je er wel vanuit gaan dat die persoon een chronische aandoening heeft of zie ik het verkeerd .

  • 17.09.2016 - 14:35 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Nee .Ik heb nog een handrolstoel .Maar met artrose in de handen en schouders en een onderrug die samen met een nek nogal wat klachten geeft is dat niet zon doorslaand Suc6 .Dus kan dan in huis me rond bewegen maar geen meter buiten huis .En wat meer liggen om rug en nek te laten rusten . En nu al bijna 2 weken last van mijn handen ivm handrolstoel . Die handrolstoel gebruiken we als we ergens naartoe gaan met de auto . Dus was niet zo dat ik letterlijk kan blijven liggen gelukkig . Maar je snapt wel natuurlijk dat het geen ideale oplossing is als je een electrische stoel gebruikt .

  • 17.09.2016 - 11:26 uur | Hans Verhaar

    Zo zie je maar weer, chronisch zieken zijn een goudmijn voor veel instellingen, door de bedrijven flink aan te pakken, maar ook de zogenaamde advies bureaus kan er wel eens miljarden bezuinigd kunnen worden dat weer ten goed kan komen aan de chronische zieken. Chronische zieken zijn mensen zoals u en ik die je ook als mens dient te behandelen en niet als het GOUDEN EI.
    Tip voor supportbeurs: stuur deze reacties eens door naar alle woordvoerders van de 1e en 2e kamer , Minister Schipper, Staatssecretaris van Rijn, misschien ontdekken ze dan weer eens wat een ment eigenlijk is.

  • 17.09.2016 - 10:59 uur | Joze Ses

    Ook daarbij ben ik het met je eens. Voor onze jongste dochter die ook leed aan een zeldzame chronische ziekte waar geen treffende medicatie voor was maar inmiddels is overleden op 28 jarige leeftijd. Hadden wij een rolstoel aangevraagd die wij op de SUPPORT BEURS hadden gezien, praktisch verrijdbaar, niet zwaar, en in de auto mee te nemen zodat zij zich in het ziekenhuis zelfstandig kon redden. Afbeelding meegenomen en laten zien bij de gemeente en de leverancier. kosten 1500,00 euro. Nee, ze kwamen steeds met een andere rolstoel aanzetten om voor haar uit te proberen, nee.... ik wil die graag die ik gezien heb. Dat kon niet. Weer een andere , en weer een andere oubollige rolstoel met een zwaar frame erin. Van Harting bank zijn ze er wel 10 x geweest voor een andere, maar die zij graag wilde dat kon niet. Dus Harting bank heeft meer gekost dan die rolstoel. Toen kreeg ze er een en die zou dan ook in de auto in elkaar gezet worden en mee. Nou, mijn man die is echt technisch en die zegt: Je mag van goede huize komen als jullie die als vrouwen mee willen nemen naar de stad of andere doeleinden. Het frame moest onderin het wiel gezet worden en was heel zwaar. Gevolg: Weinig tod niet gebruikt, ingeleverd en zelf een scootmobiel gekocht die je in elkaar kunt klappen, stuur naar beneden - stoel eraf en racen maar voor 500,00 euro . Nu heeft onze oudste dochter en nog veel gemak van gehad. De andere ingeleverd en niets mee gedaan. Jammer Gemeente en Harting bank. Boos worden werkt niet, want ze LUISTEREN niet.

  • 17.09.2016 - 10:42 uur | Hans Verhaar

    Inderdaad Joze Ses ervaar dagelijks dat Chronische zieken niet serieus genomen worden en als lastig ervaren worden, maar ervaar ook regelmatig dat leveranciers niet eens weten wat voor mogelijkheden een rolstoel heeft die ze zelf leveren omdat ze geen geschoolde medewerkers in dienst hebben (bezuinigingen en winst marge verhogen).
    Wel leuk dat support beurs deze vraag stelt, misschien zijn ze er achteraf niet blij mee, maar hoop dat ze toch in de volgende nieuws brief een conclusie zullen trekken?

  • 17.09.2016 - 10:15 uur | Joze Ses

    Hans, in zekere zin heb je ook wel gelijk. Maar chronisch zieken worden al snel als lastig ervaren. Maar nu wensen dat ze ook eens naar ons luisteren en er wat mee doen!!!!! Doooooeeeeennnnn/

  • 17.09.2016 - 10:03 uur | Hans Verhaar

    Het is juist goed dat persoonlijk leed wordt vermeld. Politiek en leiders hebben het alleen van "HOREN ZEGGEN" zelf hebben ze vaak weinig levenservaring op het gebied van chronische ziekten. en snappen niet eens waar ze het over hebben.
    Inderdaad leveranciers van hulp middelen mogen wel eens goed aangepakt worden, zij maken woeker winsten, zij werken langzaam (en soms ook slecht) omdat ze toch contracten hebben en de enige zijn die voor gemeente of een instelling mogen leveren.

