Welke verkeersregels gelden er voor scootmobielers?

02.02.2016 | Algemeen nieuws | 2411 keer bekeken
Welke verkeersregels gelden er voor scootmobielers?

Voor het rijden in een scootmobiel heb je geen (bromfiets)rijbewijs nodig. Maar uiteraard gelden er wel verkeersregels waar je je als scootmobieler aan dient te houden!

Zo moet je om een scootmobiel te mogen besturen 16 jaar of ouder zijn. Tenminste als de scootmobiel harder dan 10 kilometer per uur kan rijden. Wordt deze snelheid niet gehaald dan geldt er geen minimumleeftijd en kan ‘iedereen’ achter het stuur kruipen.

Waar mag je rijden met je scootmobiel?

Je mag met je scootmobiel rijden op de stoep, het voetpad, het (brom)fietspad en de rijbaan. Je mag zelf kiezen welke weg je neemt, dus stel er is een stoep én fiets/bromfietspad, dan mag je zelf bepalen waar je met je scootmobiel gaat rijden.
Op autowegen en autosnelwegen mag je je uiteraard niet begeven met je scootmobiel.

Verkeersregels scootmobiel

De verkeersregels waar je je aan moet houden hangen af van waar je met je scootmobiel rijdt. Rij je op de stoep? Dan gelden de verkeersregels die daar van op toepassing zijn. Rij je op de rijbaan? Dan dien je de verkeersregels te volgen die voor de rijbaan gelden.  

Hoe hard mag je met je scootmobiel rijden?

Voor een scootmobiel gelden, afhankelijk van waar je rijdt, de volgende maximumsnelheden:

  • Op de stoep; je mag niet harder dan 6 kilometer per uur rijden.
  • Op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom; hier mag je de 30 kilometer per uur grens niet overschrijden. Op het (brom)fietspad buiten de bebouwde kom mag je wat harder, daar geldt een maximum snelheid van 40 kilometer per uur.
  • Op de rijbaan, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, mag je het hardst met je scootmobiel rijden, namelijk maximaal 45 kilometer per uur.

In de praktijk ligt de maximum snelheid van een scootmobiel beduidend lager, eerder zo rond de 15 km/uur.

Goed zichtbaar zijn met je scootmobiel

Is het zicht slecht overdag? Of rijd je in het donker / ’s nachts met je scootmobiel? Dan is zowel goede verlichting voor als achter verplicht.
Enige uitzondering hierop is als je op de stoep rijdt met je sootmbiel; dan is verlichting niet noodzakelijk maar wel ten sterkste aan te raden.

Kenteken voor je scootmobiel?

Voor een scootmobiel heb je geen kenteken nodig. Maar je moet wel een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) afsluiten. Een verzekerde scootmobiel heeft een verzekeringsplaatje aan de achterzijde.

Scootmobiel rijden als je jonger bent dan 16?

Als de scootmobiel maar niet harder dan 10 kilometer per uur kan geldt er geen ondergrens qua leeftijd. Je kan/mag dan ongeacht je leeftijd in deze scootmobiel rijden.
Ben je nog geen 16 jaar en wil je in een scootmobiel rijden die harder dan 10 kilometer per uur gaat, dan kun je een ontheffing aanvragen. Dit kan op grond van artikel 5 van het Reglement rijbewijzen.
Deze ontheffing kun je aanvragen bij de wegbeheerder. Meestal is dit de gemeente of provincie.

Tot slot handig om te weten

Voor het besturen van een electrische rolstoel gelden dezelfde regels als voor een scootmobiel. Dit geldt ook voor gesloten gehandicaptenvoertuigen zoals de Canta, Amica, Arola en Mini Cruiser City.

Gehandicaptenvoertuigen met motor mogen:

  • niet breder zijn dan 1,10 meter;
  • niet langer zijn dan 3,50 meter;
  • niet hoger zijn dan 2,00 meter.

