Waarom blokkeert die rolstoeler de hele boel?

12.06.2017 | Columns | 13837 keer bekeken
Waarom blokkeert die rolstoeler de hele boel?

Omdat NS haar werk niet doet...

Eega bezocht ons kleinkind in Utrecht. Terug in Den Helder vertelde ze me deze schokkende gebeurtenis.

‘De trein kwam het station binnen. Reizigers met Utrecht als bestemming, wilden eruit. Nieuwe reizigers wilden erin.
Bij de ingang/uitgang van de trein stond echter een wanhopig kijkende rolstoeler die alles blokkeerde.
Geen uit- of inrijplaat, geen NS medewerker die even hielp.
Miscommunicatie met de NS? Of had de NS geen boodschap aan een rollende reiziger in de spits?

Zolang de rolstoeler niet uit de trein kon, konden de nieuwe reizigers er niet in.
Er was maar een paar minuten tijd, een trein wacht niet. De rolstoeler keek steeds gefrustreerder.

Opeens nam op het perron een van de instappers het initiatief: Hij riep ‘Wie helpt me even om die rolstoel eruit te tillen?’
Spontaan ontstond teamwork: op het perron verzamelden zich een paar sterke mannen, en in de trein óók.
’Kunt u heel even staan?’ ‘Nee, sorry’ zei de rolstoeler benauwd.
’Sla uw armen maar om ons heen’ zeiden ze. En daar hing hij op twee paar sterke schouders.
De ‘perron-ploeg’ tilde de elektrische rolstoel er uit, en de ‘trein-ploeg’ droeg de man weer naar zijn rolstoel.
Iedereen had nog net de tijd om in te stappen.

Het tafereel was hartverwarmend vanwege de kordate hulpvaardigheid van een paar reizigers.
Tegelijk was het tranen trekkend en tenenkrommend om te zien hoe beroerd het Openbaar Vervoer nog steeds is voor gehandicapten.
Zonder deze actie had de rolstoeler op een ander station aangekomen, en andere mensen hun trein gemist.

Met sluwe PR wil de NS de indruk wekken dat ook gehandicapten zelfstandig kunnen reizen.
In de praktijk is dat niet zo.

Hoezo uitvoering VN verdrag met gelijkwaardigheid en menselijkheid?

Bekijk & lees alle columns door Kees de Jager.

Afbeelding: Andrew Balcombe / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (20)

Reageren
  • Petra Nolten
    07.08.2017 - 09:51 uur | Petra Nolten

    Met regelmaat moet ik met mijn scootmobiel vanuit Rotterdam naar Helmond naar mijn dochter. Je wil niet weten hoe ik vaak uitgescholden word dat ik daar sta en geen kant op kan.... Vaak genoeg zo overstuur dat ik niet eens in staat ben om dan met de trein terug te gaan en mijn man 's avonds me maar met de auto en gehuurde aanhanger voor de scootmobiel komt ophalen.... Heel triest maar wel waar. Ook al eens erin moeten blijven omdat er niemand was om me eruit te halen, terwijl er een storing was en iedereen de trein uit moest.......Hoop maar dat je dit zelf nooit hoeft mee te maken. Of het taxi-bedrijf dat jou in de trein moet zetten komt te laat, waardoor jij je trein mist. Dit is al meerdere keren voorgekomen. En ja, er zijn zeker ook positieve dingen hoor, dat hoor je me niet zeggen. Heb zelfs mijn man leren kennen werkzaam als machinist bij NS! Maar het merendeel van de reizen verloopt helaas echt niet vlekkeloos.