  • 17.09.2016 - 09:41 uur | Joze Ses

    Dat mensen duidelijk kunnen maken wat hun frustraties zijn en dat daar verandering in moet komen. Dit zijn geen criminelen die in opspraak komen. Gewoon rustige mensen die geen energie hebben voor alle nutteloze regelingen en financiële eigen kosten - algemeen gebruikelijk - eigen bijdrage. Waarom nemen ze de term algemeen gebruikelijk voor iemand? Wie beslist daarover?

  • 17.09.2016 - 09:35 uur | Joze Ses

    Wij wijken af van de vraagstelling waar het echt omgaat, allemaal onze eigen ervaringen en verhalen, wat ook wel eens nuttig is. Maar.... Waar moet de politiek voor zorgen? Dat chronisch zieken en/of gehandicapten mee kunnen doen in deze maatschappij en niet overal tegenaan lopen met wetten - regeltjes - eigenbijdragen - algemeen gebruikelijk - eigenrisico- want chronisch ziek zijn overkomt je heel erg, dikke pech. Wat denken ze dat chronisch ziek/ gehandicapt zijn en betekend voor een persoon die het overkomt. Geestelijk helemaal kapot met het verwerken, en aanvragen kost zoveel energie wat ze niet hebben. Andere mensen worden geholpen maar voor deze doelgroep die moet zelf maar zien hoe ze eruit komen. Voor het betalen zijn ze goed, zolang er nog wat is. Je mag niets overhouden voor ontspannende dingen want dat geld heeft de overheid graag. En ik vind de overheid moet meer controleren of iemand wel echt die voorziening nodig heeft door middel van medische verklaring. Eerder werd er te gemakkelijk een voorziening uitgedeeld aan iemand die het niet nodig had. En daar zijn nu de echte chronisch zieken/ gehandicapten de dupe van. Dat mag niet gebeuren .

  • mevr. Haverkamp-Zwart
    17.09.2016 - 09:32 uur | mevr. Haverkamp-Zwart

    Jose Ses ,ja inderdaad zo wordt je behandeld ,ik raad je aan een klacht in te dienen of opbellen en vragen naar de rayon manager van die regio en dan vertellen hoe lang je moet wachten ,ik heb inmiddels de media opgezocht en nog diezelfde dag werd ik gebeld dat ze het zaterdag ,vandaag dus,zouden maken en gisteren werd ik gebeld dat ze het meteen wilden doen ,toch magisch die media opzoeken he.

  • Mevr. Haverkamp-Zwart
    17.09.2016 - 09:27 uur | Mevr. Haverkamp-Zwart

    Ja Mario van mechelen ,maar had jij ook wat anders om in te zitten of moest je ook echt weken lang in bed liggen?Ik heb verder helemaal niets anders dan alleen mijn bed!En maar 1 rolstoel ,het blijft natuurlijk belachelijk hoe ze met je omgaan in hulpmiddelen land en dat mag niet zo mogen!!

  • 17.09.2016 - 09:20 uur | Joze Ses

    Mevr. Haverkamp, het is toch verschrikkelijk hoe ze met je omgaan. Dat je geen kant uit kunt en dat je zo lang moet wachten. Onze dochter heeft ruim 3 maanden moeten wachten voordat er een rolstoel aangemeten kreeg, nu heeft ze hem en kan er niet zelfstandig uitkomen omdat de voetsteun aan een zitten, nu wacht ze al weer bijna 3 maanden voordat er iemand komt ivm vakantie, 3 okt. komen ze kijken en dan nog weer afwachten. Is er in de vakantie tijd dan niemand die kan waarnemen? Of hebben ze 3 maanden vakantie? De laatste 15 jaar is er veel gewijzigd en afgeschaft voor chronisch zieken, Soms worden ze nog erger behandeld dan een crimineel. Maar chronisch zieken en of gehandicapten kunnen geen kant op. Dat moet allemaal weer terug gedraaid worden vinden wij. Ze hebben het geestelijk - lichamelijk - en financieel erg moeilijk.

