Zorgverzekeraar wijst vergoeding hulpmiddel af: wat doe je daaraan?

30.09.2016 | Algemeen nieuws | 2358 keer bekeken
Zorgverzekeraar wijst vergoeding hulpmiddel af: wat doe je daaraan?

Een hulpmiddel vergoed krijgen door een zorgverzekeraar is niet altijd eenvoudig. ‘Waar heb je recht op?’ is voor een verzekeraar immers vaak belangrijker dan ‘Wat heb je nodig?’. SupportBeurs.nl vertelt je wat je kunt doen wanneer je zorgaanvraag wordt afgewezen.

Strikt geformuleerde criteria

Stel je voor: de ouders van de achtjarige Anna en de zesjarige Annemijn willen hun dochters, ondanks hun beperking, zo gewoon mogelijk laten opgroeien. Daar zijn wel aangepaste hulpmiddelen voor nodig, zoals een speciaal bed en een aangepaste kinderstoel. Helaas wil de verzekeringsmaatschappij van Anna en Annemijn die stoel niet zomaar vergoeden. Die zou namelijk niet voldoen aan de strikt geformuleerde criteria die de Zorgverzekeringswet van Zorginstituut Nederland hanteert voor aangepaste stoelen. Wat nu?

De verzekeraar wordt dokter

Uiteindelijk krijgt Anna, na herhaaldelijk protest van haar ouders, de kinderstoel dan toch toegekend. Haar zorgverzekeraar zou een fout hebben gemaakt en daarom krijgt ze hem uit coulance. Want verzekeraars hebben immers wat speling voor coulance. Ook Annemijn krijgt haar hulpmiddel, maar hoogstwaarschijnlijk vooral omdat haar vader een online actie is gestart. Tot zijn grote verbazing ontvangt zijn dochter namelijk een brief van haar zorgverzekeraar, waarin staat dat haar situatie over enkele weken wordt beoordeeld door een arts van haar verzekeraar zelf. Daarom zet Annemijns vader een bericht op Facebook, waarin hij stelt dat de verzekeraar absoluut geen dokter mag worden. Dat bericht werd 2700 keer gedeeld. Prompt keurt de zorgverzekeraar de aanvraag opeens wél goed.

‘Handelen uit patiëntenbelang’

Illya Soffer, directrice van Ieder(in), is niet blij met verhalen zoals die van Anna en Annemijn. Stoffer: ‘Die regels zijn gemaakt zonder een idee van de uitwerking voor de mensen die het aangaat.’ Het gaat volgens haar nu teveel over regels en onvoldoende over mensen. Toch zeggen zorgverzekeraars zelf dat zij het niet slecht bedoelen. Zo beweert OHRA dat de verzekeringsarts alleen maar uit patiëntenbelang komt kijken of de zorgvraag niet tóch binnen de regels van de Zorgverzekeringswet valt. Ook vinden OHRA en CZ de criteria die gelden voor aangepaste kinderstoelen te streng. Daarom vragen zij Zorginstituut Nederland om die regels te versoepelen.

Gratis advies en hulp

Je kunt ook zelf iets doen wanneer je een aangepast hulpmiddel nodig hebt en je vreest dat het niet vergoed gaat worden. Allereerst kun je als je een zware zorgvraag hebt gratis advies krijgen bij MEE en Adviespunt. Ook kan een ergotherapeut je helpen. Die kan je adviseren welk hulpmiddel het meest geschikt is in jouw situatie en je vervolgens begeleiden in het aanvraagproces. Wordt je zorgvraag toch afgewezen? Dan kun je een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Er bestaan dus weldegelijk stappen die je kunt ondernemen!