  • 17.06.2017 - 21:13 uur |

    Ik ben echt blij met de NS. Door een kunstmatig evenwichtsorgaan kan ik nu redelijk lopen en zelf grotendeels met de trein. Ik heb alleen nog hulp nodig met uitstappen. Vaak krijg ik een steuntje van iemand die de trein in wilt.
    In Limburg was het busvervoer van Veolia verschrikkelijk. Ik ben degene die heeft gezorgd voor de uitspraak bij het College voor de Rechten van de Mens dat Veolia rolstoelpassagiers moest meenemen in de bus op een fatsoenlijke manier. Ik zie het dus, ook al is het nu Arriva, absoluut niet zitten om in Limburg met de bus te gaan, het zijn nog steeds dezelfde chauffeurs.
    Daarom ga ik met de scootmobiel naar in de trein naar Limburg. In Limburg wonen de mensen die ik ken ook te ver van het station om dat te kunnen lopen.
    Afgelopen dinsdag was het weer zover. In Deurne stond bij het station een defecte trein. Meteen uitleg van het NS personeel op station Eindhoven. Ik ben slechthorend en versta maar een deel van de omroep. Als oplossing hebben zij mij via Roermond laten reizen. De AVG had ondertussen ook al gebeld. Ik had afgesproken dat ik zou bellen als ik meer wist. Dat heb ik gedaan. Goed besproken met de telefonist. Ik had afgesproken dat er in Venlo geen assistentie zou zijn omdat ik zelf de trein van Arriva uit kan komen. Toen ik onderweg was van Roermond naar Venlo werd ik gebeld of ik wist dat er geen assistentie in Venlo zou zijn. Wat mij betreft zeer attent en servicegericht.
    En ik vraag me af waarom het altijd de NS is die het heeft gedaan? De andere vervoerders zullen ook echt wel hun problemen hebben. Alleen hebben zij altijd platte treinen en zijn het veel kleinere bedrijven dan de NS. Misschien kan iemand eens vertellen over de vervelende ervaringen met een andere vervoerder?
    En zijn er meer mensen die net zo blij zijn als ik met de NS?
    Er is echt wel eens iets mis gegaan, de eerste keer dat ik met de trein met een rolstoel reisde, zijn ze me vergeten uit de trein te halen. Heel eng, maar ik had die bestemming gekozen omdat ik dan niet over hoefde te stappen. Gelukkig was dat station het eindpunt van de trein en is het alsnog goed gekomen.
    Ik hoor graag andere positieve reacties.
    En ik hoop dat er verhalen komen over andere vervoerders.
    Paula

  • f.w. andriessen
    16.06.2017 - 16:46 uur | f.w. andriessen

    Ik herken deze situatie direct daar ik zelf ook van een rolstoel gebruik maak hoewel ik nog wel een stukje kan lopen. Als ik met de trein reis met mijn rolstoel kan ik hem wel inklappen maar moet hem dan met een zwaai de trein in werken.en dat is best zwaar.
    Meestal krijg ik dan wel hulp van reisgenoten. Bij de treinen van Arriva gaat het stukken beter omdat deze op gelijk niveau als het perron zijn en op plaatsen de mogelijkheid bieden om de rolstoel met een gordel vast te zetten tegen omvallen.

  • 16.06.2017 - 11:38 uur | Kees de Jager

    Iedereen hartelijk dank voor de reacties op mijn column! De positieve reacties zorgen voor evenwicht, al zijn de mensen met negatieve ervaringen helaas in de meerderheid. Natuurlijk is het geen 'goedkope kritiek' maar een registratie van een waar gebeurd voorval, dat helaas geen uitzondering is. Dat 'evenwicht' komt ook terug in mijn column, ik prijs immers de hulpvaardigheid van enkele medereizigers!
    Zie het als een signaal dat NS en Overheid echt een stapje harder moeten lopen/rollen in toegankelijk vervoer. Zelfstandigheid is immers een van de kernbegrippen van het nu in Nederland ook verplichte VN verdrag.
    Het heeft ook met beeldvorming te maken, die helaas door Overheden en grote organisaties in hun eigen voordeel bijgestuurd wordt. In een volgende column kom ik op dat aspect terug. Blijf Supportbeurs volgen! Dank u en veel succes!

  • Petra Klein
    16.06.2017 - 09:48 uur | Petra Klein

    Wat een hoop veroordelende reacties zeg....iedereen heeft wel eens negatieve, maar zeker ook positieve, ervaringen. Probeer je in dit verhaal eens te focussen op de behulpzaamheid van de omstanders. Daar gaat het om! Elkaar even helpen! Super actie!

  • Ayla van den Hatert
    15.06.2017 - 21:46 uur | Ayla van den Hatert

    Ayla van den Hatert (70 jaar)
    Ik reis veel met de NS en ben zeer tevreden; misschien gaat het in 1 op de honderd keer mis. Helaas doen de negatieve verhalen een hoop mensen de trein negeren terwijl het fantastisch goed gaat! Ook ik heb ervaring, dat men er alles aan doet om het goed te laten verlopen en ben ook wel eens door een regiobus op de bestemming gebracht en opgehaald, omdat een vrachtwagen de bovenleiding kapot had gereden. Of kilometers verder op een trein gezet, omdat er iemand voor de trein was gaan staan: noem dus niet die ene slechte keer, maar praat eens over die 99 goede!!! Ik reis nog steeds heel veel en met tevredenheid en ik ben altijd thuis gekomen! Natuurlijk hoop ik ook eens zonder hulp in en uit te rijden, maar ja dan moeten de ontwerpers eens beter luisteren naar mensen met een beperking.....Rome en Keulen zijn ook niet op één dag gebouwd, ze bouwen er nog steeds.

