Zijn gehandicapten de echte Zwarte Piet?

02.12.2014 | Columns | 3874 keer bekeken

De afgelopen maanden is er veel tumult geweest over het wel- of niet discriminerende uiterlijk van Zwarte Piet. Voor- en tegenstanders stonden fel tegenover elkaar en verloren de redelijkheid uit het oog. Zo komt er een schaduw over een prachtig kinderfeest. Een schaduw die donkerder is dan Zwarte Piet.

Als 61-jarige heb ik Piet al behoorlijk zien veranderen. In mijn kinderjaren was hij een niet zo snugger hulpje van de Sint.
Toen ik zelf kinderen had, was Piet al getransformeerd tot een slimme assistent en vrolijke acrobaat. De laatste jaren is Piet een komische, geniale logistiek manager. BOL.com zou een topsalaris voor hem over hebben, maar Piet verblijft hier maar kort. In die paar weken is hij een populaire artiest die hele steden op de been brengt.

Bovendien voldoet Zwarte Piet aan de eisen van de participatiesamenleving!
Hij is namelijk ook de onvermoeibare mantelzorger van de hoogbejaarde heer Klaas. Hij regelt alles voor hem, zorgt voor zijn mobiliteit en investeert in de jeugd. Elke politieke partij vindt wel iets van zijn programma terug in Zwarte Piet.

Daarom moeten we het aan de maatschappij zèlf overlaten, hoe Piet er de komende jaren uitziet. Dat is een langzame ontwikkeling, maar wél een natuurlijke. Zonder relletjes en manipulatie via de media.

Discriminatie gehandicapten

Naast de wederzijdse onredelijkheid van alle reacties op Zwarte Piet, heb ik me aan iets heel anders geërgerd: Waarom protesteren al die mensen niet tegen de discriminatie van gehandicapten? Die is er nog steeds!

Vroeger had je in Amerika bordjes waarop stond ‘For Whites Only.’ Dergelijke bordjes zul je in Nederland niet aantreffen, toch rollen gehandicapten dagelijks tegen ‘verboden toegang’ aan. Hieronder voorbeelden van beleid dat zwarter is dan Piet:

  • Openbaar vervoer moet pas in 2030 toegankelijk zijn.
  • In de meeste Horeca gelegenheden ontbreekt een rolstoeltoegankelijk toilet, ook als dat bouwkundig wel degelijk had gekund.
  • Sinds 2003 is er een Wet Gelijke Behandeling. In de praktijk is dat een papieren tijger. Er zijn allerlei ontsnappingsclausules en de wil om te handhaven ontbreekt. Gehandicaptenbeleid is een lastige kostenpost.
  • Er is een verdrag van Verenigde Naties voor de Rechten van Gehandicapten. In tegenstelling tot veel andere Europese landen, voert Nederland dat nog niet uit. Lastige kostenpost immers.

‘Maar dan zal het Rijk gehandicapten en ouderen wel ontzien op financieel gebied’ denkt u?
Integendeel; zij krijgen de Zwarte Piet toegespeeld. Het zijn juist de groepen die de overheid het hardst pakt: minder thuiszorg, hogere eigen bijdragen, geen fiscale compensatie meer, nauwelijks toegang tot werk enzovoort.

In Nederland zijn véél meer gehandicapten dan Zwarte Pieten. Die Pieten en Petra’s dansen en huppelen hooguit een maand over straat: gehandicapten bewegen zich moeizaam dag in dag uit door een tegenwerkende samenleving.
Vreemd toch, dat daar geen protestdemonstraties voor zijn?

Daarom heb ik mezelf als protest zwart gemaakt. Met schoensmeer, voor schmink had ik geen geld. Ik behoor namelijk tot de Zwarte RolPieten van de samenleving. Misschien toch eens een protestcampagne voor ons houden?

Bekijk & lees alle columns door Kees de Jager

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (7)

Reageren
  • Natasha de Haan
    06.12.2014 - 22:24 uur | Natasha de Haan

    kom maar op met die foto!

  • R Brom
    05.12.2014 - 11:37 uur | R Brom

    Met plezier dit stukje gelezen.
    Als de huidige situatie doorzet, dat zwarte piet niet meer mag of kan
    (belachelijke stelling miz) dan kunnen in de toekomst de witte pieten, met name landelijke- en lokale bestuurders ook meehelpen als Piet en misschien dat ZIJ dan meer gaan nadenken en zaken , door de opgedane kennis, willen aanpassen, zodat ook alle mensen met een beperking, naast een leuke sinterklaas , ook de rest van het jaar een mens waardig bestaan kunnen hebben.

  • 04.12.2014 - 21:55 uur | Jaap Modderman

    Als ik toch moet kiezen Voor of Tegen Zwarte Piet of Voor of Tegen Gehandicaptendiscrimminatie dan kies ik liever niet. Laat me dan slechts kiezen tegen Discrimminatie in al zijn uitingsvormen, en dan bedoel ik ook AL zijn uitingsvormen.
    Als we terugkijken naar de discrimminatie van gehandicapten de laatste pakweg 40 jaar, daar heb ik ervaring mee, dan zijn we nog helemaal niets opgeschoten. Ik bedoel dat inclusief de emancipatie van gehandicapten, ook dat schiet niet erg op. Hebben we het dan aan onszelf te danken dat we nog steeds gediscrimmineerd worden? Nee, natuurlijk niet, maar we zouden eens echt met zijn allen een snelweg moeten blokkeren, een gebouw bezetten of een gebouw ontoegankelijk houden door een ingang letterlijk te blokkeren zodat een stelletje ambtenaren een dag niet aan het werk kunnen. Niet dat je het merkt aan een snelle of minder snelle afhandeling van je aanvragen, maar het zou zomaar een paar TV-camera's kunnen lokken en dus een echt nieuwsitem in het Journaal.