  • 17.09.2016 - 09:18 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    hahah 2 weken das nog echt niks . Ik heb een permobil f5 die bang van regen is . Eerste keer vorig jaar stopt de stoel er onder de revalidatie mee .Ik ben hem 6 weken kwijt geweest . En mijn stoel is ook aangepast . Daarna zitlift kapot 3 weken wachten .En nu wederom heeft die stoel keer bui regen gezien is de voetsteun motor kapot .Bel op duurt het eerst een week voor ze komen .Ja monteurs hebben vakantie .Als dan op mijn aandringen een monteur eerder komt (stoel doet totaal niets meer )ziet hij dat hij het probleem niet kan maken . Daarop heb ik een week geen rolstoel gehad .Want ze hadden niemand die een reserve stoel meteen kon bezorgen ivm vakantie . Aandringen hielp ook niet . Dus alles bij mekaar 2 weken huis niet uit gekunnen met dat mooie weer .Heb nu een reserve stoel .Bleek afgelopen week (dus zit nu op ong een maand) na telefoontje van hun dat Permobil de verkeerde beensteun motor had opgestuurd vanuit duitsland.Moet ze wel geven ze houden me netjes op de hoogte en ik kon mijn stoel tijdelijk zonder beensteun motor terug kijgen .Alleen die zit er natuurlijk niet voor niets op . De stoel waar ik nu in zit (een c500 permobil) is geen slechte stoel maar een vering van beton . En das nu juist funest voor mij aangezien ik veel rug en nekklachten heb en in een klote wijk woon waar de bestrating een ramp is . En mis mijn aanpassingen voor een gedeelte .

  • mevr. Haverkamp-Zwart
    16.09.2016 - 22:58 uur | mevr. Haverkamp-Zwart

    Inderdaad die hulpmiddelen leveranciers eens aanpakken,mensen die een progessieve aandoening hebben sneller helpen en zorgen dat ze hun hulpmiddel zo snel mogelijk krijgen.Al die mensen die zo lang moeten wachten op hun hulpmiddel dat is gewoon schandalig !!Mij hebben ze 2 weken in bed laten liggen omdat er een simpele gasveer kapot was ,de hoofd leverancier Sunrise Medical had dat niet eens liggen en het moest uit duitsland komen,echt belachelijk zo lang ze je laten wachten.Ik heb de media opgezocht en toen kon ineens de volgende dag het gemaakt worden ,echt hufters zijn het!!!

  • 15.09.2016 - 16:02 uur | Joze Ses

    Vanmiddag was ik bij onze dochter en weer zo een kromme regeling. Zij heeft een Matiging voor ziekenhuis vervoer van de Menzis, Nu wordt zij verwezen naar een onderdeel van het ziekenhuis dichterbij huis en dan zegt de taxi, Sorry, Je hebt alleen een vervoer machtiging naar het ziekenhuis en niet voor het onderdeel ervan, Wat zijn dat toch van regels? Begrijpt u het nog? Ze is helemaal rolstoel afhankelijk hoe gaat ze daar komen dan? Vliegen? Dus moet ze met de pijn blijven zitten. Dit is toch triest? Wat ik vind dat er moet gebeuren is geen eigen bijdragen voor ziektekosten verzekering en WMO aanpassing of hulp. Dat doe je niet voor je plezier. Als je ziet en meemaakt hoe mensen met een chronische ziekte tot een wrak kunnen maken en met deze straf door het leven moeten, en ook op financieel gebied, schrikbarend. Je kunt nog beter iemand vermoorden dan krijg je 8 maanden of 1 jaar en dan ben je vrij man/of vrouw. Maar gehandicapt blijf je je leven lang door een klote ziekte waar je niet om vraagt en het je zelf ook niet aan doet. Chronisch zieken worden op allerlei het meest gediscrimineerd. Als je er mee te maken hebt dan merk je het wel. Verdrietig.

  • 15.09.2016 - 15:20 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Anemieke ;