  • 15.06.2017 - 16:27 uur | F.A. de Wolff

    Uit het leven gegrepen. Ook het Valys-reizen gaat niet goed. Was jarenlang niet met de trein geweest maar bij de eerste keer Valys begeleid kwam de Valys-taxi zonder enig excuus te laat zodat ik de trein van een uur later moest nemen en een afspraak miste.
    Rekening houden met invaliden in Nederland? Kkm nou!

  • 15.06.2017 - 16:06 uur | Niek Smit

    Hoe maak je een petitie de NS te vragen ruimte te maken voor in-en uitstappende cq rijdende invalidenvoertuigen?

  • 15.06.2017 - 15:52 uur | Stef Waardenburg

    Mijnheer Kees de Jager,
    Ik begrijp uw houding en uw maatschappelijke verantwoordelijkheid ten opzichte van de NS niet. U mag elke colum van mij plaatsen, maar als zoals deze van de rolstoeler die even niet gewoon uit een trein geholpen word en met wel hele goedkope kritiek komt zou ik me wel 2 keer bedenken! Dit is goedkope stemming makerij en slaat nergens op, u moet beter weten. Zeker op Utrecht Centraal is er altijd nog een conducteur aanwezig die in dat geval als je erom vraagd altijd met een oplossing komt. En er lopen zoveel medewerkers rond die nooit te beroerd om je te helpen. Ook het argument dat niemand meer in en uit de trein kan is volslagen uit de duim gezogen, ja passagiers willen altijd door de deur waar het niet goed uitkomt terwijl er vaak een paar meter verderop nog een deur is. Er is niets mis met zelfredzaamheid en een beroep doen op je medemens. Zoals u het in uw colum schetst lijkt dat beroep doen op je medemens meer op een misdaad en is het falen van de NS op een onvergeverlijke daad van onvermogen van goed willende mensen die ook hun best doen. U maakt hiermee meer kapot dan dat ú wat berijkt of dacht u dat de NS direkt allemaal andere rijtuigen besteld? Stef Waardenburg, al jaren een hele tevreden trein reiziger van 67 jaar en een spierziekte waardoor ik niet meer kan lopen en verstaanbaar praten!

  • Joke Overdevest
    15.06.2017 - 14:57 uur | Joke Overdevest

    Een niet zo fijne ervaring, maar hoeveel goede staan er tegenover?
    Deze rolstoeler zal vast vaker met de trein gaan.
    Het enige wat ik persoonlijk niet zo prettig vind, zijn de sprinters waar je toch zelf in en uit zou moeten kunnen rijden, volgens ns.
    Wat mij dan nu zo irriteerd, dat de ene x het perron te hoog of veel te laag en/of te sprinter staat te ver weg van het perron, overbrugging is te groot,blijf je steken.Als daar eens een goede oplossing voor kwam, reis ik weer meer met de trein

  • V. Janssen
    15.06.2017 - 14:13 uur | V. Janssen

    Wat vervelend dat je dit meegemaakt hebt!
    Mijn ervaring met de assistentieverlening van NS is tot nu toe zeer positief!
    Toen de trein niet door kon rijden i.v.m. een blikseminslag in een verdeelstation ben ik zelfs met de taxi naar huis gebracht!? OK het duurt lang, omdat je moet wachten tot de trein weer terug mag rijden. (Lopende passagiers stappen uit, dat lukt mij niet)
    Ook houdt de controleur je goed in de gaten onderweg.
    Een enkele keer komt de assistentie op het laatste nippertje, maar meestal staan ze al klaar als de trein komt.
    Echt, ik ben zeer tevreden over hun hulp en vriendelijkheid.

  • 15.06.2017 - 13:13 uur | Cornelis den Breejen

    Gaat het een keer mis, iedereen in opstand. Hoe vaak gaat het wel goed!
    Zelf ook aan rolstoel gebonden en reis veel met NS, geen problemen.

  • Evert van den Brink
    15.06.2017 - 12:16 uur | Evert van den Brink

    Mijn vrouw gaat al jaar en dag met de trein op reis. Zij is afhankelijk van haar scootmobiel. Ik kan niet anders zeggen dat het in Nederland goed is geregeld.Waar mensen werken gaat er wel eens iets verkeerd. Haar overkomt het ook wel eens. Tot nu toe heeft de NS het keurig opgelost. Laatst heeft zij haar reis onderbroken om even de stad Utrecht in te gaan. Ook dit was geen enkel probleem. Even communiceren en veel is mogelijk. Tegenwoordig is het niet meer nodig om 24 uur van te voren te bellen. Veel meer is de ergernis van alle reizigers die niet even de tijd hebben om te wachten tot dat personen in of uit de trein geholpen zijn. Iedereen heeft tegenwoordig haast.