Bron: Kassa

Is jouw zorgaanvraag wel eens afgewezen door je verzekeraar? Laat het weten in een reactie.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, producten en aanbiedingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Brigitte Notermans
    07.10.2016 - 15:07 uur | Brigitte Notermans

    Cz wees herhaald verzoek om méér ergo uren af. Ik zit in een bijzonder complexe situatie ditwaardoor er dit jaar veel ineens moet geregeld worden. Een wmo aanvraag werd afgewezen omdat zo bleek later ik slechts een simpele leek ben en dus niet de juiste formuleringen had. Dus daar was een prof...ergo...zeer gewenst. Ik heb bij cz recht op 10 uur ergo maar die waren snel op alleen al door het in kaart brengen van mijn complexe situatie. Aanbevolen werd o.a.: hooglaagbed, douche aanpassingen, Electronisch toilet, silversplints ortheses voor polsen en handen, elektrische rolstoel, aangepaste stoel, schrijfhulp ....cz gaf4 uurtjes extra en daarbinnen moet de ergo het maar zien te regelen. Niks geen tijd voor fatsoenlijke intake per onderdeel, voor passingsmomenten, voor aanvraaggedoe richting wmo en cz. Ik moet nu doodsimpel wachten tot het nieuwe jaar, dan zijn er weer 10 uur beschikbaar. En nu komt het absurde: ik zat in revalidatie traject in Nijmegen, ben te zwak belastbaar en kan daarom niet steeds daar naar de ergo. Nijmegen adviseert ergo in regio ( ook vanwege bekendheid met wmo regelgeving die in iedere gemeente anders is), dat is voor mij dus gezonder en ook voor czwat betreft taxi en consultkosten. Helaas heeft cz daar geen oor voor. Ik moet mijn gezondheid maar op het spel zetten door zwaar overtebelasten door een rit naar Nijmegen. Zo voelt het voor mij en ondanks dat ik verder best tevreden ben over cz ,is dit een enorme onmenselijke blunder.

  • R. Sijpkens
    07.10.2016 - 11:41 uur | R. Sijpkens

    Afgelopen zomer kon ik gaan logeren bij mijn zoon en zijn gezin. Dat had heel veel voeten in de aarde....maar we hadden het voor elkaar. Alles geregeld tm zorg aan toe. Het enige wat we nog "even" moesten regelen was een hoog/laag bed.
    Tot onze grote verbazing en ook teleurstelling ging dat dus niet door!
    Want: "u heeft al een hoog/laag bed dus geen recht vanuit de verzekering"!)
    Hoezo niet? Moet ik mijn eigen bed op mijn rug meenemen? Maar het hielp niet, vergoeding konden we wel vergeten.
    Gelukkig kon de logeerpartij voor mij toch doorgaan omdat de kinderen zo lief waren een bed aan te schaffen. Maar te belachelijk voor woorden natuurlijk.
    Nu kan ik met de kerst opnieuw uit logeren, opnieuw op een privé adres. Maar helaas aan de andere kant van het land...dus dan moet ik opnieuw een bed kopen?
    Of heel veel geld uitgeven aan huur en vervoer? In beide gevallen gaat hem dat niet worden....dus ik vrees dat ik met de kerst om die reden alleen zit!
    Hoe triest is dat?!

  • Joze Ses
    03.10.2016 - 22:30 uur | Joze Ses

    Omdat het wel eens goed is je verhaal te doen hoe ingewiikeld chronisch zieken, mensen met beperkingen en senioren voor een hulpmiddel of voorziening in aanmerking te kunnen komen. En vooral deze doelgroep van mensen die het ontbreekt aan energie. Telkens weer tegen bureaucratiesche regels aan te lopen. En weer een bezwaar maken dat ze het er niet mee eens zijn. Dat wekt veel frustraties op om moedeloos van te worden. Kan dat nu niet anders, met bijvoorbeeld deze doelgroep op alle fronten wat tegemoet te komen. En ook dat ze niets steeds weer die eigenbijdragen moeten betalen,,dat kan niet. Want ze hebben een opeenstapeling van kosten. Het leven is hun grotendeels ook al afgepakt, en je moet veel verantwoording afleggen terwijl je er zelf niets aan kunt doen.