    jou verhaal klinkt mij bekend in de oren .Ik was dan wel geen Dokters ass .Ik heb 24 jaar bij een baas gewerkt nooit problemen gehad . Maar ze hebben me gewoon weggepest . Kreeg een overplaatsing waar ik incl woon werk 11 uur op een dag onderweg was .dat zat tussen 515 en 0015 . ongeveer Kreeg totaal geen medewerking van de bedrijfsarts . Ze wist dat ik inco was ze wist dat ik in een rolstoel zat ze wist dat ik 4x bypass aan mn hart heb gehad . Enige wat ik van haar te horen kreeg .Ik verklaar u gezond en als u het er niet mee eens bent dan kan u een second opinion aanvragen bij uwv .Zeg er wel bij dit duurt ong 3 maanden en in die tijd wordt u geacht gewoon te gaan werken .Waarop die baas zijn kans zag mij via de achterdeur goedschiks niet dan kwaadschiks buiten te werken . Hij zij zelf ik zorg ervoor dat jij nooit meer in Eindhoven komt .Want als jij solliciteert geef ik een slecht advies af .Hij was er ook trots op dat hij een collega met posttraumatische dystrofie buiten gewerkt had .Ken jij die nog die heb ik ook via de achterdeur eruit gewerkt dat was zijn response . En dan heb ik het over een bedrijf waar ong 15000 man werken . En mooie was .Meneer werd betrapt sex te hebben met een onderdaan en werd overgeplaatst naar Utrecht en mocht na jaar terug komen . En mij werkte ze gewoon buiten ivm mijn handicap .Want ook ik rijd op 4 wielen .Zie je het al voor je smorgens om 515 op station staan dan aankomen dan nog 15 a 20 min rollen . Leuk he in de winter of bij regen of sneeuw . En dat terwijl er gewoon werk voor me was op \standplaats . Maar daar was ik ineens na er 9 maanden gewerkt te hebben en er een vacature kwam die uit mijn baan moest worden opgevuld niet geschikt voor . Zegt zat he

  • D Koen
    15.09.2016 - 15:08 uur | D Koen

    Gemeentes mogen wel eens harder optredens bij falende uitvoerende bedrijven aangaande de WMO. Gemeentes laten client vaak in de kou staan en de client moet er zelf maar uitkomen met bedrijven die hun werk niet goed doen. Heb verschillende keren lichamelijke klachten overgehouden door falende bedrijven.

    Tevens vind ik het persoonlijk van de zotte dat mensen die al 18 jaar een chronische ziekte hebben, deze mensen door een extern bedrijf te laten keuren of ze wel ziek genoeg zijn. Gemeentes hebben dan vaak al een duimen dik dossier.... Kost allemaal geld en veel wijzer worden ze er niet van.

    Tevens vind ik dat het niet zo gauw genomen wordt om in staat gesteld te worden om mee te doen in de maatschappij, vervoer laat dan regelmatig te wensen over.

  • Annemieke Rozenboom
    15.09.2016 - 15:05 uur | Annemieke Rozenboom

    Ik zou ook discriminatie aan willen pakken. Ik werkte in een ziekenhuis en daar werd ik gediscrimineerd omdat ik minder uren kan werken als mijn valide collega's. Omdat ze dit alleen mondeling doen heb ik geen poot om op te staan. Zeker in mijn werkveld. Er zijn zelfs patiënten die niet door mij willen worden behandeld omdat ik beperkingen heb. Het enige verschil met mijn collega's is dat ik 4 wielen onder mijn kont heb en mijn collega's niet. Discriminatie is zo vernederend. Zeker in mijn werkveld. Ik ben doktersassistente.

  • 15.09.2016 - 12:10 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    duidelijk klachten verzamelen en duidelijk wat er onder gehandicapten en mantelzorgers leeft

  • 15.09.2016 - 12:09 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Heb eigenlijk nog wel een punt .Informatie vanuit WMO wat allemaal mogelijk is en niet . Zelfs ik die toch best wel eea weet .Weet op dat gebied niks .Voorbeeld wat als je een rolstoel verstrekt hebt gekregen en er moeten later aanpassingen komen .Wie bepaald welke aanpassing je dan nodig hebt . Wat je zonder inkomst afhankelijk kan krijgen en wat niet . En zo zijn er nog legio dingen .Eigenlijk zou je als je een aanvraag doet via wmo een soort van info folder of gesprek moeten krijgen . Bij mij is alles door mezelf geregeld .Kan me indenken als je in een revalidatie centrum zit dit wel krijgt , Maar ik heb totaal nooit enige info gehad .

  • 15.09.2016 - 11:55 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Wij hebben hier in EIndhoven een paar maanden geleden een enquete gehad . Ik heb daarbij aangegeven dat ik wel in gesprek wilde .Toh niets van vernomen . Dan wat hier al beschreven staat willekeur van een verstrekker ben ik het volkomen mee eens .

    Vorig jaar februari aanvraag gedaan voor een nieuwe elro . In augustus pas verstrekt .Op navraag waarom het zolang duurde bij de verstrekker .Lag de offerte van Permobil al een maand bij hun .Toevallig die dag dat ik belde hadden ze hem doorgestuurd na de gemeente .Die wel zeer snel hun werk deden . Ik heb toen en klacht ingediend bij de gemeente dat ik het belachelijk vond dat een bedrijf toestemming krijgt voor een passing binnen een maand .En het daarna 5 maanden moet duren voor het middel verstrekt werd . Permobil gemeente daar lag het echt niet aan .De verstrekker had als antwoord ja we lopen achter . En de gemeente vond het allemaal wel goed .