  • 15.06.2017 - 11:58 uur | Frans de Wit

    Ik heb het zelfde met onze gehandicapte dochter meegemaakt, dat we niet opgevangen werden in Rotterdam, ondanks dat alles besproken was om te vertrekken vanaf Dordrecht. Ik heb ze toen eigenhandig van ellende uit de trein getrokken in Rotterdam. Toen moesten we door een onderaardse ruimte waar we ons echt niet prettig voelden omdat er allerlei vreemde figuren vertoefden. Maar is al jaren geleden hoor, maar deze schrik vergeet je niet hoor.

  • Kristof .
    15.06.2017 - 11:17 uur | Kristof .

    Zeer triest! Ook in België is het helaas zo. Op de trams van De Lijn wensen chauffeurs zeer geregeld geen hulp te bieden om de in-uitrijplaat manueel open te leggen. Daar sta ik dan met de elektrische rolstoel. Is al voorgevallen dat ik enkele haltes later pas kan uitstappen. Vermits er in de metro niet veel haltes zijn waar een rolstoel naar boven kan per lift. En in die toegankelijke halte, niemand me wou helpen uitstappen.

  • Nellie Oversluizen
    15.06.2017 - 10:51 uur | Nellie Oversluizen

    frustrerend in een land als Nederland dit soms toch nog zo slecht geregeld is; dit is hopelijk een uitzondering!! En hulde aan de reizigers!! Dat is dan weer Nederland op z'n best. Krijg ook regelmatig van voorbijgangers hulp bij rolstoelperikelen. Hopelijk hebben deze lieve behulpzame mensen er geen rug-schouder en nek klachten aan over gehouden....Wie jullie ook zijn: met mensen zoals jullie blijft samenleven in Nederland mooi! Mooi om te bedenken op deze Nationale Prokkelstagedag (15 juni) ! Want dat hebben we ook maar mooi in Nederland! www.prokkel.nl

  • 13.06.2017 - 17:35 uur | Stef Waardenburg

    Stef Waardenburg 67 jaar en een HELE DANKBARE TREIN REIZIGER.
    Houd eens op met die goedkope kritiek en pluk de positieve kanten van deze belevenis eruit. Ik heb al meerdere leuke contacten in de trein gemaakt. Niets is zo gemakkelijk om anderen te verwijten, ook als beperkte rolstoel reiziger moet je met een plan op reis gaan voor als het niet goed gaat. Je kunt altijd nog b.v. een Valys taxi bestellen.

  • 13.06.2017 - 17:04 uur | Stef Waardenburg

    Wat nou slecht geregeld, ik reis zelf al jaren alleen met de trein en ben meer dan dik tevreden over de service verlening van de NS. Dat er bij zulke complexe zaken ook bij de NS wel eens wat mis gaat is niet vreemd.
    In dit verhaal begrijp ik echt niet de problemen, in een trein zitten heel veel deuren waardoor alle mensen erin en uit kunnen en ja ik heb ook wel eens moeten vragen of er iemand een NS medewerker wilde halen. In mijn situaties werd ik altijd heel correct geholpen door het NS personeel. 1 keer in de 10 jaar ben ik in Amersfoort niet uitgehaald en toch was ik maar weinig later thuis met een taxi geregeld en betaald door de NS.
    Nu heb ik echt wel recht van spreken, door een spierziekte zit ik in een elektrische rolstoel en kan al jaren niet meer verstaanbaar praten en moet dit met een spraakcomputer op mijn rolstoel doen. Laten we elkaar helpen zoals in dat verhaal van u en ophouden met goedkope kritiek te leveren. Stef Waardenburg 67 jaar en een dankbare trein reiziger.

  • Voorzitter Argorijswijk
    12.06.2017 - 12:34 uur | Voorzitter Argorijswijk

    Ik vind dat de treinen sowieso verkeerd gemaakt zijn. Waarom de deuren bij de wielen, dus verhoogd? Waarom niet midden van de coupe en de stoelen verplaatsen naar boven de wielen? Zo kan je net als bij de nieuwe sprinters er zelf inrijden.

  • barbara coljee
    12.06.2017 - 12:26 uur | barbara coljee

    Niente service.mij hebben ze met carnaval met rolstiel en al laten vallen.op mijn klacht reageerden ze mer excuus,en tien ik aanbood instructie te geven aan medewerkers en ook hen te leren,elkaar te vervoeren in rolstoel,jreeg ik als opmerking dat ze door extern bedrijf training kregen met..poppen......:(gelukkig was dit voor mij eerste negatieve ervaring.