Let op: een brommobiel (een bromfiets op meer dan 2 wielen, die lijkt op een kleine personenauto) is géén gehandicaptenvoertuig. Ook niet als deze aangepast is voor het gebruik door personen met een handicap.

Bron: Rijksoverheid.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (7)

Reageren
  • Gerard van Kooten
    04.03.2016 - 17:36 uur | Gerard van Kooten

    Een heel helder en verduidelijkend verhaal.

  • Rob Spangenberg
    04.03.2016 - 16:35 uur | Rob Spangenberg

    Auto mobiellisten brommerrijders racefietsers wandelaars en mensen die op diverse
    manieren aan het verkeer deelnemen er zijn mensen die voor de handbikers in de media schrijven, hoe een handbiker zich in het verkeer moeten gedragen, zou ik willen zeggen: Ga eens een keer met je R... t op zo een fiets zitten dan zou je kunnen overwegen om een andere conclusie te trekken. Enige uitleg: Een handbiker heeft in zijn handen de trappers van zijn fiets, niet trappen niet vooruitkomen, deze trappers zijn ook het stuur van de fiets, een hand uitsteken en gelijk de bocht maken terwijl je fiets dan tot stilstand komt, werkt niet, A je zult rechtdoor rijden en B,zie je me al midden op een kruising stil staan?
    iedereen toeteren, waarom staat die L... nou stil op de kruising? Als alle maar dan ook alle verkeersdeelnemers zich eens gedroegen als verkeersdeelnemers, en opletten, dan was alle commotie opgelost. Door deze handelingen als handbiker van te voren te moeten doen voordat je een bocht inzet, zou men zich misschien bij het naderen van een kruising zich wat alerter kunnen gedragen ? in plaats van te appen telefoneren of wat dan ook. Wat ik als verwoed handbiker dagelijks in het verkeer meemaak, is dat het gros van de medeweggebruiker meer aan zijn F.. t zit te krabbelen dan op zijn medeweggebruikers te letten.
    ZE ZIEN NIET EENS DAT JE RICHTING AANGEEFT!.
    Hallo ik ben de gehandicapte, Okay mvg, R.S.te Blokker
    P.S. Bij het passeren van een gehandicapt voertuig, A.U.B. niet vlak langs scheuren
    zo een apparaat kan opeens naar links gaan of naar rechts (bedoel niet afslaan)

  • Gerard van Kooten
    27.02.2016 - 18:07 uur | Gerard van Kooten

    Dit klopt helemaal, dit vind ik ook altijd zo lastig en vervelend bij richting aangeven ja.

  • johanneke Kortenoever
    27.02.2016 - 17:53 uur | johanneke Kortenoever

    Prima al die regels .Maar hoe kun je reageren op fietsers die altijd willen dat je opzij gaat. Ze kunnen niet passeren. Ze willen dat je je net als een fietser je hand uitsteekt om richting aan te geven. Mijn scoot staat stil als ik mijn hand loslaat, geeft ook verwarring

  • Eveline Nooij-Nak
    18.02.2016 - 17:43 uur | Eveline Nooij-Nak

    Duidelijk geschreven en voor iedere gebruiker van elektrische ondersteuning in de rolstoel, met handbike of scootmobiel altijd goed om eens te lezen.

  • Gerard van Kooten
    18.02.2016 - 11:06 uur | Gerard van Kooten

    Altijd handig om te lezen en weten!

  • helena van poppelen
    16.02.2016 - 16:50 uur | helena van poppelen

    Ja het is wel heel erg duidelijk zodat de scootmobielers weten waaraan te houden.
    Ikzelf rijd al vanaf begin 80 ermee en nooit problemen ondervonden met verkeer.
    Belgiè zijn ze meer hoffelijker dan hier. Men stopt heel netjes voor je als je wilt oversteken of wilt draaien op de weg. Men zal altijd rekening met je houden, daar kan men in Nederland wel een (scooter rijles) aannemen.lol