    Ik heb de gemeente in het verleden ook op de hoogte gebracht dat een zelfde zitkussen wat zij me verstrekte ik voor 1/3 van de prijs kon krijgen . De WMO consulent verschoot ervan toen ik haar de website opstuurde met het kussen .
    Maar na het verschieten nooit meer iets van vernomen .

  • Leon Schoenmakers
    15.09.2016 - 11:43 uur | Leon Schoenmakers

    Onder de Liberale leiding, waaraan de Partij vd Arbeid aan heeft meegewerkt, is er in ons land nog meer tweedeling ontstaan. Ook door de privatisering is er in ons land een wantrouwen ontstaan. Op wie kun je nog rekenen? De providers die internet, televisie en telefoon aanbieden vechten om de laatste euro. Ze willen allemaal een bonus en wie is daar de dupe van, die consument. Was het niet zo dat de privatisering ten goede zou komen aan de consument? Ja, ja aan de bonusslokkers, die weten dat wel. Ook sociaal gezien zitten we in een neergaande spiraal en het zal nog vele jaren duren voordat deze schade hersteld is.

  • 15.09.2016 - 11:39 uur | Hans Verhaar

    Allemaal goede en noodzakelijk punten, echter zou zo snel mogelijk van die dure controle commissies af willen. Liever zie ik regionale mantelzorg commissies die steekproef gewijs gaan controleren en vragen waar het beter zou kunnen. Huidige commissie bellen eerst en praten met diegene die verantwoordelijk zijn en die vallen hun zelf of collega echt niet af. Zieken zullen tegen mantelzorgers ook eerlijker zijn dan tegen iemand waarvan ze afhankelijk zijn. En de zorg kan weer doen waar ze voor betaald worden, ZORGEN.

  • Maarten in t Veld
    15.09.2016 - 11:02 uur | Maarten in t Veld

    Kan me vinden in de benoemde punten. Daarnaast moet er een "verplichting tot controle door de gemeenten komen" van "revalidatie bedrijven" die in kader van de WMO verstrekking/reparatie van hulpmiddelen verzorgen. Vastleggen van termijnen voor de procedure van "aanvraag t/m realisering". Nu ben je totaal overgeleverd aan de willekeur van door de gemeente aangewezen leverancier. Daarbij een eenvoudige(r) klachtenprocedure door cliënten bij de Gemeenten mbt de WMO.

  • Arno Van der Zalm
    15.09.2016 - 09:14 uur | Arno Van der Zalm

    Acute zorg.

    Bereikbare huisartsenpost en snel uitvoeren consult en ook huisarts. 24 uur

    Bereikbare seh in 24 uur open

    Meer ambulances op Voorne Putten

  • Joze Sess
    06.09.2016 - 00:19 uur | Joze Sess

    Het is heel belangrijk om deze punten onder de aandacht te brengen. Iemand die hier niets mee van doen heeft weet niet in welke benauwde situatie deze doelgroep leeft. Wij zouden voor diegenen die echt chronisch ziek zijn met minder zorgen verder zouden kuneen leven, en niet overal voor bestrafd worden aan minder inkomen- eigenbijdrage zorgkosten -eigenbijdragen WMO kosten, deze zijn schrikbarend en niet terecht. Deze mensen hebben er niet om gevraagd om ziek te worden, het is hun overkomen. En dat vinden ze heel erg, ze worden behadeld nog erger dan een crimineel. Want daar zit een zware financiele boete op. Dat moet veranderen.

  • 01.09.2016 - 14:44 uur | Mario van Mechelen - van Wijngaarden

    Gehandicapt worden of zijn vraag niemand om .Je hoeft ons niet in de watten te leggen maar zorg er voor dat de essentiële dingen vergoed worden . Zoals een traplift aanpassingen woningen en badkamers . De hulp voor aan uitkleden wassen en verschonen . Een gehandicapte vraagt er niet om .Maar ook niet om uitgekleed te worden door zorgkosten of evt net als ik gewoon geen zorg pakken ivm inkomst afhankelijkheid waardoor je in de problemen komt .Of net als ik nu verstoken word van alle zorg die ik eigenlijk nodig heb .

  • elvira Houthuijs
    01.09.2016 - 10:23 uur | elvira Houthuijs

    Dat er "iets" komt voor mensen die gehandicapt zijn geworden en niet afgekeurd of uitkering krijgen.
    Omdat ze thuis bewust kinderen op wilde voeden tot mooie en goede mensen!
    Wij zijn helemaal niet bekend omdat wij nergens recht op hebben,zou zo de zorg weer in kunnen (not