Waarom gebruiken we eHealth (nog) niet?

De populariteit van zorg op afstand, oftewel eHealth, blijft uit. Opvallend, want de online zorgtoepassingen zijn juist bedoeld om de gezondheidszorg eenvoudiger en sneller te maken. Hoe kan het dat patiënten e-Health (nog) niet gebruiken?
Zorgvragen via internet
Nictiz en het NIVEL doen ieder jaar onderzoek naar eHealth in Nederland. Dat onderzoek staat ook wel bekend als de E-Health-monitor. Uit de onlangs verschenen E-Health-monitor 2016 blijkt dat zorginstellingen, zoals huisartsen en ziekenhuizen, wel vaak gebruik maken van eHealth. Zo kun je nu bij 75% van de huisartsen online een herhaalrecept aanvragen. Naar de praktijk bellen hoeft dus in principe niet meer. Nog eens 60% van de huisartspraktijken beantwoordt daarnaast zorgvragen via het internet. Handig, nietwaar? Toch maakt nog geen 1 op de 5 Nederlanders er gebruik van.
Oude gewoontes
Dat zo weinig mensen eHealth gebruiken, is niet vreemd. Uit de e-Health-monitor blijkt namelijk dat veel mensen helemaal niet weten wat er online allemaal kan. Bovendien zijn mensen soms vastgeroest in oude gewoontes, zoals het bellen naar de huisartsenpraktijk. Maar ook zorgaanbieders hebben vaak moeite met eHealth. Zo houden bijna alle dokters hun patiëntendossiers via de computer bij, hoewel 50% van hen dat ingewikkeld en tijdrovend vindt. Ook het uitwisselen van patiëntinformatie via eHealth blijkt vaak moeilijk.
Goed voorbereiden met online patiëntendossiers
EHealth gebruiken heeft echter wel degelijk voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld recepten en doktersadvies aanvragen via het internet; je bent dus minder afhankelijk van tijd en plaats. Bovendien bevat jouw persoonlijke online patiëntendossier je hele zorggeschiedenis. Iedere arts in Nederland heeft dus snel een goed beeld van wat jij al aan zorg hebt gehad. Het is belangrijk dat daarmee rekening wordt gehouden! Daarnaast kun jij je door het online dossier goed voorbereiden op een doktersbezoek. Je kunt bijvoorbeeld alles rondom jouw zorg rustig even doorlezen.
E-Health is niet eng of moeilijk
De e-Health-monitor vindt dat er veranderingen in Nederland nodig zijn om eHealth te stimuleren onder de bevolking. Zo moet de zorgsector, zoals ziekenhuizen, huisartsen en beroepsverenigingen, eHealth gebruiken en patiënten wijzen op de mogelijkheden. De overheid moet daarnaast de privacyregels aanscherpen, zodat het online delen van patiënten informatie veilig is en ook blijft. Daarnaast moet er meer onderzoek en onderwijs rondom eHealth worden georganiseerd. Tenslotte moeten zorgverzekeraars ervoor zorgen dat eHealth betaalbaar blijft. Die maatregelen zijn hard nodig, zegt de E-Health-monitor, want eHealth is immers helemaal niet eng of moeilijk, maar vooral heel handig.
Gebruik jij wel eens eHealth-toepassingen? Laat het weten in een reactie!