    We zeggen te gauw dat we het netjes willen houden, maar het zomaar afschaffen van je schoonmaakhulp of een aantal van de eerder toegekende uren, dat is ook niet bepaald netjes. Als je weet dat dit een bezuinigingsmaatregel als achtergrond heeft mag je je toch afvragen: Hadden we ons al even op gelijke hoogte kunnen vinden met hen die het geluk hebben gezond te zijn? Nee. Welnu, dan is de conclusie dat bezuinigingen op mensen met nog steeds een achterstand, zowel op de arbeidsmarkt, of het gebied van toegankelijkheid in de meest brede zin van het woord, op het gebied van gelijke rechten, en noem maar op een misdaad is tegen de mensheid.
    We hoeven dan niet te kijken naar de gebieden waar je leven zo weinig waard is dat je, voor dat je het weet, je hoofd van je romp wordt gescheiden, het is erg genoeg. Maar we kijken gewoon in Nederland, waar je hoofd gewoon op je lijf mag blijven maar waar het voelt of het totaal genegeerd wordt. Koppen tellen of koppen snellen, that's the question.

  • Mary Ritsema
    04.12.2014 - 20:43 uur | Mary Ritsema

    Mooi gezegd Kees, ook je verhaal over "zwarte piet". Helaas al te waar. Onze 40 jarige dochter heeft 15 jaar achter de rug om aan het werk te blijven en daarvan 10 jaar recht zoeken, inclusief de rechtbank. Ze kan al 7 jaar helemaal niet meer werken, gevolg van het feit dat ze geen enkele urenbeperking kreeg. Sindsdien is ze dus zonder inkomen, voor de duidelijkheid 0 aan inkomen.

  • Edwin Vreeman
    04.12.2014 - 13:50 uur | Edwin Vreeman

    mensen houden zich bezig met verkeerde dingen, wij mensen met een BEPERKING worden dag in dag uit gediscrimineerd.
    worden geweigerd in cafe's, winkels die niet rolstoelvriendelijk zijn, en maar te zwijgen over de regering, die als maar beknibbeld op onze uitkeringen, wij hebben er niet voor gekozen om een beperking te hebben en de meeste mensen met een berperking hebben er niet voor gekozen om NIET te kunnen werken. al die mensen die lui in de bijstand zitten (uitzonderingen nagelaten natuurlijk) en zich niet druk maken, waarom zou ik gaan werken, ik krijg mijn geld toch???!!! laten ze de energie steken in mensen met een beperking die maar al te graag willen werken en zeer gemotiveerd zijn om te willen werken. dus nederlandse bedrijven, kijk verder dan uw neus lang is en neem mensen aan met een beperking, weet u zeker dat gemotiveerd personeel heeft, en u verdiend er ook nog aan door al die subsidies die u er voor kunt krijgen

  • Lex Blomsma
    04.12.2014 - 12:35 uur | Lex Blomsma

    Prachtig bruggetje tussen de Zwarte Pieten discussie en discriminatie van gehandicapten! Ik denk dat we in Nederland de weg volledig kwijt zijn wanneer het gaat om het onderscheid tussen hoofd- en randzaken. Zwarte Piet wegzetten als racistische karikatuur gaat mij veel te ver. Los van alle fysieke beperkingen waar gehandicapten in Nederland dagelijks mee te maken hebben, is het onbegrip, de politieke onwil om de het leven van deze grote groep mensen dragelijker te maken ronduit stuitend. Gehandicapten krijgen in Nederland inderdaad "De Zwarte Piet"

  • K Stegers
    04.12.2014 - 11:54 uur | K Stegers

    Meen je dit nou serieus? Ik ben er helemaal voor om te pleiten voor betere acceptatie voor mensen met een beperking, want het is inderdaad waar dat vrijwel alle mensen met een beperking in Nederland stuiten op pijnlijke discriminatie en niet genoeg steun vanuit de overheid. Het is een walgelijke ontwikkeling in de samenleving dat velen van deze kwetsbare mensen steeds meer aan hun lot overgelaten worden, en het is hartstikke goed als wij ons daarvoor inzetten, maar moet dit ten koste van de vele donkere Nederlanders die ZP (begrijpelijk) aanstootgevend vinden? Waarom kunnen we niet strijden voor beide groepen?

    Ik ga nu niet in op waarom ZP wel degelijk discriminerend en een racistische karikatuur is en waarom verandering hierin gewenst is binnen onze maatschappij, al is het alleen maar om een bepaalde bevolkingsgroep een kans te geven om net als de rest van de Nederlanders het Sinterklaasfeest zonder pijnlijke gevoelens te vieren, maar om te roepen "dat is niet belangrijk, DIT is veel belangrijker" is op z'n best kortzichtig. We kunnen voor meer dan één bevolkingsgroep strijden voor betere acceptatie en minder discriminatie. We horen niet te "kiezen" voor een groep waarvan WIJ vinden dat die voor gaat, iedereen verdient gelijkheid, discriminatie is áltijd kwalijk. Dit artikel doet alsof het het één of het ander is, en dat slaat nergens op. Er is meer dan één aspect kapot aan onze samenleving, meerdere aspecten behoeven reparatie. Het is niet de bedoeling dat we één benadeelde groep helpen TEN KOSTE van een andere benadeelde groep. Dan ben je nog steeds fout bezig.